MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Birdy - Birdy (2011)

mijn stem
2,96 (177)
177 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop
Label: Atlantic

  1. 1901 (5:11)
  2. Skinny Love (3:23)
  3. People Help the People (4:16)
  4. White Winter Hymnal (2:17)
  5. District Sleeps Alone Tonight (4:44)
  6. I'll Never Forget You (3:47)
  7. Young Blood (4:04)
  8. Shelter (3:44)
  9. Fire & Rain (3:07)
  10. Without a Word (4:46)
  11. Terrible Love (4:43)
  12. Comforting Sounds * (8:57)
  13. Farewell and Goodnight * (2:02)
  14. People Help the People [RAK Studios Session] * (4:17)
  15. Just a Game * (3:51)
  16. What You Want * (4:12)
toon 5 bonustracks
totale tijdsduur: 44:02 (1:07:21)
zoeken in:
avatar van Booyo
1,5
Ik hoorde haar versie van Skinny Love laatst, mooi uitgevoerd maar echt bijzonder verder niet. Beetje makkelijk scoren, zet een schattig meisje achter de piano om een bijzonder mooi nummer van een ander te zingen en het is een hit.

Maar is dit nou een heel album met covers? Herken meerdere titels van artiesten als Fleet Foxes, the XX, the National, Phoenix etc. Zou een vrij slap concept zijn, en zeker als debuut cd.. Doe het dan aan het eind van je oeuvre, als de heer Cash deed. Ik ben benieuwd, misschien vergis ik me geheel!

avatar
jasperjoey
De nummers die ik tot nu toe gehoord heb, beloven heel veel goeds. Kippenvel ...

avatar van Fieke_28
4,0
Booyo schreef:
Maar is dit nou een heel album met covers? Herken meerdere titels van artiesten als Fleet Foxes, the XX, the National, Phoenix etc. Zou een vrij slap concept zijn, en zeker als debuut cd.. Doe het dan aan het eind van je oeuvre, als de heer Cash deed. Ik ben benieuwd, misschien vergis ik me geheel!


Naar wat ik begrepen heb is het een deel covers en een deel eigen repertoire. Ik had zelf ook liever een plaat met alleen maar eigen geschreven nummers gezien, maar ja. De covers zijn in ieder geval wel van artiesten die ik zelf ook top vind.

Toch ben ik hier heel benieuwd naar! Ik heb meerdere nummers van deze plaat al gehoord, en ook wanneer het een cover is, weet ze me toch te raken. Zo kan ik "Skinny Love" wel blijven luisteren. Prachtig!

avatar
Volgens mij zijn het allemaal covers. Van 3, 6 en 10 weet ik het niet zeker. De rest:

1. Phoenix
2. Bon Iver
4. Fleet Foxes
5. The Postal Service
7. The Naked & Famous
8. The xx
9. James Taylor
11. The National

avatar
People Help the People ook. Origineel is van Cherry Ghost.

avatar van midnight boom
KLinkt allemaal wel aardig dit, Birdy is pas 15 jaar en klinkt zeer getalenteerd. Goede muzieksmaak heeft zo ook maar de originele nummers van o.a. Bon Iver, Phoenix, Fleet Foxes, the National en The XX zijn wel vele male beter.

avatar van Gloeilamp
2,5
Ik dacht dat het album uit alleen maar covers bestond.
Skinny Love vind ik een prachtig nummer, nu maar eens de rest van het album gaan beluisteren.

avatar
En haar "voorouders" waren afkomstig uit Brugge. Wat wil je nog meer Ben toch benieuwd, denk dat ik de Deluxe Version ga aanschaffen bij Amazon

avatar van everto
Als Justin Vernon maanden nodig heeft om een plaat te maken, (zeker ook in die omstandigheden van liefdesverdriet van je afschrijven in een boshut, voor maanden afgesloten van de buitenwereld), dan is het mij flink tegen het zere been om zo'n meisje schaamteloos een van deze nummers over te horen nemen om er een makkelijk hitje van te maken...
Coveren mag mijns inziens, wanneer je in staat bent om a la jeff buckley het origineel weet te overtreffen, maar anders kun je beter gewoon je eigen nummers schrijven...

avatar van Papartis
3,5
Hier de complete lijst.

