alt-J (∆) - An Awesome Wave (2012)

Electronic / Pop
Label: Infectious

1. Intro (2:37)
  2. Interlude I (The Ripe & Ruin) (1:12)
  3. Tesselate (3:03)
  11. Interlude III (0:54)
  12. Bloodflood (4:09)
  13. Taro (5:15)
  14. Hand-Made * (2:37)
  15. Breezeblocks [Alt-J VS. NOC/// Mix] * (3:06)
  16. Breezeblocks [B-JU Remix] * (3:59)
  17. Breezeblocks [Rockdaworld Remix] * (4:42)
  18. Breezeblocks [Submerse Remix] * (5:07)
  19. Breezeblocks [Tom Vek's SFX Remix] * (5:18)
  20. Fitzpleasure [bretonLABS Remix] * (4:23)
  21. Fitzpleasure [Dave Sitek Remix] * (3:18)
  22. Fitzpleasure [Jim James 'Apple C' Remix] * (4:20)
  23. Fitzpleasure [The Internet of Odd Future Remix] * (4:31)
  24. Matilda [Ghostpoet 'Gang Panang Adlit' Remix] * (3:50)
  25. Something Good [BlackBox Remix] * (6:29)
  26. Something Good [Fort Romeau Remix] * (4:36)
  27. Something Good [The Invisible BNC Remix] * (5:09)
  28. Something Good [Tong & Rogers Remix] * (8:22)
  29. Tessellate [Anstam Remix] * (3:59)
  30. Tessellate [Ben de Vries Remix] * (4:07)
  31. Tessellate [BlackBox Remix] * (5:56)
  32. Tessellate [Broadbandits Afro Mix] * (5:27)
  33. Tessellate [Dam Mantle Remix] * (6:17)
  34. Tessellate [Marlais Remix] * (3:53)
  35. Fitzpleasure [Live from the Africa Centre 14.04.12] * (4:04)
  36. Taro [Live from the Africa Centre 14.04.12] * (4:23)
  37. Tessellate [Live from the Africa Centre 14.04.12] * (4:27)
  38. Bloodflood [SARM Acoustic Version] * (3:34)
  39. Matilda [SARM Acoustic Version] * (3:59)
  40. Something Good [SARM Acoustic Version] * (3:40)
  41. Tessellate [SARM Acoustic Version] * (3:02)
avatar van Don Broccoli
DikkeDarm schreef:
Het is (let op: mijn inziens! ) niet eens een recensie waard ,er zit weliswaar één aardig nummer op en wel de laatste ....gelukkig. Dan kom ik (als ik zou stemmen) op een magere 2 sterren uit. Dus niet meteen gaan huilen als jou favoriet een negatieve klank krijgt zo gaat dat nou eenmaal hier.

Alt-J is niet mijn favoriet, staat niet eens in mijn top 10 over 2012. 4 sterren is wel een mooi cijfer, dat klopt. Ik reageer echter omdat ik jouw argumentatie ronduit zwak vond, niet omdat het mijn bandje is of zo, want dat is het niet. Als jij positief was geweest over deze plaat had ik net zo gereageerd als je argumenten van hetzelfde niveau waren. Of jij dit goed of slecht vindt, maakt mij geen zier uit.

Sandokan-veld schreef:

Er is een site die dat doet (althans van de lijstjes van Engelstalige blogs en magazines), die vind je hier. De site maakt zowel een jaarlijst op basis van lijstjes van critici als op scores in recensies. Met afstand winnaar van 2012 op beide fronten: Frank Ocean. Alt-J komt in geen van beide lijstjes ook maar in de top 20 voor, en ontbreekt sowieso in verreweg de meeste toplijsten van buiten de lage landen. Het is toch een beetje een Benelux-fenomeen, lijkt het.

In de recensie scores valt Alt J buiten de boot (zeg maar het Metacritic sijsteem).
De scores uit de jaarlijstjes bij elkaar opgeteld komt deze op plaats 17 dus nog wel top 20.
Zo als ik al eerder heb geschreven, Bij Oor , MuMe en Humo op de eerste plaats, echter die mogen niet meedoen in die jaarlijst.

