Alice Cooper - From the Inside (1978)

Label: Warner Bros.

1. From the Inside (3:54)
  2. Wish I Were Born in Beverly Hills (3:38)
  3. The Quiet Room (3:53)
  4. Nurse Rozetta (4:15)
  5. Millie and Billie (4:14)

met Marcy Levy

6. Serious (2:45)
  7. How You Gonna See Me Now? (3:58)
  8. For Veronica's Sake (3:37)
  9. Jackknife Johnny (3:46)
  10. Inmates (We're All Crazy) (5:03)
avatar van Bighead
Het mooie van Alica Cooper is dat ie zichzelf ook niet zo serieus neemt... de teksten op deze cd zijn gewoon hilarisch.. neem alleen Millie and Billie ... grandioos...

How you gonnoa see me now is wellicht beetje belegen, maar is eigenlijk gewoon een erg mooi liedje.
The Quiet Room is ook een leuk nummer.

Degelijke plaat. Goede productie. 4,5*

avatar van weasel
Onderschatte plaat.
Veel ballads, en daardoor niet zo geliefd bij de fans van 't oude werk, maar persoonlijk vind ik 't een superplaat.

"From The Inside" werd opgenomen toen Alice uit de kliniek kwam. De (grotendeels autobiografische) teksten weergeven precies hoe het (blijkbaar) voelt om psychisch de weg kwijt te zijn. Mooi verwoord, samen met Bernie Taupin (de vaste tektschrijver voor o.a. Elton John)

avatar van FunkStar
How You Gonna See Me Now is erg mooi en laat een andere kant van Alice Cooper zien!

avatar van monique
how you gonna see me now is een juweeltje

avatar van Bighead
Tja...dit is zo'n plaat die nooit zal slagen...Alice Cooper fans zullen het te commercieel en glad vinden. Met zo'n producer wordt het natuurlijk nooit iets. En niet-Cooper fans vinden het sowieso niets...vooral niet met zo'n top-100-aller-tijden-gedrocht erop.

Maar toch. De nummers zijn prima. De teksten hilarisch. En de uitvoering overtuigend. Ik blijf ron de 4* hangen hoor.

avatar van Peter©
How you gonna see me now blijft een mooi luddeverduh-nummertje..

EVANSHEWSON
weasel heeft het hier goed verwoord; Onderschatte integere plaat van een artiest die gekend staat voor ruiger werk.
Muziek voor na de ontwenningskliniek, want Cooper had er net een alcoholverslaving op zitten. How You Gonna See Me Now, The Quiet Room, maar vooral afsluiter Inmates (We're all crazy) blijven ongehoord goede songs.
Lang geen slechte plaat, dit.
***1/2

avatar van Ceasar
Je hebt helemaal gelijk. Inmates (we're all crazy) werd destijds veel door Frits Spits in de Avondspits gedraaid. Bij mijn weten is dat nooit een single geweest. Maar wat een fantastisch bombastisch nummer is dat!!! Vanwege dit nummer nog een halfje erbij.

Down_By_Law
Een van mijn favoriete platen van Alice Cooper en inderdaad heel erg onderschat. Die LP-hoes was prachtig (met deurtjes die je open kon doen om een kijkje te nemen in een gekkenhuis). Op CD is die hoes veel minder mooi, maar de muziek blijft ijzersterk. 'The Quiet Room' en 'Inmates' (en natuurlijk de hit 'How You Gonna See Me Now') zijn hoogtepunten. Goed gitaarwerk van Steve Lukather.

beaster1256
zeer sterke plaat van good old alice , na zijn drankprobleem gaat hij naar een afkickcentrum en hij maakt er toch wel een schitterende concept lp van zeker , prachtige nummers en teksten vol sarcasme , en goeie songs , zo heb ik het graag

en ja de hoes was ook uniek , kan je niet zeggen van de cd hoes

avatar van Wyverex
Wat had ik graag die platenhoes eens in mijn handen kunnen hebben.. En dat is echt weer een prachtige plaat! Prachtig hoe hij zijn verhalen kan vertellen over mensen die hij daar is tegengekomen. "Nurse Rozetta" is hilarisch!

