Fresku - Maskerade (2012)

Label: Top Notch

4. Cirkels (4:40)

met Izaline Calister

5. Status (3:50)
  6. Alisha (3:26)
  7. Brief aan Alisha (1:34)
  8. Ondertussen in de Fresku Cave (1:51)
  9. Hedde Druksop (3:21)

12. Blind (3:43)

met Shockie

13. Op de Hoogte (4:33)

met Teemong

14. Tijd voor Creativiteit (2:51)
  15. Littekens (4:22)

met Neenah

16. Echte Tories (2:52)
  17. Keuzes (3:59)
  18. MC Spithard (Skit) (1:43)
  19. Kwantu Mas (3:19)

met Michael Reymound

20. Lindsey (3:38)
  21. Sukkels (3:34)

met Teemong

avatar van Elohim
WillemPosthumus schreef:

Zijn niet mijn woorden, ik luister gewoon rap, geen poëzie.
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is rap een afkorting van Rhythm And Poetry (als variatie op Rhythm and Blues denk ik zelf)...

Over het album zelf, 3,5*

Vind de productie soms wat tegenvallen, hij is net wat te lang, en de RnB refreintjes kots ik liever uit dan dat ik ernaar luisteren... Wat is dat jammer zeg, van een paar van die tracks.

Er staan aardig wat erg grappige nummers op, maar juist die paar diepere, in mijn ogen/oren mooiere, tracks zitten vaak met die RnB refreintjes.

avatar van Demon.
LINTWORM!

avatar van kobe bryant fan
Die pianosample van Liefdesliedje komt me bekend voor, kan iemand me zeggen welke het is?

gherdt schreef:
En wordt in het epische Liefdesliedje nou echt Godspeed You Black Emperor gesampled?
Wellicht?

avatar van He$$el_01
Elohim schreef:

Over het album zelf, 3,5*

Rap etymologically means "fast read" or "spoke fast". It may be from a shortening of repartee

Geen betrouwbare bron hoor (Wiki), maar ik vind het wel aannemelijk klinken.

avatar van nega
Iemand die een producerslijst heeft ? Wil wel weten welke door Teemong en Yskid zijn geproduced.

avatar van MJ_DA_MAN
Zelf opzoeken, luilak uit 040 . Of nog beter: gewoon het album kopen.

avatar van nega
Haha ik ga hem echt niet kopen man, vind Fresku niet goed genoeg daarvoor. Had het wel opgezocht maar niet kunnen vinden

avatar van kobe bryant fan
Zeer sterk plaatje dat jammer genoeg de refreinen niet mee heeft.
Fresku rapt goed, zijn teksten zijn verbeterd en ook de beats zijn een stap vooruit.
Keuzes is hier de favoriet!

avatar van Roscovitsch
Wat heeft iedereen te zeuren over de refreintjes? 'Bijna daar' vind ik bijvoorbeeld een van de uitschieters. Heerlijke productie en Brace doet het best aardig

avatar van musicboy2602
Shit! Fresku is hard, gevat, grappig en strak! Geweldige lyrics, goede beats, hilarische momenten maar ook keer op keer kippenvel bij Keuzes, Alisha en Liefdesliedje. Topplaat! Eén van de betere hip-hopalbums die ik ken!

avatar van Snoeperd
Bijna Daar vind ik juist een van die slechte refreinen. Die van Cirkels vind ik dan weer wonderschoon.

avatar van Dom_Kennedy

19. Kwantu Mas Berthil Reymound
20. Lindsey Berthil Reymound
21. Sukkels Teemong

avatar van Demon.
We hadden dit van de week opgezet in de winkel. Toen nummer 18 kwam stond ik echt m'n lach in te houden

Elmo.
Ben hem wel iets meer gaan waarderen, de tracks Maskerade, status, Liefdesliedje, Blind, Op de Hoogte, Tijd Voor Creativiteit en Keuzes zijn gewoon soliede tracks. Het productiegeluid doet me bij tracks als Lintworm en Hedde Druksop nog steeds vrij weinig, zo bot, staccato en vlak als maar kan; de beat bij Liefdesliedje is een soort van Twijfel ripoff, maar dan zonder de dynamiek van twijfel. Ook de - ik ben zo gevoelig jegens mijn dochtertje - blijven gewoon ongemakkelijk. Fresku zet echter wel betere verses neer, die dan door nietszeggende refreintjes worden opgesplitst. Ook de featurings zijn van geen enkele toegevoegde waarde. Winne zou nog enige potentie hebben, en brace. brace.
Op z'n debuut had het album een goede balans van diepgang en humor, als neigt Fresku naar mijn idee op dit album toch meer naar het tweede. Natuurlijk veel makkelijker te maken voor de beste jongeman.

Al met al voor mij een flinke tegenvaller, maar dit album kent nog steeds redelijk veel tracks die ik wel kan appreciëren. Het gigantische aantal ergerlijke facetten en de verwachtingen die ik had maken dit album voor mij matig.

bennerd
Rene1979 schreef:
Derhalve gemeld bij moderator voor dit weer een erg kinderachtige nietszeggende en niet aan de echt discussie bijdragende stomme discussie wordt.

