Bob Marley & The Wailers - Babylon by Bus (1978)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Positive Vibration (5:50)
  2. Punky Reggae Party (5:51)
  3. Exodus (7:41)
  4. Stir It Up (5:17)
  5. Rat Race (3:41)
  6. Concrete Jungle (5:37)
  7. Kinky Reggae (4:46)
  8. Lively Up Yourself (6:18)
  9. Rebel Music (3 O'Clock Roadblock) (5:20)
  10. War / No More Trouble (5:28)
  11. Is This Love (7:27)
  12. The Heathen (4:29)
  13. Jamming (5:54)
beaster1256
ook hier 5 sterren , supergoed album en dan vooral de live uitvoering van exodus , superfantastisch die percussie en het opzwepen van het publiek , ik heb ze nog live gezien in vorst nationaal in belgie , één van de beste concerten van mijn leven en ik heb er zeker meer dan 600 gezien !!!

avatar van rudiger
dat ik hier nog geen stem geplaatst heb .
Prachtige live plaat van Bob .
Alleen draaien als de koffieshop geopend is .
4,5 ster .

Joy
gisteren las ik ergens iets over de totstandkoming van deze plaat,met name over 2 toegevoegde gitaristen aan de band voor dit optreden

ik vind hem iig te gek, de 2 toegevoegde gitaristen brengen het niveau een stukje hoger, hoewel je ook de conclusie kunt trekken dat het ten koste gaat van het oorspronkelijke geluid

pretfrit
Joy schreef:

moet je me toch eens uitleggen waar ik klungelig ingezette jamsessies kan terugvinden op deze plaat

Die zijn er inderdaad niet. Klungelig omschreven door mij. Wat ik duidelijk wilde maken is dat het geheel lekker spontaan klinkt, ik meen me ook te herinneren dat een gitarist ergens enthousiast inzet en snel daarna abrupt weer afbreekt..maar ik mag dat mis hebben van mezelf

avatar van pjh1967
misja82 schreef:
Als ik het goed zeg is dit album volgens mij op verschillende locaties opgenomen, over een hele tour door verschillende plaatsen in Amerika...

Volgens mij staat er op de hoes: "Recorded live in Paris, Copenhagen, London & Amsterdam" en bevat de hoes stukken van recensies uit diverse europese kranten en afdrukken van tickets.

Improvision
War / No More Trouble.

avatar van iggy
Prachtige live plaat van een man die samen met de wailers de reggae op de internationale kaart zette. Want als je ziet wie er allemaal in die wailers gespeeld hebben dan moet je concluderen dat deze band niet zomaar een begleidings band was. Hoewel bob natuurlijk de lionel messi van het gezelschap was. Bob schreef met enige regelmaat ook nog eens oorlog/politiek kritische teksten. Dat kwam hem te staan op een aanlag op zijn leven. In het altijd onrustige Jamaica. Teksten die vandaag de dag nog altijd zo representatief als de pest zijn. Absoluut geen domoor die bob. Met zijn stuwende reggae ritmes laat hij mijn voetjes en mijn koppie lekker op en neer gaan. Met prachtige nummers de plaat leeft hij beweegt en swingt. Jammer dat ik hem nooit live heb gezien.

Wat is er trouwens gebeurd met za reggae? Bij mijn weten heeft de reggae nooit meer iemand voortgebracht die in bob zijn schaduw mag staan. Of lig ik nu uit mijn nak te lullen? Zijn zoon heeft het ook nooit echt waar gemaakt toch?

avatar van Mille Vinyl
Wat is Bob Marley toch groots live !!!!

avatar van Murdoc023
iggy schreef:

Er is geen bekende reggae. Dat betekent niet dat er geen goede roots meer gemaakt wordt. Wat te denken van Groundation, fantastastische band met een charismatische frontman, Harrisson Stafford. Groots. En nog een hoop leuke bandjes ook hoor, Fortunate Youth, Tribal Seeds, Sebastian Sturm, om maar wat te noemen. Maar je hebt gelijk, de echte goede reggae komt toch vooral uit de jaren '70/'80.
En zijn zoon, ik denk dat je Damien bedoelt, is commercieel best goed, alleen kwalitatief niet echte roots. Evenals Ky-Mani. Julian en Ziggy maken nog wel roots, maar vind ik zelf niet zo boeiend. Stephen vind ik overigens nog wel de moeite waard. Nog wel ja, want ook zijn nieuwe plaat schijnt een hoop dancehall troep te gaan bevatten. Muzikale familie, snap alleen niet waar de dochters blijven?

avatar van George.Peace
The viceroys !!!

avatar van iggy
Toch jammer dat er nooit meer iemand is opgestaan om dit genre naar het volgende level te brengen. Om eerlijk te zijn ik heb ook al mijn interesse verloren in reggae. Het is ook zeker geen eenvoudige taak om zijn boots te vullen. Eigenlijk spijtig dat dit genre muziek behoorlijk in de vergeethoek is gedoken. Maar blijkbaar ontbreekt de echte kwaliteit die marley en zijn wailers wel in hoge mate in huis hadden.

