Marillion - Seasons End (1989)

Label: EMI

1. The King of Sunset Town (8:04)
  2. Easter (5:58)
  3. The Uninvited Guest (3:52)
  4. Seasons End (8:10)
  5. Holloway Girl (4:30)
  6. Berlin (7:48)
  7. After Me (3:20)
  8. Hooks in You (2:57)
  9. The Space... (6:14)
  10. The Uninvited Guest [12" Version] * (5:05)
  11. The Bell in the Sea * (4:21)
  12. The Release * (3:45)
  13. The King of Sunset Town [Demo] * (5:34)
  14. Holloway Girl [Demo] * (4:48)
  15. Seasons End [Demo] * (8:02)
  16. The Uninvited Guest [Demo] * (3:56)
  17. Berlin [Demo] * (8:03)
  18. The Bell in the Sea [Demo] * (4:52)
avatar van rkdev
Overigens staat er op de achterhoes van mijn cd de werkelijk zeer informatieve tekst "This album was recorded & mixed", tja lijkt me wel ja...

Kingsnake
rkdev schreef:

Zo heb ik een hoes van Saga, waar op staat: Curt Cress: bassdrums & percussion.

Dat zijn leuke foutjes.

avatar van BenZet
Ik waardeer de Marillion met Fish heel erg. Toch maar de Marillion na Fish gedownload en ben begonnen naar het luisteren van dit album. Muzikaal vind ik het wel goed, maar die zanger.... nee die vind ik echt niks, moet ik aan wennen, maar ik denk niet dat me dat gaat lukken... Jammer hoor, want de muziek is prima in orde.

avatar van rkdev
De albums met Fish hebben een hele duidelijke sound en dit album heeft dat musicaal inderdaad ook nog wel. Na dit album zijn ze (zo'n beetje bij elk album) een andere koers op gegaan. Vraag me dus af of je dat kan waarderen. Maar gezien je prog top 10 zou ik je adviseren om toch eens naar 'Brave' en 'Marbles' te luisteren !

avatar van BenZet
Mhh, ik zal dat zeker gaan doen. Want muzikaal vind ik het dik in orde.

avatar van Killeraapje
Geen onaardige plaat maar ik miste hier Fish toch wel heel erg neemt niet weg dat Easter, Seasons End en The End prima songs zijn. Maar de zang deed me gewoon minder.

avatar van senne
Fish met Hogarth vergelijken gaat gewoonweg simpel niet. Beide zangers hebben voor mij hun vocale kwaliteiten en voegen op hun eigen manier iets toe aan de sound van de band Marillion.
Wellicht dat het charisma van Fish wat groter is maar Hogarth heeft met verve de rol van Fish overgenomen.
Dit eerste album met Steven H. viel me destijds heel erg mee en is wel uitgegroeid tot 1 van de betere albums in de catalogus van deze band. Enne...... heeft 1 van de mooiste gitaarsolo's aller tijden. Luister maar eens naar Easter en op 2 minuut 29 begint dit moois, werkelijk subtiel en geniaal tegelijkertijd. Mr Rothery in topvorm.
Gedreven om mee te openen is track 1 The kIng of Sunset Town.
Hier geeft Hogarth zijn visite kaartje direct mee af. Tevens wil ik nog vermelden het destijds verrassende Berlin en het broeierige The Space.
Enige missertje mijns inziens Hooks in you, maar goed de rest van dit album blaast dit omver.

avatar van James Douglas
Vergeet ook niet dat Hogarth hier ook nog met het materiaal moest stoeien dat deels met of voor Fish was geschreven. Hij heeft de tijd gekregen om met hem als frontman Marillion opnieuw te definiëren. Dat heeft geduld gevraagd maar na een vijftal jaren kwamen er wel schitterende albums zoals Brave en Afraid of Sunlight voor terug.

avatar van rkdev
Zo, vanmorgen wakker geworden met 'Easter'. Er zijn slechtere dingen te bedenken ...

avatar van vielip
Alhoewel ik Marillion met Fish prefereer boven Hogarth vind ik dit toch een geweldig album! Komt ook omdat de muziek al grotendeels geschreven was om met Fish op te gaan nemen denk ik.
Songs als King of sunset town, Easter, Uninvited guest, Seasons end en Hooks in you zijn echt super!!!
Ook de laatste (helaas!!!) met het schitterende bandlogo

avatar van uffing
Easter

avatar van vielip
Absoluut een pareltje ja!!

avatar van Metal-D78
Easter is zeker goed, en Season's End ook. Wel staan er een aantal mindere nummers op zoals daar zijn: The uninvited guest en Hooks in you.

