Led Zeppelin - Led Zeppelin (1969)

Label: Atlantic

1. Good Times Bad Times (2:46)
  2. Babe I'm Gonna Leave You (6:42)
  3. You Shook Me (6:28)
  4. Dazed and Confused (6:28)
  5. Your Time Is Gonna Come (4:34)
  6. Black Mountain Side (2:12)
  7. Communication Breakdown (2:30)
  8. I Can't Quit You Baby (4:42)
  9. How Many More Times (8:27)
  10. Good Times Bad Times / Communication Breakdown [Live in Paris, 1969] * (3:52)
  11. I Can't Quit You Baby [Live in Paris, 1969] * (6:41)
  12. Heartbreaker [Live in Paris, 1969] * (3:49)
  13. Dazed and Confused [Live in Paris, 1969] * (15:01)
  14. White Summer / Black Mountain Side [Live in Paris, 1969] * (9:19)
  15. You Shook Me [Live in Paris, 1969] * (11:55)
  16. Moby Dick [Live in Paris, 1969] * (9:21)
  17. How Many More Times [Live in Paris, 1969] * (11:14)
avatar van Robertoooooh
Deze post hoort eigenlijk thuis bij LZ III, maar omdat de vraag - mede ook van mijzelf - hier zo urgent is:
Het verschil in geluidskwaliteit tussen de 2x 180 grams remaster en de originele vinylversie is op mijn thuis installatie nauwelijks spectaculair te noemen. Nu zegt dat geen drol natuurlijk, maar voor mij voldoende zodat ik de aanschaf van I, II en wat er verder nog door de heer Page geremasterd zal gaan worden gevoeglijk links kan laten liggen.

avatar van Tony
Heb veel gelezen over mispersingen van de vinyl versies. LP's die retour gaan naar de groothandel, dat soort werk. Geen onverdeeld succes dat vinyl, i.t.t. de CD remasters.

avatar van Robertoooooh
Had ik ook al vernomen, ja. Mijn 2x 180 versie is echter puntgaaf. Geen krassen en of tikken.
Toch vind ik deze opgepoetste versie weinig toevoegen aan het origineel. De extra en alternatieve tracks op de 2e lp stellen ook niets voor en rechtvaardigen sowieso voor mij de aankoop niet.

buizen
Als je de ervaringen zo leest is zo'n vinylversie dus niet spectaculair, hmmm..
Zou 'm bijna vandaag hebben gekocht maar de nering was gesloten dus de reis bespaard.
Heb dit exemplaar wel maar nog afkomstig uit een fonotheek volgens mij (1977) waar dat ding al sinds mensenheugenis in de collectie was en aan Jan en alleman maar werd uitgeleend.
Op zich is een nieuw fris geremastered exemplaar hier wel welkom.

avatar van ricardo
Zolang hij het maar doet is het ok toch?

avatar van Rinus
Wel de re-master op CD gekocht. Geluidskwaliteit is prima tov van de eerste CD uitgave, die ik nog had. Dat de CD's nu in een LP-gatefold zitten met het juiste art-work, vond ik ook een pre.

WPE
Met recht een van de grootste rockbands aller tijden. Dit album was een heel goed debuut. En als ik een vergelijking mag maken met een andere grote band in die tijd, Deep Purple, dan moet ik eerlijk bekennen dat ik nog steeds regelmatig naar Led Zeppelin luister, en Deep Purple bijna niet. En dat terwijl Made in Japan ook geweldig was/is.
Het geluid van Led Zeppelin klinkt gewoon een stuk frisser, niet gedateerd. Het blijft gewoon goed, en daar blijf je dan ook naar luisteren.

avatar van lennon
Heb lang getwijfeld of ik de geremasterde versie zou kopen, of dat ik mijn kans zou afwachten om een oudere, eerdere persing te kopen.

