Nas - Illmatic (1994)

Label: Columbia

1. The Genesis (1:45)
  2. N.Y. State of Mind (4:54)
  3. Life's a Bitch (3:30)

met AZ

4. The World Is Yours (4:50)

met Pete Rock

5. Halftime (4:20)
  6. Memory Lane (Sittin' in da Park) (4:08)
  7. One Love (5:25)

met Q-Tip

8. One Time 4 Your Mind (3:18)
  9. Represent (4:12)
  10. It Ain't Hard to Tell (3:22)
  11. Life's a Bitch [Remix] * (3:00)

met AZ

12. The World Is Yours [Remix] * (3:56)

met Pete Rock

13. One Love [Remix] * (5:10)

met Q-Tip

14. It Ain't Hard to Tell [Remix] * (3:27)
  15. On the Real * (3:26)
  16. Star Wars * (4:08)
avatar van jordidj1
Dit album staat al jaren op 4,5 ster bij mij, maar het wordt hoog tijd om dat te veranderen. Op geen enkel moment kakt dit album in, er staan alleen enkel topnummers op. Twee favorieten kiezen is onmogelijk, maar als ik toch moet kiezen dan vink ik Represent en Memory Lane aan.

Wat een meesterwerk, zijn tijd vooruit. Bam.

avatar van Ernie
One time 4 your mind haalt toch niet het hoge niveau van de andere songs naar mijn bescheiden mening. It Ain't Hard To Tell vind ik ook goed maar die 2 songs zijn toch beduidend minder....

avatar van bennerd
It Ain’t Hard to Tell is net één van mijn favorieten van deze plaat.

avatar van jordidj1
Inderdaad, keiharde afsluiter!

avatar van T.O.
Opvallend dat NY State Of Mind veruit de grootste favoriet is van deze plaat bij MM users.

avatar van Arrie
Wat is daar opvallend aan? Dat geldt niet alleen voor MuMe.

avatar van Shelter
Ik vind het persoonlijk wel opvallend.
Toentertijd ik en mijn vrienden dit luisterden was het altijd Halftime, Reprasent of Memory Lane.

avatar van Arrie
Ah oké. Ja, ik heb het natuurlijk niet bewust meegemaakt. Ik heb het album ontdekt rond 2008/2009, en toen was N.Y, State of Mind al een enorme favoriet. Niet alleen op MuMe, ook in lijstjes elders op het internet kwam en komt dat nummer bovendrijven. Maar ik kan me voorstellen dat het in de nineties nog anders lag. Halftime was natuurlijk zijn doorbraaksingle, dat hielp wellicht wel mee.

avatar van Kos
Kos
In mijn herinnering was The World is Yours met afstand de grootste hit destijds en daarna It aint Hard to Tell.

avatar van T.O.
NY State of Mind was geen single en werd volgens mij ook weinig aangehaald in recensies en commentaren destijds.
Overigens vind ik het zelf wel een sterke track hoor

avatar van Willemsb
Sjonge jonge jonge. Illmatic. Die blijf je toch draaien he? En NY State of Mind... wat een nummer. Gouden combi, Primo en Nas.

avatar van Yoda you can call me
Ik was jong toen ik dit album voor het eerst hoorde. Denk een jaar of 13 en ik snapte nooit wat mensen nou zo geweldig vonden aan dit album. Maar je wordt ouder en je gaat met een andere, objectievere, blik naar muziek kijken. En je beseft je dat het niet gaat om dat het lekker klinkt, wat overigens ook niet ontbreekt op dit album, maar dat het gaat om de tekst en de nostalgie. Ik ben na de tijd van Nas dus heb dat nostalgische gevoel niet echt bij Illmatic en zijn andere albums. Maar ik ben me er wel van bewust geworden dat dit een legendarisch en zeer goed album is.

avatar van Niek
Waar hiphop steeds verder verdrongen wordt op de plank bij mij thuis en vele platen ook ronduit tegenvallen wanneer ik ze uit nostalgisch enthousiasme weer eens opzet, blijft Illmatic kaarsrecht overeind staan. Messcherpe raps, geweldige beats, heerlijk grimmige sfeer en allemaal perfect in balans. En bovenal: 9 briljante tracks. De zwakste broeder doet niet onder voor de beste tracks van alles wat nog zou volgen van Nas en ook niet voor het overig beste dat hiphopland te bieden heeft.
Ik luisterde gisten na deze ook een van die andere klassiekers uit '94: Resurrection. Ook geen slechte plaat natuurlijk, maar komt toch echt niet in de buurt van dit meesterwerk.

avatar van Willemsb
Niek

Resurrection mag er toch ook zéker nog zijn hoor!

avatar van Funky Bookie
Het heeft lang geduurd vor ik deze plaat ontdekte, maar hij is heerlijk. Hele fijne, kale productie die alle ruimte bieden aan Nas om te laten horen wat een fantastische flow hij heeft. Tekstueel vind ik het allemaal niet heel origineel, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van ForWhomThePeteTolls
Dikke classic en gamechanger, voor de eerste keer iemand die niet met een vaste Producer(duo of groep) werkte voor zover ik weet. Hij zette daarmee een trend. Geweldig al het sfeervolle intro en daarna een van de hardste tracks ooit: NY State of Mind. Na Illmatic heb ik Nas nooit echt meer interessant gevonden. Misschien ligt het aan mij, maar het is het gewoon allemaal net niet. Op social media zie ik veel mensen die IWW boven Illmatic verkiezen, ik zou zeggen: In geen 1000 jaar! Ik vind de hype die er nog steeds op dit album rust, en vooral ook op Nas een beetje vervelend aan het worden. Het album behoort absoluut tot de betere in het genre, maar One Time 4 Your Mind is het niet helemaal voor mij. Anders kreeg die 5 sterren. Wat doen trouwens track 11-16 hier. Het origineel uit 1996 staat hier genoteerd, en ik vind dit wel vreemd. Heel veel gedraaid, en een van de meest legendarische guestverses ooit op dit album (maar de beste imho is die van Nas bij Main Source). Morgen maar weer eens spinnen.

