Elton John - Madman Across the Water (1971)

Label: DJM

1. Tiny Dancer (6:16)
  2. Levon (5:22)
  3. Razor Face * (4:44)
  4. Razor Face [Long Version] * (6:39)
  5. Madman Across the Water (5:58)
  6. Indian Sunset (6:47)
  7. Holiday Inn (4:18)
  8. Rotten Peaches (4:59)
  9. All the Nasties (5:09)
  10. Goodbye (1:45)
avatar van musician
Hoewel hij vroeger behoorlijk spectaculaire shows heeft gegeven en daarom ook zo'n enorme Amerikaanse aanhang wist op te bouwen.

Misschien dat ik nu nog zou gaan uit nostalgie. Zijn vocalen, op Madman nog geweldig, zijn inmiddels niet meer al te best...

avatar van bikkel2
Na een noodgedwongen operatie werd zijn stem een stuk lager.
Nu is het ook wat rauwer en minder prettig gaan klinken.
De concerten zijn nu ook volledig op nostalgie gebouwd.
Hij speelt dan weer wel veel sterke nummers uit zijn toptijd, die wat mij betreft tot ongeveer 1976 duurde.
Daarna, met enkele positieve uitschieters daargelaten, begon het echte zwalken.

Fedde
musician schreef:
Maar Elton John heeft daarnaast natuurlijk de tijd enorm mee gehad. Zijn hele benadering van de muziek, samen met tekstschrijver Bernie Taupin, past precies in de vrijgevochten jaren '70.
Dat is zeker waar. In de eerste drie jaren van de jaren '70 was er een uitbarsting van singer-songwriter-talent, zowel in de VS als in UK. En Elton John wist daar goed op mee te liften. Bernie Taupin was de woordvoerder, Elton de musicus. Het was de periode van het individu dat opkwam tegenover de eerdere groepsgeest die in de jaren '60 nog zo belangrijk was. 'Jezelf zijn' was ineens hot. Een korte periode ook eigenlijk. Dat onafhankelijke werd al snel weer ingekapseld door de krachten van commercie en het afvlakkende van wat 'de massa' heet. Vergelijk inderdaad dit album maar eens met Caribou (1974) of Rock of the Westies (1975). De artiest was een 'act' geworden, die hits moest scoren. Jammer.

In februari 2016 een nieuw album van EJ. Erg lelijke hoes, maar misschien wel weer wat meer inspiratie. We geven hem niet op.

avatar van bikkel2
Hij probeert in ieder geval weer een beetje de singer/ songwriter te zijn op zijn laatste albums.
Elton hoeft zich feitelijk niet meer te bewijzen natuurlijk. De sterrenstatus heeft hij toch al.
Maar het blijft wat hangen in goed bedoelde bedenksels die niet in de schaduw staan van zijn prille werk.
Helaas is de stem ook niet meer iets wat het nivo omhoog duwt.

avatar van DargorDT
Dat extravagante was voor Elton een manier zich af te zetten tegen zijn vader. Hij had een strenge pa, een oud-militair, die erg op discipline hamerde. Vooral niet buiten de lijntjes kleuren. Een keurslijf dus. Elton ontworstelde zich aan hem. Zijn vader, Stanley Dwight, heeft nooit om Eltons muziekcarrière gegeven en heeft hem voor zijn dood zelfs niet één keer zien optreden! In elk geval: Toen Elton succes begon te hebben, was dat extravagante - en zijn latere uitspattingen met seks en drugs, in psychologisch perspectief één lange opgestoken middelvinger naar het brave verstikte leventje dat hij daarvoor leed. Elton heeft later afstand genomen van dat bestaan, hij is blij te leven, maar heeft het nooit kunnen verwerken dat zijn vader hem nooit zag optreden. Dat zal hij altijd met zich blijven meedragen.

Fedde
Goed stukje achtergrond. Zet het in psychologisch perspectief. Zo belangrijk is het dus een goede vader te hebben en te zijn.

avatar van Wandelaar
Zeer gedreven album waarin Taupin als tekstschrijver zijn 'Amerikaanse droom' kon uitleven, en dat met de nodige kritische observaties. Elton John komt geïnspireerd over en zit als het ware op het puntje van zijn pianokruk. Tiny Dancer is naar mijn mening het beste dat de man ooit zong, de titeltrack maakt ook indruk en zeker het fragiele slotnummer Goodbye waarmee het album een flinke brok emotie achterlaat.

De productie is groots, vooral dankzij de orkestarrangementen van Paul Buckmaster. Aardig nog te vermelden is dat Rick Wakeman het Hammond-orgel bespeelde op drie nummers.

