El-P - C4C (2012)

Alternatieve titel: Cancer 4 Cure

Label: Fat Possum

1. Request Denied (4:32)
  2. The Full Retard (3:39)
  3. Works Every Time (3:35)

met Paul Banks

4. Drones Over BKLYN (5:49)
  5. Oh Hail No (3:41)

met Mr. Muthafuckin' eXquire en Danny Brown

6. Tougher Colder Killer (3:39)

met Killer Mike en Despot

7. True Story (3:14)
  8. The Jig Is Up (3:18)
  9. Sign Here (2:51)
  10. For My Upstairs Neighbour (Mums the Word) (3:15)
  11. Stay Down (3:10)

met Nick Diamonds

12. $4 Vic / FTL (Me and You) (8:23)
avatar van Shinobi
Na R.A.P. Music van Killer Mike maar eens besloten om deze ook maar te luisteren. En op zich het wel aardig, maar pakt het me ook weer niet helemaal.

Het begint sowieso wel erg sterk met Request Denied met drum and bass invloeden en daarna kabbelt het wel voort. Met hier en daar enkele uitschieters als: For My Upstairs Neighbour (Mums the Word) en Stay Down.
Ik denk toch wel een groeier.

Voor nu 3,0 sterren.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Request Denied is géén DNB hoor, volgens mij is 't breakbeat...

avatar van FlyLo
Geen van beide eigenlijk

avatar van Slowgaze
Ik vind dat-ie vooral doet denken aan 'Firestarter' van The Prodigy.

Vind het behoorlijk lijken op Sage Francis, heb de vorige lp Sleeping geprobeerd maar het beklijft niet. Deze ook niet echt tot nu toe. Beetje een mix van alles maar niet genoeg

avatar van IllumSphere
Ik heb het daarnet even opgezet en ik vind het eigenlijk wel een leuke plaat. Het is nog niet zo dat ik enige hoge kwaliteit kan bespeuren, maar dat ligt meer aan dat dit mijn eerste luisterbeurt betreft dan dat er iets slechts zou zijn met de plaat. Het zegt al heel wat als de gastartiesten - die naar mijn gevoel enkel ondermaatse dingen individueel uitgebracht hebben - hun niveau merkbaar hebben opgeschroefd. Ook zijn de beats prima te behappen, al durft de plaat hier en daar ook nog wel steekjes vallen. Laten we hopen dat het bij die steekjes blijft.

R.A.P. Music ondermaats?

avatar van Oortrommel
Shinobi schreef:

Same here, ik heb El-P nooit echt kunnen pruimen... Waarom weet ik niet, want R.A.P. Music en Run the Jewels kan ik echt waarderen. Voor mij is een heel album El-P niet afwisselend genoeg. De producties zijn van ongekend niveau, maar helaas blijft het rap gedeelte in schril contrast staan hiermee.

avatar van Chungking
Oortrommel schreef:

Zelfde hier. Niet dat El-P solo slecht is, blijft erg creatief, maar de mayonaise pakt niet. Bij RTJ en RAP Music wel naar mijn gevoel.

avatar van Slowgaze
Ik vind EL-P solo zoveel interessanter dan Run the Jewels, eerlijk gezegd. Run the Jewels is me vaak te haastig in elkaar gezet, terwijl EL-P solo (en dan vooral zijn laatste twee albums) bruut én uitgekiend zijn.

Een begrijpbare tip ( via het Super Tip-Topper topic), hier was ik wel benieuwd naar, zeker omdat El-P het binnenkort te verschijnen nieuwe album van The Veils (mede) produceert.
Verrassend album, het opent wat spacey met vervolgens een The Prodigy achtige beat, maar dan zonder de agressie, en ook wat van The Box van Orbital hoor ik in Request Denied terug.
Het trekt in ieder geval gelijk mijn aandacht.
Blijkbaar komt het uit de VS, maar het doet Brits aan (Audio Bullys).
Een opener die er gelijk goed inhakt.
Vervolgens hoor je vanaf The Full Retard wel meer het Amerikaanse geluid terug.
Stoerder, met een Rudeboy achtige rapper die op de achtergrond zijn ding mag doen, terwijl de rest gedomineerd wordt volgens mij een Old School achtig geluid.
Absoluut een goed album.
Al blijf ik Request Denied er wel dik boven uit steken, maar dat heeft meer te maken met mijn smaak.
Stay Down gevolgd als smaakvolle tweede.
In de muzikale omlijsting van $4 Vic / FTL (Me and You) hoor ik wel wat van The Veils in terug, waardoor de cirkel weer rond is.

avatar van Silky & Smooth
10 jaar later wordt het wel weer eens tijd dat deze meneer een nieuw solo-album uitbrengt, dunkt mij.

Silky & Smooth schreef:

Exact dit. Had naar planning een nieuw album verwacht in 2019 en was zo boos dat er geen kwam. Meneer had het te druk met het Run the Jewels.

avatar van Arrie
Kan ik me voorstellen, gezien het plezier dat er uit zijn samenwerking met Killer Mike spreekt. Wat dat betreft heeft El met RTJ ons ook een hoop moois geleverd.