Dire Straits - Communiqué (1979)

Label: Vertigo

1. Once upon a Time in the West (5:25)
  2. News (4:14)
  3. Where Do You Think You're Going? (3:49)
  4. Communiqué (5:49)
  5. Lady Writer (3:45)
  6. Angel of Mercy (4:36)
  7. Portobello Belle (4:29)
  8. Single-Handed Sailor (4:42)
  9. Follow Me Home (5:50)
avatar van Rinus
Voor mij het minste album dat DS gemaakt heeft. Na het goede debuut, maakten ze dit album dat zich voortsleept. Het enige up-tempo nummer is Lady writer. De rest van de nummers kabbelen maar voort. Gelukkig maakten ze dat helemaal goed met de opvolger.

avatar van rudiger
:?

judgepaddy schreef:
Ik vind het Zooooo SAAI. En Knopfler zn zielloze vingervlugheid op eenvoudige akkoordjes vind ik zo zwaar overgewaardeerd.

Als je toch zo iets zegt , dan heb je net zoveel verstand van muziek als een koeienkut van spruiten.

Father McKenzie
Nooit gehoord, mooie uitdrukking. Prima album!

Geweldigenoten
Rinus schreef:

Toch een interessante uitspraak, aangezien het debut-album en dit album naadloos in elkaar overgaan of zie ik dat nu verkeerd :-s
Tevens kan ik van dit album toch wel meer up-tempo nummers noemen: Once upon a time... en wat te denken van Angel of mercy. Hooguit kunnen de laatste twee nummer wat kabbelend overkomen (zie ik juist als een sublieme weg naar het einde van het album)...
Welke beoordeling geef je hun debut dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid... ... een 3?

avatar van Rinus
Nou, ik vind dit album dus duidelijk niet naadloos overgaan op het debuut. Het debuut vind ik veel meer geinspireerd, en dit album is denk mede onder druk van het succes van het debuut ontstaan, en in mijn oren minder spontaan. De nummers klinken meer generiek. De geinspireerdheid komt weer terug op het derde album, dat gewoon veel frisser klinkt als Communique.

Het debuut album heeft van mij een 3,5 gekregen. Op Communique mis ik gewoon uitschieters als Sultans of Swing, Down to the waterline, Water of Love , Setting me up en Six blade knife.

avatar van LucM
Hun tweede album ligt helemaal in het vaarwater van het debuut en is daardoor minder verrassend.
"Lady Writer" bv. lijkt veel op hun eerste hit "Sultans of Swing" maar mag er zijn. Beste songs vind ik "Once upon a Time in the West" en "Portobello Belle", bij "Angel of Mercy" durft de verveling wel eens toeslaan.
Een sterk album, maar iets minder consistent dan het debuut.

avatar van rudiger
Rinus schreef:

Hoe kan dat nou , die nummers staan op hun debuut DS , dan kunnen ze hier toch nooit op staan .

avatar van Wickerman
Het debuutalbum is lekker rauw en vaak wat up-tempo. Dit album is iets rustiger en is iets meer gericht op de sfeer. Een perfect dubbelalbum, net zoals als Abatoir Blues en The Lyre of Orpheus van Nick Cave & The Bad Seeds.

Dit album is misschien net iets minder sfeervol dan het debuut. Maar met Single handed sailor, Once upon... en het briljante News kan deze plaat al niet meer kapot.

weer een heel relaxte, goede plaat dus...

@ rudiger:
Klopt, toen ik begon met gitaar spelen, waren dat OA liedjes van deze LP, mede onder invloed van mn oudere broer. Gelukkig stapte ik al snel over op de Punk en de ECHTE Rock&Roll maar helaas ben ik gitaar technisch niet verder gekomen dan deze simpele akkoordjes, gelukkig wel smaak technisch.

Noem mij een band van formaat die zegt beïnvloed te zijn door deze radio 10 gold muzak (Deze? http://www.direstrats.de/ ) of, bestaat er ook een Tribute Album? I Don´t Think so. Neen, dan hoor ik nog liever diegene die HUN beïnvloed heeft; JJ Cale, Übercool zonder dat virtuoze gepingelpangel

Geweldigenoten
Dat kan, maar gepingelpangel vind ik meer bij zijn latere werk toepasselijk, aangezien daar de gitaar duidelijk naar de achtergrond werd gezet en de solo's met een vergrootglas te zoeken zijn.
In de DS-tijd was juist de gitaar het ultieme genot van een fan zoals ik was. Meer virtuoziteit en vooral live langgerekte solo's/uitvoeringen van nummers. Goed voorbeeld hiervan was bijvoorbeeld de bootleg 'Rockpalast' (concert in Duitsland wat destijds op de Duitse zender werd uitgezonden): ge-wel-dige performance en uitvoeringen.

avatar van notsub
Als je het debuut er naast legt, mis ik toch enige franje op deze CD. Once Upon The Time In The West is als een warm welkom van een oude bekende, maar daarna wordt het teveel van het zelfde en Portobelle Belle vind ik zelfs wat obligaat. Natuurlijk wordt er heerlijk gitaar gespeeld, maar alleen de openingsstrack vind ik echt goed.

avatar van Florsi Florsa
Heerlijk rustig album (doorgaans). News, zo heerlijk relaxed, is mijn favoriet, hoewel Lady Writer en Communiqué ook goed zijn. Het refrein van Communiqué geeft me altijd een goed gevoel, hoewel ik moet bekennen dat ik geen flauw idee heb wat de boodschap is. Maakt me ook niet zo veel uit. Lady Writer is ook lekker, uptempo.

