J. Cole - Cole World: The Sideline Story (2011)

Label: Roc Nation

1. Intro (1:22)
  2. Dollar and a Dream III (4:43)
  3. Can't Get Enough (3:46)

met Trey Songz

8. Cole World (3:04)
  9. In the Morning (3:54)

met Drake

10. Lost Ones (4:23)
  11. Nobody's Perfect (3:10)

met Missy Elliott

12. Never Told (3:31)
  13. Rise and Shine (4:35)
  14. God's Gift (3:32)
  15. Breakdown (4:45)
  16. Work Out (3:54)
  17. Nothing Lasts Forever *
  18. Who Dat? *
  19. Daddy's Little Girl *
avatar van UmindC
Wat is er dan precies anders?

avatar van Kid
Kid
Weet nog niet goed wat ik van het album moet vinden. Aan de ene kant luisterd het heerlijk weg en komt Cole soms scherp uit de hoek. Beats zijn ook heerlijk, maar aan de andere kant heb ik het idee dat het tekstueel allemaal net wat minder is als zijn vorige mixtapes.

avatar van jordkaka
UmindC schreef:
Wat is er dan precies anders?

Ja, ik weet het niet helemaal zeker, moet ze nog even naast elkaar leggen. Maar voor mijn gevoel was de beat wat anders waardoor het refrein wat 'off-beat' is.

avatar van carero
Beat is sowieso (een beetje) aangepast

De iTunes versie heeft Who Dat en Daddy's Little Girl als bonus tracks, maar de tracklist die Cole zelf los liet laatst is het weer anders (vreemd).

Edit: Er schijnt een U.S. en U.K. tracklis te zijn, die een beetje verschillen

avatar van Kid
Kid
Lees net dat ze verwachten dat ie 250.000 in de eerste week gaat verkopen! Damn! Ik wist niet dat hij zo populair was.

avatar van thgryda
Cant get enough is voor mij guilty pleasure track van het jaar. Commercieel en kazig zeker wel, maar ik vind het gewoon goed klinken

avatar van Anne Maaike
Het album album valt mij ietwat tegen, misschien wel door de hoge verwachtingen. De mixtapes waren zeer aangenaam, maar het debuut mist toch wat kracht. Het album luistert prima weg, maar wordt nergens echt bijzonder.

avatar van GijsV
De bonustrack die her staat aangegeven als 'Work Out' moet volgens mij 'Who Dat' zijn.

avatar van InnerFreedomInt
Ja dat klopt idd

avatar van kobe bryant fan
Ja want Work Out staat er al op als gewone track.

avatar van thgryda
Lol vorige pagina lezen optie ?

avatar van InnerFreedomInt
Mijn top 3

1. Lights please
2. Dolla and a dream III
3. Cant get enough

avatar van AOVV
Lekkere plaat, met soms wel erg goeie instrumentaties naar mijn mening. J. Cole doet het ook goed, talentrijke kerel.

avatar van Raul
Ben na heel wat luisterbeurten toch wel serieus teleurgesteld in dit album
Misschien had ik de lat wat te hoog gelegd door de geweldige mixtapes van deze man en zijn onmiskenbare talent maar het wordt gewoon nergens echt hoogstaand of spannend

Album wil me maar niet pakken en sommige nummers zijn ook gewoon zwak (Nice Watch met Jay-Z is echt de tegenvaller van het jaar), heel erg jammer want dacht echt dat dit een geweldig album zou worden

Het is oke, maar ook niet meer dan dat helaas.

Kos
Is best leuk, maar wel weer ongelooflijk commercieel zeg. Als je 10 jaar geleden had gezegd dat echte hiphopliefhebbers een album als dit in 2011 zouden waarderen werd je voor gek verklaard.

avatar van MJ_DA_MAN
Vroeger was dan ook alles beter. Was het maar zo als vroeger, want toen was het beter. Niet omdat het nu slecht is, maar omdat het toen beter was. Was het nog maar zoals toen. Laten we ook alles vergelijken of beoordelen kijkende naar vroeger en zo in vroeger blijven hangen.

Kos
Ja, want dat zei ik... enzo.

avatar van j.b.b.l
Mijn verwachtingen hiervan waren te hoog.Voordat het uitkwam fantaseerde ik al van een J.Cole album vol met No I.D en Kanye West producties(blijf ik op hopen).De eerste luisterbeurten vielen toen ook tegen.Het was verre van slecht,maar ik verwachtte echt teveel.

Maar wat klinkt Cole World: The Sideline Story toch anders als je al je verwachtingen opzij zet!Even geen vergelijken maken met zijn mixtapes.Gewoon lekker luisteren en het een paar luisterbeurten geven.Wat J.Cole doet is knap.Meeste producties heeft ie zelf gemaakt.Natuurlijk klinken sommige nummers heel commercieel,maar tracks als The Sideline Story,Lost Ones en Breakdown vind ik echt geweldig.

