Rolling Stones - Let It Bleed (1969)

Rock / Blues
Label: Decca

1. Gimme Shelter (4:30)

met Merry Clayton

2. Love in Vain (4:19)
  3. Country Honk (3:07)
  4. Live with Me (3:33)
  5. Let It Bleed (5:27)
  6. Midnight Rambler (6:52)
  7. You Got the Silver (2:50)
  8. Monkey Man (4:11)
  9. You Can't Always Get What You Want (7:28)
west schreef:
De mono versie klinkt ook erg goed, maar schijnt gedaan te zijn door de stereo naar mono om te zetten

Ik had vroegâh een ( Sansui ) stereo versterker met een mono knop die hetzelfde deed ........ Fold Back noemen de audiofielen dat, daar zijn ze allergies voor want het is gewoon niet hetzelfde als een echte mono miks.

lennon schreef:

Die gaat over een paar maanden voor een paar tientjes over de toonbank. Zonder extra's totaal overbodige box dit.

Dat moet ik nog zien. De prijs bij amazon en bol is bijvoorbeeld 150 euro.

Ja, die extra's kunnen leuk zijn, zoals sommige extra's bij the Beatles anniversary uitgaven. Maar sommige demo's zijn niet voor niets demo's. Ik heb liever een mono versie, dan bijvoorbeeld de meeste demo's van de Led Zep boxsets. Ook hecht ik wel waarde aan het boek, de poster en de artprints. Het artwork van alles is echt mooi gedaan.

De SACD Stereo uit de 50th anniversary box klinkt echt waanzinnig. Zo mooi heb ik één van mijn favoriete albums nog nooit gehoord. Wow.

Kunnen de SACD Cd's ook op een gewone cd speler afgespeeld
worden?

avatar van Pitchman
Ja.

Op dit album is de rol van Brian Jones al zeer beperkt. Niet veel later wordt hij vervangen door Mick Taylor. Ik ben me er trouwens van bewust dat ik deze plaat al een hele tijd niet gedraaid heb. Die schade moet ik snel inhalen.

D'Ouwe Nelis schreef:
Op dit album is de rol van Brian Jones al zeer beperkt..

Seniorenmomentje ouwe man ? Het laatste wat Brian Jones voor de Stoons opnam was de slide-gitaar partij in No Expectations van Beggars Banquet

Droombolus schreef:

Op Wikipedia staat dat Brian Jones mee speelt op You got the Silver en Midnight Rambler.

Droombolus schreef:

Nee, hoor. Dat was zijn laatste grote bijdrage aan een Stones nummer. Brian Jones speelt wel degelijk mee op Midnight Rambler en You Got The Silver. Zeer beperkt en nauwelijks hoorbaar, maar hij speelt wel mee.

avatar van gaucho
Jelle78 schreef:

Leuk om te lezen, want ik verkeerde in dezelfde veronderstelling als Droombolus, namelijk dat de rol van Brian Jones definitief uitgespeeld was op dit album. Ook al is zijn bijdrage zeer beperkt, ik vind het toch wel recht doen aan de geschiedschrijving rond deze vijfsterrenplaat. Die in mijn beleving mag doorgaan voor bijna de allerbeste Stones-plaat. Alleen Sticky fingers scoort hoger in mijn rangschikking.

avatar van Droombolus
Dan lijdt Mick Jagger zeker aan geheugenverlies ? Die zegt in interviews dat het inspelen van die slide partij in No Expectations de laatste keer was dattie Jones levend gezien heeft. Of zijn die partijen opgenomen toen Jagger niet in de studio was ?

avatar van Jelle78
Die interviews van Jagger ken ik dan weer niet Droombolus. Maar dat Brian op die twee nummers meedoet staat gewoon in de credits van de cd versie van Let It Bleed. En het wordt door Keith bevestigd in zijn autobiografie.
Jagger heeft overigens nooit bekend gestaan om zijn goede historische kennis als het op de band aankwam. Hij is nooit geïnteresseerd geweest in het verleden, alleen in de toekomst. Als hem gevraagd werd of hij ooit een autobiografie gaat schrijven heeft hij volgens mij wel eens gezegd dat hij het zich allemaal niet meer kan herinneren.

avatar van Jelle78
Overigens moet ik terugkomen op mij eerdere niet geheel positieve review van deze plaat. Let It Bleed is de Stones plaat die ik het afgelopen jaar het meeste heb gedraaid. Hoewel ik nog steeds graag Honky Tonk Women had gezien op de plaats van Country Honk, is dat de enige kleine smet op een verder foutloos album. En Country Honk is bij nader inzien gewoon een goed nummer, dus het stoort mij niet meer. In deze onzekere tijden haal ik veel troost uit deze plaat.