LucM schreef:
"Lady Writer" bv. lijkt veel op hun eerste hit "Sultans of Swing"

Klopt!, nooit op gelet...

avatar van Genesis
Uitstekend album van Dire Straits, in mijn ogen flink onder gewaardeerd. Hoogtepunten zijn Once upon a time in the west, Where do you think you're going (al is de live versie nog beter) en Lady Writer maar de grootste ontdekking voor mij is News. Wat een heerlijk nummer en relaxed nummer is dat. Portbello Belle en single handed sailor mogen er overigens ook zijn hoor. Alleen Angel of mercy en het titelnummer konden me niet zo bekoren, maar voor de rest is dit een hele fraaie plaat en heerlijk om bij in slaap te vallen (in positieve zin uiteraard). 4*

avatar van Running On Empty
Ik zet deze 10 keer liever op dan Brothers in Arms. Echt een juweeltje.

@ rudiger:

stuart
Een mindere plaat dan het debuut wat mij betreft. Ik vind hem onevenwichtiger. Het begint goed met Once upon a time in the west, gevold door News, wat dan voor mij tegenvalt. Zo gaat het album om en om van goed/ruim voldoende naar een matig nummer. Gelukkig maar dat smaken verschillen( voor de liefhebbers).

P.S. Ik houd overigens wel van MK zijn gitaarspel.

avatar van dj maus
Mijn favoriete DS-album. Meest coherente plaat, wat mij betreft, en een opvallend donkere, hier en daar haast sombere sfeer. Vrij ongepolijst, ook, en dat hoor ik graag, want al hun andere platen hebben in meer of mindere mate te lijden onder een zekere gladheid.

Speciaal wil ik Follow Me Home noemen. Zo'n zwoel, broeierig midzomernummer zou toch niemand uit de koker van Knopfler verwachten. Was erg benieuwd toen ik hoorde dat Yonderboi hier een cover van op had genomen, maar helaas is dat een behoorlijke baggerversie.

avatar van jeewee*
judgepaddy schreef:

Dus jij baseert de kwaliteit van een band op het aantal tribute albums of 'best ofs' er van zijn gemaakt? Belachelijk.

Zeg ik niet.
Maar het zegt wel wat over de invloed van een band in de rock en roll geschiedenis.
Over "Best Ofs" heb ik het niet gehad.

avatar van jeewee*
judgepaddy schreef:

ik weet niet of deze band ZEGT beïnvloed te zijn door Dire Straits, maar het lijkt toch wel ERG sterk op elkaar.
klik hier

is trouwens enorm relaxte muziek, die Kiosk!

1,5
Klinkt inderdaad wel aardig. Heeft ook wel wat van DS weg.
Relaxte muziek over een heavy onderwerp.

avatar van Strangeways
Laag gemiddelde voor zo'n prachtig album. Samen met Making Movies toch wel mijn favoriet van DS; geen minder nummer te bekennen hier en ook geen kapotgedraaide hits die teveel aandacht eisen. Enigszins vergelijkbaar met mijn lievelingsalbum van Mark Knopfler, Shangri-la, in die zin dat het zo ontspannen is. Af en toe wordt er wat gas gegeven, zoals bij Lady Writer of het einde van Where Do You Think You're Going, maar als geheel is het een heerlijk rustige, ongedwongen klinkende cd die ik gemakkelijk meerdere keren achter elkaar kan beluisteren. Als kind kende ik Dire Straits alleen van Walk of Life en Money for Nothing. Gelukkig heb ik later ontdekt dat ze ook een parel als Communiqué hebben nagelaten.

avatar van Wickerman
Stangeways, je raakt de spijker op zijn kop. Geweldige beschrijving van dit zwaar onderschatte album.

avatar van Florsi Florsa
Single-Handed Sailor is ook een heerlijk nummer dat ik pas laat heb ontdekt. Wat een gitaren.

avatar van Smiechtel
Eigenlijk een album van DS wat ik juist wél goed vind. Latere werk kan snel saai worden, op wat top-nummers na, maar dit is wel mooi.

stuart
Florsi Florsa schreef:

Heb ik ook altijd al mooi gevonden.

De muziek van Dire Straits doet vandaag de dag misschien een tikje oubollig aan, maar Mark Knopfler is nog steeds één van mijn gitaarhelden. Wat was ik trots toen ik het intro van Private Investigations na kon spelen.

Het is Knopfler's mooiste akoestische compositie, maar op Communiqué schittert hij vooral op de elektrische gitaar. Once Upon A Time In The West en Where Do You Think You're Going? zijn heerlijk laidback en News is een mooie ode aan zijn journalistieke verleden. Dat geldt ook voor Lady Writer, een wat minder bekende, sprankelende single uit de vroege jaren.

Communiqué was Dire Straits' tweede album. De grote successen en commerciële uitspattingen zouden nog komen, maar hier klinken ze nog heerlijk authentiek.

avatar van stephan2456
M'n favoriete album van Dire Straits. Erg sfeervolle en interessante composities.

't Album bevat veel goede nummers, zoals Single Handed Sailor, Angel of Mercy en het zeer mooie News, maar ook 'hits' zoals het sublieme Lady Writer, Where do You Think You're Going? en Portobello Belle. Iets minder sterke nummers vind ik Once Upon a Time in the West en Follow Me Home..

Zeer sterke volgorde van nummers overigens, zeker de nummers vijf tot acht. Op Communiqué staan misschien niet zulke grote hits als op andere Dire Straits-albums, maar over het geheel gezien is het, naar mijn smaak, toch verreweg het beste album van Mark Knopfler en co.