System of a Down - Mezmerize (2005)

Rock / Metal
Label: Sony

1. Soldier Side - Intro (1:04)
  2. B.Y.O.B. (4:15)
  3. Revenga (3:48)
  4. Cigaro (2:12)
  5. Radio / Video (4:09)
  6. This Cocaine Makes Me Feel Like I'm on This Song (2:08)
  7. Violent Pornography (3:35)
  8. Question! (3:31)
  9. Sad Statue (3:26)
  10. Old School Hollywood (2:57)
  11. Lost in Hollywood (5:20)
PriestMaiden
Geweldig goed album. Elk nummer heeft iets aparts. Ik heb dit 3 jaar geleden veel gedraaid. Het blijft echt creatief. 'k Vind hem zelfs beetje beter dan Toxicity, die ik vijf jaar geleden grijsgedraaid heb

avatar van Kraay
Everybody everybody everybody livin now everybody everybody everybody fucks. Everybody everybody everybody livin now everybody everybody everybody sucks. Everybody everybody everybody livin now everybody everybody everybody cries. Everybody everybody everybody livin now everybody everybody everybody dies.

avatar van Brother Mouzon
System of a Down

Heeft zich ontpopt tot mijn favoriete band door deze cd. Nooit had ik gedacht dat SOAD nog een beter album zou maken dan Toxicity, maar daar zijn ze degelijk in geslaagd. Mezmerize biedt je een toch wel vernieuwende SOAD stijl, er worden meer instrumenten gebruikt en dat pakt goed uit. Vooral in Radio/Video.

In dit album komt ook Daron Malakian wat meer op de voorgrond treden. Zo hoor je hem vooral in B.Y.O.B., Radio/Video en Lost in Hollywood. Was wel even wennen en hij doet het zeker niet slecht, maar tegen Serj legt hij wel het loodje. Dit album biedt je 10 fantastische tracks, het één beter dan het andere weliswaar. Mijn favorieten zijn Sad Statue en Lost In Hollywood.

guess who
zalige plaat dit, het brengt ons harde nummers als B.Y.O.B. en hilarische als cigaro (mijn favoriet!) en violent pornography

avatar van Phoebe318
Wow, wat een album!
Na heel wat luisterbeurten raakt dit album zijn krijgt niet kwijt!
Veel woorden heb ik niet nodig om te vertellen dat ik dit album echt goed vind!

nuckelonce
Goed album van System of A Down. Ik vind Hypnotize iets beter maar deze heeft ook wel een paar heel goede nummers, zoals B.Y.O.B., Radio/Video en Sad Statue. 3,5*

avatar van Joy4ever
Ik heb destijds het debuutalbum van SOAD aangeschaft op basis van de lyrische recensies. En inderdaad, een nieuw soort metal leek geboren. Toegankelijk voor degenen die van rockmuziek houden maar metal een brug tever vinden. Maar na een paar luisterbeurten begon het me toch iets te vervelen. Daarna SOAD een beetje uit het oog verloren. Tot aan heden. Ik heb de draad weer opgepakt en ben begonnen met deze Mezmerize. En die is me niet bepaald tegengevallen. Nummer als Lost in Hollywood, Violent Pornography en Cigaro vind ik echt fantastisch. Maar het hele album is van een redelijk hoge kwaliteit. Snel de andere albums van ze checken. Dit smaakt namelijk naar meer.

avatar van lowieke
Opeens dacht ik 'zou ik system of a down nog goed vinden?!'. Dus van mn werk maar Mezmerize mee genomen.

Het is toch echt gewoon errrruuuuuug goed... Sowieso linkse bands hebben bij mij altijd een plusje :$

avatar van michaelSOAD
Van je werk meegenomen????? Wat doet die CD bij jouw werk?

avatar van master-rens
beste album van soad!!!
byob vind ik niet meer leuk door te vaak gehoord te hebben, en question! vind ik niet erg leuk, de rest van de cd: geweldig, stuk voor stuk!

avatar van Brother Mouzon
master-rens schreef:
beste album van soad!!!

