The Beach Boys - The Smile Sessions (2011)

Alternatieve titel: Smile

Label: Capitol

1. Our Prayer (1:06)
  2. Gee (0:51)
  3. Heroes and Villains (4:53)
  4. Do You Like Worms (Roll Plymouth Rock) (3:36)
  5. I'm in Great Shape (0:29)
  6. Barnyard (0:48)
  7. My Only Sunshine (The Old Master Painter / You Are My Sunshine) (1:57)
  8. Cabin Essence (3:32)
  9. Wonderful (2:04)
  10. Look (Song for Children) (2:31)
  11. Child Is Father of the Man (2:14)
  12. Surf's Up (4:12)
  13. I Wanna Be Around / Workshop (1:23)
  14. Vega-Tables (3:49)
  15. Holidays (2:33)
  16. Wind Chimes (3:06)
  17. The Elements: Fire (Mrs. O'Leary's Cow) (2:35)
  18. Love to Say Dada (2:32)
  19. Good Vibrations (4:13)
  20. You're Welcome * (1:08)
  21. Heroes and Villains [Stereo Mix] * (4:53)
  22. Heroes and Villains Sections [Stereo Mix] * (7:16)
  23. Vega-Tables [Demo] * (1:46)
  24. He Gives Speeches * (1:14)
  25. Smile Backing Vocals Montage * (8:30)
  26. Surf's Up 1967 [Solo Version] * (4:09)
  27. Psycodelic Sounds: Brian Falls Into a Piano * (1:30)
  28. Our Prayer "Dialog" (9 / 19 / 66) * (3:02)
  29. Heroes and Villains: Part 1 * (3:08)
  30. Heroes and Villains: Part 2 * (4:18)
  31. Heroes and Villains: Children Were Raised (1 / 27 / 67) * (2:07)
  32. Heroes and Villains: Prelude to Fade (2 / 15 / 67) * (3:42)
  33. My Only Sunshine (11 / 14 / 66) * (6:52)
  34. Cabin Essence (10 / 3/66) * (5:19)
  35. Surf's Up: 1st Movement (11 / 4/66) * (4:55)
  36. Surf's Up: Piano Demo (12 / 15 / 66) * (3:53)
  37. Vega-Tables: Fade (4 / 12 / 67) * (5:25)
  38. The Elements: Fire Session (11 / 28 / 66) * (8:27)
  39. Cool, Cool Water [Version 2) (10 / 26-10 / 29 / 67] * (3:32)
  40. Good Vibrations Session Highlights * (8:20)
avatar van Stijn_Slayer
Ik zal me nog even onthouden van stemmen, want er zijn verschillende bootlegversies van SMiLE. Eerst even zien of er (minimale) verschillen zijn. Denk dat dit wel 4,5* gaat worden. Toch samen met Holland wel m'n favo Beach Boys plaat.

Stijn_Slayer schreef:

Inderdaad, doet me een beetje denken aan het antwoord van Bob Dylan op de vraag waarom het zo lang duurde voordat (een gedeelte) van The Basement Tapes pas in 1975 officieel werden uitgebracht:

I thought everyone already owned the album/knew the songs...

Zoiets in elk geval

avatar van Dungeon
Wordt bij mij zeker een 5. Een hele vette 5. Maar ik wacht nog even vanwege de MM ethiek.

avatar van Blokkie
De versie van Brian Wilson uit 2004 staat al jaren in mijn top tien. Ben hier heel benieuwd naar.

avatar van Stijn_Slayer
Deze is nog veel beter dan die van Wilson.

avatar van Poles Apart
Alleen is de tracklist zoals die er momenteel staat (nog) niet volledig. Geluidskwaliteit is in ieder geval stukken beter dan op de talloze bootlegs.

avatar van heartofsoul
Verplichte aanschaf voor de Beach Boys / Brian Wilson liefhebbers en fans (tot die groep behoor ik ook natuurlijk) Ik heb ergens gelezen dat de officiële releasedatum dinsdag 1 november zal zijn...

avatar van Stalin
Hierbij een link naar een interview van de Wall Street Journal met Brian Wilson over Smile.

When you listen to "Smile" now, what words come to mind?

Childhood. Freedom. A rejection of adult rules and adult conformity. Our message was, "Adults keep out. This is about the spirit of youth.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Al ergens professionele reviews gesignaleerd?

avatar van matthijs
Al te luisteren op Spotify!

