Porcupine Tree - Recordings (2001)

Label: Kscope

1. Buying New Soul (10:26)
  2. Access Denied (3:35)
  3. Cure for Optimism (6:12)
  4. Untitled (8:50)
  5. Disappear (3:43)
  6. Ambulance Chasing (6:28)
  7. In Formaldehyde (5:21)
  8. Even Less (14:08)
  9. Oceans Have No Memory (3:09)
On topic:

Deze plaat is naar 't schijnt zeer moeilijk te verkrijgen?
Bij mijn lokale platenboer - de Vinylla in Gent - heb ik ernaar gevraagd en die kan gewoon eenvoudigweg opnieuw geleverd worden voor 15 euro. Best wel oké me dunkt. Wel pas leverbaar vanaf 22 februari 2010 maar toch

15 euro?? Deze is niet opnieuw uitgebracht en er zijn maar 20.000 van gemaakt! Dus als jij er eentje kan vinden voor 15 euro.......*jaloers*

Of zit er een reissue aan te komen waar ik niks van weet?

avatar van vigil
komt in feb opnieuw op de markt dus niks bijzonders...

vigil schreef:
komt in feb opnieuw op de markt dus niks bijzonders...

Sssht, ik had nu net een nieuwtje
Weet je ook wat er anders zal zijn aan de re-issue? Ik heb er geen idee van. Wrs een dvd-a surround sound 5.1 erbij?

avatar van Tijmennn309
Aah een reissue! Dat wist ik dus niet Naice, kan ik mn collectie completeren!

avatar van Tijmennn309
vigil, hoe weet je dat eigenlijk? Ik volg PT op de voet, maar er is hier geen nieuws van geweest......toch?

avatar van jellylips
Ik heb bijna alles van PT nu gehoord, maar luister na jaren fan te zijn NU pas naar de volledige versie van Even Less.

Even Less blijkt ineens een PT epic te zijn, echt best wel vet. Een furieuze gitaarsolo en een outro met fluit in Even Less.. geniaal.

avatar van Twanschoester
Het is inderdaad (eindelijk) de reissue. Ik heb de orginele uitgave, maar zit te denken aan dezelfde 'pakkage' als de heruitgave's van Stupid Dream en Lightbulb Sun. Dus incl DVD-A met 5.1 mixed..

avatar van vigil
22 feb de geremasterde versie in de winkels!

Zoals nu de berichten zijn is het helaas gewoon een 1 disc editie

nicoot
Al sinds midden november besteld bij de lokale platenhandelaar. Om er zéker eentje te bemachtigen

Aargh de leveringen gebeuren op vrijdag... Nog 4 dagen puf puf puf

avatar van bonothecat
De Even Less versie op deze cd is wel magistraal!

avatar van dynamo d
Porcupine Tree - burningshed.com

Dit fantastische album, dat ik in 2005 met trots aan MuMe heb toegevoegd, kan weer besteld worden. Ik heb al een van de 20.000 exemplaren, die eerder waren uitgebracht maar wil de nieuwe digibook-versie ook wel hebben.

avatar van ChrisX
dynamo d schreef:

Waarom? Er staat geen noot extra op en het is als het goed is ook niet opgepoetst / geremasterd enz.

nicoot
EINDELIJK! Besteld op 18 november 2009, binnen op 3 september 2010. Of hoe je mensen kan mentaal tien maand lang kan martelen
Net opgezet, klinkt magisch. En zal ongetwijfeld nog groeien.

avatar van vigil
ik heb hem ook gisteren gekocht! Mooie digibook versie. Deze is wel ltd daarna wordt het een normale jewelcase dus wees er snel bij

avatar van Gert P
Heb vandaag ook de mooie digibook gekocht voor 9,99.
Had een gebrande versie.
Schitterend.

avatar van Metal-D78
Dit is inderdaad een niet-regulier album dat er toe doet. Stiekem doet dit me een stuk meer dan The Incident..

avatar van Helicon
Wat een schitterend 'album' is dit De opener Buying new soul is gelijk één van de toppers. Het instrumentale Untitled vind ik werkelijk fenomenaal mooi. Even less de uitsmijter!!