Het album haalde geen topposities in de hitlijsten en bleef daardoor vaak wat in de schaduw staan van Honkey Château en Goodbye Yellow Brick Road bijvoorbeeld.

Fraai album, maar erg vrolijk wordt je er niet van. Voor de gelegenheid dus.

avatar van Pitchman
Heb heel veel respect voor deze man. Wat heeft ie toch mooie liedjes geschreven met vooral ook Bernie Taupin. Zo ook dit pareltje uit zijn rijke ouvre. Levon ,Tiny Dancer , Madman across the River en het kippenvel acherlatende 'Goodbey' zijn een staaltje good songwriting. Ga vrijdag naar de film Rocketman. Blijkt dat Elton er zelf heel geemotioneerd naar heeft gekeken. Zal mij benieuwen. De soundtrack is in ieder geval toppie.

Muzikaal gezien verreweg het beste album dat ik van Elton John gehoord heb

Thekillers87327
Tiny Dancer is prachtig en ik hoopte dat het op deze voet verder zou gaan.
Helaas vind ik de nummers hierna mij niet echt aanspreken.
een ruime voldoende, dat zeker!

musician schreef:
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met bikkel2.
Ten onrechte wordt de beginperiode van Elton John wel eens vergeten en wordt hij steevast afgerekend op (middelmatig) jaren '80 werk en vooral zijn verschijning.

Maar het doet absoluut zijn ijzersterke albums aan het begin van zijn carrière te kort.
Sterke songs, mooi gezongen, sterk pianospel, mooie rock en soms prachtige orkestrale ondersteuning, zoals op het magistrale Indian sunset.

Er wordt helaas veel te weinig nog terug gegrepen naar de Elton John van de jaren '70. En er verscheen nog al eens een album. Als je de productiviteit en de klasse naast elkaar zet, geloof je haast niet dat dit in één carrière mogelijk is.

Tussen 1969 en 1975 alleen al verschenen er 10 studio albums en die zijn stuk voor stuk aan te bevelen. Alleen de laatste er van (Rock of the Westies) blijft dan wat onder de maat.

Petje af in ieder geval, ook voor dit album Madman across the Water.

Helemaal met je eens, naar mijn mening is de elton van begin jaren 70 de beste artiest die ooit geleefd heeft

avatar van goldendream
Ik sluit me volledig aan bij bovenstaand bericht. Beste artiest is wel een heel sterke uitlating, maar oké. Ik zou eerder zeggen dat Elton een vaste plaats inneemt in mijn top 20.

Zo snap ik niet waarom David Bowie zo hoog aangeschreven staat en Elton zo laag.

Beiden topalbums in hun eerste jaren, beiden middelmaat in de jaren '80 (maar wel middelmaat die ver boven 99% van hedendaagse artiesten uitsteekt), beiden vanaf midden de jaren '90 sterke terugkeer.

Beiden een opvallend imago: Elton in zijn pakjes met bril is toch niet belachelijker dan Bowie in Ziggy-outfit met kort (pamper)broekje? Maar oké, Bowie kon zich ook mooi uitdossen en Elton ziet er altijd wel idioot uit.

Tommert14
Dit is het allerbeste album van elton in mijn mening. Zelf ben ik groot fan van de man en dan zeker van zijn werk van de begin jaren 70. Op dit album was hij gewoon op de top van zijn kunnen. De openingstrack tiny dancer is, samen met born to run van the boss, het allerbeste liedje ooit gemaakt. Levon is ook een fantastische track. Zelfs de opvullers zijn van een heel hoog niveau. Samen met de twee eerder genoemde liedjes vind ik de titelsong de 3 beste liedjes van het album.

musicboy schreef:
Dit album heeft een iets donkere sfeer, soms wat dreigend, wat niet typisch is voor de man. Zijn warme stem draagt het album.
- 'Tiny dancer' is gewoon één van zijn allerbeste songs aller tijden.
- 'Madman across the water' (lijkt wel een titelsong voor Iron Maiden) is een geniaal nummer eigenlijk. De bonusversie op 'Tumbleweed Connection' vind ik nog iets beter dan deze, omwille van de gitaar.
- 'Indian Sunset' vertelt het verhaal van een indiaanse krijger, veel variatie, van bombast tot intiem. Heel mooi.
- 'Goodbye' is een perfecte afsluiter, warme stem, tikkeltje dramatisch - pathetisch.
En hiermee zijn mijn vier favoriete nummers van het album aan bod gekomen.

tiny dancer is niet een van zijn allerbeste songs aller tijden het is de allerbeste song allertijden van iedereen

avatar van bikkel2
Wat mij betreft zijn mooiste plaat. Elton nog in een meer singer/songwriter rol. Hier en daar al wel bombastischer door de strijkers, maar wat een coherentie. Tot ongeveer 1976 Elton was echt heel goed.

