Dire Straits - Communiqué (1979)

Label: Vertigo

1. Once upon a Time in the West (5:25)
  2. News (4:14)
  3. Where Do You Think You're Going? (3:49)
  4. Communiqué (5:49)
  5. Lady Writer (3:45)
  6. Angel of Mercy (4:36)
  7. Portobello Belle (4:29)
  8. Single-Handed Sailor (4:42)
  9. Follow Me Home (5:50)
avatar van sq
sq
Ik vind dit gewoon de beste van ze. Ik denk echt dat het alleen is vanwege dat de verrassing er een beetje af was, én dat dit album zo snel na het debuut uit kwam, dat dit destijds zo slecht is ontvangen, en kennelijk denken de meesten er nog zo over.

Ik ben dan maar de uitzondering die de regel hier moet bevestigen. Ik vond Sultans of Swing in 1978 maar zozo, maar werd wel helemaal blij toen ik voor het eerst Lady Writer hoorde (eerste nummer van deze, was de single ook). Deelt dan niemand mijn mening dat de composities op deze veel mooier zijn dan op de eerste? Dit nog afgezien van Knopflers verder geperfectioneerde gitaarspel en de introductie van de geluidsproductie die zo kenmerkend werd voor de Dire Straits; voor mij blijft dit de sleutelplaat.

De muziek van Dire Straits doet vandaag de dag misschien een tikje oubollig aan, maar Mark Knopfler is nog steeds één van mijn gitaarhelden. Wat was ik trots toen ik het intro van Private Investigations na kon spelen.

Het is Knopfler's mooiste akoestische compositie, maar op Communiqué schittert hij vooral op de elektrische gitaar. Once Upon A Time In The West en Where Do You Think You're Going? zijn heerlijk laidback en News is een mooie ode aan zijn journalistieke verleden. Dat geldt ook voor Lady Writer, een wat minder bekende, sprankelende single uit de vroege jaren.

Communiqué was Dire Straits' tweede album. De grote successen en commerciële uitspattingen zouden nog komen, maar hier klinken ze nog heerlijk authentiek.

avatar van Ronald5150
"Communique" van Dire Straits is een plaat die voortkabbelt in de positieve zin van het woord. Lekkere songs die prima in elkaar steken. Het gevaar dreigt dat het iets te gezapig wordt, maar dan is er altijd het prachtige gitaarspel van Mark Knopfler. De tweede helft van de plaat vind ik beduidend minder, maar gelukkig staan er ook sterke songs op "Communique". Dit is bij uitstek een plaat om bij te relaxen en te genieten van de talenten van Mark Knopfler. Wat dat moet wel gezegd worden, hij is op afstand de dragende kracht van de band.

avatar van frolunda
Alleen Portobello belle en Angel of mercy vallen wat tegen maar voor het overige zijn de Dire straits hier in topvorm waarbij vooral (natuurlijk) Mark Knopfler met zijn heerlijke gitaarspel de nummers tot grote hoogte voert.De opener Once upon a time in the West,Where do you think you're going? en Single-handed sailor zijn mijn favorieten.

Ook ik had bijna alle albums van Dire Straits vroeger gedraaid of gehoord, maar op één of andere manier dit Communiqué niet. En toen kwam ik 'm in prachtstaat tegen in de 3 euro bak, dus ja: dan leg je 'm op de draaitafel. En wat je dan hoort is helemaal niet verkeerd.
Natuurlijk kende ik het prachtige Once Upon A Time In The West van de live plaat Alchemy, maar News direct daarna gaat vrolijk op dat niveau door. Where Do You Think You're Going is een juweeltje van een nummer, met een mooi rustig begin met fraaie gitaar en daarna een pracht van een versnelling. De titelsong Communiqué zelf is wat minder bijzonder, maar niet onaardig.
Single Lady Writer loopt als een trein en heeft wat van voorganger Sultans of Swing. Angel of Mercy is echt een lekker nummer, met alweer die pracht van een gitaar. En zo verloopt ook side 2 van de LP aangenaam, met een mooie finale met Follow Me Home. Dit is alles bij elkaar een prima album van Dire Straits met veel goede songs.

avatar van Karma_To_Burn
Nog eens beluisterd en dit keer op vinyl! Heerlijke plaat is het toch met als uitschieters zonder twijfel Once upon a Time in the West, Where Do You Think You're Going? & Lady Writer. Wat ik eerder zei dat vind ik nog steeds, het is niet zo goed als hun eerste album maar die staat niet voor niks ook in mijn top 10.
De nummers die mij eerder niet zo veel deden zoals Single-Handed Sailor & Follow me Home lagen nu een stuk prettiger in het gehoor.
Dit album heeft gewoon een heerlijke sfeer!

Van 3,5 naar 4.

avatar van namsaap
Deze LP ooit in een partij gekocht. Draai hem nu voor het eerst maar ben niet onverdeeld.... enerzijds geniet ik van het spel van Knopfler maar de gezapigheid van de nummers en het totaalgeluid staat me tegen. Het word nergens spannend.... ik zet in op een 2,5