The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now (2012)

Zweden
Folk
Label: Dead Oceans

1. To Just Grow Away (3:17)
  2. Revelation Blues (3:43)
  3. Leading Me Now (3:25)
  4. 1904 (4:00)
  5. Bright Lanterns (3:42)
  6. There's No Leaving Now (4:30)
  7. Wind and Walls (4:10)
  8. Little Brother (3:57)
  9. Criminals (3:30)
  10. On Every Page (4:50)
avatar van FLUOman
van gehoord, maar kende ik niet, van akoestische albums verwacht ik dat ze op de duur vrij saai worden, maar...dit klinkt lang niet fout!! Er zit wel dynamiek in, wat ik niet verwacht had!

avatar van HezzardNL
Wat een heerlijke plaat is dit!! Naar mijn idee doet ie in heel veel nummers hetzelfde, maar het gaat gewoon niet vervelen. Erg knap!

avatar van Tha)Sven
De langste man op de aarde kan volgens mij niet teleurstellen. Wat een plaat weer zeg! Inderdaad maar nadruk op de arrangementen in plaats van zijn zang, maar dat irriteert me allerminst. We wisten allang dat Kristian ook fantastische muziek kan maken, het klinkt nu wat toegankelijker allemaal, mooie volle sfeer.
Ik kan me echter wel goed voorstellen dat niet iedereen die op prijs zal stellen en het misschien als simpele pop plaat zal zien.

avatar van Kuk
Kuk
Het volle geluid weet me nog niet zo te overtuigen. Vond dat rauwe randje altijd wat Kristian's muziek écht de moeite waard maakte en dat hoor ik hier niet zo meer terug. Hopelijk is dit conservatief gedrag na de eerste luisterrondes en blijkt dit snel ongegrond, maar ik vrees met grote vrezen..

avatar van mr-mucho
Deze man is al meerdere keren vergeleken met Bob Dylan, maar als ik het openingsnummer hoor komt het wel erg dichtbij. Maar het klinkt weer verdomd lekker. Misschien maar goed dat zijn geluid wat is aangepast en voller klinkt. Wellicht ging een vrijwel volledig akoestisch album wat sneller vervelen dan dit. Beide hebben hun charme. We zullen over een tijdje zien hoe lang de houdbaarheidsdatum is van dit album. Denk niet dat hij The Wild Hunt gaat overtreffen.

Ik moet toch maar eens naar Zweden, zowel de langste als de witste mannen op aarde wonen hier.

avatar van Mctijn
Dn!S schreef:

TWBA komt toch uit Noorwegen?

edit: Noorwegen jah, en de rest van de band uit Duitsland zie ik.
Of bedoel je andere witte mannen?

HezzardNL schreef:

Dit.

The Tallest Man on Earth is maar 1,72 m. Maar zo klinkt het niet, ik stond dan met redelijke verbazing te kijken naar een optreden van hem een paar jaar terug. Met een stem à la Bob Dylan en twee prachtige albums achter zijn naam heeft hij zijn naam bij mij gevestigd. Ik leg me neer bij de constatering die wordt gedaan door de titel van het nieuwe album: There's No Leaving Now. Het is een album dat geluisterd dient te worden dit jaar.

Dat het iets heel anders is dan de twee voorgangers valt meteen op. De stem is hetzelfde gebleven, maar de hele productie is anders. Het scherpe dat het karakter van de muziek op de eerste twee albums had is hier niet terug te vinden. Ook is de instrumentatie uitgebreid. Er zijn nu nummers met meerdere gitaren en ook het pianospel dat we op The Wild Hunt voor het eerst aantroffen is terug.

Ondanks alle dingen die anders zijn, blijft The Tallest Man On Earth wie hij is. Er mankeert niets aan de liedjes. Voordat je het weet zijn er weer een kleine veertig minuten vol fijne zomerse klanken voorbij. Het is echter wat gevarieerder dan de eerste twee albums waardoor het wat minder snel gaat vervelen. Het maximum van twee keer achter elkaar beluisteren wordt daarom opgekrikt naar ongeveer vier keer. Kortom, fijne plaat, en ik kan nu al niet meer wachten op wat deze kleine man nog voor ons in petto heeft.

klik

avatar van ArnoldusK
Een stuk meer gegroeid zo lijkt het...
Klinkt alleen maar voller, emotioneler en gewoon 'mooier'!

Mctijn schreef:

TWBA komt toch uit Noorwegen?

edit: Noorwegen jah, en de rest van de band uit Duitsland zie ik.

Ah ja, stom

jasperjoey
There's No Leaving Now gaat bij mij echt door merg en been, zo emotioneel.

avatar van Boris1
De kleine langste man flikt het gewoon weer. Iets afwisselender dan zijn vorige platen, maar het effect is hetzelfde; het vliegt weer rechtstreeks je hart in.

