CYNE - Wasteland Volume 1 (2011)

Label: Hometapes

1. Chapter I: Enter Killmore (10:04)
  2. Chapter II: Teeth. (9:59)
  3. Chapter III: The Rat Race (9:19)
  4. Chapter IV: An Introspection (10:24)
  5. Chapter V: Braces. (10:45)
  6. Chapter VI: I, Laserteeth (6:51)
avatar van Dakduivel
Het is eigenlijk wel heel oneerlijk dat iedereen met internet deze tape al kan binnenhalen maar degene die er daadwerkelijk geld voor neer hebben gelegd hem een week na de release nog steeds niet hebben. Labels zouden de pre-order wat serieuzer moeten nemen en ervoor zorgen dat ook de fans buiten de VS hun bestelling tenminste op de dag van de release in huis krijgen. Gelukkig heb ik 'm niet besteld, maar ik voel me bijna schuldig dat ik 'm heb gekaapt. Maar goed, dan moeten ze dit maar niet alleen op tape uitbrengen. Het is natuurlijk wel verrekte hip maar bied op z'n minst een (tastbaar) alternatief aan. Ook al heet je label 'Hometapes'.

Gelukkig is het wel weer erg goed wat CYNE hier laat horen. Dat het vooral Enoch en Speck zouden zijn die de ruimte kregen om te shinen was van te voren duidelijk maar ze hebben het nog beter ingevuld dan verwacht. Door een grote mate van afwisseling in producties hebben ze ervoor dat je je als luisteraar geen moment verveelt. Tegelijkertijd laat het ook gelijk de veelzijdigheid van beide producers zien. Beide beschikken over een bijzonder kleurrijk geluidspalet en dat is op elke track weer terug te horen. Soms zijn er wel momenten dat je die ene beat wat langer wilde horen maar het is een duidelijke keuze geweest van Enoch en Speck om dat niet te doen en gelijk hebben ze want uiteindelijk is het toch de afwisseling die het geheel zo goed maakt. Je zou zelfs bijna vergeten dat Cise Star ook nog een bijdrage levert. Onterecht, want ondanks het feit dat hij hier niet zo aanwezig is als op een reguliere CYNE plaat presteert Cise ook hier weer op een constant hoog niveau terwijl hij tijdens de inleiding van de tracks het verhaal van Laserteeth Killmore verteld.

Overigens is er niet een deel (voor de duidelijkheid: de eerste drie delen zijn van Speck en de andere van Enoch) dat duidelijk beter is, qua niveau staat het allemaal enorm dicht bij elkaar. Wel heb ik vooralsnog Chapter I: Killmore als favoriet aangevinkt. Vooral het gedeelte vanaf 05:15 als iemand keihard PROPAGANDAH! schreeuwt en vervolgens die beat in knalt is heerlijk! Ik ben hier in ieder geval nog wel even zoet mee.

De kans is trouwens groot dat ze hier een soort reeks van willen gaan maken. Of in ieder geval nog een deel van gaan maken, het heet natuurlijk ook niet voor niets Wasteland, Volume 1.. Het vervolg zou dan natuurlijk vocaal begeleid moeten worden door Akin. Laten we het maar hopen.

avatar van tsjong
Wachten wachten.. Komt het dit jaar nog?

avatar van Jordyp
Persoonlijk vind ik 50 minuten naar instrumentals luisteren, nogal saai ja. De hooguit 10 minuten waarin Cise Star rapt, kan ik wel (zeer) waarderen, de overige 50 minuten heb ik vrij weinig mee. Ondanks dat de beats idd met de minuut veranderen, kan ik mijn aandacht er moeilijk bijhouden. Misschien is dat juist wel de reden, zodra het lekker klinkt krijg je alweer de volgende productie voorgeschoteld.

Overigens had ik misschien beter niet op dit album kunnen stemmen, omdat ik vrij weinig met instrumentale albums heb.

avatar van kobe bryant fan
CYNE - Wasteland, Vol. 1

Ik heb nog al een dubbelgevoel bij deze plaat, langs de ene kant zijn de beats erg goed en vervelen ze me geen moment. Maar toen ik hoorde dat de nummers een speeltijd van ongeveer 10 minuten gingen hebben was ik wel eens benieuwd hoe ze dat gingen doen want ik denk dat dit een van de eerste Hip-Hop platen is met tracks die rond de 10 minuten duren.
En jammer genoeg zit er geen samenhang in de songs, elke song kun je haast verdelen in 15 kleine instrumentals.