Bij deze. Bezem erdoor gehaald.

avatar van KILLERBEE99
Erg chill album, Fresku klinkt volwassener en minder zeurderig dan z'n eerste album.

avatar van Slowgaze
Had Fresku overigens geen geld voor een fatsoenlijke gastverse van Winne?

avatar van niels94
Gelukkig niet.

avatar van Slowgaze
Wat-ie op 'Nieuwe Dag' presteert vind ik anders nog best aardig, hoewel het natuurlijk Stef Bos is die die track compleet aan flarden ript.

avatar van niels94
Dat sowieso. Ja oké, op Nieuwe Dag is Winne wel oké. Snap overigens ook niet wat hij op die track doet, maar ik weet wel dat als hij een serieuze gastverse had gehad, hij Lintworm had verpest. Zo grappig zijn kan hij namelijk niet zijn. En nu ik er zo over nadenk past hij eigenlijk op geen enkele track.

avatar van Slowgaze
Over featurings gesproken: vanwaar de vernoeming van Michael Reymound op 'Kwantu Mas'? Dat is toch gewoon Fresku zelluf?

avatar van MJ_DA_MAN
Dat is idd Fresku zelf (is zijn echte naam) en die vermelding staat ook op de achterkant weergegeven; neem aan dat ze hiervoor hebben gekozen omdat Fresku op die track in het Papiamento rapt.

avatar van Slowgaze
Oké, alleraardigst. Ik vind het wel een vrij sterk nummer eigenlijk, klinkt best mooi dat Papiamento, goede productie ook.

GCITY050
Slowgaze schreef:

Michael Reymound is Fresku's vader.
Zelf heet Fresku Roy Michael Reymound.

avatar van Eveningguard
kobe bryant fan schreef:

Ik herkende het direct: Duidelijk Broken Chords Can Sing a Little van het eerste album van A Silver Mt. Zion.

avatar van Slowgaze
Wat ik na flink aantal luisterbeurten nu precies van Maskerade moet denken, ik weet het nog steeds niet. Enerzijds zijn de r&b-refreintjes gebleven, zelfs Brace komt opdraven, maar anderzijds komt Fresku vaak nog minder toegankelijk uit de hoek dan op zijn debuut. Opener ‘Maskerade’ belooft een diepe afdaling in Fresku’s psyche, maar dat valt uiteindelijk nog wel mee. Een nummer als ‘Twijfel’ ontbreekt, al komt ‘Keuzes’ in de buurt.

Maar was Fresku ten tijde van zijn debuut een prima alternatief voor de soms iets te artyfarty Typhoon, op zijn tweede album zijn er een stuk meer wat meligere nummers te vinden. Fresku gaat niet meer op zijn eigen naïeve manier aan de slag met thema’s als de wereldpolitiek, bolletjesslikkers of slavernij, maar biedt ongeveer drie smaken teksten: die vol zelfhaat en -spot, serieuze nummers en een hoop kritiek op de Nederlandse hiphopscene.

Vooral dit laatste is wat aan de flauwe kant, al krijgt Giel Beelen nog een briljante pets mee in de vorm van ‘Blanke pubers vinden mij de beste/Geen money en geen bitches, wat een wijze teksten’. ‘#EchteTories’ is veel minder spitsvondig en bovendien is de sneer aan het adres van Diggy Dex wel erg flauw en onnodig. Laatstgenoemde is misschien geen hoogvlieger en wat aan de studentikoze kant, maar wel een sympathieke en integere jongen. Fresku komt met zulke wat flauwe commentaar op andere rappers veel minder integer en sympathiek over, vooral als hij wel gaat beweren dat iedereen over geld en vrouwen rapt en dan man en paard níét noemt, maar wel Diggy Dex en Skiggy Rapz specifiek noemt. De parodie op Sef en Faberyayo is wel vrij briljant; een typisch gevalletje van ‘de humor redt de bedoelingen’.

En daar zit ergens het vreemde van Maskerade: deels een hoop gekat over een gebrek aan integriteit in de hiphopscene, deels het aan de eigen integriteit knagen. Want laten we wel zijn: waarom die r&b-refreintjes, waarom veel meer melige nummers terwijl Fresku klaagt over dat iedereen hem alleen leuk vindt als hij grappig doet? Het zijn van die dingen waar ik gewoon niet meer uitkom als ik er over na gaan denken; een beetje net zoals de Bijbel, maar dat is een ander verhaal.

De draaikonterij wordt echter wel goedgepraat door de kwaliteit van de cd. Het debuut bevatte zowel een flink aantal gewoon aardige tracks als een aantal flinke uitschieters, maar hier steekt eigenlijk niks er echt bovenuit. Het is vrij consistent in kwaliteit, maar tegelijkertijd wel een grabbelton aan stijlen en ideeën. Fresku lijkt zowel naar de ‘blanke pubers’ te kijken als naar de jongens die met hun mobieltjes anderen lastigvallen met hun doorgaans matige smaak in hiphop. ‘Cirkels’, met Izaline Calister nota bene, moet de eerste groep tevreden houden; de tweede groep kan overal ‘Sukkels’ door de telefoonspeakertjes jagen.

Maar vooruit, dat is toch gewoon luisterplezier voor het hele gezin? Het is verdomme geen concept, zonder vooraf vastgestelde doelgroep, etcetera etcetera. Het is allemaal zo zichzelf tegensprekend als iemands geest, in dit geval die van een rapper die laat zien dat heel wat mensen gaan rappen in plaats van dat ze naar de psychiater gaan. Welkom in de grote Fresku-egoshow, iedereen opgeflikkerd.

avatar van Nr.4
Denk dat ik deze vooralsnog even goed vind als het debuut. Qua beats wat minder, qua raps en afwisseling onzin/serieus beter. Sitcom is wat dat betreft het beste van twee Fresku's, knap gedaan.

avatar van jellecomicgek72
Echt een harde plaat dit, veel tracks met de nodige humor erin, afgewisseld met serieuze tracks. Het nummer Maskerade vind ik echt het dopeste hip-hop nummer dat ik dit jaar gehoord heb.

avatar van Slowgaze
Horen jullie in de Engelstalige vocale sample op 'Bijna Daar' ook steeds 'Set 'em up like a sinaasappel'?