1. Phoenix
2. Bon Iver
3. Cherry Ghost
4. Fleet Foxes
5. The Postal Service
6. Francis Farewell Starlite van de Amerikaanse band Francis & the Lights
7. The Naked & Famous
8. The xx
9. James Taylor
10. Birdy zelf
11. The National

avatar van WJW
WJW
Ver-schrikkelijk.

avatar van Gloeilamp
2,5
Dat vind ik nog eens een goede onderbouwing WJW, zou je kunnen uitleggen wat je er zo ver-schrikkelijk aan vind?

avatar van Don Cappuccino
De cover van Skinny Love is goed maar haalt natuurlijk bij lange niet het origineel. Die aparte en intieme sfeer van het origineel ontbreekt hier compleet. White Winter Hymnal vond ik echt helemaal niks. Eerder benieuwd naar het eigen nummer.

avatar van Arrie
everto schreef:
Als Justin Vernon maanden nodig heeft om een plaat te maken, (zeker ook in die omstandigheden van liefdesverdriet van je afschrijven in een boshut, voor maanden afgesloten van de buitenwereld), dan is het mij flink tegen het zere been om zo'n meisje schaamteloos een van deze nummers over te horen nemen om er een makkelijk hitje van te maken...
Coveren mag mijns inziens, wanneer je in staat bent om a la jeff buckley het origineel weet te overtreffen, maar anders kun je beter gewoon je eigen nummers schrijven...

Gelukkig hoeft ze niet eerst aan jou te vragen of het mag. Iedereen staat het vrij om dingen te coveren, en de een zal het heiligschennis vinden, de ander zal het gewoon een afbreuk aan het origineel vinden (in die categorie val jij dan, of toch die eerste?), en je zal ook mensen hebben die het erg kunnen waarderen of zelfs mooier dan het origineel vinden (ik dus). Gelukkig heeft ze het dus wel gecoverd, want ik vind het wél mooi. Een makkelijk hitje? Vind het helemaal geen voor de hand liggende hit, bij zulke pianoballads moet je je echt onderscheiden, zeker als je onbekend bent, om een hit te scoren. Wat mij betreft doet ze dat doordat ze het met een hoop emotie zingt, en dat vind ik er zo mooi aan. Schaamteloos? Waarom zou je je ervoor moeten schamen?

avatar van WJW
WJW
Gloeilamp schreef:
Dat vind ik nog eens een goede onderbouwing WJW, zou je kunnen uitleggen wat je er zo ver-schrikkelijk aan vind?


Ja hoor, daarvoor hoef je jouw vraag niet eens met een absurde emoticon te ondersteunen. Het gegeven dat je een lief uitziend meisje achter een piano zet waar ze al kreunend met haar gepolijste stemmetje nummers 'covert' van goede artiesten getuigt van ongeïnspireerde wansmaak. Er is geen enkele moeite gedaan om de gecoverde nummers iets extra's mee te geven, enkel een piano eronder en een 'The voice of Holland'-achtig zangeresje.

avatar van Arrie
Ik hoor bij The Voice of Holland helaas nooit iemand met zoveel emotie zingen.

avatar
Rizz
Mooi meisje, althans, als ik dat zo zie op de cover

avatar van Luky12
4,5
WJW schreef:
(quote)


Ja hoor, daarvoor hoef je jouw vraag niet eens met een absurde emoticon te ondersteunen. Het gegeven dat je een lief uitziend meisje achter een piano zet waar ze al kreunend met haar gepolijste stemmetje nummers 'covert' van goede artiesten getuigt van ongeïnspireerde wansmaak. Er is geen enkele moeite gedaan om de gecoverde nummers iets extra's mee te geven, enkel een piano eronder en een 'The voice of Holland'-achtig zangeresje.


