Michael Kiwanuka - Home Again (2012)

Soul / Folk
Label: Polydor

1. Tell Me a Tale (4:12)
  2. I'm Getting Ready (2:25)
  3. I'll Get Along (3:31)
  4. Rest (3:52)
  5. Home Again (3:30)
  6. Bones (3:52)
  7. Always Waiting (4:31)
  8. I Won't Lie (4:06)
  9. Any Day Will Do Fine (3:40)
  10. Worry Walks Beside Me (5:02)
  11. They Say I'm Just Doing Fine * (3:40)
  12. Now I'm Seeing * (2:34)
  13. Ode to You * (3:23)
  14. I'll Get Along [Ethan Johns Sessions] * (3:40)
  15. I Won't Lie [Ethan Johns Sessions] * (4:01)
Prima EP's en een live-optreden als voorprogramma van Adele in Paradiso vorig jaar zijn dit album voorgegaan voor mij persoonlijk.
Benieuwd hoe het een heel album lang gaat uitpakken.

"I'm getting Ready" .. klein meesterwerkje! Ik waan me serieus (en hier is geen woord aan overdreven) in een andere tijd en alles om me heen wordt even vergeten.

Wel jammer dat een hoop nummers al verschenen zijn op een van z'n EP's, maar daarom kijk ik er niet minder naar uit.

avatar van music4life
Dit album staat sowieso op mijn verlanglijstje voor dit jaar! Vooral 'I'm Getting Ready' is inderdaad echt een pareltje, maar dat zijn ze eigenlijk bijna allemaal (die op de EP's te vinden waren)

avatar van klaezman
God jezus wat een fantastische plaat (via beveiligde luisterlink). Eentje voor de eindejaarslijstjes.

avatar van music4life
Absoluut, absoluut ik hem ook al ge-pre-ordered zoals dat heet!

avatar van tim-r(-_-)
Om het wachten op deze plaat wat te verzachten alvast deze nieuwe track die Kiwanuka samen met Dan Auerbach (The Black Keys) maakte: Michael Kiwanuka ft Dan Auerbach – Lasan [Abeano Premiere] | ABEANO

avatar van Cerclezot
Tell me a tale en home again ken ik al van op de radio (radio 1 België). Dit album zal zeker gecheckt worden.

avatar van Poles Apart
Jammer dat het pakkende en tijdloze "I Need Your Company" (dat op de "Tell Me A Tale EP" staat) geen plaatsje op het album heeft weten te bemachtigen. Had een vette (radio)hit kunnen/moeten zijn.

Ace
Ik luister het album nu voor het eerst en wat klinkt dat veelbelovend!

Toen Adele vorig jaar in Paradiso stond wilde ik wel eens weten wie er in het voorprogramma stond. Dat bleek ene Michael Kiwanuka te zijn.
Nooit van gehoord en na wat zoekwerk kwam ik er achter dat hij nog niets had uitgebracht op cd ook (de EP Tell Me a Tale stond op uitkomen).
Online bleek er wel wat te beluisteren en ik wist dat het in elk geval geen voorprogramma zou worden waar ik niets aan vond.
Het lukte me die avond om helemaal vooraan te staan; iets dat ik eigenlijk maar zelden doe of wil.
Zodoende kon ik Kiwanuka al van dichtbij meemaken.
Het bleek een sympathieke kerel die met slechts één begeleider op gitaar een mooi sfeertje wist neer te zetten. Toch begon na enkele nummers de klad er in te komen. Je weet hoe dat gaat bij voorprogramma's: de aandacht verslapt bij de zaal en daarbij vond ik persoonlijk de nummers op deze sobere manier uitgevoerd niet tot zijn recht komen in een toch best grote zaal vol mensen die hunkerden naar Adele. De manier waarop het die avond gebracht werd vroeg om een intieme club. Maar missie geslaagd want de naam Michael Kiwanuka stond in de spotlights.

Altijd jammer als het op deze manier gaat maar het was haast onvermijdbaar. Toch had dit niet als gevolg dat ik Kiwanuka niet in de gaten ben blijven houden: de man werd al snel een grote belofte genoemd en dat was niet geheel onterecht gezien zijn verschenen EP's waar een aantal nummers van terugkeren op dit debuutalbum.

Wat valt er eigenlijk te zeggen over Home Again? Dat Kiwanuka een prachtstem heeft? Dat het album vol warme soul staat waar geen noot te veel gespeeld wordt? Dat het gitaarspel me soms aan de albums van Nick Drake doet denken? Dat ik er de soulkant van Van Morrison soms in hoor?
Eigenlijk valt er niet zoveel over te zeggen als je de EP's al kent. Ken je die niet dan kun je je opmaken voor een prachtige cd. Het ademt een laidback sfeertje uit en daarmee mag het best als lente- of zomeralbum bestempeld worden.
Een album vol tintelende folk-, soul- en jazzinvloeden die perfect samengaan en ongetwijfeld voor vele uurtjes puur luistergenot gaan zorgen ook al hoef je geen nieuwe fratsen te verwachten. Vakmanschap is het toverwoord en dan hoeft het allemaal niet vernieuwend te zijn.
Zelf valt me op dat dit album zeer solide overkomt en ik er merkwaardig genoeg meer plezier aan beleef dan aan de EP's. Misschien kost het mij gewoon wat meer tijd eer ik meegezogen word in de sfeer en waar de EP's dan al snel over waren door hun speelduur heb je op dit volwaardige album nog aardig wat minuten voor de boeg.

Heerlijk!

