Nas - Illmatic (1994)

Label: Columbia

1. The Genesis (1:45)
  2. N.Y. State of Mind (4:54)
  3. Life's a Bitch (3:30)

met AZ

4. The World Is Yours (4:50)

met Pete Rock

5. Halftime (4:20)
  6. Memory Lane (Sittin' in da Park) (4:08)
  7. One Love (5:25)

met Q-Tip

8. One Time 4 Your Mind (3:18)
  9. Represent (4:12)
  10. It Ain't Hard to Tell (3:22)
  11. Life's a Bitch [Remix] * (3:00)

met AZ

12. The World Is Yours [Remix] * (3:56)

met Pete Rock

13. One Love [Remix] * (5:10)

met Q-Tip

14. It Ain't Hard to Tell [Remix] * (3:27)
  15. On the Real * (3:26)
  16. Star Wars * (4:08)
avatar van jordidj1
Dit album staat al jaren op 4,5 ster bij mij, maar het wordt hoog tijd om dat te veranderen. Op geen enkel moment kakt dit album in, er staan alleen enkel topnummers op. Twee favorieten kiezen is onmogelijk, maar als ik toch moet kiezen dan vink ik Represent en Memory Lane aan.

Wat een meesterwerk, zijn tijd vooruit. Bam.

avatar van Ernie
One time 4 your mind haalt toch niet het hoge niveau van de andere songs naar mijn bescheiden mening. It Ain't Hard To Tell vind ik ook goed maar die 2 songs zijn toch beduidend minder....

avatar van bennerd
It Ain’t Hard to Tell is net één van mijn favorieten van deze plaat.

avatar van jordidj1
Inderdaad, keiharde afsluiter!

avatar van T.O.
Opvallend dat NY State Of Mind veruit de grootste favoriet is van deze plaat bij MM users.

avatar van Arrie
Wat is daar opvallend aan? Dat geldt niet alleen voor MuMe.

avatar van Shelter
Ik vind het persoonlijk wel opvallend.
Toentertijd ik en mijn vrienden dit luisterden was het altijd Halftime, Reprasent of Memory Lane.

avatar van Arrie
Ah oké. Ja, ik heb het natuurlijk niet bewust meegemaakt. Ik heb het album ontdekt rond 2008/2009, en toen was N.Y, State of Mind al een enorme favoriet. Niet alleen op MuMe, ook in lijstjes elders op het internet kwam en komt dat nummer bovendrijven. Maar ik kan me voorstellen dat het in de nineties nog anders lag. Halftime was natuurlijk zijn doorbraaksingle, dat hielp wellicht wel mee.

avatar van Kos
Kos
In mijn herinnering was The World is Yours met afstand de grootste hit destijds en daarna It aint Hard to Tell.

avatar van T.O.
NY State of Mind was geen single en werd volgens mij ook weinig aangehaald in recensies en commentaren destijds.
Overigens vind ik het zelf wel een sterke track hoor

avatar van Willemsb
Sjonge jonge jonge. Illmatic. Die blijf je toch draaien he? En NY State of Mind... wat een nummer. Gouden combi, Primo en Nas.

avatar van Yoda you can call me
Ik was jong toen ik dit album voor het eerst hoorde. Denk een jaar of 13 en ik snapte nooit wat mensen nou zo geweldig vonden aan dit album. Maar je wordt ouder en je gaat met een andere, objectievere, blik naar muziek kijken. En je beseft je dat het niet gaat om dat het lekker klinkt, wat overigens ook niet ontbreekt op dit album, maar dat het gaat om de tekst en de nostalgie. Ik ben na de tijd van Nas dus heb dat nostalgische gevoel niet echt bij Illmatic en zijn andere albums. Maar ik ben me er wel van bewust geworden dat dit een legendarisch en zeer goed album is.

avatar van Niek
Waar hiphop steeds verder verdrongen wordt op de plank bij mij thuis en vele platen ook ronduit tegenvallen wanneer ik ze uit nostalgisch enthousiasme weer eens opzet, blijft Illmatic kaarsrecht overeind staan. Messcherpe raps, geweldige beats, heerlijk grimmige sfeer en allemaal perfect in balans. En bovenal: 9 briljante tracks. De zwakste broeder doet niet onder voor de beste tracks van alles wat nog zou volgen van Nas en ook niet voor het overig beste dat hiphopland te bieden heeft.
Ik luisterde gisten na deze ook een van die andere klassiekers uit '94: Resurrection. Ook geen slechte plaat natuurlijk, maar komt toch echt niet in de buurt van dit meesterwerk.

avatar van Willemsb
Niek

Resurrection mag er toch ook zéker nog zijn hoor!