Simply Red - Picture Book (1985)

Soul / Pop
Label: Elektra

1. Come to My Aid (4:03)
  2. Sad Old Red (4:33)
  3. Look at You Now (3:02)
  4. Heaven (4:32)
  5. Jericho (6:03)
  6. Money's Too Tight (To Mention) (4:13)
  7. Holding Back the Years (4:30)
  8. Red Box (3:56)
  9. No Direction (3:41)
  10. Picture Book (5:49)
  11. Money's Too Tight [To Mention) (The Cutback Mix] * (8:29)
  12. Come to My Aid [Survival Mix] * (6:40)
  13. Holding Back the Years [Extended Mix] * (5:48)
  14. Jericho [Extended Mix] * (6:47)
  15. Open Up the Red Box [Extended Mix] * (6:24)
1985 was een vrij slap popjaar in mijn herinnering.
De Cd kwam op de markt en ik weet nog dat ik stage liep op de muziekafdeling van een bekend warenhuis.
Dit album draaide aardig zijn rondjes en werd behoorlijk verkocht.
Ik vond het aardig maar niet heel bijzonder.
Terugluisterend ( ik heb 'm uiteindelijk op copie) is het uit die periode een prima album.
Tussen de klinische en overgeproduceerde gevallen, was dit tenslotte een lekker geproduceerde plaat met best aardige songs. Soulminded en afwisselend.

Jammer dat het verloop erg wisselvallig werd uiteindelijk.

avatar van iggy
Een prima plaat van die rooie en zijn band. Zoals al vele malen eerder vermeld wordt, weet de band allerlei stijlen aan te raken en goed te verwerken in hun eigen nummers. En die rooie heeft ook nog eens een lekkere stem. Vooral het melancholieke Holding Back The Years komt nog altijd prachtig binnen bij mij. Af en toe vind ik het wel wat te gladjes. Maar dit euvel zie/hoor je altijd of bijna altijd bij pop bands. Plus dat ik niet alle nummers even sterk vind. No Direction bijv had voor mij niet gehoeven.

iggy schreef:
No Direction bijv had voor mij niet gehoeven.

Maar altijd nog beter dan one direction, toch?

avatar van iggy
Dat lijkt me wel ja.

avatar van Poeha
iggy schreef:
No Direction bijv had voor mij niet gehoeven.
Picture Book en Red Box daarentegen...sublieme tracks.

En gisteren is een fonkelnieuwe track uitgebracht van het binnenkort te verschijnen nieuwe album. Ze gaan dus toch maar weer eens verder. Niet van het niveau van dit album, maar wel uptempo, althans als ik het stukje wat nu online staat mag geloven.

Money's too tight is een geweldige cover, zit een hele lekkere drive in, grappig dat een ex punker dan nu soul gaat maken. Holding back is ook prachtig, picture book en red box ook goed, rest mwah.
Een vreemde eend in mijn lp-kast, naast heel veel New Wave, Husker Du, Replacements etc, vlak voor de NY explosie van Sonic Youth, Swans etc

avatar van pureshores
van wie is Money's too tight een cover dan?

pureshores schreef:
van wie is Money's too tight een cover dan?

the Valentine brothers.. google is je vriend

avatar van Zwaagje
Wat mij berreft een sensationeel debuut van deze band. Ik heb de lp grijs gedraaid in de jaren 80 en zet nu de lp nog af en toe op en neem de krassen voor lief.
Helaas hebben ze dit debuut nooit meer kunnen benaderen en heb ik ze als band vrij snel afgeschreven. Wat waren ze trouwens live slecht in die debuutperiode.

avatar van reptile71
Mick was direct een opvallende figuur, zoals hij daar liep in die clip van Holding Back the Years. Dat nummer viel ook direct op tussen de rest van de popmuziek uit die tijd. Dit was gewoon anders. Simply Red was waarschijnlijk wel de nieuwkomer van het jaar en het debuut is een prima plaat.

