Stan Getz & João Gilberto - Getz / Gilberto (1964)

Brazilië / Verenigde Staten
Jazz / Wereld
Label: Verve

1. The Girl from Ipanema (5:24)

met Astrud Gilberto

2. Doralice (2:46)
  3. Para Machuchar Meu Coração (5:05)
  4. Desafinado (4:15)
  5. Corcovado (Quiet Nights of Quiet Stars) (4:16)
  6. So Danço Samba (I Only Dance Samba) (3:45)
  7. O Grande Amor (5:27)
  8. Vivo Sonhando (Dreamer) (3:04)
  9. The Girl from Ipanema * (2:54)
  10. Corcovado (Quiet Nights of Quiet Stars) * (2:20)
Een klassieker. Zo mogen we dit album wel noemen. Zwoele jazz die erg toegankelijk is voor mensen die totaal niet van het genre houden. Ik denk dat de populariteit van "lounge" daar misschien best wel aan bijgedragen heeft (ook al wil ik het daar absoluut niet bij indelen !!!). Nadeel daarvan is dan ook wel weer dat dit nu wel erg makkelijk in het rijtje zon-strand-roseetje-achtergrondmuziek geplaatst wordt. Daarmee doe je dit album dan wel heel erg tekort.
Jazz-klassieker dus

avatar van T.O.
Bossa Nova is eigenlijk een mengelmoes van Braziliaanse volksmuziek met Amerikaanse jazz-invloed.

Inderdaad een klassieker, maar hij mag er best zijn

T.O. schreef:

Dat is waar, vooruit: jazz / bossa nova klassieker

Ik heb dien cd net van iemand gekregen en ik vind die echt gewoon de maks.
als er mensen zijn die nog van die cd in het zelfde jare kennen laat eens iets weten .
dankje

Dit is inderdaad heerlijke muzie. Gelukkig is dit soort muziek weer van deze tijd. Er is een tijd geweest dat ik om dit soort muziek werd uitgelachen, en nu willen ze je cd's lenen.

aERodynamIC schreef:
Jazz-klassieker dus

Inderdaad, echt wel een coole cd. Getz speelt heel goed, de man (of mannen ?) zingt goed, de vrouw gaat me wel nogal tegen. Ze zingt nogal irritant, en na een tijdje zijn de solo's van Getz een leuke verademing na weeral een zwakere zangpartij van die vrouw. Nog mensen die dit opmerken??

Toch een klassieker inderdaad, echt een modelplaat, een mengelmoes van Jazz en die Braziliaanse invloeden...
4* (ondanks die vrouw, after-all vind ik ze nog redelijk meevallen...)

avatar van HiLL
The Girl from Ipanema

HiLL schreef:
The Girl from Ipanema

Inderdaad, zo'n hopeloos mee-mompel lied...

avatar van george clinton
The Girl from Ipanema is gewoon een pràchtige song en helemaal niet hopeloos te noemen.

Helemaal mee eens GC Die jeugd van tegenwoordig ook he

avatar van T.O.
Astrud is weinig toonvast, maar goed, het is in de loop van de tijd haar handelsmerk geworden geloof ik...

nickske schreef:
Ik heb dien cd net van iemand gekregen en ik vind die echt gewoon de maks.
dankje

Probeer Wave van Antonio Carlos Jobim eens, of het "White album" van Jaoa Gilberto. Heerlijke muziek.

avatar van pet
pet
JJ_D schreef:

4* (ondanks die vrouw, after-all vind ik ze nog redelijk meevallen...)

Het zijn inderdaad meerdere mannen die zingen (namelijk Getz en Gilberto). De vrouw die je hoort is de vrouw van Gilberto. De producer wilde namelijk enkele coupletten in het engels, en de heer Gilberto was deze taal niet machtig. Zijn vrouw (Astrud) bood daarop aan om stukken in te zingen.

avatar van musicfriek
pet schreef:
Zijn vrouw (Astrud) bood daarop aan om stukken in te zingen.

Kan me haast niet voorstellen dat de stem van Astrud zwak is op dit album.. Ik heb haar album van 2 jaar later (1965), Look to the Rainbow en die is werkelijk prachtig! Deze ook maar eens opzoeken

fredpit
Voor sommige gelegenheden een prima plaatje.

Eigenlijk heb ik een hekel aan dit album. Als ik bij kenissen meld dat ik de laatste tijd veel naar jazz luister, krijg je 8/10 gevallen de opmerking 'AHH!! Miles Davis' (de mannen) of 'AHH!! relaxt, lekker lounge met ehh..hoe heet die Braziliaan ook al weer'. (de vrouwen)

Net zoiets als; Nederlandstalige muziek = Frans Bauer

nou ja, 3,5*

Gish
Ik snap wat je bedoelt, maar stiekem is dit toch een genot om naar te luisteren...toch ?

Social_Mask
Ik vind dit goed, lekkere Jazz. Ik vind vooral het eerste nummer geniaal! Echt een geweldig nummer. De stem van de vrouw is prachtig. Vandaar dat Corcovado samen met The Girl from Ipanema mijn favoriet is! De rest vind ik wel leuk en aardig, maar dat zijn de 2 uitschieters. Verder een fijn en goed album.