avatar van musicboy
Hilarisch is een vaak vermeld woord hier, maar tegelijk past ook pijnlijk. Zwarte humor als het ware. Dit is voor mij zijn laatste plaat uit zijn eerste jaren. Hoewel in beide bibs die ik bezoek hij altijd het label 'metal' opgekleefd krijgt, zijn die eerste jaren van hem eerder experimenteel te noemen. Tegelijk zijn het zijn beste jaren.

avatar van vielip
Geweldig album van Alice vind ik dit! Erg onderschat door de 'kenners' in de diverse magazines e.d.
Wat een bullshit! Dit album staat bol van de klasse songs en ook de heerlijke (zwarte) Alice humor is weer ruimschoots aanwezig
Uitschieters te over op dit heerlijke album met inderdaad de prachtige klaphoes!!
Het lijkt erop of Alice dit album zelf ook weer heeft herontdekt want tijdens de laatste tour werden zowel het titelnummer als Nurse Rosetta gespeeld en draaide hij laatst zelf in z'n radioshow op Rock Planet het nummer For Veronica's sake! Viel me toen pas op wat een geweldig nummer dat ook is! Oja, en Alice legde uit dat het nummer over een hond gaat!? Nooit geweten haha

avatar van Wyverex
Wat ik dan gek vind, als hij toch bezig is met From the Inside live te spelen, is dat hij How You Gonna See Me Now er niet bij speelt. Door zoveel mensen gekend en echter zo weinig gespeeld...

For Veronica's Sake gaat idd over een hond.

enkele hints:

I got a dog in the city pound
That I left behind

She's got her tail to wag
She has to bark and whimper

Heerlijk album

avatar van vielip
Ja inderdaad nu je de tekst zo typt dan is het zo duidelijk als maar kan
Toch heb ik er nooit echt op gelet om eerlijk te zijn. Ben over het algemeen ook niet een echte teksten man. Als de melodie en de muziek me aanspreekt dan maakt het me geen moer uit waar ze over zingen.
Des te vreemder is het dat ik alleen door de teksten van Springsteen echt wordt gegrepen. Op de één of andere manier kan ik me daar enorm in 'inleven'

vielip schreef:
Ja inderdaad nu je de tekst zo typt dan is het zo duidelijk als maar kan

Ben ook niet echt iemand die let op de teksten, maar Alice Cooper is mijn favoriete artiest, en dan is het toch nodig dat je begrijpt waar het over gaat . Dat zal dan waarschijnlijk ook wel het geval zijn bij jou, maar dan bij bijvoorbeeld Bruce Springsteen, of wie jouw favoriete kraker dan mag zijn .

avatar van iggy
Mijn laatste cd die ik van onze shock rocker gekocht heb. En een van zijn absolute krakers. Anders dan zijn ouder werk. Minder heavy enz. Maar op een of andere manier pakte deze lp mij direct bij de strot. Neem The quit room prachtig toch met een heerlijke text nurse rosetta prima hoor. Vreemd genoeg blijft alice zijn kraaien stem ook nog eens op de een of andere manier overeind bij de ballads en lichtere nummers. Nee niks mis mee met dit album. Niets aan kracht ingeboet. Luister maar eens na jackknife johny prachtige songs 5 pingels. Het werk wat hierna is uitgekomen kan me dus totaal niet meer bekoren eigelijk best wel jammer. Het werk hiervoor luister ik nog altijd met veel plezier ook al niks mis mee

avatar van Mille Vinyl
Meer dan goed album en wat een prachtige hoes (bekijk ook de binnenkant)

PriestMaiden
Een must have voor de Alice Cooper fans.

avatar van Wyverex
Hoe een andermans nostalgie je leiden kan. Toen ik destijds als, Alice-rookie begon aan wat nu blijkt een praktisch krankzinnige zoektocht te zijn geworden, vertelde mijn moeder over How You Gonna See Me Now. Na al die tijd blijft heel dit album een ongelofelijke uitwerking te hebben op mijn gemoed. Het is rustig, maar laat je niet misleiden. AC heeft heel wat voor je in petto! Jammer dat het moeilijk wordt om iedereen de credit te geven die hij verdient vanaf deze periode. Zeker op een site als deze.

avatar van Rinus
Dit is een album, dat ik nog eens moet scoren, en dan het liefst op vinyl (vanwege de mooie hoes). Alice ging in zee met de producer van o.a. Elton John, en dat levert een iets gladdere plaat dan dat iedereen gewend was in die tijd. Er kwam wel een beregrote hit vanaf (How you gonna see me now) en het album verkocht best wel redelijk.

