Iron Maiden - Live After Death (1985)

Label: EMI

1. Intro: Churchill's Speech (1:09)
  2. Aces High (4:07)
  3. 2 Minutes to Midnight (5:52)
  4. The Trooper (3:59)
  5. Revelations (5:58)
  6. Flight of Icarus (3:21)
  7. Rime of the Ancient Mariner (13:03)
  8. Powerslave (7:06)
  9. The Number of the Beast (4:48)
  10. Hallowed Be Thy Name (7:17)
  11. Iron Maiden (4:11)
  12. Run to the Hills (3:52)
  13. Running Free (8:16)
  14. Wrathchild * (2:54)
  15. 22 Acacia Avenue * (6:04)
  16. Children of the Damned * (4:19)
  17. Die with Your Boots On * (4:51)
  18. Phantom of the Opera * (7:01)
  19. Losfer Words (Big 'Orra) * (4:17)
  20. Sanctuary * (4:40)
  21. Murders in the Rue Morgue * (4:33)
totale tijdsduur: 1:12:59 (1:51:38)
avatar van Edwynn
Niet meer aankomen, nu.

kippenhok
En dan is er nog de ingekorte versie van Running Free op de 85 cd. Nog een bonus track van maken?

avatar van uffing
Sir Spamalot schreef:
Dan klopt het eigenlijk zoals het nu staat maar is het voor potentiële kopers handig om te weten dat ze zeker die cd uit 1985 moeten laten liggen, vermits er nummers ontbreken.

Sowieso die Machtige Vinyl versie kopen lijkt me.

avatar van vielip
kippenhok schreef:
Niet meer aankomen nu zei Edwynn toch!?

avatar van Lau1986
top dit

avatar van Raya
Een live klassieker en mooie verzameling van het Maiden werk tot dan toe. Sound en sfeer zijn prettig vastgelegd en veel nummers vind ik hier live beter tot hun recht komen in vergelijk met de studio-versies.

avatar van gigage
Ik vind sommige songs als zijnde de "kale" live versies prima voor de dag komen, goed ingemixt ook, alleen bij Powerslave heb ik dat in het geheel niet. Daar prefereer ik toch de studioversie.
Verder heb ik eigenlijk nooit zo goed begrepen waarom er nou zonodig een concert in L.A. opgenomen moest worden. Bij het beluisteren van de CD bekruipt je toch het gevoel dat een deel van het Amerikaanse publiek de vroege songs maar amper kent.

avatar van hotdoginferno
Het was 1985 en kocht de LP vanwege de hoes
en de metal was in mij geboren en ouders werden gek haha

avatar van AOVV
Ontzettend gave live-plaat van Iron Maiden, met een straffe tracklist. De eerste 13 songs werden opgenomen in de Long Beach Arena (Californië); de laatste vijf in de Hammersmith Odeon (Londen).

Iron Maiden is een band die ik gezien mijn huidige leeftijd (nog net geen 27) al relatief lang ken. Sinds de eerste kennismaking met de NWOBHM van deze jongens heeft de band altijd een speciaal plaatsje gehad. Zij hebben niet alleen een aantal zeer goeie studio-albums gemaakt, maar ook live zijn ze vaak hors catégorie. Op 24 maart ga ik ze aanschouwen in het Sportpaleis (een opmerkelijk feit voor mij, want ik ga zelden naar optredens e.d.), en naar aanleiding daarvan beluister ik deze en volgende maand maar een aantal live-platen, waarvan deze de spits mocht afbijten.

En wat voor plaat is me dit toch; de energie, het plezier en de bovenmaatse kwaliteit zorgen ervoor dat je je gedurende bijna zeven kwartier eigenlijk geen minuut verveelt. Veel van m'n favoriete Maiden-songs passeren de revue, waaronder 'The Trooper', 'Hallowed Be Thy Name', 'Wrathchild', 'Two Minutes to Midnight' en warempel het epische juweeltje 'Rime of the Ancient Mariner'. Deze plaat werd opgenomen tijdens de World Slavery-tour die de band ondernam na de release van het album 'Powerslave', en laat een Maiden op de top van hun kunnen horen (na deze tournee zouden ze met 'Somewhere in Time' en 'Seventh Son of a Seventh Son' nog twee fantastische albums uitbrengen).

Vaak heb ik voldoende aan het beluisteren van een live-album, maar bij Iron Maiden zie ik er ook graag beelden van. Dat komt in grote mate door frontman Bruce Dickinson, die steeds als een wildeman over het podium rent en springt, alsof hij nog steeds de kwieke wildebras in zijn twintiger jaren is die hij toentertijd was. Ik kan er alleen maar respect voor hebben.