Hm, dit album voert ook nog met afstand de rotatielijst aan.

avatar van oceanvolta
Ik doelde inderdaad ook meer op de lage landen, alhoewel ze natuurlijk ook de Mercury prijs hebben gewonnen.

herman schreef:
Zijn er mensen die hier al langer dan een half jaar wèl met plezier naar luisteren?

Ik luister er zeker nog met plezier naar. Voor mij is dit echt wel een plaat die ik kan blijven luisteren en niet gaat vervelen.

kistenkuif
Broem schreef:
Ik moet gewoon wegblijven bij dit genre. Aan de andere kant, als een album hoog scoort wil ik weten wat ik eventueel mis. Blijft toch een dubbel gevoel. De top 10 van MuMe tekent m.i. wel het soort muziekliefhebbers wat MuMe bezoekt. Gelukkig blijft er meer dan voldoende over.

Broem raakt hier imo de goede snaar. Want over wat voor genre hebben we het eigenlijk bij dit album, altrock? Op de site wordt geen onderscheid gemaakt tussen genres bij de jaarlijsten. Ik vind dat jammer. Het ontneemt me de mogelijkheid om te zien wat er in andere muziekgenres (klassiek uitgezonderd) door gebruikers hoog wordt gewaardeerd.

Ook al zijn er bijvoorbeeld minder americana, metal, alt-country, noise of jazz gebruikers op deze site actief dan wil ik toch graag weten wat hun favoriete albums van 2012 zijn. Op die manier ontdek je als muziekliefhebber vaak onvermoede parels. Het bevordert denk ik kruisbestuiving tussen de genres en misschien zelfs het gebruikersaantal van de site.

Mijn conclusie uit bovenstaande discussie is dat in ons taalgebied Alt-J het best gewaardeerde album van het jaar heeft gemaakt in de categorie....you name it? Dan ben ik nu erg nieuwsgierig naar de beste tien albums in andere genres?

avatar van Bardt1980
Wanneer je navigeert naar toplijsten > overigen kom je een heel eind denk ik.
In ieder geval qua scores per album per jaar per genre.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Sandokan-veld schreef:
Ik begrijp op zich de ergernis van mensen als Maartenn wel een beetje, maar als een plaat met zo'n overmacht door de Mume-users en het hele Nederlandse alto-volkje in het algemeen wordt verkozen tot plaat van het jaar, kun je natuurlijk verwachten dat de interesse voor de plaat toeneemt (wat je alleen maar kunt toejuichen als fan, lijkt me), en dat er dan ook een paar kritische vragen worden gesteld.

Ach, een ergernis is het niet hoor; ik ben wel wat gewend hier na zoveel jaar
Ik kan me er alleen over blijven verbazen dat mensen zo 'verbaasd' zijn over de plaats van een plaat/nummer in een lijstje, terwijl deze volgens mij gewoon heel transparant wordt samengesteld op basis van stemgemiddelden.
Natuurlijk vangen hoge bomen veel wind en ik snap ook best dat de interesse gewekt wordt als deze plaat in een aantal lijstjes hoog staat genoteerd en je kent het album nog niet.

Afijn, voor mij is deze plaat in ieder geval wel een terechte winnaar, als zou het alleen maar zijn omdat ze in mijn ogen het elektro-folk genre (voor zover dat bestaat) naar ander niveau hebben gebracht - een niveau wat mij bijzonder aanspreekt.

Mijn kritische noot bij de band Alt-J is of ze in staat zullen blijken nog een keer een plaat te maken van een soortgelijk niveau (niet per se in dit genre) of dat ze de verassing van 2012 blijven, maar meer ook niet.

avatar van Sandokan-veld
Rudi S schreef:

Dat laatste klopt natuurlijk helemaal. Mijn punt was meer dat er een verschil is tussen de waardering internationaal en in de lage landen, echter ik heb eroverheen gekeken dat Alt-J inderdaad de top 20 op basis van jaarlijst wel degelijk heeft gehaald. Mea culpa in deze.

herman schreef:

Voor mij een van de zeer weinige ontdekkingen van 2012 die ik nog steeds met veel plezier luister, vandaar ook de 5*.

avatar van Chameleon Day
De uitzondering die de hoofdregel bevestigt, zullen we maar zeggen.

