Fresku - Maskerade (2012)

Label: Top Notch

4. Cirkels (4:40)

met Izaline Calister

5. Status (3:50)
  6. Alisha (3:26)
  7. Brief aan Alisha (1:34)
  8. Ondertussen in de Fresku Cave (1:51)
  9. Hedde Druksop (3:21)

12. Blind (3:43)

met Shockie

13. Op de Hoogte (4:33)

met Teemong

14. Tijd voor Creativiteit (2:51)
  15. Littekens (4:22)

met Neenah

16. Echte Tories (2:52)
  17. Keuzes (3:59)
  18. MC Spithard (Skit) (1:43)
  19. Kwantu Mas (3:19)

met Michael Reymound

20. Lindsey (3:38)
  21. Sukkels (3:34)

met Teemong

avatar van Psychedelic
ik heb deze vandaag helemaal geluisterd..
ik kan serieus niet wachten om de album echt te kopen..
teleurgesteld ben ik totaal niet.. Ik heb vooral gemerkt dat Friss gezorgd heeft
voor veel variatie, want elk nummer heeft zijn eigen originele beat en onderwerp.
ik denk dat die er echt over na heeft gedacht, maar dit laat ook weer een andere kant van hem zien.
Hij is inderdaad, zoals hij zei, zijn stijl aan het veranderen, hij blijft fresku, ja, maar je merkt heel goed dat hij ons wil verassen met andere soort muziek..
Zijn album blijft niet eentonig vind ik, wat je bij zijn eerste album toch wel een beetje had..

Nogsteeds vind ik dat zijn eerste album veel meer uitspringers had, maar
dat betekend niet dat maskerade minder goed is. Liefdes Liedje.. Dat wordt een klassieker.
echt een prachtig nummer! Status vind ik ook erg mooi en Keuzes ook..
Ik hou toch meer van zijn stempel-emo-rapper nummers, dan van die humoristische nummers..
Wat ik erg jammer vind.. en dit is erg persoonlijk, is dat er best een aantal humoristische nummers in zitten, ik had met kutkop en lamballen al helemaal niks dus het is voor mij niet aantrekkelijk. wat weer wel goed is is dat hij zorgt dat het niet allemaal alleen depressief en zielig blijft, maar dat je tussendoor toch ook even kunt lachen. fresku weet hoe hij zichzelf interessant kan lijken voor het publiek. Dit is toch wel zijn sterkste punt. toen hij aankwam met zijn fresku 2.0 documentaire, had de helft van de kijkers (of meer) iets van 'wtf'
Ja, op zo'n moment weet je niet wat je kunt verwachten van het nieuwe album..
wordt het nu echt flut of toch juist het omgekeerde?

Heel leuk hoe frisse speelt met de fans of nieuwschierigen.
ik denk zelfs dat mensen die helemaal niet van rap houden hem interessant genoeg vinden om toch even eens naar te luisteren.. zoals bij DWDD vandaag.
Het is heel anders dan de eerste album. In zijn eerste album leunde hij
naar mijn mening wat meer naar de oldschool hiphop beats.. Nu probeert hij echt te experimenteren. Niks mis mee hoor.

Wat ik mooi vind is dat hij niet alweer in de herhaling valt en weer gaat rappen over
racisme, discriminatie, media, domme mensen enzovoorts.. hij gaat verder naar andere onderwerpen, wat hij zelf ook zei: het verhaaltje gaat gewoon verder prachtig hoe hij dit aansluit op elkaar. Ik vond het jammer dat de brief aan aisha niet langer was. ik zou met plezier luisteren naar een 5 minuut lange brief naar aisha, serieus. ook zo schattig hoe hij dat vertelt, krijg je gewoon
vlinders in je buik van

ik had niet veel verwacht van het album.. want ik weet uit ervaring dat het eerste album altijd
wel beter is dan de rest van de albums.. maar maskarade klaart hem, jongens.

wat een artiest.. mijn favoriet. ik ben echt trots

avatar van Kos
Kos
Mja. Helaas niet mijn ding. Doet me teveel denken aan Eminem achtige teksten.
Veel bullshit en dan gecompenseerd met liedjes over zn dochtertje (oehoe ik ben toch zo gevoelig!!1 )

Productie is bij vlagen zeker wel origineel en ik begrijp best dat mensen dit gaaf vinden maar kan er zelf weinig mee. Niet iets wat ik voor mn lol opzet. Vind het ook niet zo'n beste rapper ondanks af en toe aardige lyrics.

