Iron Maiden - Somewhere in Time (1986)

Label: EMI

1. Caught Somewhere in Time (7:26)
  2. Wasted Years (5:07)
  3. Sea of Madness (5:42)
  4. Heaven Can Wait (7:22)
  5. The Loneliness of the Long Distance Runner (6:31)
  6. Stranger in a Strange Land (5:45)
  7. Déjà Vu (4:56)
  8. Alexander the Great (356-323 B.C) (8:37)
  9. Reach Out * (3:30)
  10. Sheriff of Huddersfield * (3:34)
  11. That Girl * (5:04)
  12. Juanita * (3:45)
Heer Hendrik schreef:

Inderdaad en dat blijft eeuwig zonde en onbegrijpelijk

En de afgelopen tour was het moment om het te doen. Afraid to shoot strangers was leuk om te horen, maar had liever meer somewhere in time gehoord.

avatar van Sir Spamalot
Even de kast ingedoken en Aardschok 10 van oktober 1986 uitgediept met een review van Metal Mike. Daar heeft hij het ook over de gitaarsynthesizers en zegt letterlijk "gelukkig niet zo overdreven als op de laatste Priest elpee", waarmee hij Turbo bedoelt. Deze Somewhere in Time was elpee van de maand september, elpee van de maand oktober was Wild Dogs met Reign of Terror (pagina 13 van de Aardschok Special). Dat maandblad was mijn referentie om platen te kopen, lang lang geleden...

avatar van De buurman
Ha, van mij ook. Ik vrat dat blad op zo'n beetje. Van veel albums kan ik me nog steeds de strekking van de review dan wel de score herinneren.

avatar van AstroRocker
same here, maar inmiddels ben ik geen lid meer van dat blad sinds 1993. Ik was abonnee van 1983-1993.

avatar van wizard
Sir Spamalot, ooit overwogen om een topic te beginnen zoals Dazzler een tijdje geleden deed, waarin hij oude Oor-recensies met een paar korte citaten samenvatte?

avatar van Sir Spamalot
wizard, mits hier en daar een hiaat in de vorm van een verloren editie of de Duitse versie van Aardschok/Metal Hammer heb ik twintig volledige jaargangen hiervan (1986-2005). Het is een goed idee waarover ik eens zal nadenken. De factor "tijd" speelt momenteel spelbreker en andere "projecten" op MuMe waarmee ik bezig ben.

In verband met de aanwezige synthesizers wil ik nog even zeggen dat ik aanvankelijk voorbehoud had bij het resultaat hiervan, na het lezen van het nieuws dat ze die dingen gingen gebruiken en na de ervaring met Turbo van Judas Priest. Toen Metal Mike zei dat het dik in orde was, heb ik niet getwijfeld om dit te kopen. Je moet meegaan met je tijd. Hun jaren tachtig albums hadden toch iedere keer een ander geluid, een pluim op hun hoed.

avatar van glenn53
Voor na 2005 kun je nog bij mij terecht. Ik bezit vanaf 1987 - heden. En inderdaad vroeger was de Aardschok bepalend in mijn platenkeuze. Alles wat een 8,5 of hoger kreeg, probeerde ik te verkrijgen, wel een mooie collectie opgebouwd zo, maar niet altijd aan gehouden op een gegeven moment.

Aardschok las ik ook van A tot Z vooral de recensies van Kees Baars......
Frank Marino kreeg altijd toprecensies....

Cured
Ik las weinig, maar luisterde vooral . Ik heb nooit zo goed de bijzonderheid van dit album begrepen. Het is vooral toch weer de beproefde formule en veel gebruikte zelfde akkoordenprogressie of intervallen, soms een afwisseling van de volgorde in die reeks (of kleine toevoeging) of het transponeren daarvan naar een andere toonsoort. Stranger en Alexander, in het 2e deel van de song met zijn overgangen, zijn in die zin verrassender. Als je dit alles niet zo stoort (of hoort) , begrijp ik wel dat dit er ook weer in gaat als koek.

avatar van Edwynn
Loneliness vind ik ook nog wat merkwaardige overgangen bevatten. Het middenstuk in Heaven Can Wait komt ook totaal uit de lucht vallen. En verder zit volgens mij veel rockmuziek zo in elkaar zoals jij dat beschrijft. Somewhere In Time is geen ingewikkelde plaat, maar wel een mooie sfeervolle plaat.

Cured
Loneliness heeft dat inderdaad ook wel ; Heaven Can Wait zou ik weer even precies moeten beluisteren. Het is ook geen slechte plaat of zo, maar ik denk dat Iron Maiden mij gewoon niet meer zo pakte, destijds, anderen weer wel, genoeg zelfs. Zeer populaire metalband in de 80,s; misschien wel de populairste toen (weet ik niet precies) .

Edwynn schreef:
En verder zit volgens mij veel rockmuziek zo in elkaar zoals jij dat beschrijf.

Hier had ik in eerste instantie even overheen gelezen. Ik vind dat Iron Maiden in verhouding veel songs hebben die dezelfde akkoordenprogressie (of lichte verandering erin) laten horen. Ik vind het dus meer van hetzelfde, wat ik lang niet bij alle bands hoor. Ik noem er een 'paar' songs:Prowler, Running Free Children Of The Damned, Hallowed Be Thy Name, Where Eagles Dare, Aces High (+transponeren),Caught Somewhere In Time, de coupletten van Wasted Years, The Lonelioness, de eerste helft van Alexander of Infinite Dreams (helemaal, ook met dat transponeren) enz.. Het is niet zozeer dat ik me daar aan erger, maar daardoor neemt wel mijn interesse af, iig bij Iron Maiden. Een ander hoeft daar uiteraard geen 'last' van te hebben.

