Nas - Illmatic (1994)

Label: Columbia

1. The Genesis (1:45)
  2. N.Y. State of Mind (4:54)
  3. Life's a Bitch (3:30)

met AZ

4. The World Is Yours (4:50)

met Pete Rock

5. Halftime (4:20)
  6. Memory Lane (Sittin' in da Park) (4:08)
  7. One Love (5:25)

met Q-Tip

8. One Time 4 Your Mind (3:18)
  9. Represent (4:12)
  10. It Ain't Hard to Tell (3:22)
  11. Life's a Bitch [Remix] * (3:00)

met AZ

12. The World Is Yours [Remix] * (3:56)

met Pete Rock

13. One Love [Remix] * (5:10)

met Q-Tip

14. It Ain't Hard to Tell [Remix] * (3:27)
  15. On the Real * (3:26)
  16. Star Wars * (4:08)
die flow in 'On the Real' trouwens..................

Marcel²
Relax schreef:

Verslavend en vooral perfect omdat dit niet commercieel gericht is.

Erg sterke debuutalbum van Nas, en gelijk zijn beste ook. Voor de liefhebber kan ik The Lost Tapes ook aanraden.

avatar van Conway Twitty
Ik ben een liefhebber van dit album, maar dit is, naar mijn mening, ook het enige album van Nas met een beetje klasse.

avatar van levenvergeten
Deze is erg goed, ben gaan zoeken naar het zwakke punt, maar heb het niet gevonden. 4*

eazyfan
goed album wel zijn beste maar zo goed als ze zeggen vind ik hem persoonlijk nou ook niet.nouja misschien verandert mijn mening nog.

Een van mn weinige albums zonder skipnummers.Maarja...zoveel albums heb ik ook weer niet.

Dit is het beste hiphop album ooit, je kunt zeggen wat je wilt, maar toen dit album uitkwam, stond Nas in een keer aan de top. Op zijn flow op dit album is helemaal niks aan te merken, zijn hooks zijn beter dan die van Wu Tang Clan en dit album inspireerde veel artiesten, neem bv. The Game.

Dit Album verdient meer dan 4.15 Ster..

Ik wil al helang weten wat mensen van dit album vinden, Dus Ben je het met mij eens als ik zeg dat Nas - Illmatic het beste hiphopalbum is. Ok, je moet geen appels met peren verglijken, maar ik ken niet veel albums zoals deze waarvan je niet 1 nummer wil skippen omdat ze allemaal zo rlx zijn, geef je mening, en als je het er niet mee eens bent, zeg dan wat jou nummer 1 is en waarom die beter is dan Illmatic.

avatar van mathias
Waarom moeten hiphopfans hun beoordeling van albums en zo altijd laten afhangen van het criterium 'relaxed'? Kan iemand mij dat eens uitleggen want dat snap ik nog altijd niet hoor

je moet erop chillen gewoon goed klinkend

C Changes schreef:
je moet erop chillen gewoon goed klinkend

ja mee eens, als je heel moe bent en in bed ligt moet het gewoon lekker klinken, lekkr chille

avatar van Conway Twitty
''N.Y. State Of Mind'' en ''Represent'' steken wel erg veel boven de rest uit zeg. Lekker album maar hij had wel wat meer moeite kunnen doen voor de refreinen in plaats van de titel van het nummer 4 keer op te zeggen.

avatar van Cath
Ik heb hem sinds vandaag, jaja ik begin mijn hiphop-imperium steeds meer te vergroten.

avatar van Cath
ik zit het nu te luisteren, en ik vind het echt geweldig klinken.. Dit kan wel eens hoog in mijn top tien komen..

Conway Twitty schreef:

mwa ik vind die nummers er niet echt uitsteken hoor, eigenlijk is alles goed

eazyfan
N.Y. State of Mind vind ik wel zwaar dope.jammer dat deze kerel beef had met Pac back n da day.zou goed duo
geweest zijn.

avatar van Niek
C Changes schreef:

Ik ben het ermee eens dat erg weinig albums zijn waarbij je nooit hoeft te skippen. Bij oa Ready To Die van Biggie, Reasonable Doubt van Jay Z en The Low End Theory van ATCQ skip ik ook nooit. Ik heb het gevoel dat veel artiesten té graag vernieuwend willen zijn en dat gaan forceren waardoor het niveau achteruit gaat. Ook hoeft een album van mij niet per se 80 min te duren...

avatar van levenvergeten
levenvergeten schreef:

Edit: Het is dat hij zo kort is want anders zou het saai worden. Daarom 4* en niet hoger.

met zo'n goeie nummers? nah, niet voor mij... als ik het 2 x achter elkaar ga luisteren verveelt het me nog niet

btw... n.y. state of mind is nas z'n favo song.. duss voor wie hem nog niet gehoord. heeft... ren naar de winkel voor die cd of download...

avatar van MJ_DA_MAN
Hij haalt bij mij de 4,5 net niet. Dit album is natuurlijk zijn beste, maar It Was Written vond ik wel iets meer mijn stijl. Maargoed algemeen is dit natuurlijk een alltime klassieker, werd op een site zelfs uitgeroepen tot beste 90's rap-album.

avatar van T.O.

avatar van Niek

Heel vet.. Moet iedereen echt even zien.

avatar van MJ_DA_MAN

Volgens mij een Nas die onder de invloed van iets is Ofja hij komt niet bepaald clean over. Maar wel mooi om zo'n jonge Nas te zien.

Thomaz
Dit is één van de beste Hip-Hop albums, It Ain't Hard to Tell blijft mijn favoriet. Jammer genoeg heb ik het album zelf niet, in geen enkele winkel vindt ik het . Jammer dat hij na dit album nooit meer een echte klassieker heeft gemaakt. 5*

Hier is Nas echt geniaal, en zeker op zijn top! Dit is een top 3 album van mij, hij heeft zoveel stijl, dope beats, sterke lyrics een flow die niet te stoppen is. Zoals Hiphop hoort te zijn, Beter dan dit wordt het bijna niet. En dat in 1994 een jaar waar echte Topalbums uitkwamen zoals Ready to die, The sun rises in the east, Ressurection, 6 ft deep, Word..Life etc. Een top jaar voor hiphop waar Illmatic er toch net bovenuit steekt. Lekkere rauwe old skool beats, geproduceerd door de beste uit de industrie! Alle tracks zijn geweldig maar de beste zijn voor mij Memory Lane en Life's a Bitch en dan vooral de AZ(iatic) parts zijn gewoon klassiek! Ik heb dit album al bijna 8 jaar en het verveeld me nog steeds niet. Jammer dat Nas dit nooit meer geëvenaard heeft, maarja om zo'n album op te volgen is bijna onmogelijk, alleen ATCQ heeft het geflikt 3 klassiekers na elkaar te maken.

Hier verdient Nas een 5.0

avatar van luc011190
Ik ben erg benieuwd naar dit album, hoewel ik het altijd moeilijk vind om door echte rauwe hiphop heen te komen. Maar bij The Infamous en Enter The Wu-Tang is het ook gelukt, dus heb ik deze maar op mijn lijstje gezet. Als opwarmertje heb ik NY STate of Mind alvast gepindakaast en die bevalt heel goed. Fantastische productie (samples/beats!) en legendarische tekst van Nas himself, wat nog vaak gesampled word.

avatar van MJ_DA_MAN
Raar dat Halftime niet wordt genoemd. Is toch een van de betere nummers van de CD.

avatar van Kos
Kos
luc011190 schreef:
Zo rauw is dit niet hoor.