Tsja hypes zijn hypes voor een reden. Gelukkig zijn hypes voor mij hooguit een aanleiding om iets te gaan luisteren en baseer ik mijn oordeel op de kwaliteit van de muziek, niet op de hoeveelheid mensen die haar evangelie prediken

avatar van thetinderstick
Hoge bomen vangen veel wind, als ik de reacties op de laatste pagina bekijk.

Overigens is Acclaimed Music - acclaimedmusic.net de enige echt goede lijstjes-der-lijstes site, waar echt alle reviews (van bijna overal) ter wereld worden verzameld. Ook daar staat Frank Ocean op 1 trouwens, maar ook Alt-J doet het goed. De spreadsheet wordt regelmatig bijgewerkt.

avatar van Broem
Titmeister schreef:

Juiste stelling...

avatar van WeztSide
Jeetje, sommige mensen vinden Alt-J echt niet leuk
Ik kan gelukkig zeggen dat ik dit niet vanwege de hype ben gaan luisteren, niks weet van vergelijkbare muziek en dus weinig op te merken heb behalve dat ik dit een hele fijne verzameling liedjes vindt

avatar van Mctijn
WeztSide schreef:
Jeetje, sommige mensen vinden Alt-J echt niet leuk
Ik kan gelukkig zeggen dat ik dit niet vanwege de hype ben gaan luisteren, niks weet van vergelijkbare zin en dus weinig op te merken heb behalve dat ik dit een hele fijne verzameling liedjes vindt

Precies.
Als dit geen hype was, was het wel een hype geworden om de simpele redenen dat het een zeer toegankelijk album is met een fijne twist. Hapklare brokjes gaan er altijd wel in, daarom het hoge gemiddelde. Ik kan zelf ook niet minder dan 3.5* geven, want ondanks de hype en de overmatige radioaandacht, denk ik dat dit album over 10-15 jaar nog prima te draaien is.

Sandokan-veld schreef:

Valt wel mee hoor, in principe heb je gelijk dat er een duidelijk verschil is tussen die lijst en de lage landen lijsten.

@ Herman, nou vandaag in de auto (woon/werk) met veel plezier naar geluisterd hoor, mede door de discussie hier heb ik 'm weer mee genomen

avatar van (Blacksad)
Geweldig album van deze 'nieuwelingen'. Wat een fantastische geluid hebben deze jongens gerealiseerd. Wat een enorm gevarieerd album, je kan het echt bijna nergens aan toeschrijven. Ze hebben echt hun eigen sound gecreeërd. Het begint al met het fantastische Intro, wat een heerlijk begin van de plaat. En het blijft geweldige songs regenen: tessellate, breezeblocks, matilda, fitzpleasure, taro,.. stuk voor stuk gewéldige songs. Een terechte winnaar van 'album van het jaar' op de musicmeter, het laat de rest ver achter zich. Ik zie het op termijn misschien wel nog in m'n top 10 komen, maar dat is nog even afwachten

avatar van VanDeGriend
herman schreef:

Ik heb niets met hypes en al helemaal niet met Musicmeter hypes die er zo'n beetje verantwoordelijk voor zijn dat ik de verschrikkelijkste dingen ever heb gehoord.

Deze plaat was mij bekend voordat het mij bekend was dat het een hype is/werd. Boeien verder. Gewoon een leuke frisse niet al te ingewikkelde maar net genoeg dwarse plaat waar ik over 15 jaar met plezier de Deluxe Anniversary Edition van ga scoren.

avatar van AdrieMeijer
VanDeGriend schreef:

Je maakt me zéér nieuwsgierig! Verklap er eens één of twee?