Maar goed, nog even terug naar 'Live After Death' (toen Dickinson wel degelijk die twintiger was): veel beter dan dit kan het toch haast niet worden? Hopelijk komt 24 maart hierbij in de buurt.

4,5 sterren

avatar van viking1
Idd AOVV een geweldige live document dit!!
Heb deze op lp en cd.dit is genieten, top set list alle toppers van hun eerste 5 albums komen hier voorbij.
Maiden nog steeds een van mijn favoriete bands.
Dit een stukje muziek cultuur voor mij!! Draai de lp nog geregeld en verveelt nog geen seconde. En wat en fantastische hoes!

avatar van AOVV
viking1 schreef:
En wat en fantastische hoes!

Daar ben ik het helemaal mee eens! Eddie ziet er groots en angstaanjagend uit, zoals hij opstaat uit de dood. Op zijn grafzerk staat overigens een tekst van auteur H.P. Lovecraft, heb ik ergens gelezen..

avatar van Tony
AOVV schreef:
veel beter dan dit kan het toch haast niet worden?

Jawel, Maiden England '88. Hoewel ik beiden met een 4,0 beoordeel. England '88 bijna 4,5 zullen we maar zeggen. Zuiverder, minder gejaagd, super nummers. Klaar.

avatar van vielip
Beast over Hammersmith is ook verplichte kost! Is nog met drummer Clive Burr. En die laat op dat album horen hoe de nummers van de eerste 3 albums écht gedrumd dienen te worden.

avatar van crosskip
Ik vind zowel op deze plaat als op Maiden England Bruce eigenlijk bij vlagen maar matig zingen. Op Beast Over Hammersmith klinkt hij natuurlijk als een jonge god, maar daarna is het toch tot Rock In Rio wachten tot hij wat mij betreft weer echt overtuigd op een liveplaat van Maiden.

avatar van gigage
In de schuur staat onder het stof nog een draagbare Sony radio cassette cd speler waarbij de tuning knop de golflengtes in omgekeerde volgorde aangeeft. Er moest opgeruimd worden als in het moet leeg. De klep gaat nog gewoon open en na wat draaien aan de volumeknop blijken ook beide speakers nog te werken. Ik moet iets bekends draaien die de voorzien arbeid mentaal wat zal verlichten. CD 1 wordt stevig aangedrukt, klep dicht, ik verwacht alvast dat de speler wel her en der over zal slaan maar Churchill speech kan zonder haperingen worden meegebrald. Och wat een lol weer, ouwe muziek, ouwe cd speler die toch aardig wat nachtvorstjes te verduren heeft gehad, alles doet het gewoon. Ik kijk nog even naar de hoes. Een glimlach. Voor even dan toch . Bij het refrein van Aces High ga ik dan toch maar aan de gang. Terwijl de nummers in de zo niet verrassende volgorde voorbij trekken dwaal ik nog eens af met mijn gedachten naar een tijd van spijker jacks en vettig haar. Bij de Rime of the Ancient Mariner sta ik nog even stil bij de eigenaardige begin riff, toch wel knap gedaan door die mannen. Het blijft een bijzonder album waarbij het geheugen af en toe ook eens mee pleziert wordt. We worden er niet jonger op besef ik me maar al te goed. Live after death? Eerst maar eens een biertje.

avatar van Robje1968
Een klassiek live album van Iron Maiden waar de energie van afspat.

Ik heb deze CD al wat jaartjes in bezit en helaas maar op de één CD versie. Daardoor heb ik hem tot en met nummer 13 "Running Free".
Op zich wel jammer, omdat ik nummers 15 tot en met 18 wel gave nummers.

Verder niets te klagen over dit album en voor mij een prima aanvulling op de studio albums van Iron Maiden.

avatar van Dirkrocker
Vandaag loop ik samen met een andere collega in de werkplaats, de rest was druk en op klus. Na de middag schaft zei m’n collega (groot muziek liefhebber ook) zullen we de radio uitgooien en zelf muziek gaan draaien? Dat leek mij en prima idee, en na kort overleg, naar de auto gelopen en was de keuze op deze geweldige live registratie gevallen. Volume op standje gevaarlijk en voor we het wisten denderde Churchills speech door de loods gevolgd door en setlist met het ene topnummer na het andere topnummer, met en iron maiden in een allerbeste conditie! Vroeger al grijs gedraaid, maar deze live plaat blijft genieten van begin tot eind. De tijd vloog daardoor en voor we het wisten was het alweer koffie pauze, en zit ik dit bericht te tikken! Ik zou zeggen tegen de baas , laat de rest voortaan maar op klus, wij redden ons wel