Iced Earth - Alive in Athens (1999)

Label: Century Media

1. Burning Times (4:07)
  2. Vengeance Is Mine (4:54)
  3. Pure Evil (6:25)
  4. My Own Savior (3:45)
  5. Melancholy (Holy Martyr) (4:54)
  6. Dante's Inferno (16:23)
  7. The Hunter (4:18)
  8. Travel in Stygian (8:54)
  9. Slave to the Dark (3:50)
  10. A Question of Heaven (8:17)
  11. The Dark Saga (3:42)
  12. Last Laugh (4:39)
  13. Last December (3:37)
  14. Watching over Me (4:29)
  15. Angels Holocaust (4:31)
  16. Stormrider (4:50)
  17. Path I Choose (5:44)
  18. I Died for You (4:44)
  19. Prophecy (6:11)
  20. Birth of the Wicked (5:43)
  21. The Coming Curse (8:56)
  22. Iced Earth (6:58)
  23. Stand Alone (3:35)
  24. Cast in Stone (6:06)
  25. Desert Rain (7:24)
  26. Brainwashed (5:25)
  27. Disciples of the Lie (4:16)
  28. When the Night Falls (7:52)
  29. Diary (5:56)
  30. Blessed Are You (5:51)
  31. Violate (3:52)
avatar van Edwynn
Stu Block is de nieuwe man. Schijnt bij Into Eternity gezongen te hebben. Ik ken dat verder niet.
Barlow heeft zelf de band verlaten.

avatar van Don Cappuccino
Stu Block is een man met enorm veel bereik maar wel behoorlijk love it or hate it. Je kan dat heel goed horen op het nummer Severe Emotional Distress.

Maar ik vind Barlow toch echt de man voor Iced Earth.

avatar van Keiztoer
Eddie schreef:
is dit wel echt live??

De heren van Iced Earth zijn ware vakmensen dus daar kun je van uit gaan!
ze hebben wel dik gepiekt daar in Athene.

avatar van Vic Rattlehead
tja live albums is een apart verhaal
of het is goed of slecht

maar alive in athens van iced earth is samen met live after death van iron maiden
wel mijn favoriete live albums aller tijden

de zweer op alive in athens is zo goed meesterlijk gewoon
en alles wordt net een tandje sneller gespeeld
dit laat wel zien dat iced earth een wereld band
die 3 uren vliegen voorbij
op dvd is hij ook geweldig

zo'n live registatie op 3 cd's zie ik niet snel meer gebeuren

avatar van Dr.Pat
Zeer goede registratie met alle toppers van hun repertoire tot dat moment, en dat is ook eigenlijk het enige minpuntje. Het is al weer zo'n tijd geleden dat dit uitkwam.
Maar ik denk wel dat dit de band op het creatieve hoogtepunt was, zowel songtechnisch als qua bezetting.
Draai het nog erg vaak!

avatar van Edwynn
Tja, completer kun je een Iced Earthrelease niet krijgen. Alle krakers staan erop maar dan live. Van Pure Evil tot de The Coming Curse. Barlow gaat heerlijk tekeer in Dante's Inferno. Dat geeft meerwaarde aan het nummer. Ook zijn Barlow's interpretaties van het pre-Barlow tijdperk niet te versmaden. Travel In Stygian heerst het al niet misselijke studioding er compleet uit. Verplichte aanschaf voor de liefhebber.

avatar van ricardo
Deze heb ik vanmiddag gekocht als de 3 cd versie.

Ben de laatste tijd helemaal in de ban van iced earth van het album something wicked the way comes wat ik een fantastisch album vind.

De eerste cd heb ik gelijk in de auto erin gestopt toen ik naar huis reed, maar ben ook van de eerste cd echt overdonderd, wat een pracht muziek, super zware drums en riffs en dan die machtige zangstem er nog bij. In 1 woord geweldig.

Heb veel live cds in huis en dacht dat ik het beste wel in huis had, maar deze steekt wat mij betreft live sh*t van metallica echt naar de kroon, de muziek klinkt net zo lekker heavy en zwaar, alleen de stem van barlow vind ik nog een stuk lekkerder klinken dan van hetfield.

Ik weet dat je eigenlijk niet mag vergelijken, maar doe het toch zo groot is mijn enthoustiastme over dit album.

avatar van ricardo
Vic Rattlehead schreef:

de zweer op alive in athens
je zal vast en zeker de sfeer bedoelen, als het een zweer was dan zou een 0.5 eerder in aanmerking komen denk ik.

Klinkt misschien wat vreemd, maar vind de stem van barlow wel iets weghebben van paul stanley van kiss op sommige momenten.

avatar van SirPsychoSexy
Ricardo, ik herken mezelf in je irrationele passie voor deze plaat. De groep is gewoon absurd goed op dreef, wat een sfeer oplevert die moeiteloos blijft hangen over drie cd's. Ik kan deze drie uur zonder problemen beluisteren van begin tot einde zonder verveeld te geraken, wat veel wil zeggen. Ik kan zelfs geen hoogtepunten opnoemen, omdat dat te veel afbreuk zou doen aan de uitstekende uitvoeringen van eender welk ander nummer. In elk geval raad ik eender wie af om de concertbeelden te bekijken omdat zoiets enkel afbreuk zou doen aan de grootsheid van de epische muziek, die naar mijn mening het midden houdt tussen Metallica en Iron Maiden. Van de kippenvel opwekkende sfeer op Burning Times tot de tomeloze agressie op het afsluitende Violate, de groep toont hier met elk opeenvolgend nummer dat ze zonder twijfel onder het neusje van de zalm der metalbands mag worden gerekend. Zonder meer een schandalig ondergewaardeerd collectief dat op dit album met name een zanger en ritmegitarist van wereldklasse bezit.

avatar van muismat
Dante's Inferno, de beste 16 minuten van deze band, de solo's spetteren uit je speakers en het tempo ligt nog net een tandje hoger dan op de album versie, ongeevenaard!

avatar van AreYouThere
Gekocht op aanraden van een maat die de plaat veel luisterde op zijn MiniDisc in de zomer van 1999. Hij lag voor 2 tientjes in een bak bij de Ear&Eye (stukje tijdsbesef hier). Ik kende niks van het repertoire van de band voordat ik de cd's in mijn simpele 3 cd-wisselaar deed als 13 jarig ventje. Vanaf het moment dat Burning Times begon, ik de zang hoorde, de solo's, het samenspel, kippenvel. De plaat heeft een paar maanden vastgeroest gezeten in mijn stereo totdat Judgement van Anathema ze afloste.

Eigenlijk heb ik in de jaren erna nooit de nummers los geluisterd maar altijd een complete cd aangezet, enkele uitzondering zijn Birth of the Wicked en The Coming Curse welke ik nog wel een los draai op Spotify. Saillant detail is misschien nog wel dat ik verder geen enkele andere plaat van Iced Earth ken en geen enkele studio uitvoering ken van de nummers die op Alive in Athens staan. Voor mij heeft dit album een soort van magie over zich heenhangen waarvan ik bang ben dat deze vervaagt op het moment dat ik nog iets anders uit het repertoire hoor van de heren.

Ik heb door de jaren heen veel gelezen over de wisselende bandleden, de soms matige concerten, minder ontvangen nieuwe releases e.d.. Dit is voor mij de moeder der metal live albums. Iced Earth is voor mij Alive in Athens en zo zal ik het altijd houden.