The Rolling Stones - Let It Bleed (1969)

Rock / Blues
Label: Decca

1. Gimme Shelter (4:30)

met Merry Clayton

2. Love in Vain (4:19)
  3. Country Honk (3:07)
  4. Live with Me (3:33)
  5. Let It Bleed (5:27)
  6. Midnight Rambler (6:52)
  7. You Got the Silver (2:50)
  8. Monkey Man (4:11)
  9. You Can't Always Get What You Want (7:28)
avatar van marco straaten
Let maar op dat je overtuigd wordt van de kwaliteit van deze plaat.

avatar van devel-hunt
Let it bleed is goed, maar ik hoor niet het meesterwerk zoals vele Stones fans dat vinden. Tuurlijk is het een prima plaat met een aantal hoogtepunten. Midnight Rambler is goed, maar gaat me op een gegeven moment echt te lang duren. Gimme Shelter en you can't always get zijn steengoed maar wel kapot gedraait, te vaak gehoort, Love in vain is ook erg goed moet ik zeggen. Country honk vind ik het dieptepunt op een plaat waar ik persoonlijk veel meer van had verwacht. Ik hoor liever Some girls of Black and blue.

avatar van Lens
Toen ik deze als 17-jarige in 1982 in de Sarma van Genk voor 100 fr. op de kop kon tikken (de gemiddelde prijs van een nieuwe plaat was toen 360 fr.) had ik geen idee wat een impact deze plaat zou hebben.

Het was alsof een magische doos opende, ik kende hun hits maar was niet vertrouwd met het albumwerk maar dat veranderde met Let It Bleed drastisch.

De riffs van Richards zijn bezwerend (Midnight Rambler), de teksten van Jagger scherp als een scheermes, duivels en erotisch geladen(Gimme Shelter) maar vooral de muzikaliteit van het totaal is van een enorme impact (Monkey Man).

Vreemd ook dat kanjers als Gimme Shelter of Monkey Man het nooit tot single hebben geschopt... het verraadt de rijkdom van hun werk.

Al hun muzikale invloeden (blues, country, pop en rock) komen samen op deze pure Rockplaat.

Let It Bleed, indeed!

avatar van LucM
Misschien wel het allerbeste album van the Stones (ik twijfel tussen deze en "Beggars Banquet". "Gimme shelter " en "Midnight rambler" zijn top, maar eigenlijk zijn dat alle nummers hierop.
Dit is een muzikaal erg rijk album waar de Rolling Stones hun compositorische kwaliteiten en veelzijdigheid nog eens aantonen.
De hoes is overigens even prachtig als het album.

avatar van marco straaten
Inderdaad heeft die hoes ook iets!

Harald
Jammer dat we hier niet de achterkant van deze hoes kunnen zien

avatar van marco straaten
maar gelukkig gaat het om de muziek en die is natuurlijk meer dan fantastisch vertegenwoordigd op één van de beste albums ooit gemaakt door welke band dan ook.
Eigenlijk alleen maar klassiekers op deze plaat, met als mijn favorieten: Monkey man, Gimme shelter en You can't always get what you want.
Het blijft wat dat betreft dan ook altijd moeilijk om het beste stones album te kiezen.
Is het nu: Let it bleed of Beggars Banquet of Sticky Fingers of Aftermath of Exile on main street.
Vooralsnog is het Exile, maar wellicht dat elke song maar eens ga quoteren om te kijken waar ik op uit kom.
Het blijft moeilijk, moeilijk en nog eens moeilijk.
Heeft iemand wellicht een hulpmiddel?

Harald
Het is wel wat cliche maar voor mij zijn het Exile, Sticky Fingers, Let It Bleed, Beggar's, Aftermath en de rest is ook nog steeds heel erg goed. Misschien is het makkelijker hun wat mindere albums op te tellen.

marco straaten schreef:
Als je de videoclip van JJF ziet dan zou hij absoluut op een plaat als Their satanic hebben gepast, al is het nummer inderdaad pas tot stand gekomen na dit album.
Maar je hebt absoluut gelijk wat betreft We love you; deze had zeker op die plaat gemoeten.

Beetje late reactie, maar nu ik jouw berichtje terug lees vind ik de stelling toch vrij vreemd, iig de moeite om nog even te reageren:

Dat beelden van een videoclip wellicht wel bij de sfeer van Satanic passen heeft natuurlijk niets met de muziek te maken. JJF is een rauw rock nr wat totaal niet op die plaat had gepast. Trouwens de beelden bij JJF zijn juist de Stones op oorlogspad met beschilderde gezichten, niet echt love & peace toch?

Harald
Sorry marco maar Thunderball heeft gelijk, JJF past echt niet in de sfeer van Satanic.

Maar ik ben niet eens met Thunderball dat die beschilderde gezichten niet echt love & peace zijn, met oorlogspad heeft dit soort beschilderde niets te maken, het was destijds gewoon hip.Kijk maar eens naar Woodstock.

avatar van Thunderball
Dat laatste heb jij dan wel weer gelijk in.

Harald
Mick, Keith en Bill hebben nog jaaren later eyeliner gebruikt.

avatar van Thunderball
Ik doelde eigenlijk vooral op die soort van Indianenstrepen op Micks wangen, ik had altijd begrepen dat dat de Stones op oorlogspad moest voorstellen (ooit ergens gelezen maar misschien had die journalist of boekschrijver het wel fout).

