Dire Straits - Alchemy (1984)

Alternatieve titel: Dire Straits Live

Label: Vertigo

1. Once upon a Time in the West (13:01)
  2. Romeo & Juliet (8:24)
  3. Expresso Love (5:41)
  4. Love over Gold * (3:27)
  5. Private Investigations (7:40)
  6. Sultans of Swing (10:53)
  7. Two Young Lovers (4:51)
  8. Tunnel of Love (14:43)
  9. Telegraph Road (13:19)
  10. Solid Rock (5:35)
  11. Going Home: Theme from "Local Hero" (5:09)
totale tijdsduur: 1:29:16 (1:32:43)
avatar van Lamontagne
Kleine aanpassing
Expresso love moet op 2 en Romeo and juliet op 3 ??
In de tracklist

avatar van Rogyros
Ik zou zeggen, dien een correctie in!

avatar van Joshua68
Lamontagne schreef:
Kleine aanpassing
Expresso love moet op 2 en Romeo and juliet op 3 ??In de tracklist
Op de 2LP is dit de volgorde...

bawimeko schreef:
Het album zou wel een kleine remix kunnen gebruiken; vocalen iets meer naar voren (minder echo), drums minder overheersend.

Ik luister nu naar de net binnen gekomen Japanse Shm remaster op SACD. Goedemorgen, eindelijk: wat een geluid, fantastisch! je moet wel een SACD speler hebben, want het is op één spoor gezet. En er voor willen betalen: het is de versie uit 2014.

Draai het album nog regelmatig. Ongelooflijk slecht opgenomen trouwens met dat zoemgeluid in sommige nummers (of is het maar 1 nummer ..?) . Deze heren waren met Brothers In Arms promotors van de compact disc die in die tijd de lp aan het verdringen was. Onbegrijpelijk dat je dan zo'n slechte productie krijgt voor dit live-album.

De lange uitvoering van once upon a time in the west is werkelijk fantastisch, lekker veel bombast en creatief vertolkt in deze live set. Knopfler klinkt soms wel lui maar is nooit storend. Gewoon knap gedaan als je dit vergelijkt met de studioversie die trouwens ook erg goed is.

Local Hero perfecte afsluiter; alleen Two Young lovers is Dire Straits onwaardig, hoewel Mel Collins prima meespeelt.

Fantastische live album van Dire Straits , geweldig gitaarspel van Knopfler en Terry is een beest van een drummer , helemaal top.
Dikke 5 sterren van mij

avatar van Jelle78
Als ik aan Dire Straits denk hink ik altijd een beetje op twee gedachten. Enerzijds denk ik aan dodelijk saaie liftmuziek en anderzijds denk ik aan de geweldige gitarist Mark Knopfler. Het zal duidelijk zijn welke van de twee gedachten als eerste naar boven komt bij beluistering van deze live cd. Knopfler laat hier wat mij betreft horen tot de beste gitaristen van zijn generatie te horen. Een prachtige vloeiende en subtiele stijl die uit duizenden herkenbaar is. Daarnaast was hij toen nog een geweldige songschrijver.

Hoogtepunten zijn voor mij Once Upon a Time in the West en Sultans of Swing, met beide waanzinnige gitaarsolo's van Knopfler. Dit is hoe Dire Straits moet klinken! De rock 'n roll nummers Two Young Lovers en Solid Rock vallen behoorlijk uit de toon en hadden voor mij gerust weg gelaten mogen worden. Verder is elk nummer raak en geniet ik met volle teugen van Alchemy. Van een slechte productie, die in enkele eerdere berichten wordt aangehaald, hoor ik niks terug. Alle instrumenten zijn prima hoorbaar een er is sprake van een echt live gevoel door het vaak duidelijk (maar niet hinderlijk) aanwezige publiek.

avatar van gaucho
Jelle78 schreef:

Ik kan me helemaal vinden in je mening. Ik was vanaf het debuut een grote fan van de band, maar langzamerhand vervielen ze inderdaad een beetje in saaie liftmuziek en werd de band te groot. Zowel letterlijk als figuurlijk: de enorme verkoopcijfers hadden een negatieve invloed op de muzikale koers en bij de laatste concerten stonden er geloof ik wel tien muzikanten op het podium.

