Birdy - Birdy (2011)

Label: Atlantic

1. 1901 (5:11)
  2. Skinny Love (3:23)
  3. People Help the People (4:16)
  4. White Winter Hymnal (2:17)
  5. District Sleeps Alone Tonight (4:44)
  6. I'll Never Forget You (3:47)
  7. Young Blood (4:04)
  8. Shelter (3:44)
  9. Fire & Rain (3:07)
  10. Without a Word (4:46)
  11. Terrible Love (4:43)
  12. Comforting Sounds * (8:57)
  13. Farewell and Goodnight * (2:02)
  14. People Help the People [RAK Studios Session] * (4:17)
  15. Just a Game * (3:51)
  16. What You Want * (4:12)
1988
Ik heb het gehele album nog niet gehoord,maar vind dat ze 'Skinny Love' verkracht heeft.

Louis2703 schreef:

15 Jaar en dan al zoiets moois produceren, dan moet er nog een goede toekomst in het verschiet liggen. Nou valt dit niet in de categorie 'meesterwerk' mede omdat er covers op staan, maar het maakt me wel heel nieuwsgierig naar eigen werk. Maar dat zal vast wel goed komen.

Wat heeft zij wel niet geproduceerd dan behalve dat ene eigen nummer? Elke geschoolde zangeres had deze nummers op deze manier kunnen brengen. Ik vind het ronduit schandalig en zoals hierboven ergens genoemd inderdaad bijna op het misdadige af.

Snap ook niet dat bijvoorbeeld een Justin Vernon hier toestemming voor verleent, maar dat terzijde.

avatar van domainator
Ik vind Skinny Love veel beter dan het orgineel van Bon Iver, maar ik ben ook een van de weinige die de stem van Justin Vernon verschrikkelijk vind. Heb me best gedaan maar ik blijf me irriteren en dan houd het gewoon op.

Als ze voor gemakkelijk had gekozen, had ze "Umbrella" of iets van Beyoncé gecovered, en niet Skinny Love of White Winter Hymnal. Aangezien het de bedoeling is met dit album een jonge doelgroep aan te spreken, vind ik dit toch wel straf. Op deze manier zal een jong publiek dat gewend is prefab R&B en electropop te beluisteren, misschien de muziek van Bon Iver, The National, Fleet Foxes ontdekken. In België en Nederland mag deze muziek dan wel redelijk ingeburgerd zijn, maar in de meeste andere landen kennen de meesten enkel maar Britney, Rihanna, Flo Rida, Taio Cruz,... Voor een 15-jarige is dit veelbelovend, misschien dat ze ooit zelf in de pen kruipt. "White Winter Hymnal" is wel even wennen, maar toch beluisterbaar

Justin Vernon zal dankbaar zijn als hij z'n bankrekening raadpleegt En hierdoor misschien ook fans bijkrijgt die anders nooit van Bon Iver zouden gehoord hebben.

Iedere geschoolde zangeres mag dit wel kunnen, maar tegenwoordig halen enkel playback-zangeresjes (of moet ik zeggen prostituees) nog de hitparade

domainator schreef:

Met Shakira en Anouk in je top 10 kan ik me voorstellen dat het niet helemaal in je referentiekader past nee.

Is het dan net niet interessant dat "de kids" dankzij haar de muziek van Bon Iver, Fleet Foxes, Naked and Famous, National,... ontdekken. Welke 10-jarige gaat er anders naar Fleet Foxes, Bon Iver of National luisteren denk je?

Het is niet bijster origineel, maar de meeste uitvoeringen kunnen er mee door. Ik denk dat ze het nodige talent in huis heeft om in de toekomst een vaste waarde te worden. Als ze niet op de dool raakt of uitgebuit gaat worden door de majors om met de verkeerde mensen samen te werken.

Linda Ronstadt haar repertoire bestaat toch ook hoofdzakelijk uit covers? Sommige albums zijn leuk vermaak.

.:Quadran:. schreef:

Mensen die er aan toe zijn ontdekken die muziek op enig moment in hun leven zelf wel. Dat hoeft niet door een popsterretje opgedrongen te worden.

avatar van L_T_B

The Australian schreef:
QUITE a few unimagined events have become reality for Vernon since the successful debut for Bon Iver (the name derives from the French bon hiver, which means good winter). He could hardly have predicted working with hip-hop superstar Kanye West, for instance, or having one of his songs, Skinny Love, covered by a 14-year-old English schoolgirl, Birdy, who took the song into the British charts for the first time.

His reaction to that development is that "it's crazy". "I'm just happy that someone likes the music enough to make it their own music," he adds. "That's quite a high compliment."

Het lijkt wel of liefhebbers van Bon Iver, The National e.d. dit album als een persoonlijke aanval zien. Zeker gezien de commentaren en de absurd lage stemmen. Nee, het zijn niet haar eigen nummers. Maar is dat nou zo erg? Ik ga dit album zeker een kans geven.

avatar van ateetje
Het is zwak en kortzichtig als je niet naar covers van nummers die je goed vindt kunt luisteren. Deze meid kan geweldig zingen en pianospelen en het zijn stuk voor stuk pareltjes. En wat maakt het dan uit dat het nummers zijn van andere artiesten, muziek is muziek.

avatar van Guinness1980
ateetje schreef:

Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht.

avatar van coldwarkids
Alleen Fire & Rain ken ik niet , de rest ken ik al de originele nummers.. vind 1901 van Phoenix goed en mooi gecoverd. Ze heeft Skinny Love idd verkracht en die van Cherry Ghost ook

avatar van Arrie
FRNKY schreef:

Nounou, overdrijven is een vak. Inderdaad had een geschoolde zangeres dit ook kunnen zingen. Of Whitney Houston geschoold is, weet ik niet, maar dat is wel een zeer begaafde zangeres. Had ik het mooi gevonden als zij het had gezongen? Waarschijnlijk niet. Dit vind ik echter wel mooi, dus dat zegt allemaal niks.

