Pet Shop Boys - Elysium (2012)

Pop / Dance
Label: Parlophone

1. Leaving (3:50)
  2. Invisible (5:05)
  3. Winner (3:50)
  4. Your Early Stuff (2:33)
  5. A Face Like That (5:06)
  6. Breathing Space (5:10)
  7. Ego Music (3:05)
  8. Hold On (3:19)
  9. Give It a Go (3:53)
  10. Memory of the Future (4:31)
  11. Everything Means Something (4:50)
  12. Requiem in Denim and Leopardskin (5:49)
  13. Leaving [Instrumental] *
  22. Memory of the Future [Instrumental] *
  23. Everything Means Something [Instrumental] *
  24. Requiem in Denim and Leopardskin [Instrumental] *
avatar van blur8
Breathing Space en vooral Your Early Stuff zijn juiste de songs die groeien bij herbeluistering.
Your Early Stuff heeft een intrigerend slepend ritme, strakke achtergrond koren en een mooie melancholische sfeer. De pittige tekst maakt het compleet.
En dat allemaal ruim binnen de 3 minuten. Het had langer gemogen.

avatar van Darkzone
Inmiddels vind ik dit toch wel een erg fijn album om naar te luisteren. Weer heel anders dan wat we van de mannen gewend zijn én je moet ervoor in de stemming zijn.
Prima album.

Memory of the Future en Everything Means Something zijn mijn favorieten. Heel sfeervolle plaat. Ik heb de cd niet, zitten er lyrics in het boekje?

Ik heb er 5 sterren van gemaakt. Een heerlijke plaat om helemaal gelukkig van te worden voor in de koude winterdagen.

diana schreef:

Ja, bij de cd zit een boekje met de lyrics.

Elysium heb ik nu ontzettend vaak beluisterd en vind ik toch erg wisselvallig. Leaving, Invisible, A Face Like That, Breathing Space en Give it a Go vind ik persoonlijk ontzettend goed. Daar staat tegenover dat Winner, Ego Music, Hold On en Everything Means Something mij ontzettend tegenvallen. De overige nummers, Your Early Stuff, Memory Of The Future en Requiem in Denim and Leopardskin zijn niet onaardig, maar springen er voor mij ook niet echt uit. Al met al nog wel een 3,5*

avatar van sierrra
Wel apart dat dit album nog niet een derde van de stemmen krijgt van Yes.

avatar van sierrra
Op hete zomerdagen ook een heerlijk album. Als je het "geweld" van Electric even moe bent heerlijk chillen met Elysium.

avatar van Thorgal
Bijna alle cd's van de PSB krijgen van mij een 4,5. Deze haalt dat cijfer niet helaas. Ik was er snel op uitgekeken. Toch zijn de nummers niet verkeerd, zelfs een paar erg goede bij.

Zeer goed album. Vooral de helaas geflopte single 'Memory of the future'. Sommige nummers moesten echt groeien, maar ik vind het hele album echt wel goed.

Yann Samsa
Dit vond ik toen ik m'n eerst hoorde, het beste werk van Pet Shop Boys sinds Very. Dat vind ik nog steeds trouwens, maar hetgeen hierna zou komen is natuurlijk nog veel beter

avatar van Boldface
Ondergewaardeerd, vrij ingetogen album uit 2012. Weinig uptempo-nummers, meer rustige nummers. De eerste single, het euforische Winner, valt eigenlijk uit de toon. Verder is het sarcasme in Ego Music erg grappig, net als de songtekst van Your Early Stuff; gebaseerd op opmerkingen die Neil zoal te horen kreeg de afgelopen jaren, bijvoorbeeld als hij een taxi nam.

Uitschieters zijn wat mij betreft "Leaving", met een songtekst die gaat over de overleden ouders van Neil, "Give It Ago" (wat mij betreft het nieuwe "Rent") en de uitstekende derde single "Memory Of The Future". De singleversie daarvan, gemixt door Stuart Price, wijkt licht af van de albumversie en is een fractie sneller.

Al met al is Elysium het meest melancholische Pet Shop Boys-album sinds Behaviour. Commercieel niet zo succesvol. Het was, naar later bleek, ook hun laatste plaat bij Parlophone.

avatar van vigil
ondanks het vreselijke Ego Music (tekstueel wel erg sterk met een thema wat ze veel vaker aankaarten) en het ook niet ijzersterke musical achtige Hold On toch wel een erg sterk album van de mannen. Ik denk al met al hun onbekendste, geen uitbundige dancepop maar vooral ingetogen fraaie luistermuziek.