Dire Straits - Love over Gold (1982)

Label: Vertigo

1. Telegraph Road (14:20)
  2. Private Investigations (7:00)
  3. Industrial Disease (5:50)
  4. Love over Gold (6:15)
  5. It Never Rains (7:55)
avatar van Darkzone
Afgelopen vrijdag mijn plaatselijke kringloop weer eens ingedoken en naast een stapel cd's ook een 5-tal lp's meegenomen (OMD, Ellen Foley etc) en ook dit album van Dire Straits. Okee, de hoes ziet er erg geleefd uit, net als het vinyl. Maar afspeelbaar na een schoonmaakbeurt. En damn, wat een goed album, en dan vooral opener Telegraph Road!
Het sneeuwt Top 100 Allertijden-klassieker eigenlijk gewoon onder! Hadden ze misschien niet met PI moeten beginnen en het album moeten afsluiten met TR? Of desnoods deze twee tracks omdraaien op kant ?

Op kant B vind ik de afsluiter duidelijk de beste van de drie.
Genieten van dit album voor €1,45.

avatar van Fathead
Sowieso is hier de B-kant veel beter, vind ik.

avatar van Minneapolis
Was dit één van de eerst verkrijgbare cd's?

Het was i.i.g. wel de eerste die ik kocht om iets af te kunnen spelen op mijn van een krantenwijk bij elkaar gespaarde cd speler. Nog zonder speakers en versterker, want daar moest is voor doorsparen, maar tot die tijd wel een erg mooie koptelefoon (wow.. ik zie dat AKG k240 nog steeds gemaakt wordt, maar dat terzijde) .
Met name Private investigations (de suspense van het glasgerinkel, de kat, de bas) heb ik vaak beluisterd toen. Dire Straits, Simple minds, U2 en ook dat live album van Supertramp deden het goed bij mijn klasgenootjes toen. Mijn muzikale ontwikkeling zou snel een iets andere richting nemen, maar ik vind het nog steeds mooi gemaakt.

avatar van gaucho
Minneapolis schreef:
Was dit één van de eerst verkrijgbare cd's?

Eerlijk gezegd heb ik dat ook altijd gedacht, maar het blijkt niet zo te zijn. Het album verscheen 'pas' in 1984 op CD, volgens Discogs. Meestal wordt die reeks van 50 CD's van CBS/Sony uit Japan genoemd als eerste CD's die commercieel verkrijgbaar waren. Hoewel Philips een even grote rol speelde in de ontwikkeling van de compact disc als Sony, kwam de productie van het aan Philips gerelateerde PolyGram wat later op gang, al wordt The Visitors van Abba wel genoemd als allereerste pop-CD die ooit gemaakt werd, nog vóór die CBS-reeks.

avatar van Minneapolis
Bedankt voor de kleine geschiedenisles gaucho. Ik was er zelfs pas een paar jaar later bij, maar ik meen dat de collectie in de meeste winkels zelfs toen nog niet eens zo hele ruim was en dat dit een hele grote en populaire titel was in het toen beschikbare materiaal.

avatar van gaucho
Volgens mij klopt dat laatste ook wel, hoor. Het werd een 'big seller' op CD vanaf het jaar dat-ie als zodanig verkrijgbaar was. Het was ook een van mijn allereerste CD's. Kwam natuurlijk ook omdat-ie zich er qua gekluidskwaliteit prima voor leende. En we weten natuurlijk allemaal hoe het met de opvolger ging - dat was de eerste CD die wereldwijd de verkoop van een miljoen stuks haalde.

Een album waarop Dire Straits met name in het begin het beste van hun kunnen laten zien. Telegraph Road is voor mij het mooiste wat de Dire Straits ooit hebben uitgebracht. Een nummer wat mij 14 minuten lang in totale vervoering brengt. Het pronkstuk van deze plaat.

De rest is ook goed, dus verdient dit album wel 4,5 sterren.

avatar van dynamo d
Wat blijft Private Investigations en dan vooral de album versie toch een briljant nummer!