Dire Straits - Communiqué (1979)

Label: Vertigo

1. Once upon a Time in the West (5:25)
  2. News (4:14)
  3. Where Do You Think You're Going? (3:49)
  4. Communiqué (5:49)
  5. Lady Writer (3:45)
  6. Angel of Mercy (4:36)
  7. Portobello Belle (4:29)
  8. Single-Handed Sailor (4:42)
  9. Follow Me Home (5:50)
1,5
Als ik ooit nog zover kom dat ik ga bingowen of pimpampetten dan lijkt me dit uitstekende achtergrond muzak.

Maar goed, het spijt me dat ik hierboven ietwat negatief van leer trok-
Ik schaamde me gewoon een beetje dat ik hier vroeger naar luisterde.

avatar van ricardo
Jammer want dit album is toch heel genietbaar hoor(het moet alleen wel je muziek genre zijn),en waarom zou je je moeten schamen als je hier naar luistert.

avatar van Kos
Kos
Precies. Uitestekend album nog altijd. .

judgepaddy schreef:
Ik schaamde me gewoon een beetje dat ik hier vroeger naar luisterde.

Ik schaam me dat ik vroeger naar de Beach Boys luisterde .
Twisting By The Pool had zomaar in het Beach Boys repertoire gekund .

1,5
Zucht, TBTP heeft toch niets met Surf te maken, dommie.
En ik neem aan dat je Pet Sounds op mn top tien hebt opgezocht, maar dat is een concept album met de geniale productie van Brian Wilson en geen Surf.
Maar dat maakt allemaal niet uit, het gaat om Communiqué, en als jullie dat mooi vinden; ieder zijn heug.
Maar luisterde jullie dan vroeger niet als kind naar dingen waar je nu vandaag de dag niet eens bij dood gevonden zou willen worden?
Nou dat is bij mij dus OA Dire Straits.
Vandaar mijn Schaamte

avatar van rudiger
Nee , vroeger luisterde ik naar Deep Purple , The Sweet , Slade , Procal Harum , ed .
En dat is anno 2007 nog steeds goede muziek .

1,5
Slade en The Sweet? Glamrock!
Altijd goed.
Procal Harum en Deep Purple: niet mijn ding en zal ik dus ook niet beoordelen.
Dire Straits: een vergissing mijnerzijds van vroeger toen ik nog zoekende was, vandaar.
Maar je hebt me op een idee gebracht, ik ga Slade weer eens opzoeken, Laggeuh

avatar van Honkie
Vervelend, ongeïnspireerd geneuzel.

avatar van rudiger
Jammer dat je niet de moeite neemt om dit album te luisteren,gezien zo`n stomme opmerking. als je dit ongeinspireerd noemt weet je niet waar je over praat . dit noem ik dan ook `n vervelend , ongeinspireerde opmerking.

avatar van Honkie
1,5
Vervelend en ongeïnspireerd zijn nou eenmaal de termen die in mijn hoofd schieten bij het gedrein van meneer Knopfler en de zijnen. Waarschijnlijk dat het vervelende en ongeïnspireerde van mijn opmerking gestoeld is op mijn bevindingen omtrent dit zwaar overschatte gezelschap. Knopfler staat toch wel erg hoog op mijn lijstje met namen die ik liever niet geassocieerd zie met rock. Collins en Sting houden deze meneer trouwens sinds jaar en dag gezelschap.

avatar van ricardo
Deze heb ik niet origineel,maar heb ik een keer van een collega geleend en geript op de PC(gekopieerd dus),op het debuut album na het beste van de band wat studio album betreft dus dan,track 1,3 en 5 zijn de absolute hoogtepunten hier op.

EVANSHEWSON
Ik vind het gemiddelde voor zulk een goede, wat zeg ik, erg goede plaat nogal povertjes, en door mijn quotering op te vijzelen naar 4.5 zal het gemiddelde toch een beetje stijgen, niet ?

Want deze puike plaat verdient toch beter!

****1/2

avatar van ricardo
Ook van dit album staat maar 1 nummer op het live album Alchemy,namelijk Once Upon a Time in the West.Jammer dat er geen live plaat is uitgebracht van de eerste 2 albums van Dire Sraits,want dat hebben de eerste 2 platen wel verdient lijkt me.En inderdaad EVANSHEWSON 3.38* is eigenlijk te laag voor dit erg goede album,mee eens.Met groet

avatar van Hans Brouwer
ricardo schreef:

Precies Ricardo, ik ben het weer helemaal met je eens . Na het uitbrengen van "Communiqué (1979)" werd het eigenlijk alleen maar minder met Dire Straits .

avatar van sq
sq
Ik vind dit gewoon de beste van ze. Ik denk echt dat het alleen is vanwege dat de verrassing er een beetje af was, én dat dit album zo snel na het debuut uit kwam, dat dit destijds zo slecht is ontvangen, en kennelijk denken de meesten er nog zo over.