Simon Smith schreef:
Al ergens professionele reviews gesignaleerd?

Ja hoor...

avatar van T.O.
Erg benieuwd !

rabbit
Ik ook, alleen hadden de laatste dertien nummers van mij ook wel bonusnummers mogen zijn. Misschien leuk om een keer te beluisteren maar ik vind het een beetje onzinnig om deze als 'vast onderdeel' op het album te zetten. Deze zitten een 5*-beoordeling een beetje in de weg...

avatar van Stijn_Slayer
Ik wist al wel voor 90% wat ik kon verwachten. Toch enkele verrassingen, waaronder 'Heroes and Villains' met een ander intermezzo en outro. Ook 'Surf's Up' is duidelijk een andere versie. Ietsjes minder, maar wel erg de moeite waard.

In eerste instantie heerst er toch iets van teleurstelling. Ik had gehoopt dat het album als geheel iets meer af zou zijn. Sommige passages komen me iets te plotseling of hadden beter vloeiend in elkaar kunnen overlopen (denk aan Dark Side of the Moon). Je spreekt natuurlijk over 1967, maar dat noemt men dan de tand des tijds. Ook heb ik soms het gevoel dat er eigenlijk nog sprake is van een schets in plaats van een volledig uitgewerkt intermezzo/nummer. Aan de andere kant ben ik blij dat er geen nieuwe opnames aan het materiaal zijn toegevoegd.

Begrijp me niet verkeerd, lager dan 4* gaat dit sowieso niet worden, maar ons is wel ''het beste popalbum aller tijden'' beloofd. Je hoort dat het sessieopnames zijn (zoals de titel aangeeft) in plaats van een album dat voor 100% af is. Op een bepaalde manier is het nog wel aantrekkelijk dat je zelf invulling aan de potentie van het materiaal kunt geven. 'Wat als ze dit en dat hadden gedaan tijdens dit stuk', vraag ik me af en toe af. Terwijl ik die vraag stel besef ik me ook dat Brian Wilson dat waarschijnlijk beter had kunnen uitwerken dan ik het vluchtig in m'n hoofd doe, dat schrijnt.

Ik onthoud me nog even van stemmen. Ik wil dit album in volle glorie op een fatsoenlijke installatie horen en nog even wennen aan de samenstelling van het geheel.

Die 5cd versie vind ik trouwens echt nutteloos. Ik vraag me af wie er nou in hemelsnaam naar 24 versies van 'Good Vibrations' gaat luisteren. De 2cd versie vind ik al niet zo interessant, maar het prijsverschil met de enkele is te verwaarlozen. Zo'n inkijkje in het creatieve proces van de artiesten vind ik soms wel boeiend, maar dit hangt écht als los zand aan elkaar. Wel vind ik de soloversie van 'Surf's Up' erg mooi.

Stijn_Slayer schreef:

Tja, na 44 jaar kan dit album ook bijna alleen maar tegenvallen

Volgens mij weet zelfs Brian Wilson niet eens meer exact hoe Smile had moeten worden qua tracklist.
Maakt ook allemaal niet uit, want gelukkig is er altijd nog bootleg materiaal om op die manier je eigen Smile vorm te geven.

In de Uncut van november staat dan ook de volgende quote van Beach Boys archivist Andrew G Doe:
Bootlegs will still have a place. People will look at the Smile box and say: '' It hasn't got this 30 second snatch of '' Cabinessence'', or it hasn't got the 1967 Capitol promo disc.'' It's extensive, but it won't make the bootlegs redundant. I'm sure there's stuff to be unearthed. New tapes will turn up. Probably starting on November 1.

avatar van Stijn_Slayer
Het 'wat als' wordt niet weggenomen, maar ondertussen is de potentie van SMiLE inderdaad 44 jaar lang overgeromantiseerd. Vandaar dat ik niet op m'n eerste gevoel afga en het allemaal even laat bezinken en 'm daarna vaker ga beluisteren.

avatar van willemmusic
Kijk eens, daar duikt Cool, Cool Water eindelijk op!

avatar van matthijs
Leuk dat deze plaat nu toch nog eens uitkomt!!! Heb paar nummers geluisterd (te vroeg om al te gaan stemmen) en dat klonk wel beetje wat zoals ik verwachtte: erg fijn
Overigens vind ik Smiley Smile uit 1967, waar ik ongeveer de helft van de titels van Smile Sessions terugzie, ook erg luisterwaardig, lekker experimenteel.

avatar van Tony
Brian Wilson heeft destijds toch alle mastertapes van dit album vernietigd? Er zou sprake zijn van een rode draad rond de 4 elementen en toen het over vuur ging heeft hij alle opnames verbrand, dat is wat ik altijd over het legendarische Smile album heb gehoord. De Smile uit 2004 zou de dichtst mogelijke benadering ooit zijn. En nou komt 'ie doodleuk uit zoals Smile bedoeld was? Help!!