Zoals David Jeffries van Allmusic zei:"Take a couple listens, let it sink in, and then discover that Cole World is one hell of a debut."

Kos
Nothing Lasts Forever is een leuk hitgevoelig plaatje.

avatar van AOVV
Fijne plaat van J. Cole, met erg goeie instrumentaties. Alleen vind ik het stemgeluid van Cole nog niet al te geweldig. Het komt een beetje mat over, als je 't mij vraagt. Ook de gastartiesten vind ik zeker niet geweldig (Trey Songz in Can't Get Enough' dan weer wel, één van de betere nummers). Ook 'Dollar and a Dream III', 'Lights Please', 'Sideline Story' en 'Lost Ones' vind ik erg sterk. Er zit zeker potentieel in deze man.

3 sterren

avatar van equalsthree
Positief verrast door Lost ones en Dollar and a Dream

avatar van equalsthree
Positief verrast door het hele album

avatar van Norim
Er staan wel een paar enorme uitschieters op maar productioneel is het over het algemeen teveel van hetzelfde naar mijn mening.

Nummers als Cole World, Mr. Nice Watch (ondanks dat Jay-Z verschrikkelijk hard komt) en Nobody's Perfect horen niet op het album thuis van iemand als J. Cole.

Tekstueel gezien haalt hij op uitzondering van 3 a 4 tracks zijn normale niveau ook niet.

avatar van Nr.4
Gaaf album. J. Cole is een sterke rapper; sterke flow, emotie in z'n tracks ook door de producties en zegt vaak zinnige dingen. Staat wel een enkele misser op zoals die track met Jay-Z, die past wat mij betreft niet in het geheel qua sound. Vond z'n Warm Up mixtape een half sterretje beter.

avatar van Illmaticly Ill
Relaxed album van het raptalent J. Cole. Helaas vrij commerciëel, maar van vele tracks kan ik geen genoeg krijgen. Paar missers, maar met nummers als Lost Ones, Dolla and a Dream III, Sideline Story (!), In the morning (een van de weinige tracks waar ik me niet erger aan Drake), Nobody's Perfect, Lights Please etc. scoort dit album toch 4 sterren bij mij. De bonustrack Daddy's little girl is ook zeker nice trouwens. Cole heeft gelukkig wel wat te melden, hij heeft bijna altijd goede, variërende teksten. Zijn flow ligt me ook helemaal. Valt me wel op, eerdergenoemde tracks heb ik al oneindig vaak gedraaid, en ik blijf ze nice vinden. Vooral Lost Ones en Sideline Story. Damn. De producties op dit album zijn ook opvallend goed. Commerciëel tintje, maar toch erg goed. Maar goed dus 4 sterren voor Cole World: The Sideline Story! Ben benieuwd waar deze man in de toekomst mee aan komt zetten!

avatar van Holla
Kan er helaas niet het topdebuut in zien wat vele anderen wel zien. De singles klinken wel goed, en sommige andere nummers ook maar velen skip ik al gewoon.

avatar van Oortrommel
Een sterk, veelbelovend debuut van één van de betere up-and-coming rapartiesten. J. Cole laat zien dat hij de potentie heeft om de komende jaren een vaste waarde te worden in de muziekindustrie.

Voordat het zover is moet hij nog wel een en ander verbeteren qua raps, want ik vind het op sommige momenten toch wel vrij 'standaard'. Daarentegen zijn de goede nummers (Lost Ones, Dollar and a Dream, Rise and Shine, en God's Gift) ook écht goed. De nummers waar hij meer de persoonlijke kant op gaat, bevallen mij goed.

Ook vind het bijzonder dat hij het overgrote deel zelf heeft geproduceerd. Hij doet daarmee niet onder voor andere producers die op dit moment 'hot' zijn. Doordat hij in de meeste nummers zelf de hand heeft gehad klinkt het album bovendien ook als één geheel en dat luistert prettig weg.

Kortom; een degelijk, stevig debuut van J. Cole dat als fundament kan dienen voor de komende jaren. Ik hoop dat hij met zijn volgende album (dat ditj aar moet uitkomen als het goed is?) meer de kant op gaat van Lost Ones.

avatar van Holla
Ik begin het ineens een stuk beter te vinden! Tracks die ik al een hele tijd niets speciaals vind begin ik te voelen

Mooie voorbode voor Born Sinner

avatar van Raul
Let Nas Down

heb weer volop hoop voor Born Sinner!
Nas, lead him to the right way, boy!