Dire Straits - Love over Gold (1982)

Label: Vertigo

1. Telegraph Road (14:20)
  2. Private Investigations (7:00)
  3. Industrial Disease (5:50)
  4. Love over Gold (6:15)
  5. It Never Rains (7:55)
avatar van Marty McFly
west schreef:
Ik heb net de 2LP 45RPM editie van Mobile Fidelity Sound Lab binnen gekregen. Het geluid is echt fantastisch, zo veel details, zo helder. Op Discogs is 'ie nog te krijgen voor een redelijke prijs.

Moet je wel in buurt van je pickup blijven. En ondertussen beweeg je meer dan Mark Knopfler tijdens een gemiddeld optreden!

Marty McFly schreef:

Haha! Ik had jouw bericht even gemist. Ik kan wel een beetje beweging gebruiken.

avatar van jurado
Telegraph Road is een erg gave track, doet mij denken aan Bruce Springsteen en Bob Dylan.
Dire Straits met een heel klein progrock randje, wat ook te horen is in Private Investigations, Pink Floyd ultra-light.
Helaas wordt het oude Dire Straits geluid van het eerste album steeds minder vaak toegepast.
Wat over blijft is één prima song (T.R) en een typische top2000 klassieker in de vorm van P.I. De rest gaat bij mij het ene oor in en het andere weer heel snel uit.
Jammer.

lennon schreef:
Ik heb inmiddels alle DS albums, maar moet tot de conclusie komen dat een verzamelaar waarschijnlijk toch voldoende is voor me.
Lennon, maar dan graag een verzamelaar waar het nummer "It Never Rains" van dit album op staat. Want dat is wat mij betreft het mooiste nummer van Mark Knopfler en zijn kornuiten. Samen met het debuutalbum en "Communiqué" heb je dan inderdaad genoeg Dire Straits in huis.

avatar van RuudC
Hier begint dan eindelijk het kwartje te vallen wat Dire Straits betreft. Voor mij niet toevallig het moment waarop Mark Knopfler van het gebaande pad treedt en komt met een prachtig nummer dat ruim 14 minuten klokt. Prachtig hoe het kalm en sereen opent, maar toewerkt naar een lekker (voor Dire Straitsbegrippen) stevige finale. Geen last van de outro hier. Voor mij gaat het naadloos over in het eveneens prachtige Private Investigations en Industrial Disease. Die laatste is wat jolig, maar voor mij werkt het.

Kijk, en dan vind ik het niet erg dat de laatste twee songs iets minder interessant zijn. Een volle plaat met dat soort songs kwalificeer ik snel als achtergrondmuziek. Nu is het een leuk einde van een prima album. Ik ben in elk geval blij dat ik niet nog meer albums weg hoef te doen.

2. Dire Straits
4. Making Movies

RuudC schreef:
2. Dire Straits
4. Making Movies
Beste RuudC, we zijn het in grote lijnen denk ik wel eens met elkaar wat Dire Straits betreft. Ik zou qua ranking een iets andere volgorde hanteren maar een kniesoor die daar over valt.

avatar van ricardo
Hans Brouwer schreef:
Lennon, maar dan graag een verzamelaar waar het nummer "It Never Rains" van dit album op staat. Want dat is wat mij betreft met mooiste nummer van Mark Knopfler en zijn kornuiten. Samen met het debuutalbum en "Communiqué" heb je dan inderdaad genoeg Dire Straits in huis.
Ik vind persoonlijk hun debuut, deze (vooral vanwege de eerste 2 tracks) en toch ook wel Brothers In Arms vanwege die weergaloze titeltrack en Money For Nothing een onmisbaar Dire Straits album. En dan neem je Alchemy live uit 1984 er nog bij om te horen hoe het live en als concert allemaal klonk, en je bent met 4 albums wel klaar wat deze band betreft

ricardo schreef:
Ricardo, in dat geval ruil ik "Alchemy" graag met "Live at the BBC".

avatar van ricardo
Die is idd vooral uit hun begin periode met de eerste 7 tracks uitgekomen in 1978, en de laatste track uit 1981. Die zal ook ongetwijfeld de moeite zijn, maar ik denk toch wel meer voor de 'echte die hard fans'

avatar van vielip
Ik moet er ook niet aan denken om ze om te ruilen. Doe mij Alchemy maar. Daar staat een perfecte dwars doorsnee van hun repertoire tot dan toe op voor mij. Op BBC staat voor mij teveel van de eerste twee albums (logisch). Die vind ik leuk maar lang niet zo goed als Making movies en Love over gold.

vielip schreef:
Vielip, we zullen elkaar hier ook maar niet in de haren vliegen. Smaken verschillen en dat is maar goed ook. Eén ding is zeker, het mooiste Dire Straitsnummer, track 5, is op dit album te vinden. Maar ik meen dat ik dat al had gezegd...

avatar van vielip
In de haren vliegen lijkt me sowieso geen optie. Wat je al ergens anders zei; smaken verschillen (gelukkig)! Ik vind het wel mooi trouwens dat jij nummers en albums als favo's hebt die (bijna) niemand anders noemt. Hou ik wel van.

avatar van lennert
Mooi weer hoor. De weg die de band vanaf Making Movies is ingeslagen (minder rootsrock, beduidend vlottere pop/rock) bevalt me echt prima. Opener Telegraph Road kan wat mij betreft met zijn speelduur, opbouw en uiteindelijke virtuositeit met gemak in het rijtje Stairway To Heaven, Hotel California, Child In Time en Bohemian Rhapsody. Weergaloos hoe het nummer steeds een klein stukje sneller en intenser tegen het einde wordt. Nummer 1 hit Private Investigations vond ik als tiener in vergelijking met de vlottere hits echt helemaal niets, maar nu is het een prachtig melancholisch werkje. Industrial Disease heeft een hilarische tekst en veert het album weer een stukje weg van de omschrijving 'neerslachtig' na de wat serieuzere openers. Op Love Over Gold hoor ik de zanglijnen van Knopfler's aan Tina Turner geschonken Private Dancer voorbij komen, al heb ik geen idee of dit bewust is? Afsluiter It Never Rains intrigeert heel erg met de finale waar het geheel bewust niet helemaal clean gespeeld lijkt te worden en daarmee het nummer een erg spannende vibe geeft. Geen kritiek behalve dat de A-kant beduidend beter is dan de B-kant. Wederom een erg fijn album.

2. Making Movies
4. Dire Straits

avatar van gaucho
lennert schreef:

Dat was mij ook al vaker opgevallen. Tja, wat is bewust? Knopfler schreef Private dancer in de periode dat dit album werd opgenomen, maar deed er uiteindelijk niets mee omdat hij vond dat het niet op het album paste. En omdat hij vond dat het beter door een vrouw gezongen kon worden, doneerde hij het aan Tina Turner. Maar iets van de zanglijnen van dat nummer schemert absoluut door in Love over gold. Dus ja, een klein beetje zelfplagiaat is het wel. Maar het zij hem vergeven...