System of a Down - Mezmerize (2005)

Rock / Metal
Label: Sony

1. Soldier Side - Intro (1:04)
  2. B.Y.O.B. (4:15)
  3. Revenga (3:48)
  4. Cigaro (2:12)
  5. Radio / Video (4:09)
  6. This Cocaine Makes Me Feel Like I'm on This Song (2:08)
  7. Violent Pornography (3:35)
  8. Question! (3:31)
  9. Sad Statue (3:26)
  10. Old School Hollywood (2:57)
  11. Lost in Hollywood (5:20)
avatar van toxief
Geniale band. Ik moet mijn top 10 nog eens bekijken want ze staan er niet tussen...
Ik vind deze in combinatie met 'Hypnotize' hun beste werk.
Doet mij trouwens denken aan een andere geniale groep die ooit 'Kid A' en 'Amnesiac' kort achter elkaar uitbrachten.

avatar van king_pin
Dan kan je Load en ReLoad er ook wel bij halen, beetje zinloze vergelijking lijkt me.
Radiohead is in geeneen opzicht te vergelijken met SOAD..

avatar van toxief
Wel als het op genialiteit aankomt.

Ik heb 'OK Computer' ook altijd vergeleken met 'And justice for all'.
Die moet ook dringend in mijn top 10.

avatar van king_pin
Haha, jouw top 10 moet gewoon een nulletje bij, gaat anders nooit passen.
Fijn is dat he, als er zoveel albums zijn die je als beste wilt neerzetten!

Ja.

avatar van SirPsychoSexy
Ook na het verstrijken van de jaren blijft deze plaat flink overeind. Voorlopig kan het "zusteralbum" Hypnotize me nog steeds niet volledig boeien, maar hierop staat gewoon de ene kraker na de andere. De keuze om Daron Malakian meer van de zang voor zijn rekening te laten nemen, levert schitterende resultaten op. De harmonieën tussen hem en Serj komen onder meer op Radio/Video en de kippenvel opwekkende afsluiter Lost in Hollywood geweldig uit de verf. Op dat laatste nummer krijg ik overigens een serieuze King Crimson-vibe van de zang. Is er nog iemand die dit zo aanvoelt?

Slimme zet ook van de band om het project in twee albums op te splitsen. Een uur en tien minuten van dit geweld rond de oren zou vermoeiend worden, maar in doses van een grote 35 minuten werkt het perfect. Mezmerize staat voorlopig te boek als mijn favoriete plaat van dit viertal!

Tot slot nog dit: ik benoem B.Y.O.B. tot het beste dat deze groep ooit op plaat heeft gezet. Een brok pure agressie, en verschroeiend snel en strak gespeeld. Als middelmatig gitarist vind ik dit veruit het moeilijkste nummer van SOAD om na te spelen.

avatar van dvdp
Zelfs na al die jaren kan ik hier geen slecht nummer op vinden. Dit blijft gewoon een fantastisch album , misschien wel hun beste.

avatar van SammyAutumn
Fantastisch album! Vooral B.Y.O.B doet het goed!

avatar van Dr.Pat
Toch in mijn top 10 geplaatst.
Heerlijke en buitengewoon goede combinatie van melodie en strakke metaal. Zeer goed meezingbare nummers die toch allemaal anders zijn dan bij andere bands. Gevoeligere stukken tegenover hilarisch, kritisch!
Geen misser op te vinden, en wat erg belangrijk is: verveeld zelfs na 100x niet!!

avatar van Kondoro0614
System of a Down - Mezmerize

Als Metal fan ben ik continu bezig mijn Spotify lijst aan te kunnen vullen met nieuwe vette albums en nummers uit de gehele genre! Hierbij staat System Of a Down erg hoog, een van mijn favoriete bands om wel te verstaan. Kan uren genieten van de o zo gekke muziek die de heren eigenlijk maken maar, ook weer zo vet klinkt. Ook mezmerize is een album waarvan ik echt geniet en zeker hoog staat in mijn top 10!

4.0*

avatar van gherdt
Krijgt mijn favoriete song (Cocaine) hier gewoon de minste stemmen. Onbegrijpelijks! Zelden zoveel energie, slimmigheid, vrolijkheid en vindingrijkheid gehoord in amper 2 minuten. Eventjes hard aanzetten mensen!

avatar van Timmy28
Lost in hollywood is een pareltje?

avatar van Devoo
Er zijn een paar bands die ervoor zorgden dat ik het hardere gitaarwerk ben gaan waarderen en als een soort brug tussen de hiphop en metal-wereld fungeerden. Cypress Hill bijvoorveeld, die een album vol hiphop op hardrockgitaren uitbracht of Linkin Park die met zijn nu-metal een perfecte combo van rap en metal maakten. Maar dé band die mij fan maakte van het genre is System of a Down.

Ik kende zoals iedereen de klassieker 'Chop Suey!' want geef toe: wie niet? Verder had ik hen nooit echt aandacht gegeven. Tot ik hun cover van Shame on a N*gga hoorde, oorspronkelijk een nummer van Wu-Tang Clan. Wat een openbaring was dat! Ik werd geobserdeerd door het geluid van SOAD en heb meteen alle vijf hun albums gekocht. Toegegeven, ik vind al hun albums pareltjes, maar het album dat ik het meeste heb geluisterd is toch deze Mezmerize. Waarschijnlijk ook hun meest melodieuze album. Deze zing ik graag van begin tot eind mee tijdens lange autoritten!

Favoriete nummer: Radio/Video