Na dit album komt er een "zwakkere" periode in de man zijn carriere, en dat levert een paar albums op die zowat vergeten zijn.

avatar van Dibbel
Uitermate sterk album van Alice Cooper, die je los moet zien van de hardrock-albums die ervoor kwamen.
Werd toen beschouwd als een comeback-album en in feite is het een conceptplaat over het verblijf in een inrichting. Zelf had hij voordat dit album verscheen in een afkickkliniek gezeten en die ervaringen zijn zeker ook meegenomen hier.

Nu had ik deze heel lang niet meer gedraaid en toen ik hem onlangs de eerste keer weer eens opzette, viel me op dat ik gewoon nog alle nummers kon.
M.a.w. het is blijven hangen allemaal en dan is het dus goed.
Het zijn dan ook zonder uitzondering nummers met erg sterke melodieen, waarvan How You Gonna See Me Now de hit was.
Andere sterke nummers zijn het rockende From The Inside, Inmates (inderdaad te gek nummer, wat klinkt als een pestend kinderliedje) Jackknife Johnny, The Quiet Room en Nurse Rozetta.
Serious en For Veronica's Sake voldoen als rockers en Millie and Billie is vooral leuk.
Zwakke nummers staan er niet op.

Gelukkig op vinyl (met die mooie klaphoes).

avatar van Madjack71
Alice Cooper's conceptplaat over een inrichting met medewerking van Bernie Taupin, nou niet echt direct de eerste die je aan Cooper zou linken, maar het werkt. Daarnaast de medewerking van goede (studio)muzikanten; Lukather, Porcaro en Jim Keltner. Zelfs Kiki Dee op de achtergrond en dan is Elton dus ook Bernie niet ver weg. Ik heb de vinyl versie en dat is wel net zo leuk met die vindingrijke vormgeving. Het geheel klinkt wat minder ruw als dat ik van hem gewend ben, maar is niet te gladgestreken. Moet ook even denken aan One Flew Over... met Jack Nicholson. Denk dat dit het ook wel goed zou doen als een rockmusical heden ten dage.

avatar van De buurman
Nodig zien te bemachtigen. Ben mijn leven lang al weg van How You Gonna See Me Now. Als ik dan zie dat sommige forummers wiens smaak ik meestal erg respecteer dit album met 4 of zelfs 5 sterren waarderen heb ik denk ik heel wat gemist. I love that song.

avatar van Germ
Germ (crew)
Fijn plaatje!

Het openingsnummer is Zappaesque te noemen. Volgens mij kwamen Alice en Zappa elkaar in het dagelijks leven ook wel eens tegen....

avatar van bikkel2
Oh, zeker. Zappa heeft Alice aan het begin van zijn loopbaan geholpen één en ander op de rit te zetten.
Ik ken deze Alice niet helemaal. Wel eens geluistert, maar da's lang geleden.
Ik ga 'm weer eens oppakken.

avatar van Germ
Germ (crew)
Toch echt één van Alice's besten. De teksten zijn geniaal en muzikaal is het heerlijk gevarieerd.
Zo hoor ik Alice het liefst!

buizen
Alice Cooper is bij veel collega-muzikanten/bands een cultheld. Beetje zoals Lemmy. Hij wordt op handen gedragen, hij stond aan de wieg van theatrale live-optredens, en is still goin stroing en tourt. Knettergekke shows en goede rock 'n roll.

Het is een artiest wiens carrière me een beetje ontschoten/ontgaan is destijds, nooit zo gevolgd. Maar wel eens naar een live concert geweest: eind jaren '80: Arnhem, voorprogramma van Bon Jovi ..

Dit album uit 1978 toch maar eens gaan luisteren.
How You Gonna See Me Now was destijds nog best een kerstknaller.

avatar van glenn53
buizen schreef:
How You Gonna See Me Now was destijds nog best een kerstknaller.

Dan had jij het singletje eerder, hij kwam pas half januari in de top 40.

buizen
Oh is dat zo, glenn53? Dan is het de jaren na uitkomst in december (steeds) regelmatig gedraaid. Ik associeer het met een kerstknaller, een wat afwijkende kerstknaller maar vaak rond die dagen airplay.
In latere jaren.