Led Zeppelin - Led Zeppelin III (1970)

Label: Atlantic

1. Immigrant Song (2:26)
  2. Friends (3:53)
  3. Celebration Day (3:30)
  4. Since I've Been Loving You (7:24)
  5. Out on the Tiles (4:07)
  6. Gallows Pole (4:57)
  7. Tangerine (3:11)
  8. That's the Way (5:37)
  9. Bron-Y-Aur Stomp (4:17)
  10. Hats Off To [Roy] Harper (3:42)
  11. The Immigrant Song [Alternate Mix] * (2:27)
  12. Friends [Track - No Vocal] * (3:43)
  13. Celebration Day [Alternate Mix] * (3:19)
  14. Since I've Been Loving You [Rough Mix] * (7:17)
  15. Bathroom Sound [Track - No Vocal] * (4:01)
  16. Gallows Pole [Rough Mix] * (5:20)
  17. That's the Way [Rough Mix] * (5:23)
  18. Jennings Farm Blues [Rough Mix] * (5:54)
  19. Key to the Highway / Trouble in Mind [Rough Mix] * (4:07)
avatar van Johnny Marr
John Self schreef:
Voor mij de beste Zepplaat. Alleen al het openingsnummer. Bonham doet eindelijk waar hij voor aangenomen is, goed spelen. De riffs tussendoor zijn geweldig en tonen de klasse van Page. De meest gevarieerde plaat ook en dat maakte dat Zep met kop en schouders uitstak tussen andere rockbands. Hier toonde de band voor het eerst echt de wereldklasse die ze wat mij betreft nooit helemaal waar maakten. Het bleef te veel een fan bandje.
Ook een nummer als Friends is geweldig. Waar hadden we eerder gehoord. Beatles misschien?
Maakt niet uit. Nogmaals, de beste. Hierna kocht ik 4 nog maar daar was ik, vooral door stairway to heaven heel erg snel op uitgeluisterd. En daarna werd zep nog slechts een herinnering aan mijn jeugd. En dat bleven ze tot ik zeker 20 jaar later weer deze plaat opzette en weer herinnert werd hoe goed dit album was en hoe middelmatig de andere.

Vreemd. Deze wordt meestal gezien als de 'minste' van de eerste zes legendarische Zep-albums. Nog altijd fantastisch natuurlijk, maar ik ga er mee akkoord. Leuk dat sommigen dit dan weer de beste vinden.

avatar van iggy
De plaat werd in ieder geval nogal sceptisch ontvangen door vooral de pers. Een rip off van Crosby Still & Nash werd er oa geschreven. Maar ook de fans waren er niet helemaal kapot van.

Zep III is In ieder geval een stuk minder op de Hard Rock leest geschroeid dan hun vorige twee platen.
Zep begon zich in een nieuwe richting te bewegen. Hoewel nieuw, Page ergerde zich dood aan veel kritieken. Want volgens eigen zeggen was hij al Jaren bezig met het spelen van en bestuderen van acoustic roots music.

avatar van Mausie
Damn, wat is Gallows Pole een heerlijk nummer! Stem volgt nog, so far niet mijn favoriete Led Zeppelin, maar ik hoor veel moois.

avatar van pmac
De plaat kent twee gezichten; de bluesrock zoals we die kennen van de eerste twee albums en een folkachtige veelal akoestische tweede plaatkant. De groep laat al snel zien dat het zich ontwikkeld. De rol van John Paul Jones wordt ook interessanter. Ook worden tijdens live optredens een korte akoestische set ingelast. Met Friends hoor je de eerste tonen die richting oosterse muziek neigen. Het is de kwaliteit van de songs, de perfecte uitvoeringen en de drang om te ontwikkelen die deze plaat zo goed maakt.

avatar van repelstefan
Toen Bron-Y-Our Stomp voorbij kwam meteen even gecheckt of hij hier wel écht als mijn favoriet stond aangemerkt. Jullie begrijpen hoe belangrijk het is dat dit allemaal klopt.

avatar van Icon E
Nee. Vertel..

avatar van repelstefan
Icon E schreef:
Nee. Vertel..