Conversation 16
Prachtige songs!

Maar die stem!?!?

Een beetje Elmo meets Gonzo. Het klinkt daardoor zo vreselijk nep allemaal.

Ik weet niet wat ik hiermee aan moet?

avatar van Ducoz
Links laten liggen en iets zoeken wat je wel aantstaat?

avatar van RoyDeSmet
Eerste luisterbeurt. De eerste twee nummers vind ik matig.
Het derde nummer begint al met een lekker stukje gitaar.
Tot zover al een favorietje.

There's No Leaving is heel mooi, en 'Bright Lanterns' is ook redelijk mooi,
maar tot zover blijven de nummers me niet zo bij als de nummers op het vorige album.
Misschien bij een paar luisterbeurten.

Wind and Walls begint veelbelovend. Little Brother en Criminals klinken muzikaal ook heel goed, hoewel het gitaardeuntje van Little Brother me wat bekend voorkomt van het vorige album.
Criminals klinkt qua sound ook een beetje zoals het vorige album, iets dat ik niet bepaald vervelend vind. Criminals heeft wat leuke muzikale verrassinkjes. Daarmee vervalt Leading Me Now als favoriet en wordt die plaats overgenomen door Criminals.

Dan nu het laatste nummer. Het begint met een mooi minstreel-achtig introotje dat gedurende de eerste minuut aanhoudt. Daarna wordt het een wat conventionelere deun.
Muzikaal kan ik The Tallest Man zeer waarderen. Zijn stem kan ik ook goed waarderen. De afsluiter van zijn laatste album is wat somberder dan de voorgaande nummers, maar het ligt heel lekker in het gehoor.

avatar van IntoMusic
Ik heb hetzelfde bij dit album: allemaal stuk voor stuk degelijk/ zelfs redelijk, maar niet iets dat blijft hangen. Voor het eerst vind ik zijn stem naar het eind van de cd ook wat 'zeurderig' worden. Dat had ik bij zijn vorige 2 albums totaal niet.

Conversation 16
Ducoz schreef:
Links laten liggen en iets zoeken wat je wel aantstaat?

Goeie tip Ducoz!

avatar van Ducoz
Het zou zomaar kunnen werken

avatar van RoyDeSmet
Over het algemeen vond ik het album wat wisselvallig. De extra instrumenten die op dit album zijn te horen vind ik af en toe wat afleiden en zoals ik al eerder aangaf blijven de nummers me voorlopig nog niet echt bij.
De tweede helft van het album (vanaf There's No Leaving Now) vind ik toch de betere helft van het album met als uiteindelijke favorieten There's No Leaving Now en Criminals.

Ik ga voorlopig voor een 3.5* waardering.

IntoMusic schreef:

Daarin kan ik mij ook wel vinden. Misschien is 40 minuten nèt iets te lang voor The Tallest Man On Earth.

Case4
RoyDeSmet schreef:

Ik ga voorlopig voor een 3.5* waardering.

Ik vond de steel guitar wel wat toevoegen eigenlijk. Voor de rest een mooi TTMOE album. Hij mag van mij best deze tracks blijven maken, mij vervelen ze niet.

Nog niet in ieder geval

Hier heb ik mij heel erg op verheugd! En gelukkig stelt meneer Matsson niet teleur. Integendeel, hij weet te verrassen door de absolute spaarzaamheid van de eerste twee albums in te wisselen voor een iets vollere sound. Extra gitaar, bas, piano, steelguitar en percussie doen hun intrede. Gelukkig gaat dit niet ten koste van de kwaliteit van Matssons songwriting, dat is weer tiptop in orde.

De eerste twee nummers weten mij nog niet echt te pakken: de extra instrumentatie werkt hier nog niet zo goed als later. Maar vanaf Leading Me Now, een wat klassiekere Tallest Man-song, gaat het echt los. 1904 is een hoogtepunt, en ik kan ook genieten van de pianoballad There's No Leaving Me Now, hoewel dit weinig meer te doen heeft met de ongepolijstheid van vroeger werk. Ik ben vooral verliefd op Wind and Walls, met een heerlijke stuwende gitaarpartij, catchy melodie en goede dynamiek. Vooral het moment dat de bas inkomt na een korte stilte is kippenvel. Het niveau blijft hoog naar het einde toe: Little brother en het kale Criminals zijn zeer genietbaar.

Ik vind het te prijzen dat The Tallest Man niet weer een zelfde album als de vorige twee gemaakt heeft: op een gegeven moment zou dat zijn gaan vervelen, denk ik. Hoewel er ruimte is voor ontwikkeling, voegt extra instrumentatie meestal wat toe. Al met al is het nog geen The Wild Hunt, maar dat was voor mij dan ook een absoluut meesterwerk, zoals een artiest hoogstens een paar keer in zijn leven kan maken. Ik ben zeer tevreden met There's Leaving Me Now: het versterkt Matssons status als mijn favoriete singer/songwriter van dit moment.