avatar van alexander-r
ForWhomThePeteTolls schreef:

Ik vind al het andere werk van NaS ook matig, hier en daar wel een aardig nummer, maar dat is het ook.
Toevallig de laatste tijd ook weer aan het luisteren. Het is verdomme toch een album he. Elk nummer is een uitschieter. Ook one time for your mind vind ik erg goed.

avatar van ForWhomThePeteTolls
alexander-r schreef:

Hey gekke MU-er!

avatar van dumb_helicopter
Omwille van de hoge notering in de top-250 eens beluisterd. De bekendere singles doen me niet zoveel en helaas is dat ook met de rest van het album. Het is niet slecht, maar het doet me wat weinig. Het kabbelt wat voorbij zonder te blijven hangen. Ik hoor niet wat de rest hierin hoort blijkbaar.

avatar van Ernie
De plaat staat bomvol met sterke teksten, strakke rijmschema's en heel veel legendarische beats en producties. Dat hoor ik er toch in
Illmatic heeft wel moeten groeien bij mij. Eerste 3 luisterbeurten hoorde ik wel dat het goed was maar het geniale was er nog niet voor mij.

avatar van Saint45
Ja! het word tijd om me uit te spreken over deze klassieker. Ik ben vrij nieuw op musicmeter dus wil een van mijn favoriete hiphop-platen direct eer aan doen.

Illmatic is mij bekend als 1 van de albums die de toon zette voor het zogeheten boom-bap geluid uit New York, en zeker ook voor east-coast rap in het algemeen.
De scherpe teksten van Nas over het opgroeien en leven in New York nemen mij altijd mee naar de
bewuste stad; het klimaat en de dagelijkse gebeurtenissen worden fijntjes op de (luisterbare) gevoelige plaat gelegd.
Nas' poetische, relaxte en gehaaide flow zorgt ervoor dat dit album tekstueel sowieso al staat als een huis., en speelt zich prima in de kijker.
Collega AZ van The Firm (die zeker niet voor Esco onderdoet) levert ook een sterke bijdrage op ''Life's a bitch''. Rijmtechnisch gezien werd naar mijn mening de lat hoog gelegd, en hoewel hij nog veel toffe platen geleverd heeft, zal Nas dit succes volgens velen niet meer evenaren.

De producties op dit album zijn kenmerkend voor deze periode in hiphop, wat mij betreft de mooiste tijd.
stoffige doch klappende drums, funky samples en het rauwe geluid maken het een plaat waar menig hiphopper nog steeds elke keer op zal headbangen. Killer line up ook met Dj Premier, Large professor en Pete Rock achter de knoppen.

Al met al een plaat die elke hiphopliefhebber eens gehoord moet hebben, en ook een goede start als je beginnen wilt met het luisteren van hiphop.

avatar van Film Pegasus
Ik heb Nas 2 keer live kunnen zien in het openluchttheater Rivierenhof. Geweldige sfeer en natuurlijk is dit album blijven hangen. Ondertussen ook al op vinyl gekocht. Een geweldige volle sound met een heerlijke groove. Het album is door de jaren ook gegroeid bij mij, telkens nieuwe dingen er op leren ontdekken. En ook nu nog altijd een plezier om naar te luisteren.

avatar van james_cameron
Mijn eerste kennismaking met deze hiphop-klassieker. Tja, wat vind ik ervan? Zeker een degelijk album, met unaniem sterke tracks, maar heel veel doet het me vooralsnog niet. Nas is een uitstekende rapper met een fijne flow, maar de beats zijn aan de kale kant en veel variatie is er niet binnen het songmateriaal. Hier en daar zakt de boel ook wel een beetje in, wat mij betreft, ondanks de vrij korte speelduur. In 1994 was ik wellicht meer positief geweest, maar ja...

avatar van Ernie
Het is een groeier james_cameron

De eerste 3 tot 4 luisterbeurten had ik volledig dezelfde indruk. Daarna besef je dat je goud in handen hebt. Welke tracks springen er voor jou uit?

avatar van Shelter
de eerste 4 nummers kan ik me iets voorstellen bij de wat mindere producties maar daarna blaast het toch echt de speakers uit

avatar van Ernie
Heb jij nu juist NY state of mind en The Word is yours (DJ Premier en Pete Rock)
mindere producties genoemd Shelter?

avatar van Shelter
hahaha ja klopt, halftime, memory lane en represent zijn tig keer harder naar mijn mening.
Ben normaal een enorme fan van pete rock en premier maar hier vind ik het iets minder goede werk op illmatic kwa producties. Vooral the world is yours vind ik wat kaal

avatar van Ernie
Halftime voor mij ook dikke favoriet. Maar die leunt in principe ook op een zware basbeat, net zoals NY state of mind
Echt kaal zou ik enkel Life's a bitch durven noemen. Een nummer als One Love (andere favo van mij) klinkt ook niet zo vol maar herbergt zoveel kleine schatten van geluiden.

Ah het is allemaal gevoel en persoonlijke smaak, ik leg hem direct nog eens op, te lang geleden