Banjo024
He, eindelijk een album. Tell Me A Tale was zo'n heerlijk nummer tijdens de lente van 2011. Even onthouden..

(verwijderd)
Volgens mij wordt dit mijn zondagmorgenplaat de aankomende weken. Ik hoor ook ergens wel de invloeden van Ray LaMontagne..

avatar van frankholst182
Leuk album, goede sfeer, hij kabbelt lekker voorbij. Beetje kort zonder die extra nummers.

vanson
Goede stem, doet natuurlijk op een goede manier denken aan vervlogen tijden.
'Tell me a tale' en 'Home Again' steken als nummers met kop en schouder boven de rest uit. Vooral het geluid van het openingsnummer zou ik een heel album lang wel willen horen van deze man.

Vandaag de deluxe versie binnengekregen met daarop 5 Ethan Johns Session nummers. Een prima extraatje vind ik.

avatar van maxinator
Mooie muziek zeg. Ik voorspel dat dit een van DE artiesten van 2012 wordt.

avatar van Bartjeking
De Ep's van de man met de moeilijke achternaam waren behoorlijk goed zoals velen al aangeven. Voor de mensen die de laatste EP niet kennen zijn er de bonustracks die dus al eerder zijn verschenen. Aan jullie reacties te zien heeft hij het voor elkaar gekregen om de brug tussen een EP en een volledig album te slaan. Iets wat altijd moeilijk is, zeker in deze tijd waar het allemaal om singles draait (en ik ben absoluut een albumman) en je in principe maar vijf goede songs nodig hebt om een plaat aan de man te kunnen brengen.

Michael Kiwanuka staat op mijn To-listen-lijstje en ik verwacht er ontzettend veel van; de voorspelling dat 2012 zijn doorbraak-jaar zou gaan worden zal dus ook wel uit gaan komen. Eindelijk dus degelijke concurrentie vanuit het mannenfront voor Adele en de hare. Want ik heb het idee dat Michael Kiwanuka een erg breed publiek aan zal boren. Een combo van een 3fm en radio 2 artiest is het in mijn ogen (normaliter voor mij een reden om er niet eens aan te beginnen, maar in dit geval een goede zaak want dan hoor ik hem nog eens op mijn werk.)

avatar van Broem
Een opvallend volwassen album voor zo'n jonge artiest. Staat als een huis en gemaakt in trend van de oudere soul artiesten. Deze knaap moet wel beïnvloed zijn door de soulmuziek die zijn ouders vroeger thuis draaiden. Knap hoor. Een album dat blijft boeien.

Bartjeking schreef:

Ik denk ook dat dit wel een voordeel voor hem is. Nu Amy dood is en Adele even uit the picture zou Kiwanuka dit gat wel eens op kunnen gaan vullen puur omdat er op dit moment best een grote behoefte blijkt te zijn naar dit soort artiesten. Niet dat zijn muziek nu exact hetzelfde is; voor velen opereert hij toch een beetje in dezelfde hoek. Jack Johnson is ook populair en ik vind een nummer als Home Again eenzelfde vibe hebben ook al zijn deze artiesten niet echt met elkaar te vergelijken.
Op het podium vond ik hem erg sympathiek overkomen en dat wil ook wel eens helpen. Hoe dan ook: mooi album dat aardig op repeat staat hier.

avatar van thgryda
maxinator schreef:
Mooie muziek zeg. Ik voorspel dat dit een van DE artiesten van 2012 wordt.

Jij en de BBC

avatar van heartofsoul
Gisteren bij het verlaten van de cd-winkel de helft van dit album over de speakers gehoord, en het wordt gegarandeerd één van mijn volgende aankopen. Niet alleen heeft Michael Kiwanuka een prachtige stem, het album is prachtig geproduceerd door Paul Butler (van The Bees) en klinkt als een klok. Inderdaad een kanshebber voor de jaarlijst 2012.

avatar van Ronald5150
Dit album heb ik via Luisterpaal gedraaid en het is een aangename soulplaat. De jazz invloeden zijn niet ver weg en de sfeer is uitermate relaxed. De instrumentatie is over het algemeen sober, maar wel divers. Kiwanuka heeft een zeer prettige stem, af en toe ondersteund door een gospelachtige koor. Dit album bewijst absoluut het talent van Kiwanuka en hij kan meeliften op de hedendaagse soul hype. Ga er zeker nog wat luisterbeurten aan wagen. Het zou wel eens een groeier kunnen zijn.

avatar van maxinator
thgryda schreef:

Jij en de BBC

Hebben ze mijn bericht gelezen?

De BBC was je een paar maanden voor.

avatar van kemm
En de rest van de wereld ook..

tuktak
ik heb ook de deluxe versie, hoesje zag er in de winkel mooier uit...snel geteld 5 nieuwe liedjes, de rest stond al op ep's. prima marketing, want ik verwacht dat dit album door alle promotie in het afgelopen half jaar lekker zal gaan verkopen de komende maanden.

avatar van FlyLo
Inderdaad nogal jammer dat er zo weinig nieuw materiaal op staat.

Ronald5150 schreef:

Een groeier? dit album kwam bij mij gelijk goed binnen.

klaezman schreef:

Zo mee eens!! Deze gaat wel in m'n top 5 belanden. Heerlijke authentieke soul!

avatar van Dakduivel
FlyLo schreef:
Inderdaad nogal jammer dat er zo weinig nieuw materiaal op staat.
Vind ik ook. Aan de andere kant valt het wel te begrijpen. De nummers die al op de EP's stonden zijn gewoon zo sterk dat ze wel op het album moesten komen. Ben wel erg benieuwd naar de bonustracks.