Death - The Sound of Perseverance (1998)

Label: Nuclear Blast

1. Scavenger of Human Sorrow (6:54)
  2. Bite the Pain (4:29)
  3. Spirit Crusher (6:44)
  4. Story to Tell (6:33)
  5. Flesh and the Power It Holds (8:24)
  6. Voice of the Soul (3:42)
  7. To Forgive Is to Suffer (5:55)
  8. Moment of Clarity (7:21)
  9. Painkiller (6:02)
avatar van Edwynn
Ik houd het lekker bij mijn originele uitgave. Niks mis mee.

Stijn_Slayer
Ik heb de deluxe edition. Live at Cottbus zou ik niet willen missen, ondanks de mankementen van die DVD.

hoe klinkt het album zelf? als remaster zijnde? Anders haal ik ook nog wel ergens een ander exemplaar, zonder al die poespas, vandaan

Stijn_Slayer
Ik ken de remaster alleen als MP3, dus dat zal niet echt opschieten. Met de deluxe edition is in ieder geval helemaal niets mis (alleen jammer van de grijze randen rondom de hoes), en dan heb je er een dvd bij.

avatar van jellecomicgek72
Heb deze plaat 1x beluisterd en dit is m'n oordeel... Wat een enorme teringherrie, en niet in positieve zin. Volgens mij moet je echt metalhead zijn om dit goed te vinden. Ik zal ook niet stemmen omdat ik ook geen behoefte heb om dit nog een keer op te zetten.

avatar van Eddie
pfff ik wordt zo moe van dit soort berichten. gezien je top tien luister je niet of nauwelijks naar metal, laat staan naar de meer extreme varianten die het genre te bieden heeft. Dus volkomenlogisch dat je er niets aan vind.

avatar van jellecomicgek72
Valt mee, Iron Maiden vind ik bv wel goed. Ik weet niet of Tool onder metal valt maar dat vind ik ook mega goed. Maar dat zinloze geschreeuw, nee dat vind ik niks. Ookal vind ik die gitaarlijnen wel goed klinken.

avatar van trebremmit
Death is toch wel bij een wat breder publiek populair dan alleen de "metalhead". Dat komt vooral omdat ze een stap verder zijn gegaan en death metal op een hoger nivo hebben gebracht. Herrie is het zeker niet alleen om tot die conclusie te komen moet je het wel vaker dan 1 keer beluisteren.

avatar van Eddie
Zoveel genialiteit op één plaat is nog maar een zeldzaamheid tegenwoordig. Of het nu gaat om de perfect uitgevoerde composities, of om het geweldige gitaar spel, de heerlijke vreemde ritme structuren. Alles wordt her en en der vrolijk afgewisseld door een semi akoestisch intermezzo-tje. Chuck wist het ondanks de vele personeelswisselingen toch steeds weer voor elkaar te krijgen om een solide band neer te zetten. Het allermooiste aan deze plaat is wel dat alle technische kwaliteiten ondergeschikt zijn aan de muziek en de songs. Chuck heeft niet constant de neiging om te laten horen hoe goed hij wel geen gitaar kan spelen (waar ik bij Morbid Angel soms wel een beetje moe van wordt).
Dit is echt zo'n plaat die nooit gedateerd zal klinken of zal gaan vervelen. Ik had hoer ooit 4,5* voor gegeven, ik kan echter geen enkel minpuntje bedenken dus is 5* meer op zijn plek.

avatar van uffing
De Priest cover had van mij niet gehoeven. Voor de rest is er inderdaad niet veel aan te merken op dit album.
Mooie herinneringen bewaar ik aan het optreden op Dynamo. Deze plaat was nog niet zo heel lang uit en ze speelden een aantal nummers. Weergaloos optreden!

Spirit Crusher Dynamo

PriestMaiden
Geweldige composities. Geweldige plaat. Eén klein nadeel vind ik dat de stem van Chuck iets minder is als op de voorganger maar toch een geniale plaat.

avatar van Metal-D78
Prima album, maar persoonlijk vind ik dit de minste van Death. Draai hem dan ook amper meer. Je merkt aan alles dat Chuck hier op twee gedachten zit. Feitelijk was de muziek hiervan niet bedoeld voor Death, maar voor Control Denied. Onder druk van de platenmaatschappij is dit dan toch onder de naam Death uitgekomen. Ik ben niet kapot van Chuck zijn stem op deze plaat; te iel. Ook het drumwerk van Christy staat mij tegen. Nee geef mij dan maar Symbolic, Individual Thought Patterns of Human voor de technische, meer progressieve Death.

avatar van Edwynn
Zo duidelijk vind ik dat er niet bovenop liggen. Buiten de vocalen vind ik Control Denied en Death overigens ook niet echt ver uit elkaar liggen. Ik kan me in interviews wel herinneren dat Schuldiner graag cleane vocalen op dit album wilde. Zal wel in de overeenkomst met Nuclear Blast gezeten hebben dat dat niet gebeurd is. Painkiller heeft ze wel, maar die zijn om te huilen vind ik. Als ik het allemaal niet gelezen had, was het me niet opgevallen. Ofschoon wel heel duidelijk was dat Control Denied uit Death is voortgekomen.

avatar van Metal-D78
Ik weet niet wat het is, maar deze 'loopt' een stukje minder vloeiend dan een album als Symbolic of diens voorganger. Ik vind dit album wat gekunsteld en geforceerd overkomen. Maar verder blijft Death natuurlijk buitencategorie. Control Denied heb ik nooit zo kunnen waarderen.