Ik denk dat ik zelden een CD heb gekocht met zo'n saaie verpakking als deze maar op de één of andere manier maakt het me niets uit. De muziek is van bijzondere schoonheid en zoals al wat vaker is opgemerkt hier; het is allemaal een beetje meer van hetzelfde maar het lijkt wel alsof het bij The Tallest Man On Earth vrij weinig uitmaakt, voor mij persoonlijk dan. Liefhebbers van de eerste 2 albums kunnen zichzelf ook blij maken met dit nieuwe album. Ik kijk erg uit naar zijn concert in de Vredenburg op 20 oktober!

avatar van midnight boom
The Tallest Man On Earth bezit de gave om met alleen een akoestische gitaar en zijn stem hele volksstammen genadeloos bij de keel te grijpen. Met de bijzonder mooie folkliedjes van zijn tweede plaat 'The Wild Hunt', wist Kristian Matsson veel gevoelige snaren te raken. Een album dat het zelfs shopte tot mijn plaat van het jaar. Op zijn derde plaat gaat deze, eigelijk helemaal niet zo'n grote man, voor een nieuwe aanpak. Een plaat die zijn naam (wederom) eer aan doet.

'There's No Leaving Now' voelt meteen vertrouwd. De Dylan-achtige stem van Matsson is gelijk volstrekt herkenbaar. Het verschil zit anno 2012 in de instrumentatie. Zo worden er op subtiele wijze extra piano, (steel)gitaar, bas en percussie toegevoegd aan de prachtige liedjes van de Zweedse singer-songwriter. Het maakt het geheel voller en gevarieerder. Het lijkt daarom in nummers als 'To Just Grow Away' en 'Leading Me Now' alsof we niet langer naar een man met een gitaar maar naar "The Tallest Man on Earth Band" luisteren. Het levert kippenvel momenten op als '1904', een nummer waarin het nieuwe concept het beste aanslaat. Maar het absolute hoogtepunt is is het titelnummer. Een intieme ballad met alleen piano, waarin de emotionele Matsson tot op het bot weet te raken. Persoonlijk mis ik rauwe en kale van vroeger wel een beetje, zoals de 'Tallest Man' zelf al zei is deze plaat iets minder gejaagd. Vergeten we dit, is 'There's No Leaving Now' nog steeds een bijzonder warme plaat, met alleen maar rake liedjes. Tja, daar hebben we ook een woord voor. Pareltje.

Hoewel deze derde plaat het niveau van 'the Wild Hunt' niet haalt, is het een prachtige toevoeging aan het oeuvre van deze kleine Zweed met grote naam. Want laten we eerlijk zijn; er zijn momenteel maar weinig (zo niet géén) singer-songwriters die zo'n groot talent bezitten als Matsson.

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van De Daniël
Ja, dit is weer prachtig hoor. Vind het wel fijn dat er nu iets meer op de achtergrond gebeurt, pedalsteel, elektrische gitaar en meer van dat. Het voelt als een hele logische ontwikkeling na twee volledige solo-albums. Toch steelt voor mij het akoestische Leading Me Now wel de show. Wat een prachtsong. En waar ik op de voorganger niet zo gecharmeerd was van het pianonummer Kids On The Run, vind ik de titeltrack van dit album magnifiek. Eigenlijk zijn de eerste zes nummers sowieso van heel hoog niveau. Tegen het einde begin ik de aandacht een klein beetje te verliezen, maar dat geeft aan dat er gewoon nog wat meer luisterbeurten tegenaan gegooid moeten worden.

The Tallest Man On Earth, de beste troubadour van dit moment?

avatar van Gründafjørdøhur
Dn!S schreef:

Én niet te vergeten al het vrouwelijk schoon dat Zweden te bieden heeft.

Leuke plaat, maar ik raak er wel heel snel weer op uitgekeken. Na drie a vier luisterbeurten gaat de stem en de redelijk saaie en herhalende opbouw van de songs me behoorlijk storen. Criminals blijft wel een toppertje, maar ook die gaat in mijn hoofd zitten zoals ik dat alleen gewend ben van Kylie Minogue en Katy Perry. Toch niet echt mijn ding dus, blijkt wel weer.

Wat een tegenvaller zeg! Val bijna in slaap, waar is de rauwe Matsson gebleven die ragt met stem en gitaar? Dit sukkelt maar voort op een tempo van niks.

avatar van De Daniël
Wat is dat toch met dat tempo? Er staan inderdaad relatief gezien minder nummers op met een hoog tempo, maar is dat per se slecht? Zijn we allemaal ADHD' ers die niet stil kunnen zitten?