Ten eerste dit meisje is pas 15 jaar(!!), en hoeveel muzikaliteit zie je in haar. Als je een nummer als Skinny Love kan coveren en zo mooi kan maken, niet zo mooi als het orgineel maargoed dan heb je toch de kwaliteiten. Ongeinspireerde wansmaak? PARDON kijk dan maar eens naar de videoclip en clipjes van haar live, man koop een bril. En iets extra's is er zeker aanwezig luister maar eens naar Terrible love dan weetje waar dat extra's zit.

avatar van FRNKY
0,5
Volledig eens met WJW. Er zijn zoveel mensen (ja, ook jonge mensen) die heel goed kunnen zingen en/of pianospelen. Jezelf onderscheiden doe je juist met je eigen werk. Als je al een keer een cover doet, maak er dan wat nieuws van en kopieer het niet 1 op 1 zoals met Skinny Love het geval is. Een volledig coveralbum is gewoon makkelijk scoren en geen enkele nummer op deze plaat voegt echt iets toe.

avatar van WJW
WJW
Luky12 schreef:
(quote)


Ten eerste dit meisje is pas 15 jaar(!!), en hoeveel muzikaliteit zie je in haar. Als je een nummer als Skinny Love kan coveren en zo mooi kan maken, niet zo mooi als het orgineel maargoed dan heb je toch de kwaliteiten. Ongeinspireerde wansmaak? PARDON kijk dan maar eens naar de videoclip en clipjes van haar live, man koop een bril. En iets extra's is er zeker aanwezig luister maar eens naar Terrible love dan weetje waar dat extra's zit.


Ik herhaal mezelf dan maar weer:

'Er is geen enkele moeite gedaan om de gecoverde nummers iets extra's mee te geven, enkel een piano eronder en een 'The voice of Holland'-achtig zangeresje.'

avatar
0,5
Een standaard emotieloze stem, een leuk hoofdje en scoren maar! Zo intens slecht dit, een magisch nummer als skinny love wordt ontdaan van elke magie, gatverdamme.

avatar van Booyo
1,5
Arrie schreef:
Ik hoor bij The Voice of Holland helaas nooit iemand met zoveel emotie zingen.


Luky12 schreef:
Ten eerste dit meisje is pas 15 jaar(!!),
.

Tuurlijk, ze kan onwijs goed zingen voor een meisje van 15. Maar in die leeftijd zie ik dan ook weer het mankement. Lijkt me stug dat zo'n jong meisje net zulk gemeende emotie in een nummer als Skinny Love kan leggen als Justin Vernon, daar waar laatstgenoemde zich 3 maanden in een hut in Wisconsin heeft opgesloten om te schrijven over al zijn opgekropte emoties van de afgelopen zes jaar. Wat mij betreft is de emotie dan ook verre van oprecht, en lijkt het dus inderdaad op makkelijk scoren.

avatar van Gloeilamp
2,5
Ik vind het origineel ook stukken beter maar de cover van Birdy vind ik ook goed. Helaas begint het nummer nu al iets minder te worden..

FRNKY schreef:
Jezelf onderscheiden doe je juist met je eigen werk..


Wat vind je dan van Without a Word?

avatar van FRNKY
0,5
Gloeilamp schreef:
Ik vind het origineel ook stukken beter maar de cover van Birdy vind ik ook goed. Helaas begint het nummer nu al iets minder te worden..

(quote)


Wat vind je dan van Without a Word?


Standaard popballad. Leeg, nietszeggend en weinig authentiek. Veel kreunen en uithalen en tegelijkertijd weinig zeggen.

