Led Zeppelin - Led Zeppelin III (1970)

4,05

Label: Atlantic

1. Immigrant Song (2:26)
  2. Friends (3:53)
  3. Celebration Day (3:30)
  4. Since I've Been Loving You (7:24)
  5. Out on the Tiles (4:07)
  6. Gallows Pole (4:57)
  7. Tangerine (3:11)
  8. That's the Way (5:37)
  9. Bron-Y-Aur Stomp (4:17)
  10. Hats Off To [Roy] Harper (3:42)
  11. The Immigrant Song [Alternate Mix] * (2:27)
  12. Friends [Track - No Vocal] * (3:43)
  13. Celebration Day [Alternate Mix] * (3:19)
  14. Since I've Been Loving You [Rough Mix] * (7:17)
  15. Bathroom Sound [Track - No Vocal] * (4:01)
  16. Gallows Pole [Rough Mix] * (5:20)
  17. That's the Way [Rough Mix] * (5:23)
  18. Jennings Farm Blues [Rough Mix] * (5:54)
  19. Key to the Highway / Trouble in Mind [Rough Mix] * (4:07)
334 BERICHTEN 9 MENINGEN
avatar van Johnny Marr
geplaatst: 13 januari 2016, 19:39 uur [permalink]
John Self schreef:
Voor mij de beste Zepplaat. Alleen al het openingsnummer. Bonham doet eindelijk waar hij voor aangenomen is, goed spelen. De riffs tussendoor zijn geweldig en tonen de klasse van Page. De meest gevarieerde plaat ook en dat maakte dat Zep met kop en schouders uitstak tussen andere rockbands. Hier toonde de band voor het eerst echt de wereldklasse die ze wat mij betreft nooit helemaal waar maakten. Het bleef te veel een fan bandje.
Ook een nummer als Friends is geweldig. Waar hadden we eerder gehoord. Beatles misschien?
Maakt niet uit. Nogmaals, de beste. Hierna kocht ik 4 nog maar daar was ik, vooral door stairway to heaven heel erg snel op uitgeluisterd. En daarna werd zep nog slechts een herinnering aan mijn jeugd. En dat bleven ze tot ik zeker 20 jaar later weer deze plaat opzette en weer herinnert werd hoe goed dit album was en hoe middelmatig de andere.

Vreemd. Deze wordt meestal gezien als de 'minste' van de eerste zes legendarische Zep-albums. Nog altijd fantastisch natuurlijk, maar ik ga er mee akkoord. Leuk dat sommigen dit dan weer de beste vinden.

avatar van iggy

geplaatst: 13 januari 2016, 19:41 uur [permalink]
De plaat werd in ieder geval nogal sceptisch ontvangen door vooral de pers. Een rip off van Crosby Still & Nash werd er oa geschreven. Maar ook de fans waren er niet helemaal kapot van.

Zep III is In ieder geval een stuk minder op de Hard Rock leest geschroeid dan hun vorige twee platen.
Zep begon zich in een nieuwe richting te bewegen. Hoewel nieuw, Page ergerde zich dood aan veel kritieken. Want volgens eigen zeggen was hij al Jaren bezig met het spelen van en bestuderen van acoustic roots music.

geplaatst: 14 januari, 16:49 uur [permalink]
Damn, wat is Gallows Pole een heerlijk nummer! Stem volgt nog, so far niet mijn favoriete Led Zeppelin, maar ik hoor veel moois.

avatar van pmac
geplaatst: 15 juli, 10:17 uur [permalink]
De plaat kent twee gezichten; de bluesrock zoals we die kennen van de eerste twee albums en een folkachtige veelal akoestische tweede plaatkant. De groep laat al snel zien dat het zich ontwikkeld. De rol van John Paul Jones wordt ook interessanter. Ook worden tijdens live optredens een korte akoestische set ingelast. Met Friends hoor je de eerste tonen die richting oosterse muziek neigen. Het is de kwaliteit van de songs, de perfecte uitvoeringen en de drang om te ontwikkelen die deze plaat zo goed maakt.