Harald
Geen idee maar kan goed zijn dat dit voor deze videoclip van toepassing was maar algemeen waren beschilderde gezichten in deze tijd "normal"en ook hip. Er zijn er ook workshops en feestjes voor bodypainting geweest.

avatar van marco straaten
de B-kant van JJF, Child of the moon vind ik wel weer wat flower power achtig of niet soms?
Ik leg me er ondertussen maar bij neer dat JJF inderdaad niet op their satanic thuishoort, maar het blijft wel een geweldig nummer met een fantastische clip, oorlogsstrepen of niet.

Harald
Klopt, Child of the moon is een wat flower power achtige sound. En met een goed drum werk van Charlie Watts

MICKJES
Geweldige stones plaat deze plaat is tijdloos. Het enige minpuntje vind ik Live with me. Maar de rest is fantastisch. Maar nu ff iets anders ik las dat deze plaat ongeveer tegerlijkertijd uit kwam Met Abbey road en led zeppelin II Wat een enorme golf van creatifiteit was er in die tijd zeg

avatar van bikkel
Let It Bleed zit ook in de reeks beste platen van The Stones.De 1e met Mick Taylor.En zijn komst voelt goed aan.Het gitaarwerk is beter dan ooit en de nummers zijn fris en geinspireerd.Gimme Shelter is een dreigende opener met een geweldige melodielijn.De schreeuwende backingvocal(wie is ie dame eigenlijk?) komt uit de tenen en is bijzonder in dit nummer.Zo stoeien The Stones met blues(Love in Vain)Country(Country Honk-alternatieve versie van Honky Tonk Women)en Het lekker lui gespeelde Let It Bleed.
Midnight Rambler vind ik beter tot zijn recht komen in de liveversie op Get yer ya ya's out.Ik vind het hier wat te klinisch.Monkey man is heftig en swingend en Keith is magistraal in You Got The Silver(1 van zijn mooiste nummers)
You can't always get what you want is een mooie afsluiter,geheel met coir en percussie.
En zo ging dit creatieve proces door met Sticky Fingers en ''Exile''.
De albums erna zijn dan steeds vaker minder constant en blijkt deze periode onovertrefbaar.

Absoluut een topalbum uit hun Decca/London-periode (samen met Beggars Banquet).
Beste nummers : Gimme shelter (misschien wel het allerbeste nummer van de Stones) ; Midnight rambler ; Monkey man en You can't always get what you want.
Trouwens, mijn persoonlijke compilatie van hun Decca/London-periode (1964-1970) kan je hier terugvinden.

MICKJES
EEuwig Tijdloos Album!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Gimme Shelter bezorgt me nog steeds kippenvel. Een van de beste Stones nummers allertijden vind ik dat. love in vain heeft me ook al meerdere keren kippenvel bezorgt. Dan heb je ook nog eens de gewelidge songs: Midnight rambler, Monky man, You got silver, Het formidabele You can't always get what you want.
dit album verdient alle respect 5*

avatar van Feedback
bikkel schreef:
En zo ging dit creatieve proces door met Sticky Fingers en ''Exile''.

De backingvocal van 'Gimme Shelter' is van Merry Clayton.

Je zal zien dat als die gasten ooit eens komen te overlijden dat ze dit album vreselijk gaan hypen ; en terecht overigens ....
De klasse van de stones albums uit deze tijd zijn nogal ondergesneeuwd als gevolg van het grote graai gedrag van de heren ....

avatar van Cor
Cor
Mooie opvolger van Beggars Banquet, die ik net iets urgenter vind klinken. Maar dit was wel een topperiode van de heren. Gimme Shelter, wat een dijk van song.

avatar van Johanv4434
Zeer mooi album en er staat bovendien nog eens m'n lievelingsnummer op ook: Gimme shelter.

stuart
Wat mij betreft het MOOISTE album van 1969, op de drempel naar de jaren 70.

In een aantal commentaren worden zowel Country Honk als Live With Me als de mindere aangeduid, grappig want dat zijn de enigste twee nummers waar Mick Taylor op mee speelt, de rest is nog steeds uit Brian's periode, hoewel die alleen op Midnight Rambler en You've Got the Silver meespeelt. De Stones wilden hun nieuwe mummers met Taylor bewaren voor NA het Decca contract (zij hadden de pest in Decca op dat moment vandaar Cocksucker Blues als laatste verplichte singel in 1970, die uiteraard niet verscheen). Alleen hadden zij geen rekening gehouden met de filmcrew die hun voor Gimme Shelter in de studio filmde, zodat Decca bewijs had dat Wild Horses, Brown Sugar en You've Gotta Move opgenomen waren terwijl zij nog onder contract met Decca stonden, en aldus Decca het recht had om deze nummers ook uit te brengen op verzamelaars.

avatar van bikkel
behroez schreef:

Nuttige informatie, je weet er een hoop vanaf.
Vraag mij alleen af waarom jou score voor dit album zo laag is.
Verkaar je nader.

avatar van dj maus
Gimme Shelter is toch wel een van mijn favoriete Stones-nummers.

avatar van marco straaten
Gimme Shelter, Monkey man, You can't always get en ga maar door.
Alleen maar topnummers op dit album.
5* en niets minder dan dat

avatar van vin13
Country honk prefereer ik boven de op single uigebrachte Honky Tonk Woman. De naam zegt het al, Country met de klaxon in het begin. De hoes van de plaat is ook een klassieker.