goldendream schreef:

Ja ik zeg beste artiest omdat ik nu eenmaal fan ben van de man en zij muziek. Objectief gezien is hij natuurlijk niet de beste maar voor mij wel.

avatar van steven
Hoe wilde je objectief bepalen wie de beste artiest is ? Is toch geen wiskunde ? On topic : dit is wel een geweldige plaat samen met yellow brick road zijn beste

avatar van vanwijk
Dit is zeker een uitstekend album met Tiny Dancer als prijsnummer. Ik zou ook Tumbleweed Connection in het rijtje opnemen naast Yellow Brick Road.
Eigenlijk vind ik alles tot en met Blue Moves uit ‘76 bovengemiddeld te pruimen.

steven schreef:

Dat zeg ik misschien verkeerd, maar ik vind elton de beste, dat geld natuurlijk niet voor iedereen. Zo bedoelde ik het.

Tommert14
Naar mijn mening is dit het beste album ooit samen met born to run van bruce springsteen.

Tommert14
Indian Sunset is echt zo ongelofelijk mooi

Dat laatste couplet van Indian Sunset is echt magistraal

Toevallig of niet, ik zet vandaag de "oude" versie op LP op die ik nog nooit heb gehoord en deze klinkt al fantastisch. De oude Eltons smaken naar meer.

avatar van bikkel2
Wat mij betreft Elton's kunststukje. Nog net voor de wat grootsere aanpak en het moment dat Elton zich extravagant ging presenteren en een echte ster werd.
Mooi dat Elton deze misschien wat onderschatte plaat weer onder de aandacht brengt.

avatar van Gert1980
Je kunt aan Elton John goed merken dat hij zelf een vinyl verzamelaar is. Iedere Record Store Day komt hij met een release, en niet zomaar een release, nee in tegenstelling tot sommige artiesten komt hij altijd met interessante releases.
Daarnaast trakteert hij muziekliefhebbers ook nog op genoeg moois, zoals aanstaande juni met zowel een colored vinyl (gaaf blauw/wit propeller vinyl) als een 4lp boxset van dit album. Het zal denk ik niemand verbazen dat ik voor beide versies ga.

Werd ik hier een half jaar geleden nog belachelijk gemaakt om het feit dat ik een groot fan van deze man ben. I don't care, I love Elton John and I'm proud of it!

avatar van vanwijk
Gert1980 schreef:

Belachelijk dat je belachelijk wordt gemaakt omdat je een fan bent van EJ. Zijn eerste zes/zeven albums zijn werkelijk groots, zowel qua tekst als muziek. Dit album is een parel in zijn oeuvre, draai ik het meest, samen met Tumbleweed Connection.

Gert1980:

Heel merkwaardig. Ik kom weinig mensen tegen die Elton John zijn muziek niet kunnen waarderen. Van de singles-periode uit de jaren 80 of de klassieke en ongeëvenaarde albums uit de jaren 70; EJ is een grootheid. Ik was enigszins verbaasd dat Tumbleweed Connection niet een deluxe box ten deel viel. Des te verrassender dat Madman nu wél in een uitgebreide vorm uitkomt. Ik ben er blij mee, want Madman is 'een groeier', evenals opvolger Honky Chateau. Eerder bleef het in mijn geval primair bij het debuut, Tumbleweed Connection, Captain Fantastic en het latere album The Union. Als een ding echter duidelijk is geworden, dan is het dat sommige EJ platen tijd nodig hebben om te landen. 'Madman' is meer dan Tiny Dancer en Levon en hopelijk zal de aankomende uitgave het gehele album goed in het zonnetje zetten, al was het alleen maar door de naar het schijnt uitstekende Ludwig remaster van 2016. De bijkomstige blu ray lijkt ook veel moois te bieden.

Elton John is als geen ander betrokken bij zijn fans. Hij weet dat velen zich met gretigheid onderdompelen in de artwork van zijn platen. Hij is zelf 'fan onder de fans'. Niet gek, want in zijn recente boek komt duidelijk de zoektocht naar schoonheid naar voren. Die schoonheid is te vinden op Madman. Het is een sort van momentopname van de korte periode voor de onstuimige hectiek die rond Honky Chateau losbarstte. Een bijzonder ijkpunt dat nu terecht meer aandacht krijgt.

avatar van Gert1980
Wat een ongelooflijk gave 4lp boxset is het geworden zeg.
Het reguliere album was sowieso al goed, maar dan die demo's, outtakes en de live versies... Heerlijk, en de geluidskwaliteit is fantastisch!!
En dan de presentatie van deze box... Zowel de voorkant van de box zelf als de gehele hoes van het reguliere album zijn bewerkt met een laagje dat aanvoelt als spijkerstof. Dit zijn van die finishing touches die de aanschaf nóg net iets leuker maken, soort van de spreekwoordelijke kers op de taart.
De bonus albums zijn dan weer heel simpel afgewerkt, maar dat mag de pret niet drukken.