Toch weer de lange nummers van cd. Is toch iets waar de heren zo goed in zijn.

avatar van Gert P
Die drie nummers aangevuld met Ambulance chasing inderdaad fenominaal.

De zeg maar nieuwe versie ook nu maar gekocht, een heerlijke cd is dit gewoon, alleen jammer dat de songteksten niet in het boekje zijn opgenomen. Buying New Soul is al meteen een geweldige opening.
Even Less, de volledige versie op deze cd, fantastisch.
Verder Untitled, improvisatie zoals staat vermeld, live opgenomen in de studio, helemaal goed.
Heb nu een hoop werk van Porcupine Tree, mijn eerste cd was Deadwing, daarna steeds meer gekocht. Net een cd gekocht van NO-Man, maar eens goed luisteren wat ik daarvan vind.

robert10 schreef:
Even Less, de volledige versie op deze cd, fantastisch.

Ha, welke van no-man? Ik heb Schoolyard Ghosts en Together We're Stranger, prachtige platen. Maar verwacht vooral geen 'actieve' prog zoals PT's Deadwing. Eerder een soort dream prog-pop ofzo...

nicoot schreef:

Speak heb ik nu gekocht, die 2 die jij hebt komen ook nog wel.
Ik weet het, is heel wat anders dan Porcupine Tree, maar daar hou ik wel van. Beetje hetzelfde gevoel bij wat cds van David Sylvian en het latere werk van Mark Hollis. Dat solowerk van hem was zo anders als Talk Talk, waar ik indertijd een grote fan van was.

avatar van vigil
het latere werk van Hollis? Hij heeft maar 1 cd uitgebracht onder zijn eigen naam en die loopt naadloos over in muzikale reis welke Talk Talk maakte vam pop naar post-rock.

vigil schreef:

Helaas niks meer gehoord van Hollis, man is er gewoon mee gestopt, zonde was dat in ieder geval. Blij dat ik de band Talk Talk live heb zien spelen.
Deze cd waar het hier over gaat, Recordings, bevalt me heel goed.

avatar van LZA
LZA
Allemachtig wat is dat 2e nummer irritant zeg, walgelijke track die de sfeer behoorlijk verziekt daar tussen het toch niet misselijke "Buying New Soul" en "Cure for Optimism".

avatar van BoyOnHeavenHill
Mooie plaat, maar het algemene enthousiasme hier kan ik toch niet delen, daarvoor vind ik deze verzameling eerder interessant dan echt goed. Buying new soul is superbe en Access denied ook erg leuk (doet mij wel wat aan Blur denken), maar Cure for optimism bijvoorbeeld is wel fraai maar gaat nergens heen, het ongetitelde vierde nummer is naar mijn smaak te vrijblijvend, de tweede helft van Even less voegt voor mij echt niet zo veel toe, en de afsluiter is ook weer zo'n goed klinkend maar eigenlijk nietszeggend muziekje. De beste PT-platen vind ik echt briljant, maar bij met name hun jaren-negentig-albums zit veel werk dat mijn aandacht niet altijd kan vasthouden, en Recordings schaar ik daar toch ook onder.

avatar van sp00kjj
Afgelopen week Recordings toch wel aan het herontdekken. Nummers twee, drie en vier vind ik niet geweldig maar de rest behoort wmb tot het beste materiaal van de band.
In Formaldehyde is mijn persoonlijke favoriet met dank aan de prachtige gitaarsolo en ook Even Less mag natuurlijk niet onvermeld blijven. Ik vind juist wel dat het tweede gedeelte heel veel toevoegt, hele mooie opbouw naar een hele fijne crescendo.
Oceans Have No Memory is een niemandalletje, maar wel een lekker niemandalletje om het album mee af te sluiten na zo'n episch nummer, om zogezegd weer terug op aarde te komen.
Ik hou van Porcupine Tree.