Ik weet ze

En die zijn echt heel wat beter dan dit Ctrl+Alt+Del

avatar van thetinderstick
Als ik dit stukje van Peter Bruyn lees, was An Awesome Wave dit jaar statistisch gezien de enige echt relevante plaat, althans volgens de nederlanse critici

Peters portaal - peterbruyn.wordpress.com

avatar van Mctijn
De liefhebbers van dit album, zouden dit ook moeten proberen:
Ramona Falls - Prophet (2012)

Valt net als dit album onder de noemer "pop met een bite".

avatar van Don Broccoli
thetinderstick schreef:

Peters portaal - peterbruyn.wordpress.com

Oei, Peter Bruyn, hou maar op. Als er één popjournalist is die totaal niet kan schrijven, dan is hij het wel. Oké, het gaat hier om statistieken, maar lezen is een vrij essentieel onderdeel om die te begrijpen.

avatar van Eilord
herman schreef:

Hier nog iemand die er nog altijd met plezier naar kan luisteren. Stuk voor stuk prachtige liedjes, fantastisch intro, ganiale interludes en alles volgt elkaar logisch op, waardoor het album klinkt als een geheel. Als klinkt fris en lekker luchtig zonder dat het eenvoudig of saai wordt (voor mij althans). Alles klinkt zo simpel, maar het hele album staat vol met vernuftige ritmes en melodieën. Dan is dit ook nog de zang waar ik erg van hou, dus dan heb je mijn 5 sterren meer dan verdiend.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook nooit zo van hypes hou en ik daarom wel erg blij ben dat ik dit daarvoor al kende. Anders had ik dit misschien lang niet zo goed gevonden.

Mctijn schreef:
De liefhebbers van dit album, zouden dit ook moeten proberen:
Ramona Falls - Prophet (2012)

Valt net als dit album onder de noemer "pop met een bite".

Dankje! Ik zal het snel eens een luisterbeurt geven.

Wat een overroepen plaat is dit toch. Muziekpers kan blijkbaar niet anders dan klakkeloos meningen van Pitchfork en NME kopiëren. Journalisten met eigen mening bestaan blijkbaar niet meer.

avatar van WeztSide
.:Quadran:. schreef:

Pitchfork gaf dit een 4,8....

avatar van T.O.
De grootste verdienste van de plaat vind ik dat Alt-J een heel eigen geluid neerzet. Maar met dat geluid worden opvallend weinig mooie liedjes en aansprekende melodieën gemaakt. En dan heeft het allemaal niet zo veel zin meer.

Enkel Matilda en in mindere mate MS kunnen me echt bekoren.

.:Quadran:. schreef:

Buiten de "lage Landen"is deze plaat helemaal niet zo "himmelhoch jauchzend"ontvangen, zoals hier op de site al breeduit gemeld.

avatar van sonic10321
Alt-J heeft toch wel een super album uitgebracht met in een eigen stijl ... na enkele luisterbeurten ben ik helemaal verkocht! voor mij krijgt dit album een 4 ... ondertussen heb ik dit album gekocht voor 7,5 € bij WOWHD

avatar van DikkeDarm
Don Broccoli schreef:

Het zit je zo te zien wel dwars anders zou je het laten rusten maar geniet lekker van Alt-J . Ik vraag mij wel eens af waarom ik nog reageer....

avatar van LucM
Dit album werd door velen op MuMe en pers als beste album van 2012 beschouwd, dus was ik erg nieuwsgierig.

Alt-J kun je het best omschrijven als singer-songwriterpop voorzien van elektronische begeleiding. Dat gebeurt evenwel op een verfrissende en eigenzinnige manier, het klinkt licht experimenteel maar tevens toegankelijk genoeg. De muziek is sfeervol en vrij donker zonder dat het te gekunsteld wordt waarbij de elektronische begeleiding in functie staat van de songs. Bovendien zijn de melodielijnen vloeiend en ook de wat nasale stem van Alt-J kan ik appreciëren. Het belangrijkste: het songmateriaal staat op een hoog niveau en verveelt niet snel, ik kan geen zwakke song aanwijzen en het album vormt een coherent geheel. Toch zeker één van de beste debuutalbums van 2012.