En even serieus: bijna op het misdadige af? Het is bijna een misdaad om een nummer te coveren? Kom op, zeg...

avatar van ateetje
Arrie schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan

avatar van domainator
FRNKY schreef:

Bon Iver zou ook aan mijn referentiekader kunnen voldoen als zij een andere zanger hadden
Alles mag gecoverd worden zolang het maar niet van Bon Iver of The National is.
Zal nog wat olie op het vuur gooien door te zeggen dat de versie van Skinny Love superieur is aan die van Bon Iver. Ik werd dit jaar toch al moe van die Bon Iver, dit moest je goed vinden anders hoor je er niet bij. Hier werden zij opgehemeld en door vrienden en collega's.

ohmusica
Prima stem, mooie keuze aan liedjes. Hoopgevend debuut van veelbelovend talent. Erg sfeervol.

Rizz
Het is een mooi meisje, ze heeft geen slechte stem, maar potdorie, alsof het eenzame meisje uit klas 3 in de oefenruimte op school pianoles krijgt van een lerares met een grote wrat op d'r gezicht.

avatar van AOVV
Geslaagde covers worden afgewisseld met minder geslaagde covers op dit plaatje. Het eigen nummer is zeker niet slecht hoor, dit meisje heeft wel potentieel, volgens mij..

avatar van klaezman
0,5
Ik ben echt boos om die cover van Skinny Love. Liefst zou ik alle tien haar vingers breken. Tenzij ze belooft dit soort juweeltjes niet meer te verkrachten. Leuk om bij oma op visite je gekrakeel ten gehore te brengen, maar niet op de radio.

avatar van Protonos
Vanwaar die haat klaezman? Skinny Love vind ik een prima vertolking van het originele nummer.

Heb het idee dat sommige mensen boos zijn dat 'hun ontdekking' nu door het grote publiek gewaardeerd wordt(mbt Skinny Love).

avatar van alpeko
klaezman schreef:

Muziekhooligans, ik wist niet dat ze bestonden.

avatar van TonyT
Young Blood verkrachten.. wat een lef

In Skinny love komt haar stem goed tot haar recht. De rest van het album doet me niet veel. Maar toch...15 jaar...

avatar van Papartis
Birdy, fijn we hebben weer iemand om af te zeiken.
Wat een hoop onzin gelezen hier.
Kom niet aan de heilige huisjes op MuMe.
Bon Iver, The National enz.

avatar van Thomas91
Wat een gedoe hier haha!

Vind het juist wel leuk dat zo'n jong meisje dit soort muziek covert. Ik heb zelf niet zo veel met Bon Iver, maar verkrachting, schandalig, misdadig? Kom op mensen. Als je van tevoren al weet dat je het niets gaat vinden, reageer dan niet.

avatar van TonyT
Als je van tevoren al weet dat je het niets gaat vinden, reageer dan niet.
Wat een onzin.

Geweldig om allemaal die afschuw te lezen. Mensen die op hun teentjes getrapt zijn omdat hun artiest word gecoverd. Lekker belangrijk allemaal. Ik luister het album gewoon niet en luister de orginele versies wel hoef ik me ook niet te ergeren en ergens druk om te maken!

Wat natuurlijk vooral stoort is niet zozeer dat het hier om heilige huisjes gaat, maar meer om heilige huisjes die de mainstream niet kent. Ik hoor nu al mensen over Skinny Love van Birdy praten alsof het een origineel nummer betreft en, ja, dat stoort soms wel.

@ Obsessed, laat ze lekker denken dan. Wij weten wel beter!

Ik heb er persoonlijk ook niet zoveel last van hoor, ik weet pas sinds eergisteren dat dit uberhaupt bestaat. Ik leef in m'n eigen wereldje, en dat vind ik wel prima.

avatar van Raconteur
Wat covers geyoutubed, want er zitten een aantal persoonlijke favorieten tussen. Aangezien ze bij Atlantic zit, vrees ik dat Birdy een zorgvuldig uitgezet marketingproduct is. Zowel een indie publiek als een mainstream publiek aanspreken, verzorgde look etc.

Heb ik allemaal geen probleem mee (bij Lana del Rey gaat het er net zo aan toe). Spijtig dat de liedjes echter vrij zwak gecoverd zijn. Vooral Terrible Love slaat de plank nogal mis, Skinny Love valt daarentegen nog (relatief gezien) mee. Ze heeft een goede stem (hoeft ze trouwens niet elk liedje opnieuw te bewijzen) en ze kan pianospelen (hoeft ze trouwens niet elk liedje opnieuw te bewijzen), maar dit album is zeer doorsnee. Spijtig.

Los van dit alles, is de commotie die hier ontstaat rond haar covers volledig van de pot gerukt. Jaja ze is een marketingproduct en haar covers zijn grof beschouwd zwak. Maar het is weer typisch snobisme om hier een halve ster uit delen en te doen alsof ze een verpersoonlijking van de duivel is.

Ik wens Birdy veel succes en hoop dat ze wat ballen aan haar lijf krijgt zodat ze Atlantic en haar marketingteam zal verlaten in de toekomst (wishful thinking), zoniet kunnen Justin Vernon, Matt Berninger en co eens lekker gaan eten met dit de opbrengsten uit dit album en dat hebben ze zeker verdiend.