avatar van Aproxis
Buying new soul is een van de mooiste nummers die niet op een normaal studioalbum is verschenen. Tenzij je natuurlijk de versie neemt op lightbulb sun als bonus track, maar die is niet hetzelfde. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een nummer als Half-light, ook prachtig, maar helaas niet te vinden op een album zoals recordings of nil recurring

avatar van BoyOnHeavenHill
Nu ik merk dat het "luisteren met nieuwe oren" mijn waardering van veel oud PT-werk behoorlijk omhoog heeft gestuwd, heb ik deze compilatie ook maar eens een tweede kans gegeven, en ook hierbij moet ik mijn mening herzien, want waar ik eerder vond dat veel nummers wel mooi klinken maar eigenlijk nergens heen gaan, ben ik nu gevoeliger voor het zoekende, het experimentele en het sfeerschetsende dat veel van deze muziek kenmerkt. Niet alles pakt mij (nog) even goed, maar er zitten toch genoeg momenten bij waarop de muziek als het ware binnenstebuiten wordt gekeerd en er plotseling nieuwe soundscapes tevoorschijn komen die totaal uniek en toch typisch PT zijn, zodat ik dit album als geheel met een volle ster opwaardeer. Deze band met terugwerkende kracht opnieuw ontdekken alsof dat voor het eerst is, is toch wel een aparte ervaring.

avatar van Mindscapes
BoyOnHeavenHill schreef:
Ik ben benieuwd naar wat die wending van het "luisteren met nieuwe oren" in gang heeft gezet. Een bepaald album, genre, leeftijd, gebeurtenis,...? En hoe herontdek je PT, chronologisch (vanaf On The Sunday...) of "omgekeerd chronologisch" (vanaf C/C)? Lijkt me alleszins een mooie herontdekkingstocht. Ik ken hun muziek ook uit m'n broekzak, maar van sommige albums is het jaren geleden dat ik ze beluisterd heb. Je brengt me op ideeën

Mindscapes schreef:
Wat een prachtige openingszin is dat, want je kunt hem interpreteren als "wat was de oorzaak van die wending?", maar ook als "wat heeft die wending voor gevolgen gehad?" Ik ga er van uit dat je het eerste bedoelt, en de aanleiding was een heel prozaïsche, namelijk de ontdekking dat Deadwing in de MusicMeter-top-250 stond (en staat, momenteel op nummer 200) terwijl ik hem zelf niet eens op de plank had staan. Dus toen heb ik hem een tweede kans gegeven, en nadat ik er helemaal voor was gevallen ben ik terug gaan werken naar het vroegere werk. Ik ben bij PT ingestapt met In absentia en Stupid dream, maar het werk dáárvoor vond ik altijd te vaag en te weinig gestructureerd, dus dat heb ik grotendeels aan mij voorbij laten gaan, maar na Deadwing heb ik ook On the Sunday of life, The sky moves sideways en Signify weer ontdekt of herontdekt. Misschien dat ik die albums nu beter kan waarderen omdat ik in de tussentijd veel heb geluisterd naar andere muziek met minder duidelijke compositorische structuren, zoals Soft Machine en Tangerine Dream. Van Steven Wilson ben ik ook het latere werk blijven volgen, en een tijdje geleden heb ik ook Hand. Cannot. Erase. weer gedraaid, en ik kon me gewoon niet voorstellen dat ik dat ooit níét goed heb gevonden, echt letterlijk alsof de persoon die dat geen 5* gaf een andere "ik" was (uit een ander multiversum, om met Marvel te spreken).
        En als ik jouw openingszin volgens de tweede interpretatie lees... nou, er is nog een hoop mooie muziek te ontdekken, en dan is deze ervaring met Porcupine Tree een goede motivatie om ook in de toekomst nóg meer zonder vooroordelen te luisteren. Mocht jijzelf daarentegen hun oudere platen weer eens ter hand nemen, veel plezier!