Elton John - Madman Across the Water (1971)

Label: DJM

1. Tiny Dancer (6:16)
  2. Levon (5:22)
  3. Razor Face * (4:44)
  4. Razor Face [Long Version] * (6:39)
  5. Madman Across the Water (5:58)
  6. Indian Sunset (6:47)
  7. Holiday Inn (4:18)
  8. Rotten Peaches (4:59)
  9. All the Nasties (5:09)
  10. Goodbye (1:45)
avatar van bikkel2
Ik zit momenteel in de early Elton John periode.
Gewoon maar eens werk van gemaakt, want die periode is beslist de moeite waard.
Elton met tekstschrijver Berbie Taupin waren in de begin 70er jaren een gouden duo.
Elton als componist en uitvoerder van de muziek en Taupin voor passende lyrics.
De doldwaze uitdossingen van Elton waren hier nog niet aan de orde en dit album laat vooral de Singer/ Songwriter in hem horen.
Een prachtig album, waar de piano en stem terecht de spotlights pakken.
Passende strijkers ( nooit overmatig) coirtjes en een zeer functionele begeleidingsband.
Een inderdaad wat donkere plaat waar Elton vooral heel passievol en zelfs wat dwingend te horen is.
De parel Tiny Dancer opent het album. Prachtig nummer, al zijn er een paar uitvoeringen met Elton alleen live achter de piano die meer indruk maken. Hier klinkt het ietwat geproduceert, maar wat een song.
Het uitgesponnen Levon is ook zeer fraai.
Mooie vertellende song die sterk wordt uitgebouwd.
Muzikaal steady en stijlvast met een duidelijke visie.
De titelsong ken ik al jaren en ook hier de juiste spannjngsboog. Grimmig, donker en de dreigende strijkers zijn perfect.
Elton zong hier nog vrij hoog en hier gaat hij echt los.
Indian Sunset is een somber verhalend nummer en wordt een favo van dit album voor mij.
Lichter van toon is Holliday Inn, en dat is een prima afwisseling in het geheel.
Het einde van het album is ook erg sterk.
Gospel, ietsje bombastischer en een fraai klein liedje ( Goodbye) die het afsluit.

Prachtig album en je mag je afvragen wat er op een gegeven moment met Elton is gebeurd.
Natuurlijk kwamen er drugs in het spel, hij stoeide met het homo zijn, de pers die hem de grond in schreef, zijn onzekerheid........ dat alles moet invloed hebben gehad op zijn creativiteit.
Talent zat en dat bewees hij zeker met zijn albums die de eerste helft van de jaren 70 verschenen.

avatar van musician
Ik ben het eigenlijk helemaal eens met bikkel2.
Ten onrechte wordt de beginperiode van Elton John wel eens vergeten en wordt hij steevast afgerekend op (middelmatig) jaren '80 werk en vooral zijn verschijning.

Maar het doet absoluut zijn ijzersterke albums aan het begin van zijn carrière te kort.
Sterke songs, mooi gezongen, sterk pianospel, mooie rock en soms prachtige orkestrale ondersteuning, zoals op het magistrale Indian sunset.

Er wordt helaas veel te weinig nog terug gegrepen naar de Elton John van de jaren '70. En er verscheen nog al eens een album. Als je de productiviteit en de klasse naast elkaar zet, geloof je haast niet dat dit in één carrière mogelijk is.

Tussen 1969 en 1975 alleen al verschenen er 10 studio albums en die zijn stuk voor stuk aan te bevelen. Alleen de laatste er van (Rock of the Westies) blijft dan wat onder de maat.

Petje af in ieder geval, ook voor dit album Madman across the Water.

avatar van Wandelaar
Zeer gedreven album waarin Taupin als tekstschrijver zijn 'Amerikaanse droom' kon uitleven, en dat met de nodige kritische observaties. Elton John komt geïnspireerd over en zit als het ware op het puntje van zijn pianokruk. Tiny Dancer is naar mijn mening het beste dat de man ooit zong, de titeltrack maakt ook indruk en zeker het fragiele slotnummer Goodbye waarmee het album een flinke brok emotie achterlaat.