RagnöroK
Gewoon een sfeervolle plaat. De eerste die ik ooit kocht van Maiden en nog steeds mijn favoriet. Het klinkt allemaal lekker vol, warm en episch. Ik hou er wel van!

RagnöroK schreef:

Wel de beginperiode (hard) gedraaid?? Kan mij niet voorstellen dat je dit album beter vind....

Cured
Ik ga ook voor de beginperiode; ik bezit de Di Anno albums en TNOTB. Rauwer,ruiger en agressiever. Ik snap wel dat er ook heel veel liefhebbers van de periode Dickinson zijn, maar vind ze zelf allemaal wat minder dan , vooral, die eerste 2. Hier ga ik toch vooral voor Wasted Years, uitgerekend de single .

Neal Peart schreef:

Dat zal ie zeker wel gedaan hebben, maar smaken verschillen nu eenmaal.

avatar van Tony
Neal Peart schreef:

Ik wel. Ik heb ook vaak dat het 1e album dat ik van een artiest hoor uiteindelijk de beste blijkt te zijn. Geen idee hoe dat fenomeen heet, want ik ben zeker niet de enige die dit heeft.

Edit: Volgens mij ook de reden waarom zoveel bands / artiesten hun debuut nooit meer overtreffen.

avatar van Edwynn
Het gevoel dat ontstaat bij het eerste album dat je hoort, pakt en raakt is bijzonder en moeilijk te overtreffen. Toch is het een stelling die bij mij nauwelijks opgaat. Bij Maiden is dat wat mij betreft beslist niet het geval. Bij een heleboel andere bands ook niet.

avatar van jasper1991
Het eerste album van een band is bij mij ook meestal niet zomaar het eerste album. Toch gaat het bij mij niet overdreven veel op wat ik zo inschat

Het is maar goed dat we van mening (kunnen) verschillen.....

avatar van Tony
jasper1991 schreef:

Ech wel.

avatar van vielip
Neal Peart schreef:

Dat ligt ook wel wat verwijderd van de Maiden op Somewhere in time vind ik. De eerste 7 studio albums van Maiden zijn pareltjes alleen steekt Somewhere in time er net iets bovenuit vind ik.

avatar van Kronos
Ik vind ze alle zeven zo ongeveer even goed. Een prachtige reeks, waarvan elk album een eigen karakter heeft.

woordenaar
Sea of Madness vind ik geweldig, dat middenstuk. En dan die pompende bas.
Ik was 16 toen dit verscheen, en kan nog steeds elk nummer mee zingen. Dat maakt dit een topplaat.

avatar van De buurman
Inderdaad, het blijft een fenomenaal goed album met een heel eigen sound en sfeer. Dat doen ze knap. Al die goeie platen waren door Martin Birch geproduceerd en toch hebben ze allemaal en eigen identiteit.
Op Somewhere In Time lijken de gitaristen iets meer ruimte te krijgen voor solo's, in die zin dat de onderliggende akkoordenreeksen elkaar wat minder snel opvolgen. Staan een paar geweldige solo's op. Smith vind ik altijd nog nèt wat beter.

RagnöroK
Neal Peart schreef:

Ja zeker wel, maar Somewhere in Time was voor mij de eerste plaat van Maiden en uberhaupt de eerste metal-plaat die ik ooit kocht. Kan me nog herinneren dat ik dit album uit de cd-back plukte van de muziek-zaak en het ging luisteren daar... ik werd echt weggeblazen en was per direct verliefd op de muziek. Uiteraard bleek Maiden een hele collectie fantastische albums te hebben, maar behalve Brave New World kwam geen van die platen ooit echt in de buurt van deze, voor mij persoonlijk. Somewhere in Time opende mijn ogen voor metal muziek, dus zal altijd een bijzondere plek hebben.
Ik vind de meeste albums van Maiden heel goed overigens. Heb alleen niks met No Prayer, Fear of the Dark, X-Factor en Virtual XI. Maar ook de nieuwere abums (BnW, Matter of Life and Death en Final Frontier) vind ik echt geweldig. Maiden is samen met Toto dan ook echt met stip mijn favoriete band en zijn samen met Toto ook de meest gedraaide band in mijn jeugd... goede herinneringen!

Maiden lukte het om voor de zesde keer achter elkaar een mega album te releasen. Alleen de opener is al een track die je godverdomme wegblaast met een gitaar solo die ik nog steeds zo ontzettend gaaf vind. Dit album is mijn favoriete metal album, en kan zich tussen de 80 er jaren metal meesterwerken als Ride the Lightning, Reign in Blood en The Legacy makkelijk staande houden. 5,0

avatar van De buurman
Ben ´m de laatste tijd ook weer aan het draaien. Deja Vu vond ik altijd wat minder, maar luister ik de laatste tijd juist erg graag. Enige minpunt blijft voor mij dat begin van Alexander The Great... echt een te hoog Spinal Tap / Monty Python gehalte. Maar ja, dat heb ik soms vaker met Maiden. Verder echt een superplaat. Hun laatste wat mij betreft, want Seventh Son vond ik beduidend minder en wat erna kwam heeft me nooit kunnen boeien.

avatar van SirPsychoSexy
Heh, het is me net opgevallen dat dit album als slechts één van twee Maiden-albums in de top 250 staat, hoewel het drie albums moet laten voorgaan wat stemmenaantal betreft en ook qua rating pas derde is in de rij. Het staat zelfs hoger genoteerd dan de grote Maiden-klassieker Number of the Beast, hoewel die meer dan 300 stemmen meer heeft. Er is duidelijk een groepje MuMe-gebruikers dat mijn mening deelt dat Somewhere in Time als totaalpakket het beste is dat Iron Maiden ooit op plaat heeft gezet.

avatar van Heer Hendrik
Amen !!!!!!!