Tony schreef:

Geen idee hoe het precies zit met het bronmateriaal en hoeveel er uiteindelijk aan gesleuteld is.
Er moet genoeg zijn; ik zag net op een T*rrent-site een upload van zo'n dertig (30!) verschillende bootlegs rondom dit album, varierend van broddelwerk tot bijvoorbeeld de fraaie Purple Chick Stereo Reconstruction. Morgen zit de 2cd bij mij in de bus, een beoordeling volgt!

Tony schreef:

Herkenbaar. Het zou kunnen dat Brian de Mastertapes van de mixes inderdaad heeft vernietigd maar het bronmateriaal (waar de mastertapes uit voort kwamen) wellicht niet.

Overigens, gek eigenlijk dat ik verschillende mensen hoor zeggen dat Good Vib de beste popsong allertijden zou zijn. Ik vind dit ook een geweldig nummer, maar het heeft volgens mij nooit erg hoor in de Veronica top 100 allertijden of de radio 2 top 2000 gestaan. Misschien omdat Brian Wilson dood is? En na iemands dood is alles wat die persoon gemaakt heeft net wat beter dan voor zijn door. Tja, dat zou een verklaring kunnen zijn, in principe, ergens, maar ... volgens mij leeft de man nog, en is ie productiever dan ooit, nouja, dan tot 1967...

matthijs schreef:

Dat ligt dan meer aan de manier waarop de "Top 2000" wordt samengesteld...wat mij betreft is "God Only Knows" misschien wel mooier.
Het is inderdaad een klein wonder dat Brian Wilson nog steeds zo productief is, als is het (gelukkig voor hem) allemaal op een heel ander niveau dan zijn koortsachtige bedrijvigheid rondom Pet Sounds en de Smile Sessies.

avatar van Dungeon
Surf's Up mag van mij ook wel in de top 10 van de top zoveel allertijden. (de Live versie van Leaving this Town op het album In Concert mag op 1).

Dungeon schreef:
de Live versie van Leaving this Town op het album In Concert mag op 1).

En daar doet Brian geeneens op mee!

avatar van willemmusic
Ik ga voor de vinylversie !!!

avatar van Droombolus
Als non-fan heb ik alle kommotie door de jaren rond dit album aan mij voorbij laten gaan. Heb 'm toch uit pure nieuwsgierigheid in laten vliegen en ik vind het niet tegenvallen.

Deze versie van Heroes & Villains met de backing-track raar achter in de mix vind ik tot dusver het enige echte min-puntje en ik ben het met Stijn eens dat ze de tracks best wel wat beter in elkaar door hadden kunnen laten lopen. Je hoort het volgende nummer alshetware al beginnen en dan komt het pas een paar seconden later. Gemiste kans voor open doel !

avatar van titan
titan (crew)
matthijs schreef:
Ik vind dit ook een geweldig nummer, maar het heeft volgens mij nooit erg hoog in de Veronica top 100 allertijden of de radio 2 top 2000 gestaan.

???

Good Vibrations heeft in alle edities van de top 2000 gestaan, met nummer 117 als laagste positie.

avatar van henk01

henk01 schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat dit album zo bijzonder maakt ?

Wat dit album bijzonder gaat maken is dat Paul McCartney nu met de overgebleven Beatles dit weer moet zien te gaan overtreffen

henk01 schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat dit album zo bijzonder maakt ?

In kort bestek: de visie, muzikaliteit en gedrevenheid van Brian Wilson, de samenzang van de Beach Boys, het spel van het puikje van de sessiemuzikanten, de originele onderwerpkeuze en de teksten van Van Dyke Parks.
In langer bestek: luister 'ns naar de albums van de Beatles en de Beach Boys uit '65 en '66 en lees 'ns e.e.a. na over hoe Brian Wilson bijna ten onder ging aan zijn ambitie en LSD. Het is een klein wonder dat hij de officiele (soort van) release nog heeft kunnen meemaken.