Cloud Nothings - Attack on Memory (2012)

Label: Carpark

1. No Future / No Past (4:41)
  2. Wasted Days (8:55)
  3. Fall In (3:16)
  4. Stay Useless (2:46)
  5. Separation (3:05)
  6. No Sentiment (3:35)
  7. Our Plans (4:15)
  8. Cut You (3:18)
avatar van himpie
Nu ik nadenk over hoe vaak ik dit album heb beluisterd en hoe goed het me iedere keer bevalt, ook voor mij een zekerheidje op het jaarlijstje 2012!

dalexterminate
Ugh, Fall In. Desalniettemin een erg goede plaat, met Wasted Days als absoluut hoogtepunt

avatar van WesleyX16
En te laat komen op het festival?! Zij hebben nog net 3 nummers mogen spelen. (No Future, Fall In en een 3e?)
Ben je net op tijd voor hun optreden. Moet je nog wachten....

avatar van Booyo
Heester schreef:
Wasted Days was een beest van een nummer live in de Vera.

Ik woon nota bene in de straat van de Vera. Hoe kan ik dit gemist hebben?

shadowboxer
Waanzin! Beter ga je The Men niet missen binnenkort, ook voer voor dezelfde set oren. The Men | Vera Groningen - vera-groningen.nl

Geweldige ontdekking deze Cloud Nothings. Wasted Days is zeer indrukwekkend. In feite is het qua stijl niet zo anders dan Fall In en Stay Useless, maar dat geweldige instrumentale deel brengt het nummer op grote hoogte. No Future is niet mijn soort muziek, maar ik kan de charme ervan ook wel weer begrijpen. Na Wasted Days wordt het allemaal iets meer binnen de post-punk lijntjes kleuren, maar daarmee niet minder gaaf. Fall In irriteerde me eerst een beetje, maar dat neuri ik inmiddels ook vrolijk me. Werkt ook toe naar een fijne climax. Stay Useless heeft ook diezelfde charme. Ruig maar toch vrolijk en lekker rebels. De zanger heeft ook het perfecte stemgeluid voor als je eens in een fuck-alles bui bent. Ja dit bandje bevalt me wel.

avatar van Jean Renault
Hoogtepunt van het jaar.

avatar van arcade monkeys
Inderdaad, er is dit jaar nog geen enkele plaat gekomen die zelfs maar in de buurt van deze komt.

avatar van IllumSphere
Oh, ik kan er anders tientallen opnoemen.

avatar van raymondkeuters
Tientallen? Da's bluf. Toe maar dan!

Ik heb er zelf in ieder geval 16.

Maar moet zeggen dat je door sommige nummers hier wel behoorlijk wordt weggeblazen.

avatar van erwinz
Ik heb niets meer toe te voegen aan het bovenstaande, buiten het feit dat ik deze cd dus bijna een jaar lang over het hoofd heb gezien. Zonde.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Cloud Nothings - Attack On Memory - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Heester
Best grappig dat er nog geen een plaat is geweest die ook maar dichtbij dit album is gekomen

Ik benieuwd naar de eindlijstjes, jammer dat dit album nog steeds onder de radar ligt.

avatar van niels94
herman schreef:

Ik ook. Als deze band de zware tour op gaan zijn ze werkelijk fantastisch. Jammer van die stomme puberrockniemandeletjes tussendoor...

Heester schreef:

Wat Cloud Nothings hier doet, hebben bands tien jaar geleden ook al gedaan.

avatar van Sjaakspeare
Wisselvallig maar overwegend goed album, dit. Zo sterk als de eerste twee nummers zijn, zo matig zijn de twee erna. Daarna wordt het wel weer beter, maar helaas nooit meer zo sterk als in het begin. 'Seperation' klinkt trouwens verdomd Brits, als je het mij vraagt. Wat best komisch is na 'Fall In' en 'Stay Useless', waar Amerikaanse High School-punk ontegenzeggelijk in vertegenwoordigd is. Deze wendbaarheid tekent het potentieel van deze band wel. Hopelijk is hun volgende album nog weer wat volwassener; met alleen maar tracks zoals de eerste twee.

shadowboxer
Daar wil ik dan No Sentiment ook wel aan toevoegen. Na een jaar lang luisteren is het overall een prima album, maar betrap ik mijzelf er wel op overwegend "No Future/No Past", "Wasted Days" en "No Sentiment" te draaien, de rest raakt behoorlijk achterop.

avatar van Heester
IllumSphere schreef:

Wat Cloud Nothings hier doet, hebben bands tien jaar geleden ook al gedaan.

Ik bedoel dit jaar dus.

avatar van Sandokan-veld
Ik mag hier schijnbaar twee favoriete tracks aankruisen, maar ik kom echt maar tot één: 'Wasted Days', de ruggegraat van deze plaat, met een laatste zes minuten die waarlijk rock ´n roll zijn, op zo´n manier dat je zin krijgt met veel morsen tequila te drinken en een televisie kapot te gooien in de tuin van de buren. Toptrack, die me in eerste instantie richting dit album dreef.