Ik hoopte op tracks met elk een thema, maar hier krijgen we gewoon om de 15 seconden een andere beat. Wel zijn de korte beats stuk per stuk erg goed, er wordt erg sterk gesampled en de drums klinken erg fris en goed. Maar ik had gewoon ofwel de stukjes wat langer laten duren en er een paar uitknippen ofwel gewoon wat meer samenhang tussen de songs gemaakt.

Want door die constante verwisselingen van beat zit je eigenlijk haast nooit in die song en kun je je moeilijker inleven. De raps van Cise Star in het begin van iedere song zijn erg goed, ik stoor me er ook niet echt aan dat hij alleen maar in het begin een aantal minuten rapt. Want ik geloof dat het de bedoeling was om een instrumentale plaat te maken.

Conclusie: ieder stukje zit erg goed in elkaar maar ik 'voel' de beat haast nergens door de constante veranderingen en het idee om songs van 10 minuten te maken was niet echt nodig ik had eerder instrumental gemaakt van rond de 5 minuten met wat meer samenhang en wat minder veranderingen.

avatar van Murdoc023
Precies hoe het op mij overkomt. Het is wel leuk, maar echt boeiend wordt het niet. De kwaliteit spat er vanaf, dus van mij mogen ze een nieuwe album uitgeven met samples van deze tape, maar dan verwerkt in een volledig nummer. Dat wordt dan waarschijnlijk een meesterwerk.
Aan de andere kant getuigt dit van nogal wat creativiteit, dus laat ze maar hun gang gaan.

avatar van thgryda
Dat is voor mij ook de enige kritiek, het is vaak geweldig maar het had beter afgemixt mogen worden, dat de chapters onderling veel zouden verschillen is niet zo heel erg maar elke chapter zou toch een beetje meer 1 geheel mogen vormen. Zal zo tussen de 3.5 en de 4 worden dit

avatar van kobe bryant fan
Dat is voor mij ook het enigste minpunt maar ik vind het een zeer storend minpunt en daardoor is mijn score toch een stuk lager.

avatar van niels94
Een grote teleurstelling dit. Desondanks sta ik absoluut niet negatief tegenover dit project: de producers willen laten horen wat ze kunnen en ze zijn echt verschrikkelijk goed, de tofste beats komen hier voorbij. Stel je voor: je bent een rapper en je bent op zoek naar beats, een groep producers stuurt dit product naar je toe om hun kunnen te bewijzen. Ik zou drie gaten in de lucht springen. Dit om aan te geven dat ik de beats wel degelijk goed, bij vlagen zelfs geniaal vind. De grote zwakte van dit album ligt hier echter ook: het is namelijk gewoon een verzameling beats, op het feit dat Cise Star elke track van raps voorziet na is het niet meer en niet minder dan dat. Ze hebben gewoon een stel erg goede beats achter elkaar geplakt. Je zit ongeveer een uur naar beats te luisteren, met heel af een toe een stuk met Cise Star, wat meteen erg vette stukjes zijn. En ook al zijn ze zelf erg goed, een uur is gewoon echt veel te lang. Ik kan mijn aandacht er niet bijhouden, het gaat van de hak op de tak en er zit nauwelijks structuur in, ondanks de kwaliteit van de beats afzonderlijk.

Toen ik had begrepen dat het om lange nummers ging, had ik gehoopt dat het ging om nummers waarin veel instrumentale stukken zouden zitten met Cise Star die zijn verhaal doet. Nummers die een geheel zijn, al verwachtte ik wel meerdere beats natuurlijk. Ik vroeg me echt af hoe een hip-hop nummer van 10 minuten zou klinken. Nu blijkt dat hier niet echt om nummers van 10 minuten gaat, maar gewoon om een verzameling beats met dezelfde stijl. Het is eigenlijk geen volwaardig album, maar een beatcompilatie. Daarom maakt het me wel razend benieuwd naar de toekomst, want met zo'n kwaliteit verwacht ik nog zeer sterk werk van deze mannen, maar als ik dit als album beoordeel, dus ééntje die je achter elkaar luistert, kom ik helaas niet uit op een voldoende, daarvoor is het simpelweg niet boeiend genoeg. Eerlijk gezegd klinkt het mij in de oren alsof het niet eens de bedoeling is dat je dit achter elkaar moet draaien, maar ze gewoon willen laten zien wat ze kunnen. Ik had er iets anders van verwacht en gehoopt. Jammer ook van sommige beats, er zijn er zat bij waar ik erg graag een track van zou horen, nu zal ik ze waarschijnlijk nog maar zelden of nooit meer horen.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Pfoeh, wat een strenge commentaren! Ik heb hem al 10x in zijn geheel geluisterd (op m'n laptop, heb hem op mijn telefoon ook al een paar keer geluisterd) en ik krijg er maar geen genoeg van. Het stoort me totaal niet dat er weinig samenhang in zit, het is net een soort van Donuts (sommige beats zijn ook echt Dilla-esque) maar dan met wat betere overgangen tussen de nummers.