Desondanks mag ik af en toe graag een plaatje van Dire Straits opzetten, waarbij deze live-dubbelaar tot mijn favorieten behoort. Helaas zijn Two young lovers (een soort B-kantje van de Twisting by the pool E.P.) en Solid rock hier twee skipnummers, maar voor het overige is dit een uitstekende live-plaat met nagenoeg perfecte uitvoeringen van prima nummers zonder dat het steriel wordt. Integendeel, de live-sfeer wordt hier best goed gevangen.
Ik vind het bijzonder dat een perfectionist als Mark Knopfler gewoon op de hoestekst toegeeft dat er hier en daar wat 'occasional stage buzzes' in de opname zijn blijven hangen die er niet in thuishoren. Kennelijk ook geen overdubs als we hem mogen geloven, maar ik vermoed dat er nog wel veel tijd is besteed aan een goede mix van de instrumenten. Want het klinkt allemaal prima.

Ik had de CD al veel langer, maar kwam onlangs de dubbele live-LP in prima staat voor een zacht prijsje tegen. Niet geaarzeld en het valt me nu pas op dat Love over gold niet op de plaatversie staat, maar wel op de CD (hij staat hier dan ook terecht als bonustrack aangemerkt). Gelukkig heb ik daar nog de single van. Ik denk dat ik 'm gewoon maar in de LP-hoes stop...

avatar van chevy93
Dire Straits was zoveel meer dan Mark Knopfler & co. Terry Williams was on fire tijdens dit concert. Deze geweldige cover geeft een mooi inkijkje in zijn drumpartij bij Sultans of Swing: Dire Straits - Sultans of Swing (Alchemy) - Drum Cover - YouTube

Fantastische drummer is het inderdaad. Maar ik vind het wat te overdadig. Hij is echt overal. Maar dat is mijn bescheiden mening. Ik vind de soepele swing van het origineel een stuk fijner, maar ze maken er sowieso meer een steviger nummer van.

avatar van vielip
Gisteren de dubbel cd weer gekocht. Had een jaar of wat geleden de cd weg gedaan en de lp gekocht. Maar (dubbel) live lp's en ik dat bleek geen al te gelukkig huwelijk. Op cd luistert een live registratie veel lekkerder vind ik. Anyway, gisteren gelijk maar in de cd speler gedaan. Man, wat blijft dit een fijn album! Love over gold er ook weer 'gewoon' tussen. En ja, ook ik wordt altijd een beetje erg happy als ik deze versie van Sultans of swing hoor. Wát een genot!

Dit album brengt mij terug naar een gammele, vervallen keet, waar de platenspeler het enige waardevolle attribuut was. Moed verzamelen, sterke verhalen vertellen en indrinken om later op de avond te verschijnen in de toen hippe tenten, met al even hippe meiden. Als van onze vriendengroep weer eens iemand smoorverliefd was geworden kon Romeo&Juliet van deze plaat niet ontbreken. Het nummer is zeker niet het sterkste nummer ( ga zelf voor 8 of 10) van dit live-album, wel dus diegene met veruit de mooiste herinneringen. Niet vreemd daarom dat ik aan Romeo&Juliet moest denken toen ik het artikel schreef; Bruiloft in de wacht....een heel kort en bekroond verhaal over bruiloften die vanwege het huidige virus noodgedwongen zijn afgelast en hopelijk later alsnog kunnen plaatsvinden. Het artikel/verhaal staat, voor de liefhebbers, op de blog met de titel; rowart.auteursblog.nl ( bijna 10.000 keer bekeken/gelezen ) en is de kers op de taart bij mijn roman De erfenis van Karlijn.

Blij met de hernieuwde aandacht. Als je Solid Rock aan je voorbij laat gaan hou je met Telegraph Road en Going Home een hemels gevoel over, ben 'bang' dat ik morgenvroeg met een hele fijne glimlach wakker ga worden.

Sultans of Swing heeft ook een speciale betekenis voor mij, het was vaak de afsluiter in de kantine van de voetbalclub. Dat is op zich niet bijzonder, wel het gezelschap wat op deze locatie spontaan is ontstaan en dat je plots dansende mensen voor je ogen zag die normaliter de dansvloer zorgvuldig vermijden. Heel lekkere en pakkende versie hier, die met recht Swing in zich draagt.