Änglagård - Viljans Öga (2012)

Zweden
Label: Änglagård

1. Ur Vilande (15:47)
  2. Sorgmantel (12:06)
  3. Snårdom (16:15)
  4. Längtans Klocka (13:22)
avatar van Leeds
Een nieuwe Anglagard. Daar ben ik wel nieuwsgierig na. Maar es snel opzoeken!!!

avatar van chevy93
Na 18 jaar weer. 4 nummers, 1 uur!

avatar van Leeds
Het is inderdaad al een geruime tijd geleden. Ik heb alvast mijn kopie besteld op zowel LP als CD. Blind aangeschaft maar gezien de enkele rencensies die ik las, zou Viljans Öga het niveau van Hybris halen.

Ik ben heel benieuwd.

avatar van Svendra
Na een handvol luisterbeurten kan ik meestal wel een oordeel geven. Bij Viljans Öga vind ik dat lastig want deze 'oerprog' is zo gelaagd en interessant dat het simpelweg meer tijd kost. Een goed teken, dat had ik bijvoorbeeld ook bij de grootste albums van Yes en King Crimson. Dit gaat misschien nog beter worden dan Hybris.

Svendra schreef:

Bij progarchives verrassen ze me wel. Het gemiddelde ligt al op 4.60 met zo'n 150 stemmen. Zo'n 50 stemmen eerder was het gemiddelde 4.48. Dit is vaak een ongewone trend. Meestal komen albums binnen met een kanonschot, maar daarna verliezen ze wat van hun pluimen.

Het is zonder twijfel een groeialbum!!! Blijven luisteren zou ik zeggen.

Ik moet helaas nog wachten op de CD-versie, aangezien ik ook de LP versie aanschafte. En die is nog niet binnen.

avatar van chevy93
Op RYM zijn ze wat minder lyrisch: Albums by Änglagård - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Hybris: 3,92* na 1134 stemmen
Epilog: 3,80* na 651
Deze: 3,71* na 91.

Even om de hoge verwachtingen wat te dimmen.

chevy93 schreef:

Hybris: 3,92* na 1134 stemmen
Epilog: 3,80* na 651
Deze: 3,71* na 91.

Even om de hoge verwachtingen wat te dimmen.

Puntje 1: Op RateYourMusic is er een trend (zeg me niet de welke, haatstemmen?, nostalgie?) bezig waardoor dat het stemgemiddelde niet meer is wat het vroeger was. Gemiddelde score's liggen voor nieuwe platen fors lager vergeleken met nieuwe albums van 8, 9, 10 jaar geleden. Hier op mume valt dat heel positief mee. RYM is niet meer wat het was. Dat gevoel had ik al een tijdje.

Puntje 2: Anglagard is een symphonische progband die zich meer thuis voelt op een progsite dan op een meer algemenere. 3.92 voor Hybris op RYM is absoluut niet slecht natuurlijk. Maar als dergelijke media deze nieuw Viljans bekritiseren als 1 van de hoogtepunten uit de carriere van Anglagard, dan zegt dit voor mij al genoeg.

Ik zal niet te hoeven dimmen!!! Die plaat is schitterend

avatar van Svendra
Buitencategorie progalbum. Opbouw, muzikale diepgang en uitvoering zijn echt subliem. De baspartijen, die fluitiste! En steeds worden expressieve gedeelten afgewisseld door rust, heerlijke rust.

Qua structuur en melodie is Viljans Öga klassiek georiënteerd; in de fluitpartijen hoor ik invloeden van Poulenc en Koechlin. Elke nummer is een avontuurlijk verhaal op zich. Van de vier tracks komen Sorgmantel en Snårdom het meest in aanmerking als 'klassieker', maar bij dit ontdekalbum kan m'n oordeel over een tijdje weer anders zijn.

Casartelli (moderator)
Instrumentaal, net als Epilog. En verder lijkt het op het eerste gehoor eigenlijk ook alsof er in achttien jaar tussentijd geen al te schokkende dingen gebeurd zijn. 't Is dus al met al een aangename luisterervaring, maar toch ook wel eentje die in de lijn der verwachtingen ligt.

Toch maar aanschaffen binnenkort en dan eens wat vaker luisteren.

avatar van thedunno
Ik heb niet meer het "wow" -gevoel dat ik had toen Hybris en Epilog uitkwamen. De verassing blijft uit en ik mis ook dat frisse en energieke dat de eerste twee albums kenmerkte.
Wat over blijft is een album van pure kwaliteitsprog dat ik veel zal blijven draaien.

thedunno schreef:

Ik heb hier nu net wel het wow-gevoel. Ik word door deze plaat helemaal mee gesleurd. Viljans Öga kon evengoed tussen Hybris en Epilog uitgebracht worden. Zo treffend. Wat een plaat!!!