Maar wat mille vinyl shrijft klopt als een babylon bus. Deze plaat swingt als een tiet. Dit is gewoon de beste marley plaat ooit. Marley live vind ik net iets beter dan studio.

avatar van ChiefRocka
Simpel weg 1 van de beste reggae platen ooit. En doordat het een live album is brengt het nog eens zoveel aan sfeer mee. Daarnaast bevat het ook nog eens vele van mij persoonlijk favoriete nummers. Ik kan niet anders dan de maximale score geen aan deze klassieker.

avatar van Broem
De referentie plaat onder de reggae albums. Vandaag weer eens op de draaitafel gehad. Ik heb de vinyl versie al vanaf dat ie uitkwam en nog steeds een plaat die weet te verbazen en boeien. Bob was een fenomeen en kon als geen ander zijn ziel en zaligheid in de muziek leggen. Live een album wat van begin tot eind boeit. Begreep dat er een zeer interessante biografie van de man uit is. Veel te vroeg

avatar van Ronald5150
"Babylon by Bus" is een fantastische liveplaat van Bob Marley & The Wailers. De opnamen zijn van verschillende concerten over de wereld, maar de plaat klinkt als een perfect geheel. De setlist is een mooie selectie van nummers tot aan het "Exodus" album aan toe. Live klinken de nummers nog net iets warmer dan op de plaat en de actieve publieksparticipatie draagt bij aan de sfeer. Vele klassiekers komen voorbij, Marley is uitstekend bij stem en is in staat het publiek te bezweren met zijn bij tijd en wijle toch donkere teksten. The Wailers zorgen voor de perfecte muzikale begeleiding, bijna hypnotiserend. Vooral het baswerk van Aston "Familyman" Barrett is om van te smullen. Junior Marvin en Al Anderson zorgen samen met Bob Marley voor het gitaarwerk. En door de toevoeging van extra gitaristen krijgt de muziek nog meer klank en kleur. Helaas is Bob Marley niet meer onder ons en kunnen we niet meer fysiek van zijn concerten genieten, maar "Babylon by Bus" komt daar heel dicht bij in de buurt.

Ik herinner me als de dag van gisteren hoe ik dertig jaar geleden als een gek van school naar huis fietste om Babylon by Bus op te kunnen zetten. Ik had het album net en was helemaal verkocht door het magische Stir it Up. Ook the Heathen - super. Vooral de gitaarsolo's in dat nummer. Wat ben ik ontzettend jaloers op mensen die Bob ooit live hebben kunnen zien. Ik was er helaas, helaas, helaaaaaaas net iets te jong voor.

avatar van reptile71
Here's Kaya schreef:

Nou ik ook, ik denk de artiest die ik het liefst nog had gezien van alle artiesten waarvan dat niet meer kan. De man had een onbeschrijfelijk charisma.

avatar van Dibbel
Vandaag een klein beetje feest zo tussen Sinterklaas en Kerst.
4 vuilniszakken vol CD's gekregen van een collega.
Waaronder Babylon By Bus, zodat ik hier het opgenomen cassettebandje wat ik er nog van heb, langzaamaan ook kan afvoeren .

avatar van -SprayIt-
Dibbel schreef:
4 vuilniszakken vol CD's gekregen van een collega.

Dat moet een prachtige dag zijn geweest. Alleen bij het lezen van deze zin word ik al gelukkig.

avatar van lennon
Zo, dit is toch wel een fijn live album zeg!

Vooral de versie van Exodus maakt indruk. Overall een lekkere reggae plaat van Marley, en een lekkere sfeer. Ik heb de man nooit live kunnen zien, maar had dat zeker wel gedaan als ik ooit de kans zou hebben.

Mooie hoes, leuk vormgegeven, en geeft mij een goede indruk over de muzikanten die Marley en zijn band waren / zijn.

avatar van Funky Bookie
Ronald5150 schreef:

Fantastisch beschreven en ik ben het er helemaal mee eens.
De jams en de losse aanpak doen me af en toe denken aan het P-Funk imperium. Dit is een must have voor muziekliefhebbers.

avatar van Roscovitsch
Intuïtief zet ik deze plaat altijd op als de zon weer gaat schijnen na de donkere wintermaanden. IJzersterk live album.

avatar van musician
Er is echt helemaal niets mis met dit album. Ik zou haast zeggen geïnspireerd, foutloos, verveelt nooit en geen zwakke momenten.
Ergo, een ijzersterke live registratie van aantrekkelijke reggae van vermoedelijk de beste reggae artiest ooit. Aanstekelijk, zo'n concert waarvoor je nu zonder aarzelen kaarten zou kopen.

Maar ja, ging destijds (eind jaren '70, begin jaren '80) niet naar reggae(-concerten) en kocht er ook geen muziek van. En toen Marley dus overleed in 1981 had je de boot gemist, zo simpel is het. Vanaf 1976 had hij Nederland overigens met een vijftal concerten vereerd.

Wel met Live (1975) en deze Babylon by Bus (1978) twee hele goede concertalbums uit die tijd nagelaten, met voor mij een lichte voorkeur voor de laatste. Die is meer smooth en wat hoger van tempo, mooi gitaarspel ook.

avatar van ArthurDZ
Promotiebericht + reactie verwijderd.

avatar van hansjepansje71
Op Aretha Franklins "Amazing Grace" na, is dit het allerbeste live-album dat ik ken. Het zou me niet verbazen als ik het al 1000 keer gehoord heb in mijn leven.

avatar van Hans Brouwer
musician schreef:
Maar ja, ging destijds (eind jaren '70, begin jaren '80) niet naar reggae(-concerten) en kocht er ook geen muziek van. En toen Marley dus overleed in 1981 had je de boot gemist.
Juni 1980: Bob Marley and the Wailers live in Rotterdam Ahoy. Ik was daarbij, het concert was in meerdere opzichten onvergetelijk. Het lied "Nederwiet" van Doe Maar werd tijdens dit concert van Bob daadwerkelijk door de aanwezigen in de praktijk gebracht.
"Babylon by Bus" is een weergaloos goed live album dat ook door deze Hans in de jaren '80 heel veel is gedraaid.

avatar van Lau1986
Dit is wel een vermakelijk album om te beluisteren. Het geeft een mooie bloemlezing van zijn oeuvre tot dan toe. Voor mij is dat dan ook wel genoeg.