Helemaal niet!

avatar van Metal-D78
Ik stoor me in The uninvited guest aan dat 'lala lalala'-gedeelte en Hooks in you is geforceerd up-tempo voor Marillion begrippen. En nu jij: waarom vind jij dit wel goede nummers?

avatar van vielip
The uninvited guest vind ik een heerlijke drive in zitten. Als de bridge naar het refrein begint dan gaat de band echt in overdrive! Hooks in you vind ik een heerlijk up tempo nummer wat behoorlijk ruig is voor Marillion begrippen. Met een beetje goede wil zou je het zelfs hardrock kunnen noemen. Behoorlijk commercieel ook. Het is stiekem een on-Marillion nummer maar juist dat vind ik dan weer geweldig.

avatar van Marty McFly
Metal-D78 schreef:
Ik stoor me in The uninvited guest aan dat 'lala lalala'-gedeelte

Eeeh? Waar zit dat gedeelte dan precies?

avatar van Metal-D78
De aanloop naar het refrein, een paar maten voordat Hogarth inzet met '" I'm the one who ... etc". Het wordt niet gezongen hoor, zo erg is het niet.

avatar van vigil
Metal-D78 schreef:
en Hooks in you is geforceerd up-tempo voor Marillion begrippen.

Is in principe gewoon het vervolg op Incommunicado welke toch een aardige hit was.

vigil schreef:

Heeft er inderdaad wel wat van weg ja. Allebei geweldige nummers vind ik. Al snap ik dat de gemiddelde Marillion fan dit veel te mainstream vind. Scheelt me niks, ik vind het prachtig!

avatar van Bluebird
Ja hoor, hakt er vet in en lekker catchy. Dergelijke nummers zijn altijd welkom op een verder nogal zware plaat. Had vooral bij de laatste produkten meer mogen gebeuren om de boel wat op te vrolijken.

avatar van uffing
Ik ga hier nogmaals een lans breken voor het werkelijk hemels mooie Easter . Dat is echt het beste Marillion nummer (okay samen met The invisible man dan)

uffing schreef:
1 medestander heb je al gevonden

avatar van vigil
uffing schreef:

Zeker mooi, maar ook zeker niet het beste nummer voor mij. Ik heb het nummer veel te vaak gehoord.

Ozric Spacefolk
Ik vind alle nummers even sterk op deze plaat... Season's End en Berlin... brrrr...
Ik vraag me af of Fish een betere tekst of stemgeluid voor deze nummers had kunnen bedenken...

Ozric Spacefolk
vielip schreef:
Ook de laatste (helaas!!!) met het schitterende bandlogo

Op de remasterede versie van Clutching staan wat conceptjes van Marillion/Fish voor wat betreft tracks die uiteindelijk op Season's End zouden belanden (veelal met teksten van songs die weer op Vigil zouden belanden).

avatar van vielip
Jep ik weet het. Ik heb de 2cd van Clutching eindelijk in huis!

avatar van the crook
Wat is Ian Mosley toch een zwaar onderschatte drummer, hij mept ook dit album echt retestrak aan elkaar. Luister maar eens naar The King of Sunset Town, magistraal gedrumd!

Machtig mooie solo's in Easter en Season's End. Ik weet nog dat ik met de tranen in mijn ogen stond tijdens het concert in Ahoy destijds.

Dit is gewoon een topalbum!

avatar van vielip
Ben het geloof ik wel aardig met the crook eens

avatar van bikkel2
Het sterke punt van dit album is de sfeer , die erg winterachtig aan doet .
Je hoort wel duidelijk dat de meeste songs nog uit het Fish tijdperk tot stand zijn gekomen , maar Steve H zingt het naar grote hoogten . Ik was vrij snel aan hem gewend .

Seasons End is en blijft een heel degelijk album , toch wel 1 van hun betere werkjes .