Misterfool
Groeiertje deze nieuwe van Anglagard. Sfeervolle, Scandinavische symfo met een heerlijk donker, melancholisch randje. Niet zo overweldigend mooi als hybris; een van de beste progalbums ooit gemaakt, maar zeker zeer sterk. Voor nu 4*, maar daar kan zo maar nog een 0.5* bij op komen.

avatar van Svendra
De laatste tijd ook weer eens Hybris en Epilog opgezet. Wat me gelijk opvalt is dat Viljans Öga technisch beter is opgenomen. En na vele draaibeurten is dit ook qua inhoud mijn favoriete Änglagård geworden. Lange nummers opgebouwd volgens een ijzeren logica: dat is buiten de klassieke muziek tamelijk uniek. Maar misschien IS dit wel klassieke muziek, stiekem verstopt in een progrock jasje . Nou ja, wat maakt het uit. Het is fenomenaal.

Svendra schreef:

Ik kan u hier absoluut in volgen. En bij elke luisterbeurt wordt ze hoe langer hoe beter!!!

avatar van Bartjeking
Ik waan me in een sprookjesland als ik deze plaat op zet, wat een heerlijk sfeer wordt hier neergezet....absolute top! En dat zeg ik als iemand waarbij Prog maar een heel klein onderdeeltje van de muziekcollectie vormt. Maar als ik goede waarderingen zie in dit genre wil ik het altijd proberen. Wanneer een album mij op kan zuigen en een sfeer neer kan zetten, zijn wat mij betreft de belangrijkste voorwaarden volbracht. Instrumentaal blijft het spannend, maar vaak wordt het dan een zenuwachtige bedoeling doordat sommige bandsf zoveel mogelijk wendingen in een nummer willen stoppen. Onze Zweedse vrienden van Änglagård weten dat op een perfectie manier te doseren.

Ik zou zeggen; Efteling koop deze muziek aan en wie weet kom ik dan nog eens langs. De Scandinaviers zijn goed bezig dit jaar.

avatar van Mindscapes
Bartjeking schreef:

Staat niet voor niets op de tweede plaats van 2012, op Progarchives. Met een gemiddelde van 4,39 op bijna 350 stemmen En de nummer één daar verdient zijn plek ook meer dan euh verdiend! Klik voor inspiratie

avatar van Bartjeking
Mooi lijstje zeg! Ik zie dat mijn helden van Motorpsycho er ook hoog worden gewaardeerd; zeer terecht overigens. Ook weer Scandinaviërs he Voor mij vallen die Noormannen wel in een ander genre eerlijk gezegd, maar goed...klasse is klasse en het etiketje dat er opgeplakt moet worden zal me een zorg zijn. Maar bedankt voor de inspiratietip Mindscapes, die zijn altijd meer dan welkom.

avatar van Svendra
Op Progarchives wordt progressief gestemd, dat spreekt me aan. Änglagård en Magma zijn geen hapklare brokken maar staan desondanks hoog in de lijst. Ook leuk trouwens dat Frequency Drift het goed doet, op MuMe houdt de aandacht niet over.

Casartelli (moderator)
Als je van de andere kant de aandacht aldaar voor Archive op kwaliteit en kwantiteit bekijkt, komt helaas het beeld van progliefhebbers als een nogal conservatieve massa weer bovendrijven.

Maar 't is wel een aardige site voor wat input in de echt obscure uithoeken van het 'genre'.

avatar van Brunniepoo
Svendra schreef:

Op Progarchives telt een review van een recensent 20x zo zwaar voor het gemiddelde als een stem van een gewoon lid dus ik neem de gemiddeldes en lijstjes altijd met een flinke korrel zout (al worden de cijfers bij de grote aantallen gelukkig wel wat betrouwbaarder).
Ben het wel helemaal met Casartelli eens, bij veel platen is het een onmisbare bron (al is veel informatie helaas erg oncontroleerbaar omdat PA vaak de enige bron is )

Brunniepoo schreef:

Voor de bronnen van deze plaat valt het wel heel goed mee. Op progarchives staat ze idd hoog genoteerd. Maar verder op Progulator 5/5, Sea of Tranquility 5/5, SputnikMusic 4.4/5, De blogsite bagat urechea 5/5, enz..

Echte negatieve kritieken heb ik nog niet tegen gekomen. Tenzij het een individu is natuurlijk.

avatar van BoyOnHeavenHill
Beetje verdrietig dat er hier al weer bijna een jaar is verstreken sinds het laatste bericht, en dat terwijl ik me net als Bartjeking (23-11-2012) bij deze plaat in sprookjesland waan. Op het eerste gehoor wat meer folky en meer klassieke invloeden, maar hoe meer ik me aan deze plaat overgeef, hoe mooier en warmer het allemaal klinkt. Sluit wat mij betreft kwalitatief naadloos bij z'n twee voorgangers aan.
        Wat de titels van dit album betreft, de Engelse vertalingen die ik op internet vind zijn "The eye of the desire" (albumtitel), "From dormant" (titel 1), "Mourning cloak" (titel 2) en "Longing clock" (titel 4). Weet iemand misschien wat Snardom (titel 3) betekent? Of is dat een eigennaam?