Juist de 2 beste tracks van deze cd vind je niet goed.

avatar van metallica1997
Brother Mouzon schreef:

Juist de 2 beste tracks van deze cd vind je niet goed.

idd ik vind byob en question ook de beste nummers

BYOB is een nummer van ongekend niveau. De coupletten vind ik niet erg denderend maar het refrein, daar zeg je U tegen! De zang gecombineerd met het ritmische gitaarwerk en gejengel is werkelijk fantastisch. Ijzersterk, en het blijft ontzettend ik je hoofd hangen. Heerlijk om naar te luisteren!

goed album dit veeel beter dan toxicity enige minpuntje is oldschool in hollywood 4-4,5*

avatar van master-rens
Ik vind Oldschool Hollywood een prima nummer hoor.
Geen enkel nummer op dit album dat mij echt tegenvalt.

avatar van Don Cappuccino
Mezmerize, wat een album! Het eerste album waarop meer zang te horen is van Daron Malakian wat een erg grote vooruitgang is. Zelfs het intro is geweldig, het vervolg op dit intro is te vinden op Hypnotize. Maar dan, BYOB, ik werd weggeblazen de eerste keer en nu nog steeds. System of A Down heeft altijd al veel dynamiek gehad, maar in dit nummer is het verbluffend. Er komen weer genoeg invloeden van buitenaf. En dan sluit het geweldig af met Lost in Hollywood. Het beste album van de mannen, dit komt flink in de buurt bij perfectie, dus 5 sterren en een plek in mijn top 10, weinig albums van de laatste 5 jaar waren beter dan deze. Ik hoop dat er nog een nieuw album komt.

avatar van lowieke
michaelSOAD schreef:
Van je werk meegenomen????? Wat doet die CD bij jouw werk?

Zo een jaar later maar eens gaan reageren hahah

Toendertijd werkte ik bij een CD winkel .

avatar van shylaa
Ik dacht dat ik het beste van SOAD al gehoord had na de eerste twee albums, niet dus! Dit album is misschien iets minder hard, maar ik vind het echt origineel. Geen standaardmetal. Gewoon een héél goede plaat. Violent Pornography, Radio/Video en zijn mijn favorieten, met een lichte voorsprong op B.Y.O.B.

joeri_metal
ik zie mezmerize en hypnotize een beetje als een dubbel-cd mede doordat het ook binnen 1 jaar is uitgebracht, volgens mij is het ook zo bedoelt, ik vind het sterke cd's, allebei
het is een beetje een andere steil en mischien wat rustiger, maar ik vind het gewoon heel goed, met veel heerlijke refreins en rifs, dat snelle zingen vind ik ook altijd erg vet, ik ben benieuwd wat voor album het volgend album word, ik verwacht er veel van iniedergeval,
SYSTEM OF A DOWN, KEEP UP THE GOOD WORK !!!

op dit album zijn
B.Y.O.B.
radio/video
Violent Pornography
question

het best, de rest van de cd is ook goed, geen echt slechte nummers alles is een beetje van het zelfde niveau

joeri_metal
ik begin deze steeds meer en meer te waarderen, ik vind hem nu ook een stuk beter dan hypnotize steal this album en system of a down, elk nummer heeft wat, het is echt orgineel en de meeste liedjes hebben ook heerlijke refreinen, of ie beter is toxicity weet ik niet, toxicity heeft wel het vetste nummer van system of a down : toxicity haha, en nog meer echt goede nummers, maar daar vind ik ze niet allemaal goed en hier heeft elk nummer iets aparts, erg leuk violent pornography radio/video en b.y.o.b zijn me favorieten

avatar van The_CrY
Vond ik de vorige twee al erg goed (debuut ken ik nog niet), dan vind ik deze geweldig. Daron zingt inderdaad veel meer mee, en de refreinen bevatten meer pakkende melodieën ipv het lompe geschreeuw van de vorige platen. Dat had natuurlijk ook zo zn charmes, zeker omdat het kenmerkend werd voor de band, maar dit is puur genieten: dezelfde speelse en snoeiharde manier van metal spelen, maar dit maal wat melodischer. Mijn favorieten zijn Cigaro, This Cocaine Makes Me [...] en Violent Pornography. Maar de rest komt zeer dicht bij. Ben benieuwd naar Hypnotize.