Wel mooi pianospel en als ze dit live zo kan brengen heeft ze een prima stem, maar nog steeds 13 in een dozijn.

avatar
Vind het heel moeilijk om dit te beoordelen, want ik vind namelijk dat dit meisje echt een prachtige stem heeft die mij helemaal inpakt. Maarja, de liedjes zijn niet van haar en omdat ze hier namen covert waarvan je denkt: ZO! kunnen alle covers niet tippen aan 't origineel. Ik vind Shelter (cover van The XX) het mooist, maar vergeleken met het origineel valt het natuurlijk in 't niet. Toch kan ik helemaal wegzinken (positief) met dit album.. ik weet het niet meer.

avatar van Luky12
4,5
WJW schreef:
(quote)


Ik herhaal mezelf dan maar weer:

'Er is geen enkele moeite gedaan om de gecoverde nummers iets extra's mee te geven, enkel een piano eronder en een 'The voice of Holland'-achtig zangeresje.'


Dat is echt onzin, kijk je wel eens The Voice? maar Birdy is echt een vak apart. Ik heb nog nooit een meisje van 15 met zo'n volwassen stem horen zingen. Waarom heeft ze succes, omdat het zo'n groot talent is. Volgende album vol met eigen nummers zeker weten maar ik kan me prima vertoeven met dit album, dikke pluim voor deze meid! Snel live wil zien ook!

avatar
4,0
Laten we het eens allemaal gaan afwachten of dit commentaar allemaal terecht is, wanneer er een album met eigen tracks komt. Ik ben alvast enthousiast.

avatar
3,5
Na het horen van een cover van Skinny Love van Bon Iver was ik zeer benieuwd in welke mate ze de rest van de nummers die op het album staan dat 7 november is verschenen. De 15-jarige Birdy uit Engeland heeft me namelijk heel positief gestemd toen ik dat nummer hoorde.

Toen ik de tracklist zag, werd ik nog benieuwder dan ik al was. Er staan nummers van bekende bands als Phoenix, The xx, Fleet Foxes en als klap op de vuurpijl een van The National op. Nou ben ik normaal niet zo van de coveralbums, alhoewel Nada Surf er vorig jaar ook een mooie heeft geproduceerd. Het nummer Skinny Love en ook de andere al bekende cover van Shelter van The xx zorgden toch voor de benodigde interesse.

Nou blijkt het ook daadwerkelijk allemaal goed in elkaar te steken. Natuurlijk zijn er een aantal nummers die wat minder geslaagd zijn zoals de cover van White Winter Hymnal van Fleet Foxes en District Sleeps Alone Tonight van The Postal Service, maar over het algemeen ben ik ook over de rest wel te spreken.

Anders is dat met het nummer Terrible Love, dit is namelijk een van de beste nummers van The National. Birdy moet geweten hebben dat dit heel moeilijk is om te overtreffen. Dit doet ze dan ook niet, wat ze wel doet is haar eigen interpretatie geven, waar ze heel aardig in slaagt. Een heel mooi nummer tot een heel mooi nummer maken is toch knap.

15 Jaar en dan al zoiets moois produceren, dan moet er nog een goede toekomst in het verschiet liggen. Nou valt dit niet in de categorie 'meesterwerk' mede omdat er covers op staan, maar het maakt me wel heel nieuwsgierig naar eigen werk. Maar dat zal vast wel goed komen.

klik

avatar van LennartDG
2,0
Snif. Dit doet me echt heel veel pijn. Enkele nummers van enkele van mijn favoriete bands (The Postal Service! Mew! Phoenix! The Xx!) zo te zien verkracht worden, het is op het randje af misdadig. Ik ga niet ontkennen dat hier (zang)talent aanwezig is, maar van deze prachtige nummers had ze af moeten blijven. Haar overdreven barokke zangstijl is nérgens voor nodig en past niet bij de nummers. Haar eigen "toevoegingen" aan de zanglijnen klinken heel geforceerd en storend, en de piano is over de ganse lijn niet origineel. In a nutshell: respect voor haar zangtalent, maar het is allemaal overdreven, en voor zo iemand is het niet nodig een plaat met enkel covers uit te brengen. De originele nummers zijn er alvast niet bij gebaat.

avatar van Guinness1980
3,5
Natuurlijk is het jammer dat haar debuut album bijna helemaal gevuld is met covers. Maar toch vind ik deze covers nog altijd beter dan wat de meeste artiesten proberen te maken van een cover.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 08:18 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 08:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.