avatar van musicboy2602
Shit! Fresku is hard, gevat, grappig en strak! Geweldige lyrics, goede beats, hilarische momenten maar ook keer op keer kippenvel bij Keuzes, Alisha en Liefdesliedje. Topplaat! Eén van de betere hip-hopalbums die ik ken!

avatar van Slowgaze
Wat ik na flink aantal luisterbeurten nu precies van Maskerade moet denken, ik weet het nog steeds niet. Enerzijds zijn de r&b-refreintjes gebleven, zelfs Brace komt opdraven, maar anderzijds komt Fresku vaak nog minder toegankelijk uit de hoek dan op zijn debuut. Opener ‘Maskerade’ belooft een diepe afdaling in Fresku’s psyche, maar dat valt uiteindelijk nog wel mee. Een nummer als ‘Twijfel’ ontbreekt, al komt ‘Keuzes’ in de buurt.

Maar was Fresku ten tijde van zijn debuut een prima alternatief voor de soms iets te artyfarty Typhoon, op zijn tweede album zijn er een stuk meer wat meligere nummers te vinden. Fresku gaat niet meer op zijn eigen naïeve manier aan de slag met thema’s als de wereldpolitiek, bolletjesslikkers of slavernij, maar biedt ongeveer drie smaken teksten: die vol zelfhaat en -spot, serieuze nummers en een hoop kritiek op de Nederlandse hiphopscene.

Vooral dit laatste is wat aan de flauwe kant, al krijgt Giel Beelen nog een briljante pets mee in de vorm van ‘Blanke pubers vinden mij de beste/Geen money en geen bitches, wat een wijze teksten’. ‘#EchteTories’ is veel minder spitsvondig en bovendien is de sneer aan het adres van Diggy Dex wel erg flauw en onnodig. Laatstgenoemde is misschien geen hoogvlieger en wat aan de studentikoze kant, maar wel een sympathieke en integere jongen. Fresku komt met zulke wat flauwe commentaar op andere rappers veel minder integer en sympathiek over, vooral als hij wel gaat beweren dat iedereen over geld en vrouwen rapt en dan man en paard níét noemt, maar wel Diggy Dex en Skiggy Rapz specifiek noemt. De parodie op Sef en Faberyayo is wel vrij briljant; een typisch gevalletje van ‘de humor redt de bedoelingen’.

En daar zit ergens het vreemde van Maskerade: deels een hoop gekat over een gebrek aan integriteit in de hiphopscene, deels het aan de eigen integriteit knagen. Want laten we wel zijn: waarom die r&b-refreintjes, waarom veel meer melige nummers terwijl Fresku klaagt over dat iedereen hem alleen leuk vindt als hij grappig doet? Het zijn van die dingen waar ik gewoon niet meer uitkom als ik er over na gaan denken; een beetje net zoals de Bijbel, maar dat is een ander verhaal.

De draaikonterij wordt echter wel goedgepraat door de kwaliteit van de cd. Het debuut bevatte zowel een flink aantal gewoon aardige tracks als een aantal flinke uitschieters, maar hier steekt eigenlijk niks er echt bovenuit. Het is vrij consistent in kwaliteit, maar tegelijkertijd wel een grabbelton aan stijlen en ideeën. Fresku lijkt zowel naar de ‘blanke pubers’ te kijken als naar de jongens die met hun mobieltjes anderen lastigvallen met hun doorgaans matige smaak in hiphop. ‘Cirkels’, met Izaline Calister nota bene, moet de eerste groep tevreden houden; de tweede groep kan overal ‘Sukkels’ door de telefoonspeakertjes jagen.

Maar vooruit, dat is toch gewoon luisterplezier voor het hele gezin? Het is verdomme geen concept, zonder vooraf vastgestelde doelgroep, etcetera etcetera. Het is allemaal zo zichzelf tegensprekend als iemands geest, in dit geval die van een rapper die laat zien dat heel wat mensen gaan rappen in plaats van dat ze naar de psychiater gaan. Welkom in de grote Fresku-egoshow, iedereen opgeflikkerd.

