Dire Straits - Alchemy (1984)

Alternatieve titel: Dire Straits Live

Label: Vertigo

1. Once upon a Time in the West (13:01)
  2. Romeo & Juliet (8:24)
  3. Expresso Love (5:41)
  4. Love over Gold * (3:27)
  5. Private Investigations (7:40)
  6. Sultans of Swing (10:53)
  7. Two Young Lovers (4:51)
  8. Tunnel of Love (14:43)
  9. Telegraph Road (13:19)
  10. Solid Rock (5:35)
  11. Going Home: Theme from "Local Hero" (5:09)
totale tijdsduur: 1:29:16 (1:32:43)
avatar van Lamontagne
Kleine aanpassing
Expresso love moet op 2 en Romeo and juliet op 3
In de tracklist

avatar van Rogyros
Ik zou zeggen, dien een correctie in!

avatar van Joshua68
Lamontagne schreef:
Kleine aanpassing
Expresso love moet op 2 en Romeo and juliet op 3 In de tracklist
Op de 2LP is dit de volgorde...

bawimeko schreef:
Het album zou wel een kleine remix kunnen gebruiken; vocalen iets meer naar voren (minder echo), drums minder overheersend.

Ik luister nu naar de net binnen gekomen Japanse Shm remaster op SACD. Goedemorgen, eindelijk: wat een geluid, fantastisch! je moet wel een SACD speler hebben, want het is op één spoor gezet. En er voor willen betalen: het is de versie uit 2014.

Draai het album nog regelmatig. Ongelooflijk slecht opgenomen trouwens met dat zoemgeluid in sommige nummers (of is het maar 1 nummer ..?) . Deze heren waren met Brothers In Arms promotors van de compact disc die in die tijd de lp aan het verdringen was. Onbegrijpelijk dat je dan zo'n slechte productie krijgt voor dit live-album.

De lange uitvoering van once upon a time in the west is werkelijk fantastisch, lekker veel bombast en creatief vertolkt in deze live set. Knopfler klinkt soms wel lui maar is nooit storend. Gewoon knap gedaan als je dit vergelijkt met de studioversie die trouwens ook erg goed is.

Local Hero perfecte afsluiter; alleen Two Young lovers is Dire Straits onwaardig, hoewel Mel Collins prima meespeelt.

Fantastische live album van Dire Straits , geweldig gitaarspel van Knopfler en Terry is een beest van een drummer , helemaal top.
Dikke 5 sterren van mij

avatar van Jelle78
Als ik aan Dire Straits denk hink ik altijd een beetje op twee gedachten. Enerzijds denk ik aan dodelijk saaie liftmuziek en anderzijds denk ik aan de geweldige gitarist Mark Knopfler. Het zal duidelijk zijn welke van de twee gedachten als eerste naar boven komt bij beluistering van deze live cd. Knopfler laat hier wat mij betreft horen tot de beste gitaristen van zijn generatie te horen. Een prachtige vloeiende en subtiele stijl die uit duizenden herkenbaar is. Daarnaast was hij toen nog een geweldige songschrijver.

Hoogtepunten zijn voor mij Once Upon a Time in the West en Sultans of Swing, met beide waanzinnige gitaarsolo's van Knopfler. Dit is hoe Dire Straits moet klinken! De rock 'n roll nummers Two Young Lovers en Solid Rock vallen behoorlijk uit de toon en hadden voor mij gerust weg gelaten mogen worden. Verder is elk nummer raak en geniet ik met volle teugen van Alchemy. Van een slechte productie, die in enkele eerdere berichten wordt aangehaald, hoor ik niks terug. Alle instrumenten zijn prima hoorbaar een er is sprake van een echt live gevoel door het vaak duidelijk (maar niet hinderlijk) aanwezige publiek.

avatar van gaucho
Jelle78 schreef:

Ik kan me helemaal vinden in je mening. Ik was vanaf het debuut een grote fan van de band, maar langzamerhand vervielen ze inderdaad een beetje in saaie liftmuziek en werd de band te groot. Zowel letterlijk als figuurlijk: de enorme verkoopcijfers hadden een negatieve invloed op de muzikale koers en bij de laatste concerten stonden er geloof ik wel tien muzikanten op het podium.

Desondanks mag ik af en toe graag een plaatje van Dire Straits opzetten, waarbij deze live-dubbelaar tot mijn favorieten behoort. Helaas zijn Two young lovers (een soort B-kantje van de Twisting by the pool E.P.) en Solid rock hier twee skipnummers, maar voor het overige is dit een uitstekende live-plaat met nagenoeg perfecte uitvoeringen van prima nummers zonder dat het steriel wordt. Integendeel, de live-sfeer wordt hier best goed gevangen.
Ik vind het bijzonder dat een perfectionist als Mark Knopfler gewoon op de hoestekst toegeeft dat er hier en daar wat 'occasional stage buzzes' in de opname zijn blijven hangen die er niet in thuishoren. Kennelijk ook geen overdubs als we hem mogen geloven, maar ik vermoed dat er nog wel veel tijd is besteed aan een goede mix van de instrumenten. Want het klinkt allemaal prima.

Ik had de CD al veel langer, maar kwam onlangs de dubbele live-LP in prima staat voor een zacht prijsje tegen. Niet geaarzeld en het valt me nu pas op dat Love over gold niet op de plaatversie staat, maar wel op de CD (hij staat hier dan ook terecht als bonustrack aangemerkt). Gelukkig heb ik daar nog de single van. Ik denk dat ik 'm gewoon maar in de LP-hoes stop...