Hier kunnen 2 dingen aan de hand zijn. Of jij begrijpt mijn sarcasme niet, of ik het jouwe

avatar van Jaep
Nouja, belangrijk...Bron-Y-Aur Stomp is in ieder geval een geweldig nummer, ook mijn favoriet op deze plaat!

avatar van Icon E
Ik vind het wel jammer dat het geweldige Immigrant Song nu opgehangen is aan die idiote Thor-film. Of in elk geval de trailer. Daar gingen mijn epische associaties die ik had bij het nummer..

De beste van de eerste drie wat mij betreft.
De muziekpers begreep er geen snars van.
Terwijl het gewoon een nieuwe fase aankondigde.
Heeft uiteindelijk wel de credits gekregen die het zeer terecht verdiend.

avatar van LucM
Led Zeppelin sloeg hier een andere richting in: naast hardrock ook folk, twee genres die normaal niet samengaan maar bij Led Zeppelin lukt het wel.

avatar van RuudC
Vreemde plaat dit. De eerste helft is eigenlijk heel goed. Daar gaat het min of meer verder waar II ophield. Immigrant Song vind ik persoonlijk wel een van de beste songs die de band ooit schreef. Lekker dicht tegen het mij zo geliefde heavy metal. Ook wanneer Led Zeppelin rustiger aan doet, zoals op Since I've been Loving You en Out On The Tiles, hoor je klasse. De tweede helft is gewoon erg matig. Soft, zacht geneuzel. Hier raakt de band echt even de weg kwijt en spelen alle vier de heren maar wat op de automatische piloot. Experimenteren zou ik het niet willen noemen, maar musiceren op halve kracht.

Tussenstand:
1. Led Zeppelin II
2. Led Zeppelin
3. Led Zeppelin III

De band houdt bewust wat in en dat was trouwens voor veel liefhebbers niet echt wat ze hadden gehoopt.
Ik hoor Zep net zo lief ingehouden, dan dat ze de klok op rock zetten.
Ook de folkrichting beheersen ze goed. John Paul Jones is naast bassist, een multi instrumentalist, die ook nog eens op andere snaarinstrumenten goed uit de voeten kan.
Op IV ( Four Symbols) trekken ze de lijn van deze aardig voort, al bevat die wat meer highlights.
Hoe goed Robert Plant wel niet is als rockzanger, in een wat relaxtere setting heb ik zijn stem meer lief, dan dat hij de hoogte in gaat.
Tegenwoordig zingt hij natureler en lager, en dat is ook geen straf.

avatar van lennert
Immigrant Song, oftwel de eerste vikingmetalsong ooit. Zeg het vooral niet tegen de overlevende bandleden, want dat vinden ze niet tof. Het nummer zelf is wel een van de gaafste hardrock/metalsongs ooit, dat kunnen ze ons in ieder geval niet meer afpakken.

Goed, met het vooruitzicht dat dit album wat minder blues en wat meer folk zou hebben, was mijn interesse in ieder geval al flink gewekt. De eerste twee zijn overduidelijk toffe albums, maar ik merk gewoon dat ik veel van de bluesy invloeden die de band hanteert eigenlijk helemaal niet zo interessant vind als ik dacht en meer kick op scheurende hardrock, of de meer esoterische invloeden. Met zo'n track als Friends ben ik dan ook flink tevreden, al is het helemaal Gallows Pole waar ik echt een fantastische sfeer hoor. Zelfs de banjo (moeilijk instrument voor me om goed te vinden) werkt hier heel erg goed mee met de sfeer. Tangerine wordt helaas weer ietwat verpest door de zeurende en bij vlagen zelfs valse zanglijnen van Plant. That's The Way heeft dan wel weer sterkere zang, maar komt ook nog niet helemaal los, terwijl ik de laatste twee songs dan echt weer helemaal niets vind. Jammer, want tot en met Gallows Pole had ik echt verwacht dat dit tot nu toe mijn favoriete album tot nu toe zou worden.

Voorlopige tussenstand:
1. Led Zeppelin II