Na alle reviews heb ik besloten dat laatste te doen. En gisteren was het dan zover: ik heb een puntgaaf exemplaar gevonden, en nog goedkoper dan de remaster. Ik was sowieso voor de enkele remaster gegaan als ik die had gekocht, want het concert wat is toegevoegd is wel erg gaaf, maar ik vind m geluids technisch niet boeiend genoeg, en zal m dus niet veel spelen.

Dit (en alle andere) album al jaren op cd, maar de ervaring op vinyl is ook bij deze toch echt velen malen beter. Het zal vast tussen de oren zitten, maar wat een genot!

Enige minpunt op dit album is Your Time Is Gonna Come voor mij. De rest van deze plaat is echt een groot feest!

Allergrootste hoogtepunt vind ik Dazed and confused, dan moet die volume knop toch echt naar boven toe!

1969.... wat een tijdloos album zeg!!

avatar van kaztor
Ik kan de geremasterde versie van harte aanbevelen.

Het geluid is puntgaaf, de foto's in het boekje zijn leuk en de bonus live-cd is werkelijk fantastisch!!!

Dit alles kan ook gezegd worden over de nieuwe uitgaves van II en III (behalve het woordje 'live' dan).

Enig minpuntje is de wijze waarop alles is verpakt. Ik heb het niet op hoe cd's en boekjes in binnengleufjes gefrutseld worden, maar goed, III heeft in ieder geval De Schijf!

avatar van kaztor
ricardo schreef:
wat wil je nog meer dan how the west was won.

Dat is wat mij betreft de ultieme live box van zeppelin, en dan heb je nog het geweldige bbc sessions, en ook nog het iets mindere maar ook nog erg lekkere the song remain the same.

Live werk zat, ze kunnen mij echt niet met het extra live werk verleiden om de nieuwe persingen aan te gaan schaffen.

Als je de remaster voor een mooi prijsje kan vinden zou ik 'm aanschaffen. De live-cd is het echt waard!!! Dit is, anders nog dan in de jaren '70, Led Zeppelin op haar gretigst.

avatar van B.Robertson
Opmerkelijk dat How Many More Times op de bonusdisc slechts de halve speelduur bevat van de bootleg versie die in de 22 minuten loopt. Optreden van 10/10/69 uitgezonden 02/11/69 op de Franse radio. Moby Dick staat niet op die bootleg, wellicht niet uitgezonden? In ieder geval wel een kostelijke 'Squeeze My Lemon' tekst van Plant op de bootleg, daar ergens middenin How Many More Times, of is dit er nu soms uitgeknipt op die bonusdisc?

avatar van JelmerHolwerda
Super lekkere rockplaat dit. Vind deze op moment veel fijner dan het op MuMe hoger-gerate IV. Dazed and Confused is mijn favoriet hier, heerlijk rock nummer.

avatar van Ernie
JelmerHolwerda schreef:

Hoe goed ik de andere LedZep-cd's die ik heb ook vind, Led zeppelin II overtreffen ze niet meer voor mij. Die is gwn perfectie waar alle andere, naar mijn bescheiden mening, gwn heel goede rockalbums zijn

avatar van iggy
Toch heb ik best wel wat bedenkingen bij bepaalde nummers van dit debuut. Good times Bad Times bijv vind ik vooral vreselijk matig wat betreft dat refreintje. Het klinkt gewoon kinderachtig en ook best wel jaren 60 achterhaald. En zo vind ik ook dat flauwe achterhaalde Shook Me maar matig. Af en toe wordt de zaak nog enigzins interessant gehouden door Page. Maar verder stelt dit nummer puur als nummer niet al te veel voor. Een leuke jaren 60 blues. En zo wordt ook Your Time Is Come behoorlijk verpest door dat zwak en slap refrein. Waardoor het nummer vreselijk cliche gaat klinken. Iets wat je verder in de Zep history gelukkig niet meer al te vaak gaat tegenkomen.