De ingetogen enigszins mysterieuze jongeman die in de clip van Holding Back the Years rondliep, bleek echter al snel om te slaan in een popiejopie met vervelende irritante popdeuntjes. Het gezicht dat me aansprak was toen verdwenen en daarmee verdween Simply Red voor mij in de grijze massa. Gemiste kans na een mooi debuut met voor mij het gelijknamige Picture Book als een van de hoogtepunten en waardige albumafsluiter.

avatar van janneman
Een van mijn eerste cd's ooit deze. Draaide hem niet veel maar in de jaren negentig als jong volwassene vrijgezel...... oei wat lekker. Biertje op het balkon met de buurman en deze cd op de achtergrond via het raam. Ja prachtig.

En een mooie losse productie heb ik het altijd al gevonden. Net niet het geniale maar wel een 4.5 sterren voor mij. Sentiment doet een stukje er boven op.

Deze leren kennen toen ik stage liep bij V&D (R.I.P) op de platenafdeling.
De Compact Disc was net een feit.
Het album verkocht goed en het heeft ook zeker een lekkere vibe.
Net iets te netjes vastgelegd en Hucknall weet mij niet overal te boeien, maar een lekkere plaat is het zeker.

avatar van dazzler
PICTURE BOOK (1985) 2CD deluxe edition repair shop

Ik heb de remaster van het album uit 2008 met bonus DVD van een live concert in Montreux.
Als bonustracks werden vijf extended remixen geselecteerd, maar toen ik ging snuffelen tussen de singles
bleek dat een 2CD deluxe editie van het debuutalbum van Simply Red een veel beter was geweest.

Voor het resultaat van mijn speurwerk verwijs ik naar de link hierboven.

avatar van PUbu
Afgeschreven of niet. Maar dit debuut album heb ik toen grijs gedraaid. Het had een sfeertje die mij op lange treinreizen vergezelde op mijn walkman.
Later nog live gezien in het Amsterdams Bos. In de regen gaf dat een nog leukere sfeer.
Hierna konden ze mij niet meer boeien. Maar voor dit album mijn 4,5 * alleen al omdat ik het kapot gedraaid had.

avatar van Funky Bookie
Heerlijke jaren 80 klassieker. Minder synth gedreven, maar een soul album. Het is mij niet iets te zoet, maar het heeft de tand des tijds goed doorstaan.

avatar van gaucho
Ja, hun eerste was meteen de beste. Hier was Simply Red ook nog echt een band in plaats van het muzikale vehikel van Mick Hucknall. In 1985 was dit een fris en aangenaam geluid tussen alle overgeproduceerde hitparadepop. Een authentiek bandgeluid - in die jaren allesbehalve vanzefsprekend - die af en toe zelfs herinnert aan de dagen van de Stax-singles, en Mick Hucknall is hoe dan ook een van de beste blanke soulzangers die er rondloopt.

De eerste single Money's too tight to mention trok mijn aandacht toen ik het op de radio hoorde. Ik besefte pas jaren later dat het een over was (van de Amerikaanse Valentine Brothers, vandaar ook de nogal on-Britse verwijzingen naar de 'Reaganomics' en Capitol Hill). Met Holding back the years en Jericho pakte de band mij helemaal in. Ik kocht eerst nog die drie singles, maar kort daarna het hele album.

Daarna werd het geleidelijk steeds minder, al heb ik toch nog een handvol Simply Red CD's in mijn kast staan. Maar wat anderen hierboven ook al vaststellen: beter dan op dit album is Simply Red nooit meer geworden.

Ik zie dat er een Japanse editie bestaat met de vijf 12 inch uitvoeringen van de singles toegevoegd. Toch 'ns kijken of daar nog aan te komen is. Want met name die Cutback mix van Money is zeer de moeite waard.

gaucho schreef:

Er is in Europa ook een 3cd editie uitgekomen met dezelfde mixen. Fijne editie!

avatar van gaucho
Ik zag het ook ja. Die is inmiddels ook vervallen, maar vast gemakkelijker te krijgen dan die Japanse edities.