Death - The Sound of Perseverance (1998)

Label: Nuclear Blast

1. Scavenger of Human Sorrow (6:54)
  2. Bite the Pain (4:29)
  3. Spirit Crusher (6:44)
  4. Story to Tell (6:33)
  5. Flesh and the Power It Holds (8:24)
  6. Voice of the Soul (3:42)
  7. To Forgive Is to Suffer (5:55)
  8. Moment of Clarity (7:21)
  9. Painkiller (6:02)
Cured
Dat klopt wel, de zang op eerdere albums is anders. De stroming indeling is wat gemakkelijk gekozen (vaak voer voor discussie), maar je moet dat dan ook maar met een kleine knipoog zien zoals ik in het bericht plaatste. Ik houd gewoon er niet van qua zang/grunts/gebrul, maar ik kan het op zich goed waarderen. Ik moet zeggen dat ik de metal toen ook niet meer zo volgde, pas later weer. Zo rond 1990 en wat later nog wel en kon/kan een album als Left Hand Path van Entombed (behalve de 'zang' dus, ligt me totaal niet) enorm waarderen en vind het een geweldig album op zich.

avatar van Stijn_Slayer
Ja, het is meer technische metal of progressieve metal. Vanaf Spiritual Healing komen de technische/proginvloeden, al hebben dat album en Human nog wel grunts en een death metalgeluid.

avatar van muismat
Woorden schieten mij tekort om te omschrijven hoe prachtig, machtig vet ik dit album vind.

Ik moet eerlijk bekennen dat vrijwel elk ander metal album dat ik heb gehoord hierbij in het niet valt, geen enkel ander metal album draaide ik drie tot vier keer per dag.

Alles zit erin, prachtige, complexe composities, diepgaande teksten (voor metal begrippen dan), emotionele diepgang (die riff om 2.22 minuten op Spirit Crusher), een originele, hoge en toch brute zang en een sneltreinvaart die je pas los laat na de cover van Judas Priest (die ik overigens zeer goed vind) om het album vervolgens weer opnieuw op te zetten.

Dat ik dit niet eerder heb ontdekt is een beetje zonde, maar ik ben blij dat het kwartje alsnog gevallen is, immers, vrienden van mij hebben me er wel eens op gewezen, maar het pakte me toentertijd gewoon niet.

Dit is het beste album dat ik in tijden heb gehoord/ontdekt, en iedere keer dat ik hem luister voelt het weer als nieuw, alsof ik hem voor de eerste keer luister.

Echt een openbaring, en eigenlijk is deze band nu al een beetje voor me wat Led Zeppelin voor de rock betekende/betekent, is Death voor de metal in mijn ogen.

5 sterren uiteraard.

avatar van orbit
Sorry, maar dit is weer eens Remy against the world. Ofwel, Chuck death die alles combats.. maar verzandt in een eeuwige gitaarsolo. Effectief had hij allang naar Through Silver In Blood kunnen luisteren voor eeuwigheidswaarde. Jammer, maar zit er niet in.

avatar van Edwynn
Misschien luisterde hij dat wel maar besloot hij goddank gewoon zijn eigen koers te blijven varen.

avatar van ASman
Death had van Human tot en met The Sound of Perseverance echt wel een "impeccable streak", zoals ze dat weleens zeggen. Leuk om te zien hoe je van deze band eigenlijk de volledige ontwikkeling kunt volgen. Alle albums verschillen substantieel van elkaar zonder daarbij de herkenbare Death-sound te verliezen. Van echte DM is op deze plaat inderdaad geen sprake meer. Hier betreft het eerder een soort van progressieve metal die met weinig andere platen te vergelijken valt. Schuldiner's vocalen storen me niet. Ze klinken best wel uniek. Je hoort meteen waar die zanger van Vektor de mosterd bij gehaald heeft.

buizen
Een moddervet metalalbum. Het tempo zit er goed in. lekker fanatieke bezeten zang.
Een fijne ontdekking zeg.

avatar van Stijn_Slayer
Tijdens deze show (voor een niet-professionele opname heel behoorlijk) wordt het merendeel van SoP gespeeld: Death - Live at Teatro Monumental (FULL CONCERT)Please check it out 480HP - YouTube

Blijft indrukwekkend hoe Chuck de longen uit zijn lijf krijst, terwijl hij tegelijkertijd vingervlug speelt en de ene na de andere maat- en tempowisseling uit zijn mouw schudt.

