The Kyteman Orchestra - The Kyteman Orchestra (2012)

Hip-Hop / Pop
Label: Kytopia

1. Intro (2:53)
  2. While I Was Away (8:44)
  3. Truth or Dare (2:54)
  4. Angry at the World (5:53)
  5. Long Lost Friend (7:10)
  6. Preaching to the Choir (5:40)
  7. 7/8 (3:00)
  8. The Void (6:56)
  9. The Mushroom Cloud (3:15)
  10. The Ballad (3:38)
  11. On S'en Fout (4:25)
  12. Day One (7:22)
avatar van Madjack71
De hoes belooft i.i.g al veel goeds, mooi vormgegeven. Deze HipHopera van Kyteman is een ambitieus project waarin verschillende stijlen elkaar tegemoet komen. Dat levert bij momenten mooie fraaie muziek op, die mij daarentegen niet de gehele speelduur weet te boeien. Denk dat het live op een podium ws. meer tot zijn recht zal komen in een fraaie omgeving...iets voor de Floriade by Night?

avatar van MAS
MAS
Erg lekkere plaat. Bij het eerste album kwam de muziek op de plaat niet zo goed tot zijn recht als de live show. Bij dit album heeft Kyteman het bijzondere livegeluid echter wel weten te vangen.

avatar van bertus99
Ik ben best wel onder de indruk van dit werkstuk. Het boeit van begin tot einde. Zoals Colin zelf schrijft in de begeleidende tekst: A merge of sound, somewhere between Opera, Hiphop, Drum&Bass, Electro and Minimal. Jazz en Balkan zou je daar nog aan kunnen toevoegen.
Steeds is het weer spannend wat het volgende nummer gaat brengen. En ondanks de veelheid aan stijlen is het toch ergens een samenhangende cd geworden, Dat is knap.
Alleen On s'en Fout vind ik niet zo interessant. De afsluiting net Day One zeker wel, en ook het Steve Reich-achtige The Void is fraai.
Dit is sowieso een bijzondere plaat. Eindelijk weer eens iets dat opvalt tussen de vele op elkaar lijkende bandjes die in Nederlands steeds weer als iets Nieuws worden gepropageerd.

avatar van JelmerHolwerda
Hoewel het niet in de eerste instantie mijn ding is, vind ik het toch wel een erg lekker album hoor. Mushroom Cloud vind ik de mooiste, heerlijk groots. The Void vind ik betoverend mooi, heerlijk om naar te luisteren. Al met al, een fijn album die (zoals Bertus99 boven mij zegt) boeit van begin tot eind.

avatar van Harderwiek
Wat blijft dit toch een staaltje ongelofelijk goede muziek. De verschillende stijlen worden vlekkeloos gemixt, waarbij er continue spanning opgebouwd wordt en je als luisteraar steeds meer verrast wordt. Geweldig hoogstaande plaat.

woordenaar
Liefhebbers moeten ook de nieuwe plaat van Ibrahim Maalouf & Oxmo Puccino eens beluisteren, doet mij sterk aan The Kyteman Orchestra denken, zelfde sfeer en variatie.

avatar van Funky Bookie
Kyteman heeft zijn energieke live prestaties in de studio weten vast te leggen. Dit is werkelijk een topalbum geworden met Preaching To The Choir als het absolute hoogtepunt. Op Paaspop 2013 of 2014 speelde hij dit bijna integraal en dat blies me echt van mijn sokken.

Zijn beste werk tot nu toe.