Dire Straits - Communiqué (1979)

Label: Vertigo

1. Once upon a Time in the West (5:25)
  2. News (4:14)
  3. Where Do You Think You're Going? (3:49)
  4. Communiqué (5:49)
  5. Lady Writer (3:45)
  6. Angel of Mercy (4:36)
  7. Portobello Belle (4:29)
  8. Single-Handed Sailor (4:42)
  9. Follow Me Home (5:50)
avatar van manic
en dan is dit de enige D.S. cd die ik ergens nog heb liggen. De slechtste.

avatar van Kos
Kos
No way.

Minder vernieuwend dan het debuutalbum, maar toch een goede serie songs. Hier merkt men al wat meer van het experimentele DS-werk... 450.000 maal terug te vinden in de NL'se albumcollecties.

avatar van manic
welke dan Kos? Making Movies? Ik vind zelf de eerste cd met countrydiedels nog beter te pruimen.

Op Communiqué is Where Do You Think You're Going? wel een uitzondering, die heeft nog spanning.

avatar van Kos
Kos
Nog spanning? 1 van de beste Dire Straits nummers vind ik.
Dat nummer plus Once Upon a Time in the West plus Lady Writer hadden van mij op die verzamelaartjes mogen komen. Maar ja, ze hadden anders gekozen.
News is trouwens ook erg goed.

avatar van manic
Ik eigenlijk ook wel Kos. Meest spannende nummer van DS samen met Private Investigations. "t is maar net waar je 't mee vergelijkt. (zie mijn lijsten)

avatar van superessy
Ik vind alle Dire Straits cd's goed! Ik kan echt niet kiezen welke de beste is! Ze zijn allemaal even goed voor mij! En dit is zeker een schitterend album! Wat vind je van Single Handed Sailor dan? En angel of mercy? Echt schitterend!

josbanaan
Where do you think you're going is werkelijk fantastisch mooi! Maar de versie die op Money for nothing staat is misschien nog wel mooier. Heel jammer dat die verzamelaar niet meer te koop is; ik heb alleen een lelijke kopie...

avatar van Hans Brouwer
Samen met het debuut album het beste wat D.S heeft gemaakt! 4,5* (een halve ster minder dan het weergaloze album uit '78)

buddy
Super album

Heel erg goed album !
''Once upon a time in the west'' is ook zo goed !
Dit was echt een wereldband !

manic schreef:

Country?

Gelukkig dat je deze opmerking maakte. Ik was even bang dat je misschien IETS van muziek af zou weten.

avatar van Jazper
Volgens mij zitten er ook wel country-elementen in die eerste cd hoor.

In deze communique ook wel een beetje her en der.

Don Henley schreef:
Heel erg goed album !
''Once upon a time in the west'' is ook zo goed !
Dit was echt een wereldband !

Ik ben het met Don eens .. Hell Freezes Over

kkriz
Geen DS-liefhebber (meer), maar dit was toch wel een brilante plaat.... de eerste cd die ondergetekende ooit kreeg, helemaal grijsgedraaid maar gaat nooit vervelen

avatar van frankvankesteren
Ik moet zeggen dat toen ik aan dit album 'begon' (tussen haakjes want ik had een aantal nummers al tijden geleden) ik een beetje een saai sfeertje te pakken kreeg, dat was 1 week geleden..

Nu ben ik na een luisterbeurt of 3 tot de conclusie gekomen dat ik gewoon verwend ben door de DS-klassiekers als Sultans of Swing en ik daarom dit soort nummers niet kon waarderen, maar ik kan het inmiddels wel..

Het heeft allemaal zo zijn relaxte, niet zeer uitbundige sfeertje, en ik ben erg onder de indruk, minste nummer misschien wel News, beste nummers zijn de opener, Angel of Mercy en Single-Handed Sailor

avatar van rudiger
tweede album van de straits en net zo goed als de eerste
dit album krijgt van mij een dikke 5 , staat geen een zwak nummer op

ook dit album verliest mijn aandacht naarmate er meer nummers voorbij komen.. Edoch de eerste zes nummers: Briljant ...

marcello schreef:

misschien moet je het laatste nummer follow me home eens wat vaker luisteren en de eerste 6 overslaan

