Elton John - Madman Across the Water (1971)

Label: DJM

1. Tiny Dancer (6:16)
  2. Levon (5:22)
  3. Razor Face (4:44)
  4. Madman Across the Water (5:58)
  5. Indian Sunset (6:47)
  6. Holiday Inn (4:18)
  7. Rotten Peaches (4:59)
  8. All the Nasties (5:09)
  9. Goodbye (1:45)
avatar van musician
Hoewel hij vroeger behoorlijk spectaculaire shows heeft gegeven en daarom ook zo'n enorme Amerikaanse aanhang wist op te bouwen.

Misschien dat ik nu nog zou gaan uit nostalgie. Zijn vocalen, op Madman nog geweldig, zijn inmiddels niet meer al te best...

Na een noodgedwongen operatie werd zijn stem een stuk lager.
Nu is het ook wat rauwer en minder prettig gaan klinken.
De concerten zijn nu ook volledig op nostalgie gebouwd.
Hij speelt dan weer wel veel sterke nummers uit zijn toptijd, die wat mij betreft tot ongeveer 1976 duurde.
Daarna, met enkele positieve uitschieters daargelaten, begon het echte zwalken.

Fedde
musician schreef:
Maar Elton John heeft daarnaast natuurlijk de tijd enorm mee gehad. Zijn hele benadering van de muziek, samen met tekstschrijver Bernie Taupin, past precies in de vrijgevochten jaren '70.
Dat is zeker waar. In de eerste drie jaren van de jaren '70 was er een uitbarsting van singer-songwriter-talent, zowel in de VS als in UK. En Elton John wist daar goed op mee te liften. Bernie Taupin was de woordvoerder, Elton de musicus. Het was de periode van het individu dat opkwam tegenover de eerdere groepsgeest die in de jaren '60 nog zo belangrijk was. 'Jezelf zijn' was ineens hot. Een korte periode ook eigenlijk. Dat onafhankelijke werd al snel weer ingekapseld door de krachten van commercie en het afvlakkende van wat 'de massa' heet. Vergelijk inderdaad dit album maar eens met Caribou (1974) of Rock of the Westies (1975). De artiest was een 'act' geworden, die hits moest scoren. Jammer.

In februari 2016 een nieuw album van EJ. Erg lelijke hoes, maar misschien wel weer wat meer inspiratie. We geven hem niet op.

Hij probeert in ieder geval weer een beetje de singer/ songwriter te zijn op zijn laatste albums.
Elton hoeft zich feitelijk niet meer te bewijzen natuurlijk. De sterrenstatus heeft hij toch al.
Maar het blijft wat hangen in goed bedoelde bedenksels die niet in de schaduw staan van zijn prille werk.
Helaas is de stem ook niet meer iets wat het nivo omhoog duwt.

avatar van DargorDT
Dat extravagante was voor Elton een manier zich af te zetten tegen zijn vader. Hij had een strenge pa, een oud-militair, die erg op discipline hamerde. Vooral niet buiten de lijntjes kleuren. Een keurslijf dus. Elton ontworstelde zich aan hem. Zijn vader, Stanley Dwight, heeft nooit om Eltons muziekcarrière gegeven en heeft hem voor zijn dood zelfs niet één keer zien optreden! In elk geval: Toen Elton succes begon te hebben, was dat extravagante - en zijn latere uitspattingen met seks en drugs, in psychologisch perspectief één lange opgestoken middelvinger naar het brave verstikte leventje dat hij daarvoor leed. Elton heeft later afstand genomen van dat bestaan, hij is blij te leven, maar heeft het nooit kunnen verwerken dat zijn vader hem nooit zag optreden. Dat zal hij altijd met zich blijven meedragen.

Fedde
Goed stukje achtergrond. Zet het in psychologisch perspectief. Zo belangrijk is het dus een goede vader te hebben en te zijn.

avatar van Wandelaar
Zeer gedreven album waarin Taupin als tekstschrijver zijn 'Amerikaanse droom' kon uitleven, en dat met de nodige kritische observaties. Elton John komt geïnspireerd over en zit als het ware op het puntje van zijn pianokruk. Tiny Dancer is naar mijn mening het beste dat de man ooit zong, de titeltrack maakt ook indruk en zeker het fragiele slotnummer Goodbye waarmee het album een flinke brok emotie achterlaat.

De productie is groots, vooral dankzij de orkestarrangementen van Paul Buckmaster. Aardig nog te vermelden is dat Rick Wakeman het Hammond-orgel bespeelde op drie nummers.

Het album haalde geen topposities in de hitlijsten en bleef daardoor vaak wat in de schaduw staan van Honkey Château en Goodbye Yellow Brick Road bijvoorbeeld.

Fraai album, maar erg vrolijk wordt je er niet van. Voor de gelegenheid dus.

avatar van Pitchman
Heb heel veel respect voor deze man. Wat heeft ie toch mooie liedjes geschreven met vooral ook Bernie Taupin. Zo ook dit pareltje uit zijn rijke ouvre. Levon ,Tiny Dancer , Madman across the River en het kippenvel acherlatende 'Goodbey' zijn een staaltje good songwriting. Ga vrijdag naar de film Rocketman. Blijkt dat Elton er zelf heel geemotioneerd naar heeft gekeken. Zal mij benieuwen. De soundtrack is in ieder geval toppie.