De productie is groots, vooral dankzij de orkestarrangementen van Paul Buckmaster. Aardig nog te vermelden is dat Rick Wakeman het Hammond-orgel bespeelde op drie nummers.

Het album haalde geen topposities in de hitlijsten en bleef daardoor vaak wat in de schaduw staan van Honkey Château en Goodbye Yellow Brick Road bijvoorbeeld.

Fraai album, maar erg vrolijk wordt je er niet van. Voor de gelegenheid dus.

avatar van Marco van Lochem
"MADMAN ACROSS THE RIVER" was Elton John's vierde album en zijn derde klassieker in de jaren zeventig. In 1969 verscheen het redelijke "EMPTY SKY", maar met de in 1970 verschenen schijfjes "ELTON JOHN" en "TUMBLEWEED CONNECTION" wist hij een onuitwisbare indruk achter te laten. Het hoge niveau wist de als Reginald Kenneth Dwight geboren zanger en pianist met het op 5 november 1971 verschenen "MADMAN ACROSS THE RIVER" moeiteloos vast te houden.

Elton John werd geboren in Pinner Middlesex in Engeland op 25 maart 1947 en zal binnenkort de respectabele leeftijd van 75 aantikken. Van jongs af aan heeft Elton een grote interesse in muziek, leert het bespelen van de piano en neemt in 1967 de artiestennaam Elton John aan. Niet veel later wordt hij gekoppeld aan tekstschrijver Bernie Taupin en samen ontwikkelen ze een eigen stijl. De prachtige teksten van Taupin passen perfect bij de muziek die Elton schrijft. Het duurt even voordat het grote publiek de kwaliteiten herkent, maar als dat eenmaal zo ver is, is het niet meer te stuiten. "BORDER SONG" en "YOUR SONG" zijn de eerste twee Nederlandse Top 40 hits en "MADMAN ACROSS THE RIVER" is ook weer een zeer succesvol en kwalitatief hoogstaand album.

Acht tracks en ruim 40 minuten geweldige muziek dat van start gaat met de klassieker "TINY DANCER". Een heerlijke melodielijn, fantastisch pianospel en de orkestrale arrangementen geven het nummer het monumentale karakter. "LEVON" heeft ook weer die indrukwekkende orkestrale arrangementen, het ritme is hoger dan de opener en het refrein is beklijvend. In het pakkende "RAZOR FACE" kun je genieten van heerlijk gitaarspel van Caleb Quaye en is Rick Wakeman te horen op het Hammond orgel. Het titelnummer "MADMAN ACROSS THE RIVER" vind ik één van de hoogtepunten van het album. Een boeiende opbouw, Elton zingt geweldig en er wordt subtiel toegewerkt naar een indrukwekkend laatste deel, wat een nummer!

“INDIAN SUNSET” is ook weer zo’n monumentale track. De opbouw is fenomenaal, spannend en krachtig. Elton weet met zijn muzikanten de spanning vast te houden, door een variatie in tempo en instrumentarium in het nummer te verwerken. Ook in dit nummer zit weer een briljant orkestraal arrangement, gemaakt door Paul Buckmaster. Gitarist Davey Johnstone zorgt met zijn mandoline spel voor een smaakvolle toevoeging bij “HOLIDAY INN”, een erg fijn liedje. Rick Wakeman mag in “ROTTEN PEACHES” zijn kunnen weer laten horen op het Hammond orgel. Koortjes, prominent pianospel, een typisch Elton John nummer uit deze zeer creatieve periode van de Engelsman. In “ALL THE NASTIES” is er een hoofdrol weggelegd voor het Cantores Em Ecclesia Choir, die het nummer een gospel-feel geven. Een indrukwekkend nummer met dito orkestrale arrangementen. De afsluiter van “MADMAN ACROSS THE RIVER” is het toepasselijk getiteld “GOODBYE”. Een klein gehouden ballad waarin Elton mooi en emotioneel zingt.

Deze vierde van de levende legende is er één van grote klasse, met een aantal hoogtepunten in zijn oeuvre. In deze meest creatieve periode van Elton John heeft hij een reeks albums gemaakt, die elke weer het beluisteren meer dan waard maakt en daar hoort deze absoluut bij.