The Rolling Stones - Let It Bleed (1969)

Rock / Blues
Label: Decca

1. Gimme Shelter (4:30)

met Merry Clayton

2. Love in Vain (4:19)
  3. Country Honk (3:07)
  4. Live with Me (3:33)
  5. Let It Bleed (5:27)
  6. Midnight Rambler (6:52)
  7. You Got the Silver (2:50)
  8. Monkey Man (4:11)
  9. You Can't Always Get What You Want (7:28)
west schreef:
De mono versie klinkt ook erg goed, maar schijnt gedaan te zijn door de stereo naar mono om te zetten

Ik had vroegâh een ( Sansui ) stereo versterker met een mono knop die hetzelfde deed ........ Fold Back noemen de audiofielen dat, daar zijn ze allergies voor want het is gewoon niet hetzelfde als een echte mono miks.

lennon schreef:

Die gaat over een paar maanden voor een paar tientjes over de toonbank. Zonder extra's totaal overbodige box dit.

Dat moet ik nog zien. De prijs bij amazon en bol is bijvoorbeeld 150 euro.

Ja, die extra's kunnen leuk zijn, zoals sommige extra's bij the Beatles anniversary uitgaven. Maar sommige demo's zijn niet voor niets demo's. Ik heb liever een mono versie, dan bijvoorbeeld de meeste demo's van de Led Zep boxsets. Ook hecht ik wel waarde aan het boek, de poster en de artprints. Het artwork van alles is echt mooi gedaan.

De SACD Stereo uit de 50th anniversary box klinkt echt waanzinnig. Zo mooi heb ik één van mijn favoriete albums nog nooit gehoord. Wow.

Kunnen de SACD Cd's ook op een gewone cd speler afgespeeld
worden?

avatar van Pitchman
Ja.

Op dit album is de rol van Brian Jones al zeer beperkt. Niet veel later wordt hij vervangen door Mick Taylor. Ik ben me er trouwens van bewust dat ik deze plaat al een hele tijd niet gedraaid heb. Die schade moet ik snel inhalen.

D'Ouwe Nelis schreef:
Op dit album is de rol van Brian Jones al zeer beperkt..

Seniorenmomentje ouwe man ? Het laatste wat Brian Jones voor de Stoons opnam was de slide-gitaar partij in No Expectations van Beggars Banquet

Droombolus schreef:

Op Wikipedia staat dat Brian Jones mee speelt op You got the Silver en Midnight Rambler.

Droombolus schreef:

Nee, hoor. Dat was zijn laatste grote bijdrage aan een Stones nummer. Brian Jones speelt wel degelijk mee op Midnight Rambler en You Got The Silver. Zeer beperkt en nauwelijks hoorbaar, maar hij speelt wel mee.

avatar van gaucho
Jelle78 schreef:

Leuk om te lezen, want ik verkeerde in dezelfde veronderstelling als Droombolus, namelijk dat de rol van Brian Jones definitief uitgespeeld was op dit album. Ook al is zijn bijdrage zeer beperkt, ik vind het toch wel recht doen aan de geschiedschrijving rond deze vijfsterrenplaat. Die in mijn beleving mag doorgaan voor bijna de allerbeste Stones-plaat. Alleen Sticky fingers scoort hoger in mijn rangschikking.

avatar van Droombolus
Dan lijdt Mick Jagger zeker aan geheugenverlies ? Die zegt in interviews dat het inspelen van die slide partij in No Expectations de laatste keer was dattie Jones levend gezien heeft. Of zijn die partijen opgenomen toen Jagger niet in de studio was ?

avatar van Jelle78
Die interviews van Jagger ken ik dan weer niet Droombolus. Maar dat Brian op die twee nummers meedoet staat gewoon in de credits van de cd versie van Let It Bleed. En het wordt door Keith bevestigd in zijn autobiografie.
Jagger heeft overigens nooit bekend gestaan om zijn goede historische kennis als het op de band aankwam. Hij is nooit geïnteresseerd geweest in het verleden, alleen in de toekomst. Als hem gevraagd werd of hij ooit een autobiografie gaat schrijven heeft hij volgens mij wel eens gezegd dat hij het zich allemaal niet meer kan herinneren.

avatar van Jelle78
Overigens moet ik terugkomen op mij eerdere niet geheel positieve review van deze plaat. Let It Bleed is de Stones plaat die ik het afgelopen jaar het meeste heb gedraaid. Hoewel ik nog steeds graag Honky Tonk Women had gezien op de plaats van Country Honk, is dat de enige kleine smet op een verder foutloos album. En Country Honk is bij nader inzien gewoon een goed nummer, dus het stoort mij niet meer. In deze onzekere tijden haal ik veel troost uit deze plaat.

Jelle78 schreef:

Ik sta gekorriesjeerd ! Jagger ook

Heb deze plaat gewoon nog op viniel ( duitse RI uit de 80s ) zonder aanvullende info dus

avatar van nlkink
Een aantal nummers van Let It Bleed komen van sessies voor Beggar's Banquet. Brian Jones was tijdens de sessies voor die albums regelmatig aanwezig maar bracht weinig in. Er zijn redelijk wat foto's te vinden uit deze periode waar Jones erbij op staat, o.a. een waarbij hij toekijkt hoe het koor hun aandeel in You Can't Always Geet What You Want inzingt.

avatar van rkdev
Bijna perfect album van de Stones, met twee van hun beste singles als opener en afsluiter. Maar ook de andere tracks zijn van een erg hoog niveau. Echter heeft het album voor mij 1 echte draak erop staan met Country Honk. Dit lijkt wel een parodie of zo. Kan er niks mee. Had Honky Tonk Women erop gezet en je had een 5* plaat gehad.