Kraantje Pappie - Crane (2012)

Label: Noah's Ark

1. Intro (0:43)
  2. Waar Is Kraan? (3:21)
  3. Hoop Nu (3:33)
  4. Wat Nou Als het Lukt (4:22)
  5. Ze Volgen (3:48)
  6. Beter Samen (3:33)
  7. Blitzkikker (1:00)
  8. Barkeeper (3:58)
  9. Zijn Rug Stinkt (4:01)
  10. Bootycall (2:47)
  11. Goed Fout (4:14)
  12. Het Is Over (3:34)

met Wenki

13. Crane (1:23)
  14. Van God Los (4:04)
  15. Onderweg (3:52)
avatar van TonyT
Het is vooral wennen aan de manier waarop Kraantje het brengt. M´n cijfer is inmiddels gestegen na meerdere luisterbeurten, beats blijven enorm solide en sommige nummers maakt hij zelf wel degelijk beter (Wat Nou Als Het Lukt )

avatar van SoNick
Ik vind het wel een gaaf album van Kraantje. Ik heb hem overigens op Paaspop gezien na Gers Pardoel en mij betreft blies hij hem helemaal van het podium. Gave dub-step beats, bij vlagen zeer interessante lyrics en veel energie. Ik kan het wel waarderen.

khonnor
Harderwiek schreef:
Daarbuiten zijn wij hier op MuMe natuurijk de echte critici!

wat is dat nu voor zever?

ik besteed nog altijd meer aandacht aan wat professionele critici van een plaat vinden dan aan de gemiddelde mening van de mume-user. anders zou ik elke scheet die de gemiddelde prog-rock of symfo-metal band op de wereld loslaat aan mn collectie moeten toevoegen...

soites, dit is een plaat die echt mijlenver buiten mijn interessegebied ligt. goeie hiphop kan ik best smaken maar die semi-commerciële dubstep-producties gemixt met de vaak kinderlijk slecht gerapte en inhoudelijk kinderlijke raps van mr crane zijn op zn zachtst gezegd oninteressant te noemen....

Respectloos getroll en reacties daarop verwijderd.

avatar van Timo-otje
Nou, ik ken eigenlijk niks van dit album alleen de single waar is kraan? Op basis daarvan kan ik niet zeggen dat het bijzonder diepgaand is. Het is behoorlijk oppervlakkig en tekstueel stelt het ook geen ene ruk voor. Die single heeft wat mij betreft maar weinig inhoud, vind dit een beetje 'patser' muziek zoals dit soort gasten dat wel vaker maken. Stoer doen, maar inhoud, ho maar. Muzikaal niet en tekstueel niet. Dit is niks voor mij!

avatar van TonyT
Je kunt Kraantje inderdaad niet lezen als een bladzijde vol met pijproker poëzie.

Ik hang liever aan ieder stukje kunst passende criteria, dan me continue stuk te staren op één aspect. Inhoud. Sowieso wat overrated, vind je niet? Alsof een film zonder verhaal niets te vertellen heeft

avatar van goldendream
Elk jaar krijg je wel het laagste van het laagste, nog iets daaronder en dan nog iets. Dit is het dan voor 2012. Niks niveau, niks klasse, niks talent, niks niks niks. In 'Het Nieuwsblad' schreven ze dat de allerkleinsten dat heel goed vinden, maar niks van de vulgaire teksten begrijpen. Daarmee is alles gezegd.

bennerd
Artiesten met 'talent' of 'klasse' zijn sowieso oersaai.

Dit is geen muziek voor mensen die de hele dag bloedserieus naar muziek zitten te luisteren. Relax, zet je gedachten op nul of ga naar een feestje met deze muziek op de achtergrond. Gegarandeerd plezier. Muzikale uitdaging? Helemaal niet. Maar dat moet ook niet.

avatar van kaztor
khonnor schreef:

Ja, want professionele critici hebben het bij voorbaat bij het rechte eind...

De beste criticaster is nog altijd: Je oor.

bennerd schreef:
Artiesten met 'talent' of 'klasse' zijn sowieso oersaai.

Meningen verschillen. Ik vind Bruce Springsteen, Leonard Cohen, The Beatles, Herman van Veen, Roxy Music, Dire Straits, Fleetwood Mac en Genesis niet saai, om er maar een paar te noemen. Maar zoals al gezegd: meningen verschillen. Geniet dus maar van Kraantje.
Je zegt het uiteindelijk zelf: gedachten op 0 of nog eronder.

avatar van Lau1986
Je wil wel graag strooien met "elite" namen he . Ik vind die namen trouwens hier totaal niet passen. Ik vraag me dan af op basis waarvan heb je dit album geprobeerd?

Lau1986 schreef:
Ik vraag me dan af op basis waarvan heb je dit album geprobeerd?

Op vooroordelen bevestigd zien? Zie je ook vaak bij rockfans die 50 Cent willen beluisteren, om toch maar te kunnen beseffen dat hiphop inderdaad hersenloos gemurmel is.

avatar van goldendream
Voor degenen die zich afvragen vanwaar ik "dat" ken: er is zoiets als de radio en tv. Ik stem niet op het album, ik ken alleen de singles. Wat ik ken, is wal-ge-lijk. De reactie van de heer bennerd is dus wat ongepast.

bennerd
Je plaatst regelmatig posts waarin je duidelijk maakt dat je hiphop helemaal niets waard vindt. Dat is je goed recht en dat mag je gerust doen, maar dan kom je op mij over als de zoveelste rockfan met oogkleppen die er geen bal van begrepen heeft.