avatar van teus
4 krijgt totaal gezien ook niet mijn hoogste score,
ondanks dat mijn fav.led zepp track hierop staat (when the levee breaks)
I en II luisteren voor mij totaal gezien gewoon lekkerder weg
Ik kan ook geen keuze maken tussen die 2 albums,welke mijn nr 1 zou zijn
Dazed is mijn topper van het debuut,en lotta love van de II

avatar van iggy
Ik zit nu voor het eerst te luisteren naar White Summer. Tjee wat een geweldig gitaar nummer zeg!!
Met dank aan Hendrik68 ha! Hij weet waarom.

avatar van JelmerHolwerda
Ernie schreef:

Ik ben nu Led Zeppelin's albums aan het doorluisteren en nu is Led Zeppelin II aan de beurt dus ben benieuwd.

avatar van WoNa
Naar aanleiding van de re-issue heb ik weer eens naar de eerste van Led Zep geluisterd. Wat blijft deze plaat moeiteloos overeind. Geen enkel probleem zelfs om na al die jaren nog steeds fris en enorm goed te klinken. Deze plaat is en blijft een van de beste debuut albums ooit. Eigenlijk zit alles wat de band binnen een paar jaar een wereldtopper zou maken hier al in. Allerlei invloeden komen samen om een bijzondere plaat te maken. Ja, er werd hierna nog veel uitgediept, maar in de basis is het allemaal daar. Van de geweldige single Good times bad times, de bluesuitjes en de zwaar aangezette Engelse folk, Led Zeppelin is een genot om naar te luisteren.

Op WoNo Magazine kun je terecht voor het hele verhaal.

Wo.

rico24
WoNa schreef:

Op WoNo Magazine kun je terecht voor het hele verhaal.

Wo.

Chapeau

avatar van frolunda
You shook me en Your time is gonna come kunnen me tegenwoordig niet zo meer bekoren maar daar staan een aantal absolute krakers tegenover (Communication breakdown,Dazed and confused en Baby i'm gonna leave you) zodat dit debuut van Led Zeppelin bij mij toch de status van klassieker heeft.

rico24
Nummer 1 in mijn Top 10. Onovertroffen debuut van Zeppelin. Zo puur zo blues zo rock zo mooi.

avatar van MDRAIJER
Tijd dat ik deze even helemaal ga luisteren, ik ken alleen Dazed & Confused wat een van m'n favoriete Led Zep nummers is. Hopelijk is de rest ook zo goed.

avatar van Tony
Ech wel. Vandaag toevallig ook weer even voorbij laten komen. Heel prima debuutalbum, over de hele linie goed, dus niet alleen de bekende songs, en de start van een van de meest indrukwekkende muziekreizen die ik ken. T/m Physical Graffity dan. Luister wel de remaster he?

avatar van MDRAIJER
Tony schreef:

You Shook Me staat ondertussen ook tussen mijn favorieten.

Jimmy Page had al de nodige ervaring opgedaan in de band The Yardbirds, welke samen met de John Mayall & The Bluesbreakers uit die tijd wel gezien kan worden als de school voor beginnende blanke bluesgitaristen.
Uit John Mayall & The Bluesbreakers ontstond ook als het ware Fleetwood Mac.
Behalve Jimmy Page deden ook Eric Clapton en Jeff Beck de nodige ervaringen op bij The Yardbirds.
Jimmy Page was wel al op televisie te zien als 13 jarig jochie, en de muziek is niet vergelijkbaar met wat hij later zou maken. Jimmy Page 1957 - YouTube
Led Zeppelin.
Als kind zijnde dacht ik altijd dat de ontploffende zeppelin op de albumhoes een reusachtige laars was.
En achteraf gezien zou dat beeld ook prima bij Led Zeppelin passen.
Een grote allesvernietigende stap in de muziekwereld.
De vermorzelende reus Led Zeppelin was geboren.
Maar vergeet even Jimmy Page.
Led Zeppelin is de som der delen.
De synergie tussen de vier leden.
Vier elementen.
De krijs van Robert Plant welke je als water in ijs doet verstillen.
De pompende bas welke als energiebaan je weer terug op aarde waant; bespeeld door John Paul Jones.
De donderslagen van John Bonham welke een dreigend noodweer vormen.
En natuurlijk nog het pittige gitaarspel van Jimmy Page uiteraard; welke de songs definitief doet ontvlammen.
Het beste voorbeeld hiervan is denk ik wel Babe I'm Gonna Leave You.
Niet hun beste nummer uiteraard, maar wel voor mij het duidelijkste voorbeeld.
Het debuut is duidelijk een gevormd huwelijk tussen rock en blues.
Elkaar nog aftastend.
Maar dan komt vervolgens de minnaar folk in beeld.
Een driehoeksrelatie tot gevolg, welke hier al hoorbaar is op Black Mountain Side.
Deze femme fatale zal op de komende albums steeds meer invloed uit oefenen.