Ik heb stukjes van dit album geluisterd naar aanleiding van het "klassieker"-artikel in de recente Aardschok. Ik moest zeggen dat ik het instrumentaal erg knap vind allemaal met mooie melodieen en vernuftige drumpartijen, en ook origineel, maar die zang..... Dat gekrijs vind ik niet om aan te horen en verpest voor mij de muziek! Ik heb dat ook bijvoorbeeld met het laatste Exodus album, daar vind ik te zang ook te.

avatar van Metal-D78
Het blijft Death en dus buitencategorie, maar als ik een klassieker van Death mocht kiezen was dat niet deze. Rare keuze van Aardschok.

avatar van Kondoro0614
De zang van Chuck slecht? Man, man, man...

avatar van vielip
Metal-D78 schreef:
Rare keuze van Aardschok.

Nou zeg dat wel! Wat bezielt ze? Voor mij persoonlijk (nog) een bevestiging dat ik de goede keuze heb gemaakt om m'n abonnement niet meer te verlengen.

avatar van Kronos
Kondoro0614 schreef:
De zang van Chuck slecht? Man, man, man...

Man man man... De cover van Judas Priest laat volgens mij wel duidelijk horen dat Chuck zijn eigen (gebrek aan) zangcapaciteiten slecht kon inschatten. Hij probeert melodie in zijn gekrijs te krijgen maar verkracht het nummer totaal. Op de rest van de plaat kan ik zijn zang nog aan omdat daar de vergelijking met Rob Halford niet speelt.

Kronos schreef:

Dus je mag op basis van één nummer het album zo afkeuren, of beter gezegd de zang van Chuck? Lekker bezig ..

avatar van Edwynn
Die hele cover is een grote miskleun. Niet alleen de tergende zang maar ook de solo gaat vreselijk de mist in.

Over de rest van de plaat niets dan lof. Terechte klassieker..

Edwynn schreef:

Over de rest van de plaat niets dan lof. Terechte klassieker..

Ik ben het er zeker met je eens dat de cover gewoon niks is, daarvan ben ik op de hoogte en luister het album nog regelmatig dus ik weet ook echt wel hoe die klinkt. Maar, ook je laatste zin staat mij aan, en daar geef ik je niks anders dan gelijk in.

avatar van Kronos
Kondoro0614 schreef:

Waar heb je het eigenlijk over? Wie keurt het album af op basis van dat ene nummer?

avatar van Stijn_Slayer
Ik vind deze Painkiller, juist ook de zang, veel gaver dan het origineel. Chuck was in deze tijd allang klaar met grunts. In interviews vertelde hij bovendien dat het hem pijn deed. Op demo's hoor je hem ook clean zingen, niet best overigens.

Om Control Denied te mogen starten, moest hij eerst nog een Death-album afleveren. Eén van de zangers die auditie zouden doen voor CD was, jawel, Rob Halford. Na Tim Aymar zou Halford niet eens meer teruggebeld zijn. Zowel Aymar als Halford zijn niet mijn type zanger, maar als we het dan over inschattingsfouten hebben...

avatar van Von Helsing
Stijn_Slayer schreef:

Dat is niet helemaal waar: Chuck heeft inderdaad Rob Halford gepolst of hij interesse had maar hij was op dat moment druk bezet met allerlei andere projecten. Een andere optie voor Chuck was Warrel Dane.

avatar van Edwynn
Hier een oud interview met Tim Aymar voor zijn kant van het verhaal.

Ik meen me wel te herinneren dat Chuck zich rondom The Sound Of Perseverance liet ontvallen dat het had moeten zijn wat Control Denied aan het worden was. Het hoe en wat waarom het toch een nieuw Death album werd, kan ik even zo snel niet meer vinden.

avatar van namsaap
Edwynn schreef:

In Aardschok 10-2018 staat dat Nuclear Blast nog één plaat van Death eiste alvorens Chuck met Control Denied verder kon.

avatar van Edwynn
Ja, maar ik zocht even naar de formuleringen van toen.