En dan hebben we nog een mooi boekwerk met hierin veel informatie over de tot totstandkoming van het album en de gehele Madman era.
Tot slot nog een leuke mega poster, replica van de originele promo poster voor het album.

Nu zijn de vinyl releases van Elton eigenlijk altijd al fantastisch, maar deze boxset spant toch wel écht de kroon.

avatar van Marco van Lochem
"MADMAN ACROSS THE RIVER" was Elton John's vierde album en zijn derde klassieker in de jaren zeventig. In 1969 verscheen het redelijke "EMPTY SKY", maar met de in 1970 verschenen schijfjes "ELTON JOHN" en "TUMBLEWEED CONNECTION" wist hij een onuitwisbare indruk achter te laten. Het hoge niveau wist de als Reginald Kenneth Dwight geboren zanger en pianist met het op 5 november 1971 verschenen "MADMAN ACROSS THE RIVER" moeiteloos vast te houden.

Elton John werd geboren in Pinner Middlesex in Engeland op 25 maart 1947 en zal binnenkort de respectabele leeftijd van 75 aantikken. Van jongs af aan heeft Elton een grote interesse in muziek, leert het bespelen van de piano en neemt in 1967 de artiestennaam Elton John aan. Niet veel later wordt hij gekoppeld aan tekstschrijver Bernie Taupin en samen ontwikkelen ze een eigen stijl. De prachtige teksten van Taupin passen perfect bij de muziek die Elton schrijft. Het duurt even voordat het grote publiek de kwaliteiten herkent, maar als dat eenmaal zo ver is, is het niet meer te stuiten. "BORDER SONG" en "YOUR SONG" zijn de eerste twee Nederlandse Top 40 hits en "MADMAN ACROSS THE RIVER" is ook weer een zeer succesvol en kwalitatief hoogstaand album.

Acht tracks en ruim 40 minuten geweldige muziek dat van start gaat met de klassieker "TINY DANCER". Een heerlijke melodielijn, fantastisch pianospel en de orkestrale arrangementen geven het nummer het monumentale karakter. "LEVON" heeft ook weer die indrukwekkende orkestrale arrangementen, het ritme is hoger dan de opener en het refrein is beklijvend. In het pakkende "RAZOR FACE" kun je genieten van heerlijk gitaarspel van Caleb Quaye en is Rick Wakeman te horen op het Hammond orgel. Het titelnummer "MADMAN ACROSS THE RIVER" vind ik één van de hoogtepunten van het album. Een boeiende opbouw, Elton zingt geweldig en er wordt subtiel toegewerkt naar een indrukwekkend laatste deel, wat een nummer!

“INDIAN SUNSET” is ook weer zo’n monumentale track. De opbouw is fenomenaal, spannend en krachtig. Elton weet met zijn muzikanten de spanning vast te houden, door een variatie in tempo en instrumentarium in het nummer te verwerken. Ook in dit nummer zit weer een briljant orkestraal arrangement, gemaakt door Paul Buckmaster. Gitarist Davey Johnstone zorgt met zijn mandoline spel voor een smaakvolle toevoeging bij “HOLIDAY INN”, een erg fijn liedje. Rick Wakeman mag in “ROTTEN PEACHES” zijn kunnen weer laten horen op het Hammond orgel. Koortjes, prominent pianospel, een typisch Elton John nummer uit deze zeer creatieve periode van de Engelsman. In “ALL THE NASTIES” is er een hoofdrol weggelegd voor het Cantores Em Ecclesia Choir, die het nummer een gospel-feel geven. Een indrukwekkend nummer met dito orkestrale arrangementen. De afsluiter van “MADMAN ACROSS THE RIVER” is het toepasselijk getiteld “GOODBYE”. Een klein gehouden ballad waarin Elton mooi en emotioneel zingt.

Deze vierde van de levende legende is er één van grote klasse, met een aantal hoogtepunten in zijn oeuvre. In deze meest creatieve periode van Elton John heeft hij een reeks albums gemaakt, die elke weer het beluisteren meer dan waard maakt en daar hoort deze absoluut bij.

avatar van Gert1980
Mooi stukje Marco van Lochem, alleen... uhm... Water, niet River.

avatar van Marco van Lochem
Gert1980 schreef:
Mooi stukje Marco van Lochem, alleen... uhm... Water, niet River.
Oef...zie het nu pas! En ook structureel volgehouden...black-out, kan niet anders.