Dire Straits - Love over Gold (1982)

Label: Vertigo

1. Telegraph Road (14:20)
  2. Private Investigations (7:00)
  3. Industrial Disease (5:50)
  4. Love over Gold (6:15)
  5. It Never Rains (7:55)
avatar van vielip
En waarom is het gemiddelde dan spijtig? Bijna een 3.9 is alles behalve slecht mijns inziens..

avatar van Leeds
vielip schreef:

Wel, toen ik dat bericht aan het neerpennen was zat ik midden in m'n luisterbeurt en het was echt genieten. Dan krijg je vaak een superieur gevoel over deze plaat en dan komt dat gemiddelde vaak niet tot zijn recht, wat dan spijtig is.

typ een berichtIk verlaag naar 3

Private investigations staat op deze plaat op eenzame hoogte te schitteren.

Het titelnummer zou dat ook hebben kunnen doen, mits het niet té lang duurde. Dat doet het voor mij wel. Teveel gepiel, en teveel net niet eindes, waarna het nummer toch weer voortgaat. Dat verveelt me na verloop van tijd.

Ik geniet van het gitaar spel van de heer Knopfler, maar kan met deze stijl muziek helaas niet zoveel.

Ik heb inmiddels alle DS albums, maar moet tot de conclusie komen dat een verzamelaar waarschijnlijk toch voldoende is voor me.

avatar van chevy93
vielip schreef:
Niet dat het gemiddelde meegerekend wordt, maar ik ben pas tevreden als deze in de top 250 staat. Desnoods halen we Brothers in Arms eruit.

avatar van Leeds
chevy93 schreef:

Brothers in Arms is me wat te oppervlakkig en dus ook commercieel. Love over Gold heeft zoveel meer diepgang en meer finesse in hun spel.

avatar van Heer Hendrik
en zo ist !!!!!

avatar van Lost
donder en bliksem + telegraph road

sublieme combinatie.... ik begrijp de cover

avatar van Karma_To_Burn
Kant A en daarmee bedoel ik natuurlijk Telegraph Road & Private Investigations zijn heerlijke nummers, lekker lang uitgerekt en wat mij betreft mocht Private Investigations wel de zelfde speeltijd krijgen als Telegraph Road want ze volgen elkaar werkelijk perfect op!
Kant B doet mij wat minder maar is nog steeds erg fijn om te luisteren.

4 sterren zijn op zijn plaats.

avatar van Running On Empty
Verlaagd naar 3,5

Te veel zwakke nummers op deze plaat naast enkele absolute wereldnummers. Als geheel is Making Movies hun beste plaat met vlak daarachter de debuutplaat.

avatar van goldendream
Correctie: er is maar één zwak nummer, nl. 'Industrial Disease'. De vier overige zijn toppers.

avatar van Leptop
Alles is relatief...teveel zwakke nummers en enkele absolute wereldnummers. Als je niet beter zou weten heeft dit album 10 nummers.
Blijft over de vraag: Hoeveel precies is teveel en hoeveel is enkele?

goldendream schreef:

Dit is de juiste conclusie Golden Dream; rest van nummers zijn briljant. Als je een nummer als Love over Gold niet kan waarderen (zie recensie Lennon) omdat je het te lang vindt en langdradig dan ben je geen echte muziekliefhebber, in ieder geval niet van dit genre.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Het tweetal Telegraph Road & Private Investigations springen er bovenuit, prachtige muziek. De overige 3 nummers overtuigen wat minder.

avatar van vielip
Laatst dan toch eindelijk op lp gekocht. Originele release in NM staat. Ik had deze als enige nog alleen op cd. Die kan nu dus ook weg. Ik vind Industrial disease dus echt een heerlijk nummer. Toegegeven; het zal muzikaal allemaal niet zoveel voorstellen en ja, het is 'de single' dus commercieel. Het zal allemaal wel. Ik vind het voor heerlijke variatie zorgen tussen de overige, toch wel epische en ballad achtige nummers. Nee, geen Love over gold zonder Industrial disease voor mij! Toppers zijn echter Telegraph road en Private investigations. Wát een prachtige nummers zijn en blijven dat!