Stijn_Slayer
Deze is (nóg) wat gewaagder. Ik denk dat Chuck nog één keer de grenzen wilden verleggen voor hij aan de slag mocht met Control Denied (Nuclear Blast hield dat tegen, anders was deze plaat niet eens (in deze vorm?) uitgekomen). Waardig afsluiten. Wat mij betreft Chucks meest ingenieuze en beste album.

avatar van jellecomicgek72
Vind die zanger wel echt een grafstem hebben, laatst deze plaat nog een keer geprobeerd maar nee... Echt niks voor mij dat gekrijs.

bennerd
jellecomicgek72 schreef:
Vind die zanger wel echt een grafstem hebben...

Vooral de afgelopen tien jaar dan.

avatar van Von Helsing
Bennerd bedoelde het gekscherend, omdat Chuck 10 jaar dood is.

avatar van trebremmit
Dit wordt langzamerhand mijn favoriete Death album, Human was dat eerst maar deze heeft net een wat betere productie en de nummers zijn echt geweldig. Het nivo ligt hier nog net weer een stapje hoger, maar wel in dienst van de muziek.
Binnenkort komt er een live album van deze band uit op Relapse, mischien wel interessant voor de liefhebbers.

avatar van paulisdik
Die release van Relapse is toch gewoon een bundeling van de voorgaande twee livealbums?
Of heeft het nog iets van toegevoegde waarde?

avatar van trebremmit
Je hebt gelijk, had ik nog niet door.

Wordt een deluxe cd met extra foto's enzo, mischien nog wat betere opnamekwaliteit maar dat weet ik niet. Beetje zinloos dus die release.

Stijn_Slayer
Helemaal niet zinloos: Live in Eindhoven is al jaren niet meer verkrijgbaar.

avatar van kobe bryant fan
"Life is like a mystery, with many clues, but with few answers."
Dat is nog maar één van de fantastische refels die op deze fantastische plaat te vinden zijn.
Het totaalplaatje van de teksten begrijp ik nog niet volledig (nog maar een keer gehoord), maar info is altijd welkom. Maar ook muzikaal zit het schitterend in elkaar, de ene fantastische riff/solo wordt na de andere op de luisteraar afgevuurd.
De drummer speelt geniale partijen en de bassist ondersteunt hem schitterend.
Iedere track is erg sterk.
Alleen met de screams had ik in het begin wat moeite maar dat gevoel ging al snel weg en nu geniet ik er ten volle van. 4,5*

avatar van Lau1986
Het eerste album wat ik van Death hoorde en ik werd gelijk compleet weg geblazen. Heerlijke plaat met prachtig gitaarwerk een aparte scream en goed drumwerk. Geweldig hoe Chuck de band liet ontwikkelen. Zonder meer een waardige laatste plaat van deze band.

avatar van uffing
Hoe die drummer tekeer gaat op A Moment of Clarity is niet te beschrijven gewoon. Strakker dan strak

avatar van Kill_illuminati
De solo in Story To Tell.

avatar van Don Cappuccino
Dit is echt een prachtig metalalbum. Het is krachtig, technisch en het zit ook nog eens vol met emotie. De composities zijn erg technisch maar het nummer wordt nooit uit de oog verloren, alles zit echt supergoed in elkaar. De drums van Richard Christy zijn druk en bij het eerste nummer heb je bijna het idee dat hij verslikt in zijn eigen partijen. En Chuck krijst als een gek op dit album. Voice Of The Soul is echt prachtig, dat is een nummer dat een niet-metalliefhebber ook zou waarderen. De cover van Painkiller is ook geslaagd. 4,5 ster, wordt misschien 5 sterren.

avatar van muismat
Hmmm, Spirit Crusher smaakt naar meer.

Erg moeilijk album dit, bij vlagen doet het me aan Psychotic Waltz denken en die band had ook even tijd nodig voordat het kwartje bij me viel.

Voice of the Soul is gewoon prachtig, het verbaast me dat er uberhaupt Death Metal bestaat die mij aanspreekt.

Erg jammer dat Chuck is overleden want ik vind dit op zijn minst een zeer ambitieus album en ga dan ook zeker meer van deze band checken.

Cured
Jammer van de 'zang' , maar dat kan je verwachten bij Death Metal ; anders had ik dit albuim zeker kunnen waarderen, muzikaal/compositorisch gezien.

avatar van Edwynn
Ik zou dit niet als typische death metal typeren. Death is sinds 1990 veel meer dan dat. De grunts van Chuck klinken hier anders dan anders.