Ik ben dan maar de uitzondering die de regel hier moet bevestigen. Ik vond Sultans of Swing in 1978 maar zozo, maar werd wel helemaal blij toen ik voor het eerst Lady Writer hoorde (eerste nummer van deze, was de single ook). Deelt dan niemand mijn mening dat de composities op deze veel mooier zijn dan op de eerste? Dit nog afgezien van Knopflers verder geperfectioneerde gitaarspel en de introductie van de geluidsproductie die zo kenmerkend werd voor de Dire Straits; voor mij blijft dit de sleutelplaat.

avatar van Jazper
Dit is voor mij eigenlijk ook wel de beste denk ik. Voor mij is dit de plaat waarbij de nummers het minst van al hun albums op de voorgrond willen treden. Dit geeft het een vriendelijke uitstraling waar ik wel van hou.
De liedjes op het debuut zijn wat eenvormiger naar mijn idee. Standaard liedjes, goed uitgevoerd en fris gebracht. Hier hoor ik meer variatie in opbouw en sfeer. Met behoud van identiteit.
Hoewel ik het debuut ook mooi vind, is dit meer een plaat waar ik stiekem van kan genieten. Het heeft iets treurigs en tegelijkertijd iets liefs.
Ja, ik ga hem denk ik zo weer eens opzetten. Vinyl uiteraard, want alleen dan krijg ik een stukje van de beleving van toen. Toen ik helemaal weg was hiervan. Want Lady Writer hoort pas ná het omdraaien van de plaat

EVANSHEWSON
Dit hier is een HELE goeie, maar ik vind Making Movies toch net nog iets sterker, sorry....

avatar van Landero
Voor mij zeker een waardige opvolger van "Dire Straits" met mijn favoriete plaat ... Lady Writer!

Stuk voor stuk ijzersterke nummers!

avatar van freitzen
Wat heeft News eigenlijk schandalig weinig stemmen...

Maar goed, het wordt eens tijd dat ik deze naar 4.5* verhoog. Want wat zo goed is aan deze plaat, is dat het net als het debuut een echt ALBUM is. De latere platen, waaronder zelfs mijn top 10-album Love over Gold, hebben wel meer uitschieters maar zijn toch minder een geheel.

Vandaar, nu 4.5 voor Communique.

avatar van Running On Empty
Deze plaat wordt altijd ten onrechte beschouwd als een matige opvolger van de debuut LP. Het is echter een superplaat. Supermooi geproduceerd en een kristalhelder geluid. Stuk voor stuk geweldige nummers.

avatar van rudiger
Helemaal mee eens ROE , deze plaat is net zo sterk als hun debuut.

Geweldigenoten
Heerlijke opvolger van een toch al sterk debut-album. Op een Duitse zender zag ik jaren later 'Rockpalast' en daar kwamen nummers van dit album ook zo ontzettend gaaf tot zijn recht. Natuurlijk dat hele concert ook op cd-r gezet, maar de studio is ook top!

Vooral News is genieten: op volume 10 in de auto en dan meegalmen. Oké, niemand moet naast me zitten, maar het album geeft je echt een lekker gevoel.

...Waar blijft die tijd...

avatar van Wickerman
Samen met de debuutplaat is dit duidelijk het beste wat Dire Straits op plaat heeft gezet. Brothers In Arms? Nee dankjewel.

bikkel
Opvolger van het sterke debuut.Altijd lastig om zo'n 1e plaat te benaderen.Ik vind het een aardige sfeervolle plaat met sterke momenten,maar haalt het toch niet bij hun eerste.Het lang uitgesponnen Once Upon a Time in the west is fraai en Knopfler zou dat kunstje in de toekomst nog verder uitbouwen.Lange tracks met fraaie opbouw en een spannend verloop.
Voor de rest zijn er een aantal tracks die een beetje voortkabbelen en een tikkeltje saai worden.(where do you think you going,titeltrack)
Lady Writer is een redelijk uptempo nummertje die hier en daar wat overeenkomsten vertoond met Sultans of swing.Angel of mercey vind ik wat flauw,maar de laatste fase van de plaat is heel fraai met het liefelijke Portobello belle en het donkere Follow me home.
Aardige 2e plaat.

avatar van Lamontagne
Nou als je dat saai noemt ben ik het helemaal met Ruud eens.

Vooral op het einde van het nummer met die prachtige solo
dat is gewoon

bikkel
Jullie geven beiden de optimale score voor deze plaat(dus geen zwakke plekken kenneljk)Het is duidelijk dat we dan een verschil van mening hebben,over in ieder geval deze song.In mijn beleving is het wat aan de saaie kant,en daar blijf ik bij.Ik denk dat ik verder een redelijk oordeel geef over deze plaat.Dire Straits heeft betere platen gemaakt.De 1e en Love over Gold zijn mijn favorieten.Toppers.

Father McKenzie
rudiger schreef:
Where do you think you`re going saai ?

Ik vind dat één van de sterkste troeven hier, op dit erg leuke album!
Mijn steun heb je!

Geweldigenoten
rudiger schreef:
Where do you think you`re going saai ?

De versie op Money for Nothing is mijns inziens ook beter...

avatar van freitzen
@Father McKenzie: dan kan die quotering toch ook wel weer eens terug naar 4.5, zoals in het EVANSHEWSON-tijdperk?

Over Where Do You Think You're Going: op zichzelf staand vind ik het een behoorlijk nummer, maar het wordt echt geniaal als je hiervoor al Once upon a Time en News hebt gehoord. Wat een sfeer