Afsluiter It Never Rains wordt eigenlijk weinig genoemd.
Ik vind dat juist een highlight.
De liefelijke opbouw en dan opwerkend naar een voor de band's doen grimmige finale.
Laatste echt goede plaat van Dire Straits wat mij betreft.

avatar van vielip
Mee eens wat betreft It never rains. Maar ondanks dat haalt het wat mij betreft net niet het niveau van de eerste twee nummers. En ook eens wat betreft de laatste echt goede plaat trouwens

avatar van bas1966
gewoon het beste album vd DS. Industrial Disease is een gimmick en had niet gehoeven.
aan de track 'love over gold ' heb ik hele goeie herinneringen, dus die kan niet stuk voor mij

voor mij het 1 na beste album telegraphroad & Private investigations zijn echt tijdloos

Net de vinyl versie nog eens gedraaid en toch een halve ster erbij maar 4 vind ik echt wel genoeg

Heerlijk album met het absolute hoogtepunt Telegraph Road , ik vind het jammer dat dit geweldige nummer nooit zo bekend is als Stairway To Heaven van Led Zeppelin of Child in Time van Deep Purple , terwijl Telegraph Road niks onderdoet aan de eerder genoemde nummers , sterker nog Telegraph Road kwam voor mij als winnaar uit de bus

avatar van Heer Hendrik
Ben het met je eens....echter naar mijn mening is er 1 minpunt aan het nummer..........Zo zonde van die Fade-out, krijg altijd het gevoel dat Telegraph Road nog veel langer duurt

avatar van Jacobgallagher
Had Mark Knopfler 'Private Dancer' maar voor zijn eigen band gehouden en op dit album gezet in plaats van 'Industrial Disease'. Man, wat een klassieker was het dan geweest.

Kant A:
1. Telegraph Road
2. Private Investigations

Kant B:
1. Private Dancer
2. Love Over Gold
3. It Never Rains

Ik vind 'Industrial Disease' overigens een leuk nummer met een jolige tekst en melodie, maar ik snap dat het tussen de rest van de 'sferische' film-nummers op Love Over Gold een beetje misstaat.

avatar van Slowgaze
Jacobgallagher schreef:
de 'sferische' film-nummers

Waar hoor jij de bolvormige liedjes dan?

Misterfool
Sferisch kan prima als metafoor, IMHO. Evenals 'hoekige' ritmes, 'puntige' nummers en 'platte' muziek/taalgebruik. Als je het toch in beeldtaal moet omzetten, dan is bolvormig wel iets dat me te binnen schiet bij lange, ietwat egale partijen. Evenals een bol wordt zo een gevoel van eindeloosheid gecreëerd, hetgeen ik bij Dire Straits -waarschijnlijk in tegenstelling tot jou- positief vind.

Neem bijvoorbeeld Telegraph Road. Gevangen in een zielloze fabrieksbaan. Elke morgen met tegenzin op weg. File's waar geen einde aan lijkt te komen. Bedrukte stemming door groeiende werkloosheid. Irreële dromen om de sleur te ontsnappen. Dit gevoel/verhaal wordt vervolgens prachtig ondersteund door die meanderende, inderdaad bolvormige, klanken. Egale en- weliswaar muzikale sterke- frustraties die eindeloos en onoverkomelijk ogen.

avatar van Slowgaze
Bij Dire Straits denk ik zelf in metaforen als 'voorbehoedsmiddel'.

avatar van Axeqlusive
Ik dacht dat ik deze inmiddels in mijn vinyl collectie had, maar toen ik laatste Making Movies en On Every Street een luisterbeurt gaf bleek dat niet zo te zijn. Waarschijnlijk had ik mij vergist met de remastered cd reeks, die ik wel compleet heb. Zodoende had ik een doel toen ik gisteren de Platen en CD Beurs bezocht in Utrecht. Op zich niet al te lastig en dus voor 7 euro een plaat in mint condition mijn collectie toegevoegd.

Het album zelf ken ik natuurlijk wel (door de cd en omdat mijn vader de LP al sinds release in zijn bezit heeft). Er is al een vroeg hoogtepunt met Telegraph Road, wat een nummer. Hoe er wordt opgewerkt naar een climax is ronduit briljant. Private Investigations nestelt zich daar gewoon naast qua niveau. Een briljant a-kant dus.

Dan de b-kant. Ik vind Industrial Disease best aardig, maar nergens van het niveau van de twee voorgaande nummers. Dat is toch jammer. Gelukkig pakt de titeltrack Love Over Gold het niveau weer op, om dan af te sluiten met het fijn It Never Rains. Het maakt alles bij elkaar een dijk van een album. Persoonlijk vind ik Making Movies en On Every Street een fractie beter, maar dat komt omdat Industrial Disease zwaar leunt op de totaalscore, iets wat met On Every Street minder hebt omdat er gewoonweg meer nummers zijn.

Enige wat alles overtreft is Alchemy. Want waar je bij het luisteren van de muzikale perfectie soms denkt dat Dire Straits vooral een studioband is, blijkt Alchemy dubbel en dwars dat ze live nog iets toe wisten te voegen.