Nogmaals een diepe buiging naar Speck en Enoch, er zijn maar weinig producers die zo vaak zo'n hoog niveau halen. Deze komt sowieso in mijn top tien van dit jaar.

avatar van Elohim
Ik beoordeel dit liever als een beattape.

En oeh jeeh wat klinkt dit heerlijk! Bijna alle goede dingen van Speck en Enoch hoor ik! Ik zal het nog wat vaker beluisteren om een echt goede beoordeling te geven.

Maar, voor die paar stukjes van Cise die ik gehoord heb... DAMN ik krijg zin in het album!

Ligt het trouwens aan mij of kunnen we weetikveelwanneer Wasteland Vol. 2 verwachten met alleen Akin?

avatar van Dakduivel
Het werd op de Hometapes site volgens mij ook als een beattape aangekondigd dus ik snap eigenlijk niet dat je verrast zou kunnen zijn.

Meh...

Ik heb gehoord dat Akin uit CYNE is... Ik heb al om een bron gevraagd, maar tot nu toe alleen nog maar gehoord.

Ik hoop van niet!

avatar van niels94
Ik ga nu al op mijn mening terugkomen (behoorlijk zelfs). Ik heb dit gisteren met een koptelefoon in bed beluisterd en vandaag nog een keer en ben erachter gekomen dat dit niet iets dat je een beetje op de achtergrond moet spelen. Erg vette beats, ondanks het gebrek aan samenhang een stuk genietbaarder dan ik in eerste instantie vond. Op het moment vind ik Chapter II en IV de beste beats bevatten, maar dat is eigenlijk maar moeilijk beoordelen.

avatar van tsjong
Even een vraagje hier. Ik heb de tape besteld met mp3 download. Bij die download zat een link en deze boodschap: " You can download the album one time"
Nadat ik op deze link klikte viel mijn internet weg. Ik heb net weer op de link geklikt, wat ik nu krijg een menu waar ik de cover en de mp3's kan beluisteren. Zover ik kan ontdekken is er geen download mogelijkheid. Ben ik nu fucked en moet ik het alsnog via een andere leuke site opzoeken?

avatar van tsjong
Dit krijg ik bij het klikken van de link, de drie kopjes kan ik weer aanklikken:

Index of /ht048

-Parent Directory
-CYNE "Wasteland Vol. 1: Killmore" COVER ART/
-CYNE "Wasteland Vol. 1: Killmore" MP3s/

avatar van Jordyp
Als je ze luistert komen ze waarschijnlijk hier tussen te staan:

C:\Users\*je eigen username*\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files

Even sorteren op bestandstype, en zoeken naar mp3/mpeg

avatar van tsjong
Ik gebruik Chrome en kan het daar niet vinden. Ik neem aan dat je verwijzing naar InternetExplorer is. Die heb ik van mijn laptop gehaald :/

avatar van Elohim
Beetje vervelend dat je het toch zegt. Ik vind het wel erg flauw.

Harco
tsjong schreef:

Nee, dat is een verwijzing naar je computer zelf.

avatar van tsjong
Jullie hoeven me niet meer te helpen. Het was een beetje een vreemde situatie, maar ik heb besloten om het "illegaal" aan te pakken. Toevallig had Elohim me ook al een linkje gestuurd.

avatar van nega
Heerlijk, zoals we gewend zijn ! Nogmaals erg jammer dat Akin niet meedoet.
Teeth op 04:05 is echt vet.

avatar van MAS
MAS
Iemand de tape al binnen?

avatar van panjoe
panjoe (moderator)

avatar van -marco-

Btw: Boxing Day track van Cyne op kadootje van hometapes downloads (The Never Ending Beginnings) wel een aardige track

avatar van UmindC
Ik heb hem ook nog niet.

avatar van Silky & Smooth
Me neither... wel dat kerstcadeautje inderdaad!

avatar van -d-
-d-
En slecht nieuws, ik had ze gemaild omdat ik nog geen link gekregen had voor de download en dit stond er:

You can download Wasteland Vol.1 here. Apologies for the delay, I meant to send downloads via email to all international customers since it will take longer for the tape to arrive, but somehow you slipped past me.

Dus ik weet ook niet meer of het volgende week binnenkomt

tuktak
ahh die mail heb ik dus ook niet gehad dan...

avatar van -marco-
Damn slecht nieuws

Heb ze ook maar even gemaild voor een link, want ik wil dit graag nog horen voor het end van 't jaar

avatar van MAS
MAS
Mij zijn ze ook vergeten.