KISS - Monster (2012)

Label: Universal

1. Hell or Hallelujah (4:08)
  2. Wall of Sound (2:56)
  3. Freak (3:36)
  4. Back to the Stone Age (3:02)
  5. Shout Mercy (4:05)
  6. Long Way Down (4:07)
  7. Eat Your Heart Out (3:51)
  8. The Devil Is Me (3:41)
  9. Outta This World (4:29)
  10. All for the Love of Rock & Roll (3:22)
  11. Take Me Down Below (3:25)
  12. Last Chance (3:06)
  13. Right Here Right Now * (3:58)
gaucho schreef:
Mooi, dat mag toch? En het geeft ook wel aan dat ze al die platen echt onafhankelijk van elkaar hebben beoordeeld.

Ja, dat was toch juist mijn punt.

Wat Music from the Elder betreft, dat album vind ik in retrospect wat tegenvallen. Dat komt omdat ik meer muziek ken om mee te vergelijken. Sommige nummers blijven goed maar het is niet zo origineel als ik ooit dacht. Daar komt nog dat het in stijl geen consistent album is. Mijn favorieten zijn Dynasty en Unmasked. Niet toevallig de albums die ik als snotneus het eerst leerde kennen.

avatar van Rudi S

ik als snotneus .

Tja, nu zou je zo niet eens meer naar school of werk mogen

avatar van gaucho
Kronos schreef:
Ja, dat was toch juist mijn punt.

Zeker, dat bevestig ik ook, in aansluiting op de kritiek van mensen die dat kennelijk anders zien. Maar ik snap nu dat je mijn wat onhandige formulering ook anders kunt lezen...
Kronos schreef:

Ik herken dat wel. Ik was een vergelijkbaar soort snotneus (@Rudi S: inderdaad, rond 1980 mocht je dat nog gewoon zijn ) en na de aanschaf van Dynasty - en voorafgaand de bijbehorende singles - vond ik Music from The Elder een zeer verrassende Kiss-plaat met proggy-invloeden. We noemde dat toen nog symfonische rock.
Ik vergeleek het toen een beetje met de betere albums van Rush en the APP, maar terugkijkend is het, hoe verrassend het destijds ook was, een wat onevenwichtig album. Maar ik mag 'm nog steeds zo af en toe opzetten.

Ook bij bij wint het jeugdsentiment het: Dynasty staat bij mij op 1, omdat dat ondanks de ronduit commerciële invalshoek een plaat was met merendeels sterke nummers, een betere productie dan voorgaand werk en ook opvallend beter drumwerk. Dat laatste had een duidelijke oorzaak, die ik pas veel later begreep (lees: Anton Fig).
Music from The Elder zou bij mij eveneens een tweede plaats halen in mijn Kiss-lijstje, net voor Revenge, denk ik. Unmasked vond ik destijds, en nu nog, een tegenvaller. Een pop-invalshoek mag best van mij, maar ik vond de meeste nummers gewoon niet zo sterk. Al heb ik nog wel het singletje van Shandi, wat volgens mij zo'n beetje het aardigste nummer van de plaat.

Om toch nog een beetje on-topic te blijven: dit Monster vond ik wel weer redelijk sterk, na een hele reeks zwakkere platen. Al heb ik 'm niet fysiek aangeschaft en betwijfel ik of het daar ooit van gaat komen.

avatar van Kronos
Ik heb Monster wel gekocht. En nog wel met de 3D hoes!, glundert het twaalfjarige jongetje in mij. Maar ik vind het album iets minder de seventies vibe uitademen dan Sonic Boom en daarom net iets minder goed. Maar een prima afsluiter is het zeker.

avatar van Edwynn
Monster neigt juist meer naar de 80s vind ik.
Lekker album maar Sonic Boom vind ik ook leuker.

Edwynn schreef:
Monster neigt juist meer naar de 80s vind ik.

Inderdaad. Wel de 80s van toen ze echt unmasked waren. Daar ben ik pas veel later naar gaan luisteren. Als dertienjarige had ik inmiddels meer interesse voor wat zwaarder spul.

avatar van Edwynn
Ik ook.
Maar heb daarnaast een behoorlijke hairtic. Ik ben gek op Animalize enzo. Ik kwam erin bij Crazy Nights.

Dan weet je het wel.

avatar van milesdavisjr
Een sterk album van de heren ofschoon ik nooit echt een groot liefhebber ben geweest van Kiss.
Revenge uit 1992 blijft voor mij de beste van de heren, een voor Kiss doen stevig rockend album die fris aanvoelt.
Dan Monster, Hell Or Hallelujah schiet uit de startblokken met fijn scheurend gitaarwerk, zo open je een album.Wall of Sound doet zijn naam eer aan, wederom een voltreffer. En zo gaat het album door, energiek met pakkende nummers die goed in elkaar steken. Sterker nog, elk nummer haalt in mijn beleving minimaal een voldoende. Hoewel het jaren 70 materiaal van de band meer charme bevat, smaakt het songmateriaal van Monster mij prima.
Met drie kwartier op de klok houden de mannen het ook nog eens goed behapbaar. Revenge blijft een speciaal plekje houden maar mocht Monster het laatste album van de band blijken te zijn vormt dat een fraaie afsluiter.

avatar van B.Robertson
De standaardversie-CD besteld. Kwam een tijdje terug uit het niets in het assortiment van een verkooppartner van Bol. Effe gewacht dat ie onder de twee tientjes zakte. Jammer dat je dat openingsnummer niet 3x aan kan vinken als favoriet want dat beschouw ik wel als een grote uitschieter. Voor de rest valt op dat er niet echt rustpuntjes op 'Monster' staan. Ik zet eerst in op een ruime voldoende.