BoyOnHeavenHill schreef:

Als ik je daarmee opfleur, wil ik best nog even kwijt dat dit met voorsprong de beste progplaat is van de laatste vijf jaar. Overigens fantaseerde ik dat track 2 iets te maken heeft met mantelzorg. Nee dus .

BoyOnHeavenHill schreef:

Grappig, ik had het tot hier toe altijd op "de ogen van de slechterik" gehouden.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik hoop niet dat ik met mijn vertalingen diverse fantasieën heb ontnuchterd... Los daarvan ben ik als recente discipel van deze band wel blij dat er dus nog wel degelijk naar geluisterd (en bij MusicMeter op gelet) wordt.

avatar van Mindscapes
Zeker en vast. Anglagard was vorig jaar een revelatie voor mij. Had nog nooit zoiets vreemds maar zo intrigerends gehoord (misschien op Storm Corrosion na). Vaak onder de koptelefoon beluisterd, maar even vaak on the road (als studentenwerk deed ik leveringen over heel België - topjobje als je een cd-speler in de bestelwagen hebt!). Hoewel ze slechts drie albums over bijna 20 jaar hebben uitgebracht, zijn ze echt wel een gevestigde (cult)waarde binnen de duistere, obscure kant van de Scandinavische prog (hipsterprog! ). Ik waan me telkens weer in een bos vol magische wezens, in het holst van de nacht op een koude herfstnacht. Deze zomer (weliswaar in vol daglicht) op Night of the Prog gezien en achteraf ook even gebabbeld met de (weliswaar redelijk verlegen) zangeres. Ik kijk uit naar het moment waarop ik ze in een klein zaaltje zittend kan aanschouwen in zo goed als complete duisternis. Heerlijk!

En Viljans Öga, die blijft staan als een huis natuurlijk. Een comeback om UUU tegen te zeggen. Stond niet voor niets op 4 in m'n top 10 van vorig jaar.

Misterfool
Bij het debuut van deze band tikte ik een heel verhaal over waarom een Scandinavische variatie op symfo begin jaren 90 bijzonder was. Op een geheel andere manier vind ik dit album ook weer bijzonder indrukwekkend. Dit album weet als een van de weinige de sfeer en het gewicht te benaderen van de progklassiekers van begin jaren 70.
Wat ik vaak bij moderne progbands zie, is dat ze of het genre vermixen,zelfs verdunnen, met allerlei andere invloeden, of klakkeloos genreconventies overnemen. Zelfs de bands die niet in een van deze twee uiteinden vallen, zoals Gazpacho, geven vaak een moderne spin aan het geheel. Viljans Oga weet daarentegen zowel origineel als traditioneel te klinken. Net als progbands van begin jaren 70 is hier nog de invloed van klassieke muziek en folk te ontwaren. De band heeft waarschijnlijk een goed oor voor waar bands als Genesis, Yes en King Crimson in de periode 1969-1973 hun mosterd vandaan haalden.
De band weet het zelfs voor elkaar te krijgen om verbeteringen aan de oude progrockformule aan te brengen. De muziek klinkt gefocust. Haast intimiderend zelfverzekerd! Geen popnummer om de sfeer te breken, geen rare frivole uitstapjes. Bijna een uur lang dreigende sprookjessymfo. De enige artiest die uit mijn hoofd iets gelijksoortigs geflikt heeft, is Steven Wilson, met: The Raven Who Refused to Sing. Dat album vind ik dan zelfs minder consistent.
Hoewel ik het traditionele van dit album helemaal geweldig vind,zegt dat op zich nog niks over de kwaliteit van de nummers. Gelukkig weet deze band uitstekend hoe ze interessante composities moet creëren en hebben ze daarnaast een uitstekend gevoel voor pakkende ritmes. Er wordt rustig de tijd genomen om de nummers op te bouwen. Hoewel de muziek hier en daar een kwinkslag neemt, voelen de overgangen nooit gekunsteld aan. Erg prettig vind ik ook dat de band hier en daar dissonante tonen introduceert. Dit zorgt voor veel spanning.
Het gaat me te ver om elk nummer uitvoerig te bespreken, maar kort gezegd vind ik dit nogal een sterk album. Oersymfo wordt de muziek op dit album genoemd en daar kan ik het enkel mee eens zijn. Heb je enige affiniteit met prog; doe jezelf een gunst en beluister dit album eens!
Ps, Dit filmpje wil ik jullie niet onthouden : How to Pronounce the Song Titles of Änglagård's "Viljans öga" - YouTube

NoMind
Ik zet dit op en hey, dat heeft toch een lekker old school prog gehalte à la The Raven That Refused To Sing of In The Court of The Crimson King.