Metallica - Garage Inc. (1998)

Label: Elektra

1. Free Speech for the Dumb (2:35)
  2. It's Electric (3:33)
  3. Sabbra Cadabra (6:20)
  4. Turn the Page (6:06)
  5. Die, Die My Darling (2:26)
  6. Loverman (7:52)
  7. Mercyful Fate (11:10)
  8. Astronomy (6:37)
  9. Whiskey in the Jar (5:04)
  10. Tuesday's Gone (9:03)

met Gary Rossington, Pepper Keenan, Jerry Cantrell, Sean Kinney, Les Claypool, Jim Martin en John Popper

11. The More I See (4:48)
  12. Helpless (6:36)
  13. The Small Hours (6:40)
  14. The Wait (4:52)
  15. Crash Course in Brain Surgery (3:08)
  16. Last Caress/ Green Hell (3:29)
  17. Am I Evil? (7:50)
  18. Blitzkrieg (3:36)
  19. Breadfan (5:41)
  20. The Prince (4:24)
  21. Stone Cold Crazy (2:17)
  22. So What (3:08)
  23. Killing Time (3:03)
  24. Overkill (4:05)
  25. Damage Case (3:40)
  26. Stone Dead Forever (4:51)
  27. Too Late Too Late (3:12)
avatar van Rockfan
De singles zijn niet echt representatief voor metalbands. Kijk naar Metallica. Nothing else matters ? Je schrik je een ongeluk als de cd nav de single aanschaft. Dus ik denk niet dat singles de metalwereld in beweging zette. Maar dat is mijn beleving dan. Killers van Iron Maiden. British Steel van Priest. Strong arm van Saxon en Ace of spades van Motorhead deden dat (in mijn beleving dan) wel

avatar van Edwynn
Jij gaat er vanuit dat de groten der aarde enkel beïnvloed kunnen zijn door nog groteren der aarde. Volgens mij werkt dat zo niet. Overigens gaat het hier niet om singles als in de top 40, maar om singles die eigenlijk als demo's fungeerden.

Ik zou zeggen: luister eerst eens naar Priest, Sabbath en Motörhead daarna naar wat NWOBHMspul en vervolgens naar Metallica en Slayer enzo. Misschien dat je dan begrijpt wat ik hier bedoel. Je kunt dan volgens mij niet meer ontkennen dat de gehele NWOBHM-periode een scharniermoment is in de ontwikkeling van de metal.

Maar goed we dwalen af. Garage Inc: eerste cd is buiten de briljante Tuesday's Gone interpretatie compleet ruk, de tweede cd rechtvaardigt de aankoop voor het geval je dat spul nog niet in huis had.

avatar van gigage
Eerst voor de zoveelste keer van alles coveren en een jaar later napster aanklagen voor jatwerk. Ik raakte er wat confused van

avatar van gigage
@Rockfan: Geinspireerd door diamond head is een understatement. Als jonge jochies bestond hun halve setlist uit diamond head songs omdat niemand in the usa die toch ooit gehoord had en ze zelf niet genoeg nummers hadden. Maar das wel heel veel lang geleden.

avatar van Edwynn
Die hele No Life To Leather demo is ook gewoon opgefokte NWOBHM. Daar had Hetfield nog een piepstemmetje, zeg.

avatar van ricardo
Deze kwam ik afgelopen weekend in de afprijsbakken van de v&d tegen voor slechts 5 euro. Koopje, want zie met name de dubbelaars van metallica vaak nog liggen voor 20 euro of meer. Cd2 is natuurlijk de cd waar het om gaat. Maar op cd 1 staan met tuesday gone en whiskey in the jar natuurlijk een paar prachtige covers van lynyrd skynyrd en thin lizzy.

avatar van frolunda
Gewoon een prima cover album dit met als hoogtepunt toch de prachtige uitvoering van Turn the page,al blijft het origineel van Bob Seger natuurlijk ook zijn waarde behouden.Net overigens als de misschien niet zo bekende versie van the Golden earring.
Verder niet al te verrassingen of het zou Loverman van Nick Cave & the bad seeds moeten zijn maar dat vind ik op Garage Inc. nnu niet tot de beste nummers behoren (doe mij dan maar het origineel).
Wel opvallend dat dit feitelijke tussendoortje een betere productie heeft dan veel van reguliere studio albums.Ook met de zang van James Hetfield is hier weinig mis.
Persoonlijk vind ik het wel leuk dat ze (de heren zijn blijkbaar fan,en terecht) twee nummers doen van één van mijn ''alltime favourite bands" the Misfits.