avatar van Snoeperd
Fresku - Op de Hoogte

De hoogtijdagen van de Nederlandse hiphop ten tijde van Opgezwolle liggen inmiddels alweer een tijd achter ons. Om te zorgen dat dit fantastische genre niet uitsterft heb je goede opvolgers nodig. Niet dat het Zwollekamp geen sterke albums meer uitbrengt, dat is het niet. Kubus & Rico brachten vorig jaar een album uit waar mee zij bewezen nog steeds het beste van de Nederhop te zijn. En zo worden er ieder jaar weer zeer goede nederhopalbums uitgebracht. De titel 'beste hiphopplaat van 2012' zal ongetwijfeld voor Fresku zijn. Al maanden voor de release van Maskerade zorgde hij dat alle ogen op hem gericht waren. In een hilarische documentaire suggereerde hij dat zijn nieuwe stijl een soort van satanische hippiemuziek zou zijn. Met zijn single deed hij er nog een schepje bovenop. Hedde Druks Op is een van de meest aparte nummers op Maskerade, ook werd een clip geschoten die even geniaal als schokkend is, althans, Matthijs van Nieuwkerk vond de clip schokkend. Freskufans zullen waarschijnlijk net als mij in een deuk hebben gelegen.

Maskerade blijkt een flinke stap voorwaarts te zijn ten opzichte van het vorige album. En dat terwijl ik helemaal weg was van zijn debuutalbum, het wordt gewoon overklast. Er staan niet eens klassiekers als 'Twijfel' en Kutkop op. Maar als geheel is dit supersterk. Op het album wordt je alle kanten opgesmeten. Lachwekkende nummers worden moeiteloos afgewisseld met bloedserieuze nummers. Zelfs in een track zelf gaan humor en problemen samen. In de desbetreffende song 'Sitcom' stelt Fresku zich kwetsbaar op maar doet dat op zo'n geweldige manier dat je Sitcom wel een klein meesterwerkje kan noemen. De eerste vijf tracks met dus Sitcom, maar ook met het moddervette intro en het op zijn eigen manier dansbare Lintworm vormen het beste deel van het album. In deze vijf nummers hoor je de veelzijdigheid die Fresku in zich heeft. Onnavolgbare raps en heerlijke humor (hoor alleen al de reclame in Sitcom en je begrijpt wat ik bedoel).

Ook het exotische tripje Cirkels is van grote schoonheid. Het is bijna een huisvrouwennummer, door het lieflijke gitaarspel en de zwoele stem van Izaline Calister.
Het niveau blijft in de opvolgende nummers hoog. Status is met zijn relaxede beat een fijn tussendoortje en Fresku stelt zich kritisch op tegen de hiphopscene.
En zo komen eigenlijk alle onderwerpen op dit album wel voorbij. Zijn pasgeboren dochter (Alisha), zijn problemen in de liefde (Liefdesliedje, Keuzes), zijn roots (Kwantu Mas) en natuurlijk de niet weg te denken humor (Echte Tories, MC Spithard)

Het humorvolle Op de Hoogte vormt het absolute hoogtepunt op het album. De bling-bling en de Jeugd van Tegenwoordig worden compleet belachelijk gemaakt. Dat wordt op zo'n fantastische manier gedaan dat Op De Hoogte een ijzersterke track is. En zo had het album van mij eigenlijk wel mogen eindigen. Want dit hoogtepunt overtreft hij namelijk niet meer. Nummers als Lindsey en Littekens waren niet nodig geweest en vormen de enige kritiekpunten op het album. Gelukkig staan er in de 8 nummers na Op de Hoogte nog genoeg genietbare nummers op als Echte Tories en Keuzes.
Fresku bewijst misschien wel het grootste talent sinds Rico, Sticks en Typhoon te zijn. Hij is dan nog wel niet op het niveau van voorgenoemde, maar een persoon als Fresku kan nog lang mee en zal waarschijnlijk patent hebben op vele goede albums.

avatar van Teunnis
In het leven kan er niet genoeg gelachen worden. Vandaar dat dit ik album het afgelopen jaar heel vaak heb gedraaid. Het is nog nooit gebeurd dat ik Op De Hoogte aanzet en er geen glimlach op mijn gezicht tevoorschijn kwam. Fresku heeft een natuurlijk gevoel voor entertainen. Zowel in zijn meer serieuze nummers als de humoristische tracks weet hij volledig je aandacht te grijpen. Je neemt hem zijn grammaticale fouten niet kwalijk. Met het titelnummer als opener grijpt Fresku je meteen bij de keel. Hij stelt zich kwetsbaar open, waardoor je het hele album lang veel sympathie voor hem hebt. Dat is de kracht van dit album. Al begint hij nog zo flauw te doen, je kan niet boos worden op Fresku. Maskerade is een heerlijk gevarieerd album, met sterke serieuze (Maskerade en Keuzes), cynische (Sitcom) en humoristische (Op de Hoogte) tracks. De paar missers worden hierdoor gemaskeerd.