Keith Richards - Talk Is Cheap (1988)

Label: Virgin

1. Big Enough (3:17)
  2. Take It So Hard (3:15)
  3. Struggle (4:10)
  4. I Could Have Stood You Up (3:12)
  5. Make No Mistake (4:53)
  6. You Don't Move Me (4:48)
  7. How I Wish (3:32)
  8. Rockawhile (4:39)
  9. Whip It Up (4:02)
  10. Locked Away (5:50)
  11. It Means a Lot (5:22)
Geweldig dit. Ik snap best dat sommigen het te nietszeggend vinden, maar ik vind de riffs vaak briljant simpel, losjes en relaxed gespeeld. Take it so hard en It means a lot vind ik echt geweldig. Puur en niet moeilijk, maar oh zo lekker. Zijn stem vind ik juist heerlijk klinken.

Het is een echte riffplaat en dat is Keef wel toe vertrouwd.
Songmatig is het hier en daar wat wankel en natuurlijk is hij niet de meest voor de handliggende vocalist, maar de gruizige sfeer en drive van Talk Is Cheap maakt het toch tot een redelijk geslaagd geheel.
Ik vind 'm eigenlijk leuker dan meerdere latere Stonesalbums en beter dan de 1e twee Jagger soloalbums.

avatar van HansVon
Nadat ik zijn documentaire onlangs zag kwam ik toevallig dit album 2e hands tegen. Goed lekker rockerig werk met bluessaus erbij. Heerlijke relaxt.

Dit is wel zijn leukste album.

Het swingt vaak gewoon de pan uit.

Ironisch vind ik het wel dat de opener Big Enough heel erg funky is. Juist de stroming die Jagger in de Stones wilde doorduwen, en Richards niet heel erg enthousiast van werd.
Verassend genoeg komt daar met Whip It Up nog een dun vervolg op.
Ook It Means a Lot heeft een heerlijke groove, en de bas is lekker. Maar het gitaar spel van Richards is waanzinnig op deze track! En weer funky!

Locked away is een mooie ballad, die mooi op een Stones plaat had kunnen staan.

Richards maakt de draak Dirty Work wel goed met dit album, en zorgt voor het gevoel dat het jammer is, dat dit zijn 1e solo album pas is.
Richards had deze plaat nooit gemaakt zonder lid van de Stones te zijn, maar kan zeker zonder zijn maatjes een leuk produkt afleveren.

avatar van De buurman
Take It So Hard is zo'n ongelooflijk lekker nummer. Zo los en groovend. Das een kunst op zich, en gaat niet vanzelf. Fantastische drummer!

De buurman schreef:

Dat is Steve Jordan. Ook medeproducer van dit album ( samen met Keef.)
Ben het met je eens overigens. Heel groovy spel en dat geeft meerwaarde.
Jordan is een bekende sessiedrummer en speelt al vanaf 2005 bij het John Mayer Trio.

Blijft een lekkere plaat. Zonder pretenties en met een livefeel.
Leuker dan de meeste Stonesalbums uit de 80's.
En die van Jagger ook trouwens.

eens dat dit erg leuk is, maar topt Tattoo you en steel wheels toch echt niet vind ik hoor.

dan blíjft alleen dirty work over.. daar ben ik het met je eens.

Tattoo You is boven veel verheven wat mij betreft. Al is het uiteindelijk een left over album - misschien wel juist daarom.

Met Steel Wheels heb ik niet veel op.
Dirty Work is crap.

Jawel...zelfs dit album krijgt een super deluxe editie.

Keith Richards / Talk Is Cheap 30th anniversary super deluxe edition | superdeluxeedition

Denk dat de 2cd versie genoeg is voor als je t echt interessant vindt.

avatar van LucM
Het solo-album van Keith Richards klinkt (meer nog sommige Stones-albums) als een Rolling Stones-album door de riffs en bluesy benadering. Hij is geen grootse zanger maar het klinkt oprecht en naturel en Keith is wel een prima songschrijver en gitarist. Dit album kan ik meer waarderen dan de meeste Stones-albums die in de jaren '80 werden uitgebracht laat staan de eerste twee solo-albums van Mick Jagger die geforceerd hip wilde zijn. Moest dit album door Rolling Stones zijn opgenomen met Mick Jagger als leadzanger kreeg het 4*.