EVANSHEWSON
Mooi gezegd, Social Mask, en Gilberto's stem matcht perfect bij Getz' saxofoon. Gewoon tijdloze jazz!
****1/2

avatar van judgepaddy
in de jaren 60 werd de Samba ook een hype in Amerika. Getz heeft er een soort Easy Listening Jazz van gemaakt.
Gelukkig is de Samba ritme goed te horen in João Gilberto's gitaar spel, en natuurlijk een mooie stem van Astrud, die een beetje tegen het valse aanhangt wat het juist sexy maakt

avatar van SnelleSnake
Leuk jazzy plaatje. Het voordeel ervan is dat het zeer toegankelijk is en weinig mensen er iets op tegen zullen hebben. Ideaal plaatje dus als er volk over de vloer komt dat nogal gevoelig is voor alternatieve muziek.

avatar van chevy93
Naar aanleiding van dit topic: Muziek >> Algemeen >> 1001 Albums to Hear Before You Die

[...] “Stan Getz was the only gringo on Getz/Gilberto, joined by Jobim on piano (he had also played guitar with Getz) and Brazilian drummer Milton Banana. But the true star here was guitarist and Singer João Gilberto, the grumpy bossa nova purist whose hesitant vocal drone and gentle guitar vamps had created the genre.” [...…]

Bron: Stan Getz and João Gilberto - Getz / Gilberto (1963), pag. 64, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)

avatar van Vinokourov
Poeh, wat een zouteloze, saaie stuff is dit. Er zit kraak noch smaak eraan. Het past nog enigszins als muzikaal behang in een of andere loungy quasi-classy restaurant, maar dat hoeft niet als een compliment opgevat te worden. Zo'n Girl of Ipanema is al meteen zo'n onnozele binnenkomer. Vervolgens draalt de plaat verder door met veel van hetzelfde. Het klinkt allemaal lieflijk mede door die vrouwenstem (Astrud Gilberto is haar naam) in een paar nummertjes, maar tegelijkertijd kan ik er niet zoveel mee.

avatar van dreambrotherjb
Waarom klinkt zowat iedere inzet van Getz alsof de hemelpoorten van de muzikale wereld zich spontaan openen:)?

avatar van niels94
Ik vind dit wel een beetje te tam, eerlijk gezegd... Kabbelt lekker voort, de muziek is zeker plezierig en ik zie mezelf wel in het zonnetje liggen met dit op de achtergrond. Maar echt grijpen, vermaken, ontroeren, meeslepen, wat dan ook? Dat wil nog niet zo goed lukken. Maar goed, wie weet gooi ik hem deze zomer een paar keer op en dan blijkt dat ik het allemaal weer eens schromelijk onderschat

avatar van Soledad
Het is ook een beetje tam en zeker niet diepgaand inderdaad. Het zijn wel hele goede muzikanten en als je het in de zomer opzet, op je terras zit en een biertje erbij pakt... dan voel je je een tevreden mens

Met dit zomerweer van de laatste tijd toch weer eens opgezet. Wat een heerlijke album dat niet gaat vervelen door de korte duur. Heb hem zeker 4 keer geluisterd op één dag. Top plaat

avatar van Stijn_Slayer
Lekker loom en zwoele mix tussen jazz en bossa nova. Het cocktail- en liftgehalte is wel erg hoog. Dat laatste komt ook door het gebrek aan variatie. Elk nummer is eigenlijk inwisselbaar; er is een beetje formulematig gecomponeerd. Ik krijg ook wel beelden voor me van een foyer van een rijke businessclub waar allemaal belangrijke meneren in smokings met, jawel, cocktails rondlopen.

Ok: mjuman licht even voor. Erotiek en seks zijn twee totaal verschillende grootheden. Denk aan een film (noire) voor mijn part, Alain Robbe-Grillet (L'année derniere a Marienbad) of Jean-Luc Godard, of Les parapluies de Cherbourg en je hebt een beeldkader.

Dat hormonerende mupu's dit tam vinden is niet zo raar - expliciete beelden, teksten, forse halen zijn voor hen een must: hedendaagsers zijn gewend aan veel en expliciete stimuli. Hier is het veel subtieler en ingetogener. De zang in The Girl form Ipanema is zacht betoverende erotiek, niet het expliciete whomp-ete-whomp zoals la Gaga of andere Madonna-klonen. Te veel cocktails is slecht voor praktisering der erotiek. Ik ken weinig stemmen die zo cool en zwoel tegelijk kunnen klinken als Astrud. En dan het aanblazen van die sax door Getz.

Overigens was dit wel het uitgangspunt voor veel verloungde 'break 'n bossa' waarvoor een hele serie werd opgezet. Bij de dertigers ging die serie er goed in - ik vond het een kattebrokkenmuziek.

avatar van Soledad
Mjuman schreef:
praktisering der erotiek.

Gatverdamme jij kan het laten klinken alsof het om wat smerigs gaat