EVANSHEWSON
Opvolger van die eerste gewèldige plaat van de Straits, en dus geen makkelijke klus !
Ik vind het geen vooruitgang, maar een status quo zo ongeveer.
De derde zou weer een grote stap vooruit betekenen (Making Movies was dat).
Maar hier staan wel zéér fraaie dingen op zoals Lady Writer (half geflopte single, onbegrijpelijk want een hele goeie), de opener Once Upon a Time in the West is zeer aanstekelijk, en redelijk filmisch !
Het dreigende Where do you think You're Going ? vind ik misschien wel de beste track !
Single-handed Sailor is ook erg lekker !
Hier en daar een zwakker nummertje, maar het geheel mag er best zijn, al was het zoals gezegd niet echt een vooruitgang.
3.5 sterren lijkt me redelijk ? *** 1/2

al met al toch nog 1 minuut en 5 seconden langer genieten dan het debuut album
gewoon een meesterwerk van het muziek genie knopfler

avatar van Lamontagne
Mooi album, je hoort heel duidelijk dat dit album in het verlengde van het eerste ligt.
Zeker als je de bootleg Rockpalast 1979 ziet dan hoor je de nummers van dit album gecombineerd met het eerste en ik moet zeggen dat je aan kwaliteit geen verschil hoort.

Het debuutalbum blijft schitterend maar dit album is net zo mooi, alleen net zoals elke andere Knopfler plaat anders qua opbouw en klank. (gelukkig maar)

avatar van musicboy
Gisteren de bootleg Rockpalast '79 nog even bekeken (met dank aan rudiger) en ik weet weer wat ik eigenlijk al wist: Dire Straits behoren tot mijn vaste waarden en favoriete artiesten.
De eenvoud van Mark, zijn gitaarspel ... uniek. Een discussie over beste gitarist is zinloos, voor mij blijft hij geniaal, ook al zou hij volgens "kennerslijsten" daar niet bijhoren. Er zullen nog wel betere gitaristen zijn, maar Mark speelt met zoveel emotie, de nummers zijn warm, en dat maakt het zo uniek.

musicboy schreef:

inderdaad Dirk , dit is een geweldig live optreden van de straits .
toen waren ze nog met z`n vieren , en speelden voor een handje toeschouwers , let op het applaus na elk nummer .
en 1 van mijn favorieten wordt hier ten gehore gebracht nl het ijzersterke LIONS , waar niet al te veel beeld materiaal van is .

EVANSHEWSON
IK herbeluister momenteel heel het oeuvre van Dire Straits en ik ga deze opwaarderen van 3.5 tot 4 sterren; Toch verdomd lekker hoor!

* * * *

avatar van marco straaten
Once upon a time in the west is voor mij het hoogtepunt van dit album.

marco straaten schreef:
Once upon a time in the west is voor mij het hoogtepunt van dit album.

ik vind het hoogtepunt op dit album nr 1 t/m 9 .

avatar van Lamontagne
Ik had de cd helemaal grijs gedraaid en nu de geremasterde versie gekocht.

Hij is nog mooier, vooral Follow me home wat zo lekker begint met die golven.

maar Ruud inderdaad dit album is helemaal raak, kan me ook altijd zo kwaad maken waarom muziekbladen dit album als teniet beschouwen.
In de Aloha van 2 jaar geleden stond er bij dit album dat je hem moest vergeten. Zo´n slecht advies heb ik daarna niet meer gehad.

avatar van judgepaddy
1,5
Sorry hoor maar ik heb deze als 12 jarige toendertijd gekocht en ik vind dit toch een van de grootste slippers uit mn leven.
Ik vind het Zooooo SAAI.
En Knopfler zn zielloze vingervlugheid op eenvoudige akkoordjes vind ik zo zwaar overgewaardeerd.
En het ergste wat ze ooit gemaakt hebben moest toen nog komen:

En het ergste wat ze ooit gemaakt hebben moest toen nog komen:
Twisting by the pool

Rock&Dull

2 Punten voor de productie
Zeg Judgepaddy als je dit album al niks vind , dan kun je maar beter bingo gaan spelen of met je tante truus gaan pim pam petten,dit is op het debuut album van DS na het beste van deze band,maar je moet het wel willen luisteren,tijdloze muziek voor alle leeftijden,en voor altijd dus.4.5*