First Aid Kit - The Lion's Roar (2012)

Zweden
Folk
Label: Wichita

1. The Lion's Roar (5:07)
  2. Emmylou (4:18)
  3. In the Hearts of Men (4:14)
  4. Blue (3:12)
  5. This Old Routine (4:24)
  6. To a Poet (5:44)
  7. I Found a Way (4:13)
  8. Dance to Another Tune (4:50)
  9. New Years Eve (3:07)
  10. King of the World (3:39)

met Bright Eyes

11. Wolf * (3:40)
  12. Marianne's Son * (3:35)
  13. I Just Needed a Friend * (3:29)
avatar van kanjer
Ja, dat vind ik ook.

avatar van AOVV
Een beetje laat, maar: mooie single, 'Wolf'. Een nummer dat niet had misstaan op het album zelf (het is een bonustrack, geloof ik), en zelfs één van de beste nummers was geweest.

avatar van Lexcoaster
Eens even pindakazen, want dit klinkt toch wel erg goed.

avatar van DjFrankie
Dit ligt ontzettend lekker in het gehoor.

avatar van chevy93
Een erg leuk album dat even terug doet verlangen naar de zomer die er ongetwijfeld in september ook nog gaat komen.

Helaas is het een beetje erg veel van hetzelfde en ondanks dat de plaat slechts 42 minuten duurt, ken ik albums van langer dan een uur die sneller voorbij vliegen. Door een meer dan verdienstelijk slot kom ik uiteindelijk toch op een ruime voldoende.

avatar van Pietro
Net als wellicht een aantal andere MusicMeter-users kwam ik in aanraking met de muziek van First Aid Kit via de reclame van een Frans automerk waarbij My Silver Lining als begeleidende track werd gebruikt. Dat smaakte voor mij direct naar meer en niet lang daarna ben ik me gaan verdiepen in de platen van deze Zweedse folkband rond de twee zussen Soderberg.

De titeltrack vind ik zo mogelijk nog beter dan My Silver Lining. Het nummer heeft alles in zich wat folk interessant maakt voor mij: prachtige meerstemmige zang, een mooie melodie en catchy refreinen. Ook Emmylou is een hoogtepunt. Het is duidelijk wat meer country-georienteerd en is wat mij betreft een mooi eerbetoon aan de Amerikaanse zangeres Emmylou Harris, wiens muziek ik overigens ook goed kan waarderen.

Hoewel het torenhoge niveau van deze eerste twee tracks verder nergens meer gehaald wordt en de band bij vlagen wat vrijblijvend klinkt, is dit album door de originele en verfrissende sound toch een aanrader voor iedereen die folk een warm hart toedraagt.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Pietro schreef:
De titeltrack vind ik zo mogelijk nog beter dan My Silver Lining.
Nou, dat lijkt me wel het understatement van de week. Al had-ie in honderd autoreclames gezeten, My Silver Lining is toch wel heel erg ene oor in andere oor uit vergeleken bij het meeste op dit album (en dan inderdaad vooral de eerste twee nummers). Maar goed, dit album was mijn instapmoment, dus wellicht ben ik ook bevooroordeeld.

avatar van Pietro
Casartelli schreef:

Vind je dat? Ik moet bekennen dat ik My Silver Lining nog altijd wel een prima nummer vind. Een catchy deuntje, maar wel overtuigend genoeg om mij destijds wat meer te laten ontdekken van deze band. Achteraf een goede keuze, hoewel ik wat minder gecharmeerd ben van hun laatste album.

Rudi1984
Fantastisch nummer juist. Daar haalt van dit album alleen Emmylou het bij. Sowieso wordt The Lion's Roar (hoewel een zeer goede plaat) compleet weggeblazen door Stay Gold.