Pet Shop Boys - Discography (1991)

Alternatieve titel: The Complete Singles Collection

Dance / Pop
Label: EMI

1. West End Girls (4:00)
  2. Love Comes Quickly (4:18)
  3. Opportunities (Let's Make Lots of Money) (3:37)
  4. Suburbia (4:04)
  5. It's a Sin (5:01)
  6. What Have I Done to Deserve This? (4:20)

met Dusty Springfield

7. Rent (3:33)
  8. Always on My Mind (3:54)
  9. Heart (4:17)
  10. Domino Dancing (4:18)
  11. Left to My Own Devices (4:47)
  12. It's Alright (4:20)
  13. So Hard (4:00)
  14. Being Boring (4:51)
  15. Where the Streets Have No Name (I Can't Take My Eyes Off You) (4:32)
  16. Jealousy (4:15)
  17. DJ Culture (4:14)
  18. Was It Worth It? (4:23)
Casartelli (moderator)
Een van de weinige gevallen waarin ik liever de ingekorte hitversies hoor dan de uitgesponnen albumversies. Derhalve een graag gehoord album van een van mijn eerste favoriete bands. Hoogtepunten zitten voor mij vooral in het begin, met de dubbelcover Where the streets have no name / Can't take my eyes off you als latere uitschieter. 4½*

avatar van george clinton
Erg verstandig van ze dat ze die vreselijke Go West-cover (het origineel was ook al niet om aan te horen) hebben laten vallen. Dat zou hun pop heel wat minder intelligent hebben gemaakt.

avatar van starbright boy
george clinton schreef:

Die hebben ze niet laten vallen, die hadden ze ten tijde van deze best of nog niet gemaakt (kwam pas twee jaar later).

Kos
Beetje onderschat duo vond ik altijd.

titan (crew)
Helemaal mee eens Kos, door critici werden ze te gemakkelijk afgedaan als hitgevoelig synthipopbandje. Diezelfde critici zorgden er trouwens wel voor dat het album Very in 1993 nummer 2 stond in de moordlijst.....

Wat ik lees in Oors Popencyclopedie 9e editie:

De uitstekende opgenomen Eurodisco van 'Please' wordt (...) waarbij het eigen karakter van de muziek voornamelijk te danken is aan de zang van Tennant die de zwaar melodramatische melodieën nog eens rijkelijk aandikt

Verder helemaal niks over banale hitmachines ofzo...

Ik heb nooit het gevoel gehad dat ze onderschat werden.

titan (crew)
Omdat het ook geen banale hitmachine is. Het is een band die intelligente synthipop maakt die toevallig ook nog eens commercieel succesvol is. Op een platte deun heb ik de heren nog nooit kunnen betrappen.

Gewoon een uitstekende pop-band. En dan kun je je neus wel ophalen voor alles wat pop heet, ook binnen die categorie kan er sprake zijn van kwaliteit.
De Pet Shop Boys hebben gewoon kwaliteit, of je het nu mooi vind of niet doet daar niets aan af.

avatar van george clinton
Maar serieus, vinden jullie dat ze 'Go West' hadden moeten coveren? Ik begreep het eigenlijk niet goed. Dat is volgens mij het enige wat ze echt niet hadden moeten doen. Was het omwille van het pop(art)-concept?

Kos
Go West was een extreem slecht idee van de heren.

titan (crew)
Ach, ik reken ze niet af op een wat minder geslaagde cover. Het is in ieder geval niet representatief voor hun oeuvre.

Kos
Nee, maar het is wel pijnlijk dat ze uitgerekend daarmee weer een grote hit scoorden.

avatar van george clinton
En dat velen hen daardoor hebben leren kennen...

Ach, Song 2 is ook niet bepaald representatief voor Blur en zo zijn er vast wel meer voorbeelden van bands die met een voor hun doen onorthodox nummer opeens wel het grote publiek wisten te bereiken.

Kos
Maar Song 2 is tenminste een cool nummer (sterker nog: hun leukste nummer ) .

george clinton schreef:

ik vond hem destijds (ik was 12) echt GE-WEL-DIG en zou nu in elk geval nog wel willen stellen dat de cover beter is dan het origineel.

De heren hebben sowieso een paar sterke covers op hun naam staan vind ik (bovenal Where the streets have no name), maar natuurlijk bovenal veel goed eigen werk.

titan (crew)
De heren hebben wel meer hits gescoord dan Go west (in totaal 6 top 3 hits in Nederland). Ik denk niet dat men daardoor de Pet shop boys is leren kennen, omdat ze toen al bijna 10 jaar bestonden.