Natuurlijk mag je iets slecht vinden, maar probeer eens iets te onderbouwen. Met uitspraken als
zijn we niet zo veel. Dan kan ik even goed bij alle platen van Portishead lopen roepen dat het allemaal doodsaaie meuk is. Saaier dan saai.

Daar hebben we op een discussieforum niet veel aan En dan is het logisch dat veel mensen gaan happen, zoals ik nu aan het doen ben.

Naar een plaat van Kraantje Pappie luisteren en dan klagen over een gebrek aan klasse is hetzelfde als naar een hoer gaan en klagen over zedenschennis.

Wat een zeiksnor ben ik toch...

avatar van Rhythm & Poetry
Maar wel onze zeiksnor.

avatar van goldendream
Onderbouwen? Vulgaire platvloersheid, twee woordjes die voldoende moeten zijn. Wat is daar nu niet duidelijk aan?
Heb ook de indruk dat sommigen niet weten wat een radio of een tv is.

Vulgair zelfs..

Easily offended. Nog twee woorden die dan voldoende moeten zijn

goldendream schreef:
Vulgaire platvloersheid

Wat is er vulgair aan Waar is Kraan?

avatar van Rhythm & Poetry
Nou ja, we kunnen Kraan immers vinden bij een bitch Herman. Dat is wat de Crane rapt. Ik zelf vind het wel een gezellig nummer, je kunt er lekker op dansen als je - inderdaad - de gedachten even op nul zet. Muziek hoeft niet altijd een ingewikkelde wiskundeformule te zijn om te vermaken.

2116
om zelf maar een bekrompen uitspraak te doen: mensen die maar naar 1 genre luisteren hebben een bekrompen geest.

Ook onzin natuurlijk, maar goed, moet bennerd in de discussie hieronder toch gelijk geven. Ik luister graag naar goede Rock, maar af en toe Kraantje Pappie is ook lekker!

Wanneer je niks met hiphop hebt moet je er niet naar luisteren. Ik heb niks met r&b, dat klinkt mij als troep in de oren, maar heb dan ook nog nooit een stem op een r&b album uitgebracht.

avatar van Slowgaze
Over het al dan niet subtiel zijn van Kraantje Pappie's muziek is al veel gezegd, dus mocht iemand Crane opzetten, hoort-ie al gewaarschuwd te zijn dat Kraantje geen Slug is en dat de hele boel wat aan de platte kant is. Dat maakt niet uit, een beetje plat op zijn tijd is ook amusant. Het probleem met Crane is dat het ergens behoorlijk tweeslacht is.

Diggy Dex heb ik na z'n overigens amusante zomerhit een hele tijd links laten liggen omdat hij opvolger 'De Laatste Plaat' bij het vreselijke tv-programma De BZT-Show kwam rappen. Wie niet met dit programma bekend is, houden zo. Maar ja, dan wordt het automatisch kinderhiphop eigenlijk, ondanks dat het over uitgaan gaat, is het een leuk liedje dat je bijvoorbeeld aan het einde van de alcoholvrije disco zou kunnen draaien. En Kraantje Pappie geeft me ongeveer net zo’n gevoel: dit is hiphop voor kinderen tussen de acht en twaalf jaar oud, ondanks de vieze woordjes die Kraantje er doorheen gooit. ‘Jij trekt jezelf op die Hentai-seks’, zijn we al gechoqueerd?

Dat wil nog niet zeggen dat het matigheid troef is. Het wat kinderlijke karakter dat er toch wel doorschemert, dat vind ik vervelend, het platte kan ik wel mee leven. Ik bedoel, ik vind Porky’s nog steeds grappig. Daarnaast vind ik ‘Zijn Rug Stinkt’ een prachtige titel, echt. De rest van de tekst gaat compleet naast me heen, maar die titel, geweldig. En ‘Bootycall’ is zo lomp en plat dat het gewoon tof wordt; het beeld van een pussy die kan squirten als een Uzi staat me nog altijd bij.

Nu verwacht ik ook niet dat Kraantje Pappie op de opvolger van Crane opeens aan storytelling over gebroken gezinnen, de keerzijdes van alcoholisme en het immigrantenbeleid van de VS gaat rappen, dat we allemaal kunnen roepen ‘Volwassener!’ en ‘Groeiplaat!’, maar toch. Lomp is best leuk, maar dan moet je het ook goed doen en Crane bevat net iets te weinig echt goede lompe nummers om hoger te scoren dan een krappe voldoende.

avatar van KILLERBEE99
Aantal chille nummers, maar meeste vind ik niet veel.

avatar van TonyT
Zo ontzettend goed @ Tomorrowland.. damn!

GCITY050
Ik reken dit wel als z'n hoogtepunt, commercieel gezien. Valt me dan tegen dat hij niet nog een paar clippies dropt om het uit te melken..