Maar wat een tegenvaller, zeg. De rest van de plaat bevat nog wel enkele gave momenten, en zo lang die zanger zijn kop houdt is het allemaal nog best uit te houden (vooruit, we vinken 'Separation' aan als tweede favoriet), maar wat betreft liedjes wordt deze plaat gedomineerd door het soort zeurderige, verveelde, richtingsloze indiepunk waarmee je misschien de gemiddelde recensent van Pitchfork blij maakt, maar mij in ieder geval niet. Matige liedjes plus krijsen als Black Francis plus Steve Albini die je plaat produceert, het is nog steeds genoeg om jezelf in de kijker te spelen. Maar van mij krijgt het niet meer dan twee sterren voor de moeite en het aardige gitaargeluid.

Niet dat ze zich daarvan iets zullen aantrekken, natuurlijk, en dat geldt ook voor alle critici die inmiddels wildenthousiast zijn, en de mensen hier die er blijkbaar iets bovengemiddelds in horen. Ieder zijn mening. Maak me maar wakker als ze een echt boeiend liedje opnemen.

avatar van Booyo
Wasted Days, bij deze officieel mijn persoonlijke plaat van het jaar.

I thought
I would
Be more
Than this

avatar van IllumSphere
Toch maar met een halfje verlagen. De eerste twee nummers klinken goed tot heel goed, al is het soms moeilijk met het beginnummer, maar dan kakt het in en behaalt die niet het vooraf behaalde niveau.

avatar van Aazhyd
Geluisterd naar No Future / No Past. Radiohead-kloon?

avatar van Raconteur
in de verste verte niet

er komt overigens een nieuw aan:

"The album is a little less melodic," Dylan Baldi added. "It's noisier and less straightforward. I think people will be able to handle it." He's aiming to put the record out during the fall of 2013.

Zoals nu wel duidelijk is zijn de eerste twee nummers van deze plaat Attack on Memory wel erg goed. No Future / No Past knalt er zo ongelooflijk lekker in. Het is een fraai mengsel van grunge en indierock wat een lekker ruig, vuig, maar toch nog wel melodieus nummer oplevert. Wasted Days gaat op dezelfde voet verder, maar dan nog wat vetter en langer aangezet. Een vrij briljant nummer.
Ook ik vind de twee meer poppy nummers daarna een stuk minder, maar het einde van Fall In en het gehele Stay Useless is zo slecht nog niet. Gelukkig volgt na deze pauze weer muziek die aansluit op de openingstracks: het instrumentale Seperation vind ik echt geweldig, maar het grungy rauwe No Sentiment is zelfs een topnummer. De twee slottracks zijn net wat minder, maar dan nog heb je het over prima indierock. Kortom: een erg fijne indierock plaat, die er wezen mag. Ben ik echt net te laat voor mijn jaarlijstje...

avatar van Sfeermaker
Misschien wordt het even omschakelen of raak ik er nooit aan gewend. Ik word voor het eerst geprikkeld bij Stay Useless, een leuk liedje en een van de popachtige nummers op het album. Het lange instrumentale deel van Wasted Days doet me niets en de opener vond ik zeurderig. Sommige stukjes klinken als een bak herrie waardoor ik er geen enkele melodie meer uitvis. Het laatste liedje is nog wel oké. Gelukkig duurt het nèt iets langer dan een half uurtje, dit is zo niet mijn ding.

Sterretjes staan bij Cut You & natuurlijk Stay Useless

Wat is er mis met een goede bak herrie? Hier is overigens wel altijd een melodie te herkennen. Dit is namelijk niets vergeleken met verschillende metalen vormen van bakken herrie.

avatar van Sfeermaker
Er is helemaal niets mis met een bak herrie, bijv. Nine Inch Nails' Downward Spiral of My Bloody Valentines Loveless vind ik erg sterk, veel herrie, iets interessanter.

Laat ik de melodieën gewoon lelijk vinden, het ontbreekt me aan een melodieuze zanglijn, dat is het zo'n beetje, en de sound is ook niet in mijn straatje (indie geneuzel voor echte mannen, bah). Dit doet me qua sound trouwens sterk denken aan de Pixies - Doolittle, wat ik ook geen hoogvlieger vind, zanger met zelfde soort grafstem, m.u.v. ook daar enkele nummers die ik wel enig vind.

Indie geneuzel voor echte mannen....?

Volgens mij vlieg je hier enigszins uit de bocht. Of je van deze sound houdt heeft natuurlijk niets te maken of je een 'echte' man (whatever that may be) of vrouw bent, maar of je deze directe muziek kan waarderen. Of deze sound je aanspreekt en (soms) onder je huid kan kruipen. Dan waardeer je dit Attack On Memory.

west schreef:
Indie geneuzel voor echte mannen....?

Zo letterlijk bedoel ik het allemaal niet . Ik wilde alleen duidelijk maken dat ik nochtans geen waardering heb op kunnen brengen voor deze sound die ik ook op talloze andere rechttoe- rechtaan indiealbums hoor. That's all.

avatar van nightfriend
Raconteur schreef:

Zoals het er daar staat klinkt het in ieder geval heel interessant en mogen we hopen op een topalbum.
Hopelijk wat meer dissonante stukjes zoals op Separation.