Jelle78 schreef:

Ik sta gekorriesjeerd ! Jagger ook

Heb deze plaat gewoon nog op viniel ( duitse RI uit de 80s ) zonder aanvullende info dus

avatar van nlkink
Een aantal nummers van Let It Bleed komen van sessies voor Beggar's Banquet. Brian Jones was tijdens de sessies voor die albums regelmatig aanwezig maar bracht weinig in. Er zijn redelijk wat foto's te vinden uit deze periode waar Jones erbij op staat, o.a. een waarbij hij toekijkt hoe het koor hun aandeel in You Can't Always Geet What You Want inzingt.

avatar van rkdev
Bijna perfect album van de Stones, met twee van hun beste singles als opener en afsluiter. Maar ook de andere tracks zijn van een erg hoog niveau. Echter heeft het album voor mij 1 echte draak erop staan met Country Honk. Dit lijkt wel een parodie of zo. Kan er niks mee. Had Honky Tonk Women erop gezet en je had een 5* plaat gehad.

avatar van Yield
Is "Monkey Man", het beste Stones nummer aller tijden?

Yield schreef:
Is "Monkey Man", het beste Stones nummer aller tijden?

Nope. Gimme Shelter.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Gimme Shelter
Hier ga ik in mee!

Bijna een kleine 1000 tal cd's in mijn kast en niks van The Stones. Dat kan niet hé. Deze Let It bleed vandaag gekocht en wat een pareltjes. De plaat ademt de jaren 60 en ik ken eigenlijk alle nummers. Nu weet ik weer hoe dat komt. Mijn oudere broer had deze vroeger op elpee en onbewust hebben de songs zich toch in mijn geheugen genesteld. In ieder geval weet ik een ding. Ik ga ongetwijfeld nog materiaal van The Stones aanschaffen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dat kan zeker niet maar we zullen het ditmaal door de vingers zien indien je volgende aanschaf Sticky Fingers & Exile On Main Street gaat worden !

avatar van jorro
Één van de betere RS albums, met name door Gimme Shelter, Midnight Rambler en You Can't Always Get What You Want is de hoge waardering meer dan terecht.
Vooral de afsluiter is voor mij een van de hoogtepunten van het Rolling Stones oeuvre. Het achtergrondkoor drukt daar een bijzonder fijne stempel op.
#4 in de 100 Greatest Albums of 1969 en op 5 in Best ever Albums '69.

avatar van teus
Volgens mij heeft jorro een zeldzame gulle dag vandaag
4 en 5* is vrij uniek

avatar van Funky Bookie
Absoluut één van de betere platen van The Stones. Heerlijk bluesy met een lekker zingende Jagger.

avatar van John Self
Het album is best aardig maar waarom krijg ik bij de Stones toch voortdurend het idee dat ik met een stel poseurs te maken heb? Het klinkt allemaal zo bedacht. Alsof ze heel erg hun best doen om authentiek te zijn en daar geweldig mee op hun bek gaan. Vooral Jagger is zo nep met zijn namaak Amerikaanse accent en de manier waarop hij zwarte bluesartiesten imiteert.
Hun singles uit de jaren 60 vond ik leuk, de invloed van Jones was goed, hij probeerde creatief om te gaan met alles wat zich toen in de muziekscene afspeelde. Na zijn dood was het armoedje troef.
De nummers zijn niet slecht, maar het is namaak.

avatar van spoon
John Self schreef:

Omdat het ook poseurs zijn en dat hebben ze precies zo bedacht. Pop/rockmuziek enzo weetjewel?

avatar van milesdavisjr
The Stones brachten de blues en rock'n roll op een toegankelijke manier samen. Wat ze deden was niks nieuws en inventief zijn de mannen nooit geweest. Echter de smaakvolle wijze waarop de band dit presenteerde kan mijn goedkeuring wel wegdragen. De act die de mannen ten tonele voer(d)en vind ik ook geen probleem. Charlie Watts vormde altijd de nuchtere tegenhanger wat dan ook wel weer een mooi contrast opleverde. Zeker tussen eind jaren 60 en halverwege de jaren 70 bereikte The Stones naar mijn mening hun creatieve piek met enkele uitstekende platen tot gevolg. Jagger en Richards wisten altijd goed vanuit welke hoek de wind kwam om vervolgens met wisselend succes de op dat moment heersende muzikale invloeden te implementeren in hun muziek. Op dit plaatje vormen de opener en afsluiter voor mij de beste songs van de schijf, de overige tracks kunnen ook mijn goedkeuring wegdragen. Persoonlijke favoriet blijft voor mij het vaak wat onderbelichte Goats Head Soup, een plaat waar de creativiteit van de heren naar mijn mening een hoogtepunt bereikte. Uiteraard zijn de Britten flink schatplichtig aan de mastodonten van de bluesmuziek, maar wie is dat uiteindelijk niet in het Rhythm & blues genre. Soms is het adagium; beter goed gejat dan slecht bedacht de beste insteek voor een band, voor The Rolling Stones gold dat zeker.

avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic beluisterde ik dit album.

Rolling Stones, een band die iedereen op de wereld wel kent. Heb er eigenlijk nog niet eerder een hele plaat van opgezet.
Het geweldige Gimme Shelter is de opener van dit album en daardoor zit je er toch wel meteen lekker in. Energie ten top op dit nummer en natuurlijk worden ze bijgestaan door de fantastische Merry Clayton. Vind sowieso dat Mick Jagger heel erg sterk zingt op dit gehele album. Een album dat veel blues bevat maar ook meer dan genoeg rhythm en wat funk-invloeden. Dit bevalt mij zeker wel goed. Heel fijne plaat van de Rolling Stones.