Ben het met Casartelli eens dat de Pet shop boys een aantal geslaagde covers achter hun naam hebben staan, ook Go west is beter dan het origineel. Ze zijn zelf ook alleraardigst gecoverd (Rent door Suede en Being boring door Autopulver o.a.).

Kos schreef:
Maar Song 2 is tenminste een cool nummer (sterker nog: hun leukste nummer ) .

Mmm, alleen op het self-titled album staan veel leukere nummers dan Song 2, zoals M.O.R. en Beetlebum. Ik vrees dat Song 2 niet eens in een Blur top 25 zou staan bij mij...

Casartelli schreef:
Hoogtepunten zitten voor mij vooral in het begin

Helemaal mee eens!

avatar van FisherKing
Jammer dat hun befaamde 12" niet hier op staan, die vind ik gewoonweg briljant. 12 minuten (of zoiets) West End Girls bijvoorbeeld

avatar van dynamo d
Nog beter dan deze 'Discography' vind ik hun dubbel-cd 'Alternative'. Dat is een niet zo bekend, maar werkelijk briljant album.

dynamo d schreef:

dat zijn allemaal B-kantjes he... heel lang geleden wel eens in een winkel beluisterd en toen deed het me niet zoveel. Maar de PSB nu iets beter kennende, zal het wel een stuk donkerder zijn (en daarmee zeker niet noodzakelijk slechter) dan deze meest toch vrij luchtige liedjes?

avatar van narva77
titan schreef:

Volgens mij spitste de kritiek zich meer toe op het gegeven dat ze een hele lange tijd hebben geweigerd om Live op te treden; dat vonden ze zelfs een tijdje gruwelijk, volgens mij.
En ja, toen kreeg het duo al snel het label van "studio-muzikanten" opgeplakt. Iets dat in het tijdperk van de gitaarmuziek en "pure" muziek niet echt in goede aarde viel. Althans, zo heb ik het altijd begrepen.

Voorderest is dit voor mij pure jeugdsentiment. Enkele grote hits als "Always on my mind" en "It's a Sin" ken ik nog van toen ik een jaar of negen oud was.

1 van me eerste albums en 15 jaar later en 350 albums verder nog steeds in het rijtje van mn favorieten.

it's a sin blijft toch wel mijn PSB nummer.

avatar van musicfriek
Werkelijk geweldige verzamelaar dit! Idd erg onderschat, deze 2 heren. Wat een geweldige nummers hebben ze gehad in de jaren 80.

Being Boring is werkelijk subliem. Bij nummer 6 mis ik gastartieste, zal ff correctie sturen. Dikke 4,5* voor deze helden.

avatar van musicfriek
Het nummer Always on My Mind heb ik ooit gekocht doordat ik een playbackshow op school had gewonnen (met een imitatie van..... Rick Astley ). Sindsdien was ik helemaal verkocht. De nummers die ze ervoor hadden heb ik toen snel ingehaald. En nog steeds zet ik dit album regelmatig op. Geen slecht nummer te ontdekken.

De cover van Where the Streets Have No Name is briljant. Geniaal gemixed met Can't Take My Eyes Off Of You.

avatar van FunkStar
Deze CD is echt geweldig! Alle beste singles van Petshop boys staan erop en deze muziek brengt je in een goede stemming.

avatar van vigil
FunkStar schreef:

Ik zie dubbel......

EVANSHEWSON
FunkStar schreef:

Jawel, en waarom zou een Led Zeppelin en Neil Young en David Bowie-freak zoals ik niet van deze prima band mogen genieten ?

Om maar te zeggen dat ik Pet Shop Boys reuzegoed vind, deze boys maken me altijd vrolijk, je wordt ook vrolijk van hun ongecompliceerde en biezonder frisse muziek !

4.5 sterren, absolumento ! ****1/2

avatar van Martijn Jonkers
Echt een heerlijk album van een nog steeds onderschat popduo. Ten tijde van Very kregen ze tijdelijke waardering van de popcritici maar daarna is de belangstelling toch weer ingezakt. En dat is jammer want de Pet Shop Boys zijn geniaal. Mooie, geraffineerde popnummers die tijdloos zijn. What Have I Done To Deserve This en Left On My Own Devices zijn voorbeelden van klassiekers die nooit de waardering hebben gekregen die ze verdienen.