Marillion - Seasons End (1989)

Label: EMI

1. The King of Sunset Town (8:04)
  2. Easter (5:58)
  3. The Uninvited Guest (3:52)
  4. Seasons End (8:10)
  5. Holloway Girl (4:30)
  6. Berlin (7:48)
  7. After Me (3:20)
  8. Hooks in You (2:57)
  9. The Space... (6:14)
  10. The Uninvited Guest [12" Version] * (5:05)
  11. The Bell in the Sea * (4:21)
  12. The Release * (3:45)
  13. The King of Sunset Town [Demo] * (5:34)
  14. Holloway Girl [Demo] * (4:48)
  15. Seasons End [Demo] * (8:02)
  16. The Uninvited Guest [Demo] * (3:56)
  17. Berlin [Demo] * (8:03)
  18. The Bell in the Sea [Demo] * (4:52)
avatar van RuudC
Ha! Meer reacties dan ik gewend ben. Leuk!

Ja, ik vind het debuut van Hogarth tegenvallen. Maar inderdaad: ieder zijn eigen beleving. Ik weet dat er aardig wat oude fans zijn die afgehaakt zijn na het vertrek van Fish en daar nog steeds zuur over zijn. Ik voel er in principe weinig voor om me bij dat kamp aan te sluiten. Verder doelde ik op een artistieke afgrond. Ook weer een persoonlijk iets. Volgens mij heeft Marillion het qua centjes altijd wel goed gedaan. Ik luister vrolijk verder met de volgende platen.

Tja, zelfs nu nog zijn er fans die om Fish roepen.
Niet rieel en H zit er nu al veel langer bij dan Fish ooit was.
Het is ook best moeilijk. De overgebleven hebben in ieder geval voor een heel andere zanger en heel andere persoonlijkheid gekozen en dat was natuurlijk wennen.
Maar Hogarth doet het goed hier en zijn invloed kwam op een bepaald moment prima uit de verf m.i.
Nog niet zozeer op de volgende plaat overigens.

avatar van Rogyros
Neuh, de volgende plaat vind ik toch een van de mindere in het H tijdperk.

Rogyros schreef:
Neuh, de volgende plaat vind ik toch een van de mindere in het H tijdperk.

Wat stuurloos en duidelijk....wat nu?
Geenszins slecht of zo. Maar een soort van overgangsplaat.
Wat vigil al zegt, het meeste was al geschreven in de periode Fish op deze. Die vond het trouwens niet geweldig, dus de nieuweling H moest iets inzingen waar hij zelf artistiek niet bij betrokken was. En ik moet zeggen dat doet hij voorbeeldig.
Hij heeft een technisch betere stem dan Fish, maar ja die reus vervangen is natuurlijk niet niets.

avatar van vigil
Gister bij een kringloop in Assen heb ik een stapeltje OOR's gekocht uit vervlogen tijden waaronder eentje uit oktober 1989 met daarin het eerste interview met H als zanger van Marillion.

De kop?

"Vreten de Freaks verse vis?"

Misterfool
Niet de beste Marillionplaat, maar wel degene die de weg naar mijn cd-speler het vaakst vindt. Echt een overgangsalbum, waarbij ik het contrast tussen het onderkoelde arrangement en de warme stem van Hogarth toch eigenlijk wel uitzonderlijk sterk vind.

avatar van Pitchman
Dit is duidelijk de beste cd die Marillion verreweg heeft gemaakt . De debuutalbum van Hogarth. Elk nummer op dit album is een pareltje. Met prachtige teksten en Rothery in topvorm.
Maar vooral de emotie en gevoel dat ik bij deze plaat heb , heb ik maar bij een aantal andere platen. 'Easter' is toch van ongekende schoonheid met een prachtige gitaarsolo erin. 'After me' en 'Seasons End' , daar moet je als muziekliefhebber toch echt wel kippenvel van krijgen zo mooi! En dan heb ik het nog niet eens over de afsluiter ; het grootse 'The Space'. Die tekst brulde ik al na twee keer draaien met rechopstaande haren op mijn arm keihard mee. Waanzinnig nummer! Dit album staat voor eeuwig in mijn top 10.

avatar van Running On Empty
Leuke CD. Een van de 2 of 3 Marillion CD’s met Hogarth die ik redelijk goed kan hebben. Het concert in Vredenburg bij deze plaat destijds ging wel enorm door merg en been, logisch ook na al die tournees met Fish.