avatar van joeri_musicfreak
question 4,5*
sad statue 4,5*
old school hollywood 4*
lost in hollywood 4,5*

te gek album, vind em uiteindelijk nog beter als toxicity, ik vind et juist goed dat het album niet te lang duurt anders zouden er waarschijnlijk veel fillers of mindere nummers inzitten, nu is elk nummer goed, echt rustiger dan de oude albums vind ik dit niet, ook dit is super hypere muziek en dan met een melodieus en relax refrein ( meestal dan ) maar et is zeker niet commercieel of rustig geworden

topnummers cigardo, radio video, violent pornography en cocaine makes me... snap trouwens niet waarom dat niet helemaal onder aan staat bij de statestieken, intro niet meegetelt, het is echt een hard en kort nummer ! ik weet haast zeker dat als et een single geweest was dat ie wel boven stond maarja komt er trouwens nog een nieuwe album van deze heren ?

avatar van oceanvolta
komt er trouwens nog een nieuwe album van deze heren ?

Ik hoop het! Serj en Daron (de muzikale breinen achter SOAD) hebben beiden hun eigen project nl. Serj Tankian en Scars on Broadway waar John ook in drumt.

Ze gaan dit jaar wel weer optreden sinds lange tijd. Dat biedt in ieder geval hoop...

avatar van joeri_musicfreak
moet sommige nummers toch even omhoog halen

B.Y.O.B 4,5*
question 5*
sad statue 5*
old school hollywood 4,5*
lost in hollywood 4,5*

zit sterk te twijfelen om revenga ook 5 sterren te geven, maar ik zet hem nog even op 4,5 sterren, geen één nummer is omlaag gegaan, terwijl de gemiddeldes al absurd hoog waren !

gem. 4,8

dat is 0,1 punt hoger dan toxicity, toch weet ik nog niet welk album ik beter vind, erg zonde dat dit album zo kort is maarja anders was ie waarschijnlijk ook slechter

* * * * *

avatar van Davidus
Geweldige cd. Geniaal.
Klassieke metal

Energie en intellect.

avatar van Dream Theater
Wat vind ik dit toch een unieke band! Die samenzang tussen Serj Tankian en Daron Malakian is werkelijk prachtig. En de humor in hun nummers is ongeevenaard. Beste nummers voor mij B.Y.O.B. ,Old School Hollywood en Lost in Hollywood,

Benjamindaxx
Het blijft een unieke band. het broertje Mezmerize mag niet onderdoen voor Hypnotise, en is misschien nog wel een tikkeltje beter. Nummers als "B.Y.O.B" & "Cigaro (erg hilarisch)" spannen de kroon en zijn de toppers van het album. Ook de overige nummers mogen er wezen. Beter dan Hypnotise weet ik zo gauw niet. Maar slechter is hij zeker niet.

avatar van The_CrY
Leuk dat je zo even al die albums naast mekaar zet, benjamin. Alleen één vraagje; je praat wel over 'beter dan de vorige' of 'net iets minder goed', maar je geeft wel alle vijf de albums 3,5 sterren?

Benjamindaxx
Klopt. Maar dat is vanwege het feit dat ik een 4 dan net weer te hoog vind (Hypnotize, System of A Down), of net te laag vind voor een 3 (Steal This Album) vandaar dat is ze allemaal een 3.5 geef omdat ze niet extreem veel onder of beter zijn dan andere albums.

Goed album. Na 3 jaar geleden Toxicity te hebben geluisterd, begon ik toch in SOAD geïnteresseerd te raken. Violent Pornography is voor mij de uitschieter, maar met de andere songs is ook niks mis. Zit erg goed in elkaar. Ook vind ik This Cocaine Makes Me Feel Like I'm on This Song geweldig. Naar mijn idee SOAD's beste album.