avatar van bikkel2
Een behoorlijk visitekaartje idd deric.
De toon is gezet en de groei kon beginnen.
Typerend al de eenheid en de volkomen eigen sound.
Hard, dreigend en alles omver blazend. Bye bye Merseybeat en Flowerpower.
Zep came in !

Halfje verhoogd trouwens. Had ik al eerder moeten doen.

avatar van LucM
Dit album heb ik altijd gezien een voorproef van wat de rock in de jaren '70 zou brengen. Led Zeppelin was dan ook één van de meest opwindende rockbands in de jaren '70.
Op het debuut staat op blues geënte hardrock, Led Zeppelin definieerde de bluesrock niet alleen opnieuw, ze gaf die ook nog een flinke schop. Al zou Led Zeppelin later nog beter werk uitbrengen, dit album blijft staan als een huis.

avatar van adri1982
Heel goed debuut-album van deze legendarische rockband, hoewel ik dit album iets minder vindt dan 'Led Zeppelin IV/ The Four Symbols'. Dat zijn de twee albums die ik van Led Zeppelin thuis heb.
Op dit album staan vele goede gitaarsolo's, en dat maakt 'Dazed and confused' voor mij het mooiste nummer van het album. Ook 'Babe I'm gonna leave you', 'Black mountain side' en 'How many more times' zijn erg goed.

Daarnaast ook eens met LucM, dat Led Zeppelin een van de meest invloedrijke rockbands van de jaren 70 is. In de eerste helft van de jaren 10 van de 21e eeuw waren er nog steeds groepen (zoals Foo Fighters en The Black Keys) die dit soort rockmuziek maakten.

buizen
iggy schreef:
Toch heb ik best wel wat bedenkingen bij bepaalde nummers ..

....vooral vreselijk matig wat betreft dat refreintje. Het klinkt gewoon kinderachtig en ook best wel jaren 60 achterhaald. ....

Dit moet je eens (proberen te) schrijven over een bepaalde andere, oude, niet meer bestaande, band, dan word je zowat (digitaal) gelyncht door een horde waanzinnigen maar dit terzijde.

Led Zeppelin is ook een band die geweldig met diverse tempi kon werken, in rocksongs.
Het openingsnummer vind ik persoonlijk het minste nummer maar die duurt gelukkig ook maar kort, nog geen drie minuten.
Gevolgd het aangrijpende prachtige Babe I'm Gonna Leave You, mooiste nummer van het album.
Waar het nummer precies over gaat is nog steeds onduidelijk.
Qua waardering kom ik uit op een 4,5. Ook voor het baanbrekende werk, toen.

buizen schreef:

Ik heb ook wel het gevoel/idee dat jij de confrontatie zoekt. Je verpakt je kritiek in een oneliner. Dan kun je natuurlijk rekenen op een hoop gezeik. En daarna kom je pas met je uitleg. Draai het om zou ik zeggen. Lijkt me een stuk handiger.