avatar van vanwijk
Seasons End en Easter waren bij het laatste Vredenburg concert van Marillion twee van de hoogtepunten!
Dit is een prachtige, sfeervolle plaat. Een groots entree voor H.

avatar van Marco van Lochem
Het einde van Fish als frontman van de Engelse symphonische rock band Marillion kwam voor de fans als donderslag bij heldere hemel. De charismatische Schotse zanger was het geluid van de band, die in 1983 het debuutalbum “SCRIPT FOR A JESTER’S TEAR” uitbrachten en album was een instant succes bij de liefhebbers van het genre. Met “MISPLACED CHILDHOOD” bracht het vijftal in 1985 zijn klassieker uit, waarvan “KAYLEIGH” een grote hit werd. "CLUTCHING AT STRAWS" met de Top 40 hit “INCOMMUNICADO”, dat in 1987 verscheen, was het laatste album met Fish. Zijn vertrek zou volgens hem zijn ontstaan, wegens een verschil van mening over een manager, hoe dan ook, het overgebleven kwartet moest op zoek naar een vervanger. Die werd gevonden in de persoon van Steve Hogarth, die onder andere bij The Europeans te horen was als zanger, maar ook als componist. Het eerste album met Hogarth werd “SEASON’S END”, dat op 25 september 1989 uitgebracht werd. Het album sloeg in als een bom en zorgde ervoor dat de band veel nieuwe fans kreeg. Van de Fish aanhangers ging de ene helft met de band mee, de anderen bleven de sympathieke Schot trouw. Wat opvalt aan “SEASON’S END” is de melodie in elke track werkelijk prachtig is. Of het nou een uptempo song is, zoals “HOOKS ON ME”, een korte midballad als “HOLLOWAY GIRL” of de Marillion klassiekers “EASTER” of “THE SPACE”. De kwaliteit is hoog, de zang van Hogarth past perfect bij de muziek van de band en het album is een genot om te beluisteren, van de eerste tonen van de opener “THE KING OF SUNSET TOWN” tot de laatste weg fadende muziek van “THE SPACE”. Deze track is voor mij één van de mooiste liedjes die de band ooit heeft gemaakt en Hogarth zingt hier op de toppen van zijn kunnen. Vanaf dit album bleef deze bezetting bij elkaar, naast zanger Steve Hogarth bestaat de band nog steeds uit gitarist Steve Rothery, bassist Pete Trawavas, toetsenist Mark Kelly en drummer Ian Mosley. Ze brachten veel albums uit, enkele zijn uitgegroeid tot klassiekers in de progressieve rock, zoals “BRAVE” in 1994, “MARBLES” in 2004 en “F.E.A.R.” in 2016. Ze zijn nog steeds bij elkaar en naar verluid bezig met opnames van een nieuw album. “SEASON’S END” is een klassieker, omdat de songs af zijn, fantastisch klinken en je kippenvel bezorgt. Meer hoeft muziek niet te doen.

avatar van Darkzone
Ik neem aan dat je Hooks In You bedoeld.
Maar buiten dat weet ik niet of je nu heel stellig kunt zeggen dat na het vertrek van Fish de ene helft van de fans de band trouw bleef en ze met de nieuwe zanger voor nieuwe aanwas zorgde, en dat de andere helft Fish trouw bleven.

Ik leerde de band pas echt kennen dankzij uiteraard Kayleigh, toen ik een jaar of 14 was en Fish al niet meer in de band zat, rond de release van dit debuut met zanger Steve Hogarth. Ik ben Fish altijd trouw gebleven en kocht ook de eerste 4 cd's met H. Ik haakte destijds af met AOS. Maar sinds vorige week heb ik All One Tonight als 4-lp en dat heeft mijn ogen én oren weer geopend voor deze oude liefde en ga ik langzaamaan mijn schade van afgelopen 20 jaar inhalen.

Clutching at Straws vind ik het allerbeste album van marrilion met leider Fish. Wat daarna verscheen een zwakke afspiegeling van een eens zo lekkere band. Op seasons end kom ik dan 2 aardige tracks tegen t.w. track 2 en 3

avatar van meneer
Ook even bij de band zelf gezet maar dit is toch wel heel mooi op deze dag, in deze tijd !

Marillion - Easter - YouTube

Prettige Paasdagen allemaal !

avatar van vielip
Jaaaaaaa, prachtig!!